چگونه از روش STAR برای مصاحبه با منابع انسانی استفاده کنیم؟

دسته بندی: منابع انسانی
6 دقیقه زمان مطالعه
1401/04/14
2 نظر

روش STAR متدی است که شما می‌توانید از آن برای پاسخ به سوالات مصاحبه در زمینه رفتاری و موقعیتی استفاده کنید. STAR مخفف موقعیت (Situation) ، وظیفه (Task) ، اقدام (Action) و نتیجه (Result) است. مدیر منابع انسانی سوالاتی در مورد رفتار شما می‌پرسد تا بداند که شما برای موقعیت شغلی مورد نظرشان مناسب هستید یا خیر. این روش به شما کمک می‌کند تا با استفاده از مثال‌های واقعی، پاسخ‌های واضح و مختصر آماده کنید.

در این مقاله قصد داریم بیشتر با این متد مصاحبه آشنا شویم و راه حل‌هایی برای پاسخگویی مناسب به این سوالات را معرفی کنیم. همچنین در انتها چند نمونه سوال با جواب آن‌ها را بررسی می‌کنیم، تا بهتر با این شکل مصاحبه آشنا شوید. با ما همراه باشید.

روش STAR چگونه کار می‌کند؟

مصاحبه به روش STAR

متد STAR به شما کمک می‌کند تا یک داستان ساده، همراه با تضاد ایجاد کنید. در این روش مصاحبه کننده، سوالی روانشناختی و رفتاری را مطرح می‌کند که شما باید برای پاسخ دادن به آن، ۴ بخش مختلف را در نظر بگیرید. این چهار بخش، یعنی موقعیت، وظیفه، اقدام و نتیجه‌ای که حاصل از ترکیب سه مورد قبلی است، جواب نهایی شما را ایجاد می‌کنند.

در این جا معنای هر بخش از این تکنیک را بررسی می‌کنیم:

موقعیت (Situation)

با به اشتراک گذاشتن زمینه‌های مختلف در مورد موقعیت یا چالشی که با آن روبرو هستید، پیش زمینه را برای داستان آماده کنید. در بیشتر موارد، بهتر است موقعیت‌های کاری مرتبط را توصیف کنید، اما بسته به میزان تجربه قابل انتقال شما، ممکن است بحث در مورد پروژه‌های دانشگاهی یا کار داوطلبانه نیز مناسب باشد. بسیار مهم و ضروری است که درباره موضوعات مشخص و تخصصی صحبت کنید تا درباره موضوعات کلی و عمومی.

شما باید زمان کمتری روی این قسمت بگذارید زیرا مصاحبه‌کنندگان بیشتر به رفتار، نتیجه کار و پاسخ شما توجه می‌کنند. با در نظر گرفتن و اشتراک دو یا سه قسمت مرتبط و مهم اطلاعات خود، پاسخ مصاحبه کننده را بدهید تا با این کار حوزه مورد نظر وی را در مورد موقعیت پوشش داده باشید.

مثال: در سمت قبلی من به عنوان مدیر طراحی، زمانی پیش می‌آمد که تیم من کم کار بود یا  با حجم قابل توجهی از کار مواجه بودیم. مدیران حسابداری وظایف‌ (Task) و ددلاین‌های‌  غیرواقعی تعیین می‌کردند که باعث استرس برای تیم من می‌شد و همچنین بر روحیه من هم  تاثیر گذاشته بود.

وظایف (Task)

در شرایط‌ چالش برانگیز، مسئولیت‌پذیری خود را توضیح دهید. به بیان دیگر، در مورد هدف یا وظیفه‌ای که برای شما تعیین شده است، صحبت کنید. زمانبندی برای صحبت در مورد این قسمت همانند قسمت قبلی است. بار دیگر، فقط یک یا دو نکته را در نظر بگیرید که به بهترین شکل وظیفه‌ای را که باید انجام می‌دادید، نشان می‌دهد.

مثال: به عنوان مدیر تیم، وظیفه من نه تنها هماهنگی برای تحویل کارها در زمان مشخص شده در موعد تحویل بود، بلکه وظیفه هماهنگی بین بخش‌های مختلف سازمان با تیم و ایجاد انگیزه درون تیم نیز را هم داشتم.

عمل(Action)

کارها و اقدامات مشخصی را که برای مقابله و حل چالش‌های کاری داشته‌اید، تعریف کنید. این بخش از پاسخ شما به عمیق‌ترین توضیحات نیاز دارد؛ زیرا این کار چیزی است که تا حد زیادی نشان دهنده آمادگی شما برای قبول یک نقش است.

