تحلیلگر تجاری (Business Analyst)، نقشی است که برای حل مشکلات تجاری، ایجاد تغییرات مثبت در روندها، طراحی و توضیح راه حلهایی که ارزش و بازده سرمایهگذاری را افزایش میدهند. و … ایجاد شده است.
با وجود اهمیت زیادی که نقش تحلیلگر کسب و کار (تحلیلگر تجاری) برای سازمانها دارد، هنوز هم در بسیاری از شرکتها نقش BA را، به عنوان یک هزینه اضافی در پروژه میبینند. بسیاری از سازمانها معتقدند، که BA تنها در مستندسازیهای پروژه کاربرد دارد. آنها تصور میکنند که تحلیلگران کسب و کار، بیشتر وقت خود را صرف حضور در جلسات میکنند و بنابراین پروژه را به تاخیر میاندازند.
در این مقاله میخواهیم ۱۰ روش افزودن ارزش به شرکتها را به شما معرفی کنیم. با کمک این روشها به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار، میتوانید ارزش افزوده خود را مستند کنید و به رشد شرکت کمک کنید. با ما همراه باشید.
چگونه به عنوان یک تحلیلگر تجاری برای سازمان مفید باشیم؟
شما به عنوان تحلیلگر کسب و کار، باید به سازمانها یادآوری کنید که چه ارزش افزودهای را به سازمان و مشتری اضافه کردهاید. اگر میخواهید برای یک سازمان مفید باشید و این اهمیت را به سازمان نشان دهید، باید سوالاتی مانند «من چگونه میتوانم نشان دهم که در پروژه ارزش افزوده ایجاد کردهام؟» و «چگونه میتوانم ارزشمندی کار خود را به سازمان ثابت کنم؟» و «چگونه این طرز فکر را تغییر دهم؟» و … را از خود بپرسید.
در ادامه ۱۰ روش را که یک تحلیلگر کسب و کار(BA) به کمک آنها میتواند به کسب و کار و سازمان خود ارزش و سود اضافه کند، بررسی میکنیم.
افزایش کارایی و عملکرد سازمان با استفاده از فناوریهای جدید
فناوری با سرعتی بسیار زیاد در حال تغییر است و این موضوع، فرصتهای بینظیری را در اختیار سازمانها قرار میدهد. چیزهایی که حتی یک دهه قبل به نظر غیرممکن میرسید، امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی امکانپذیر است.
سازمانها میتوانند به راحتی با مشتریانی در سراسر جهان در تماس باشند و به آنها سرویس دهند. همچنین امکان استفاده از منابع مختلفی را در جاهای مختلف دنیا دارند.
به عنوان تحلیلگران کسب و کار، شما میتوانید محیط سازمان را برای ورود و استفاده از فناوریهای جدید بررسی، و پیشبینی کنید که چگونه میتوان از فناوریهای جدید برای بهبود نتایج کسب و کار و تحلیل نرمافزار استفاده کرد.
افزایش درآمد سازمان با کمک تکنولوژی
در گذشته فناوری نقش مهمی در فرایند فروش یک سازمان ایفا نمیکرد. با ظهور بازاریابی دیجیتال، فرایند فروش سازمانها تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است. در این زمینه تحلیلگران تجاری از مزیتی بزرگ برخوردار هستند: آنها هم درک خوبی از تجارت و کسب و کار دارند و هم با فناوریهای جدید آشنا هستند.
آنها میتوانند به سازمان کمک کنند که از پیشرفت تکنولوژی در دیجیتال مارکتینگ استفاده کند و فروش و درآمد خود را افزایش دهد.
کاهش هزینه از طریق اتوماسیون
اکثر تحلیلگران تجاری از گذشته بر کاهش هزینهها از طریق اتوماسیون تمرکز داشتهاند؛ دغدغهای که هنوز هم برای سازمانها ارزشمند است. هر فرایندی که قابل تکرار و پیشبینی باشد، باید خودکار شود تا زمان نیروهای انسانی شرکت برای به انجام رساندن هدفهای مهمتر، آزاد شود.
به ثمر رساندن ارزشهای تجاری به کمک الویتبندی درست
تمرکز تحلیلگران کسب و کار بر اولویتبندی نیازها است. آنها باید مطمئن شوند که نیازهایی با ارزش بالاتر،زودتر اجرا شوند و سازمان از مزایای برطرف شدن هر چه سریعتر مشکلات بهره ببرد.
افزایش رضایت مشتری به کمک بهبود کیفیت محصول
مطالعات نشان میدهد که طبق نظر حدود ۵۰٪ از مشتریان، ریشه مشکلات موجود در فازهای مختلف توسعه محصول، در فاز نیازسنجی بوده است. انجام فرایندهای BA به شکل صحیح، امکانسنجی خوب و در نهایت محصول باکیفیت را در پی خواهد داشت.
صرفهجویی در منابع سازمانی با کمک اعتبارسنجی نیازها
تحلیلگران تجاری اطمینان میدهند هرگونه نیازسنجی که در پروژه انجام شود، ارزش قابل توجهی را به سازمان اضافه خواهد کرد. آنها با بررسی دقیق بازده سرمایهگذاری، نیازها را ارزیابی میکنند. این کار تضمین میکند که منابع سازمان، صرف کارهایی که ارزش افزودهای برای سازمان ایجاد نمیکنند، نخواهد شد.
صرفهجویی در منابع سازمانی با کمک استفاده مجدد از منابع
استفاده مجدد از منابع میتواند مقدار قابل توجهی از بودجه سازمانها را ذخیره کند. به طور معمول، در بیشتر سازمانها مشاهده میشود که ویژگیهای یکسانی چندین بار و توسط چندین تیم توسعه مییابد.
برای توسعه هر ویژگی، منابع قابل توجهی مصرف میشود. تمرکز بر استفاده مجدد از منابع توسط تحلیلگران کسب و