اغلب، به چالش‌های محل کار توسط یک تیم رسیدگی می‌شود. با این حال، استفاده از کلمه «ما» برای توصیف این که چگونه در طول مصاحبه به اهداف خود دست یافته‌اید، یک مشکل رایج است. 

در هر موقعیتی، خیلی مهم است که شما بر روی این که در آن موقعیت چه کاری انجام داده‌اید، تمرکز کنید. در فرایند استخدام نقش شخص شما، بسیار مهم‌تر از تیم قبلی شما است. پس کلمه «من» را برای برجسته کردن نقش خود به کار ببرید.

مثال: من یک درخواست غیر رسمی خلاقانه برای تخمین زمانبندی پروژه و افزایش بهره‌وری و برآورده کردن نیاز‌های بیشتر تنظیم کردم. جلسات منظم هفتگی با مدیر مالی، برای توضیح دادن شرایط تیم و به‌روزرسانی وظایف ترتیب دادم. علاوه بر این، تیمم را در جریان فرایندهای جدید قرار دادم؛ بنابراین آن‌ها می‌توانستند با اطلاع از رسیدگی به مسائل، آرامش خاطر داشته باشند.

نتیجه(Result)

نتیجه‌ای که با اقدامات خود در محیط کار به دست آوردید، چه بود؟ این نیز بخش مهمی از پاسخ شما برای تمرکز بر این متد است. شما باید فقط کمی در مورد نتیجه کار خود صحبت کنید. دو یا سه نتیجه مهمی که در کار خود داشتید را انتخاب کنید و راجع به آن صحبت کنید.

موفقیت خود را کمی بیان کنید یا در صورت امکان نمونه‌های ملموسی از اثرات تلاش‌های خود را ارائه دهید. علاوه بر این، درباره چیزهایی که یاد گرفتید، چگونه رشد کردید و چرا به دلیل تجربه کاری گزینه قوی‌تری هستید، صحبت کنید.

مثال: با ارائه شفافیت بیشتر در فرایندهای تیمم و ایجاد انتظارات بهتر برای مدیر مالی، ما توانستیم لیست کارهای تیم طراحی را مجددا اولویت‌بندی کنیم و هر چیزی که در لیست blocker کارها بود را انجام دادیم. من این تجربه‌‌ها ر‌ا کسب کردم، این ساختار را ادامه دادم و در نتیجه زمانبندی پروژه ما دو روز کاهش داشت. همچنین یاد گرفتم که برقراری ارتباط شفاف بین تیم‌ها چقدر مهم است.

نحوه استفاده از روش STAR و آماده شدن برای مصاحبه

STAR-Situation

در حالی که شما سوالات مصاحبه را نمی‌دانید، اکثر مصاحبه‌های کاری بر روی چالش‌های حل مسئله و تفکر انتقادی در محیط کار، یعنی عملکرد شخص در شرایط بحرانی و قدرت مدیریت بحران شخص تحت فشار کاری، تمرکز می‌کنند. در این جا چند نکته برای کمک به شما در استفاده از روش STAR در هنگام پاسخ دادن به این سوالات را آورده‌ایم.

نمونه سوالات مصاحبه STAR

در اینجا می‌توانید چند نمونه از سوالات رفتاری رایجی که ممکن است در طول مصاحبه از شما پرسیده شود، ببینید:

  • مثالی بزنید که در زمان کار دچار چالش و رویارویی با مشکل سخت شده‌اید. چگونه این مشکل را حل کردید؟
  • آیا تا به حال مجبور شده‌اید یک تصمیم مخالف سلیقه دیگران بگیرید؟ چطور این مورد را کنترل و مدیریت کردید؟
  • زمانی را توصیف کنید که در محل کار تحت فشار زیادی قرار داشتید، چه واکنشی نشان دادید؟
  • از اشتباهی که مرتکب شدید بگویید. چگونه این موضوع را مدیریت کردید؟
  • یک مثال از زمانی که مجبور به گرفتن یک تصمیم دشوار بودید، بزنید و آن را با ما به اشتراک بگذارید. چه کاری انجام دادید؟
  • موقعیتی را توضیح دهید که از داده یا منطق برای ارائه یک راهکار استفاده کردید.
  • از زمانی بگویید که با رئیس خود اختلاف نظر داشتید. چطور این مشکل را حل کردید؟
  • زمانی را توصیف کنید که مجبور شدید خبر بدی بدهید. چطور انجامش دادید؟
  • درباره زمانی که برای تکمیل یک پروژه با بخش‌های دیگر سازمان کار کردید، بگویید.
  • مثالی از زمانی که شکست خوردید را به اشتراک بگذارید. چه چیزی از آن تجربه یاد گرفتید؟
  • درباره زمانی بگویید که هدف خاصی را تعیین کردید و به آن رسیدید.
  • در مورد زمانی بگویید که مجبور شدید، کسی را برای انجام کاری متقاعد کنید.
  • زمانی را توصیف کنید که با همکار خود دچار مشکل شدید، چگونه این وضعیت را مدیریت کردید؟
  • آیا تا به حال مجبور شده‌اید به دیگران انگیزه دهید؟ چطور انجامش دادید؟
  • درباره آخرین باری که روز کاری شما، قبل از این که بتوانید همه کارها را به طور کامل انجام دهید تمام شد، به من بگویید.

مراحل آماده‌سازی پاسخ مصاحبه STAR

STAR-Result

در این جا مراحلی را برای شما آوردیم که به کمک آن‌ها، می‌توانید پاسخ مصاحبه STAR را بدهید و در آمادگی برای مصاحبه شغلی به شما کمک زیادی می‌کنند.

  1. شرح شغل و مهارت های مورد نیاز را مرور کنید و در نظر بگیرید که چه نوع چالش‌هایی ممکن است پیش بیاید. چه موانعی ممکن است برای پیمایش در راستای این مسیر داشته باشید.
  2. سوالات و پرسش‌های معمول و متداول مصاحبه کاری را مطالعه کنید. در حالی که بیان این سوالات ممکن است از مصاحبه‌ای به مصاحبه دیگر متفاوت باشد، هدف کلی سوالات معمولا یکسان است، بنابراین آماده کردن پاسخ‌های خود با در نظر گرفتن این نمونه‌ها می‌تواند مفید باشد. برای مثال، مصاحبه‌کننده ممکن است درباره «زمانی که تحت فشار بوده‌اید» بپرسد، یا ممکن است درباره «چگونه استرس خود را مدیریت می‌کنید» بپرسد. در هر صورت، هدف آن‌ها درک نحوه برخورد شما با موقعیت‌های پرتنش است.
  3. موقعیت‌های مختلفی را که در تاریخچه حرفه‌ای خود با آن برخورد کرده‌اید، بنویسید؛ زیرا آن‌ها نشان‌دهنده نقاط قوتی هستند که برای موفقیت در این نقش به آن نیاز دارید و شامل برخی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه می‌شوند. هر نمونه را با استفاده از چارچوب STAR آماده کنید.
  4. با صدای بلند پاسخ‌هایتان را تمرین کنید تا مطمئن شوید که هر داستان تا حد امکان مختصر و منسجم است. این کار به شما کمک می‌کند تا هنگام پاسخ‌ دادن در مصاحبه، اعتماد بنفس و رفتار طبیعی‌تری داشته باشید.

اگر تازه وارد دنیای کار شده‌اید و سابقه حرفه‌ای طولانی ندارید، نمونه‌هایی از کارآموزی، کار داوطلبانه یا پروژه‌های گروهی را که برای مدرسه و دانشگاه انجام داده‌اید، در نظر بگیرید. در برخی موارد، کارفرمایان ممکن است از شما بخواهند که یک مثال غیر مرتبط با کار را به اشتراک بگذارید، بنابراین چالش‌ها یا موانعی را که در زندگی شخصی خود بر آن‌ها غلبه کرده‌اید، نیز در نظر بگیرید.

مهم نیست که چه داستان‌هایی را به اشتراک بگذارید، مطمئن شوید که موقعیت، وظیفه، عمل و نتیجه را تعریف کرده باشید و مهارت‌ها و توانایی‌های مرتبط با شغل خود را به نمایش بگذارید.

نمونه‌هایی از پاسخ‌ها به روش STAR

روش STAR

در اینجا سه مثال از نحوه پاسخگویی به سوالات رایج مصاحبه با استفاده از روش STAR را بررسی می‌کنیم.

سوال ۱: مثالی بزنید که در زمان کار دچار چالش و رویارویی با مشکلی سخت شده‌اید. چگونه این مشکل را حل کردید؟

  • موقعیت:

من به عنوان مدیر بخش خرده فروشی در یک فروشگاه بزرگ کار می‌کردم. یکی از مشتریان یک لباس را به صورت آنلاین خرید کرده بود و آن را به فروشگاه پس داد. یکی از همکاران من کاملا ناخواسته لباس را روی قفسه گذاشت و مشتری دیگری بلافاصله آن را خرید.

  • وظیفه:

می‌دانستم که باید این مشکل را  برای مشتری درست کنم تا استانداردهای سطح خدمات من و اعتبار شرکت را حفظ شود.

  • عمل:

قبل از اینکه با مشتری تماس بگیرم تا از اشتباهش مطلع شود، همان لباس را در فروشگاه دیگری در همان نزدیکی پیدا کردم. من درخواست دادم آن را بسته‌بندی و کادو کنند و به همراه یک کارت هدیه درب منزل او تحویل دهند تا از درک او تشکر کنم.

  • نتیجه:

مشتری بسیار سپاسگزار بود، او در چندین وب سایت برای ما نظرات مثبت گذاشت و امتیاز پنج ستاره داد.

سوال ۲: زمانی را توصیف کنید که در محل کار تحت فشار زیادی قرار داشتید. چه واکنشی نشان دادید؟

  • موقعیت:

در شغل قبلی من به عنوان مدیر حسابداری، پس از امضای قرارداد با بزرگ‌ترین مشتری که شرکت ما تا به حال داشت، یکی از همکارانم بلافاصله استعفا داد.

  • وظیفه:

 اگرچه من قبلا حجم کاملی از حساب‌ها را مدیریت می‌کردم، کارهای این مشتری جدید نیز به من اختصاص داده شد. می‌دانستم که ریسک‌ این کار زیاد است و اگر این معامله را از دست بدهیم، به هدف سه ماهه خود نمی‌رسیم.

  • عمل:

 من ابتدا اقداماتی را برای کاهش استرسم انجام دادم. سپس فهرست وظایفم را به دقت ارزیابی و بازسازی کردم، تا مطمئن شوم که می‌توانم تمام وظایفم را مدیریت کنم. به همین دلیل توانستم خودم را کاملا در دسترس مشتری قرار دهم و همچنین برخی از عصرها و آخر هفته‌ها را به تماس‌ها و هماهنگی‌های کاری اختصاص دادم تا پروژه به موقع تحویل داده شود.

  • نتیجه:

 مشتری خیلی تحت تاثیر فداکاری من قرار گرفت. آن‌ها بلافاصله قراردادی سالانه امضا کردند که سهم سود شرکت ما در آن میلیاردی بود.

سوال ۳: از اشتباهی که مرتکب شدی بگو. چگونه این موقعیت را مدیریت کردی؟

  • موقعیت: 

من به عنوان کارآموز برای یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کردم و مسئول سفارش گل‌آرایی برای یک رویداد خصوصی بودم که توسط یک مشتری قدیمی برگزار می‌شد. متاسفانه، من اطلاعات رویداد دیگری را با این رویداد اشتباه گرفتم و گل‌ها، به مکان اشتباهی در آن طرف شهر تحویل داده شدند.

  • وظیفه: 

من این موضوع را بسیار جدی گرفتم و می‌دانستم که باید به سرعت راه حلی پیدا کنم، زیرا یک موعد تحویل فشرده داشتیم.

  • عمل:
  •  پس از بررسی چند راه مختلف برای حل مشکل، اشتباه خود را به مدیرم اطلاع دادم. علاوه بر این، آن‌ها را از برنامه خود و این که چرا فکر میکردم بهترین اقدام است، با خبر کردم. یک ساعت قبل از ناهار و استراحت به محل تحویل اشتباه رفتم، گل‌ها را برداشتم و یک ساعت قبل از مراسم به محل مناسب تحویل دادم.
  • نتیجه:

 مشتری هرگز از اختلال به وجود آمده خبردار نشد و رئیس من بسیار سپاسگزار بود.

جمع‌بندی

در این مقاله دیدیم که یکی از روش‌های متداول مصاحبه‌های منابع انسانی، روش STAR است. در این روش، برای پاسخگویی به سوالات چالشی به چهار عامل موقعیت (Situation) ، وظیفه (Task) ، اقدام (Action) و نتیجه (Result) توجه می‌کنیم و پاسخ‌های ما حول این چهار محور هستند.

 

با استفاده از این روش، پاسخ دادن به سوالاتی که مربوط به چالش‌های کاری و شخصی هستند راحت‌تر می‌شود و می‌توانید به خوبی، شایستگی خود را برای موقعیت شغلی که به دنبال آن هستید، اثبات کنید.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط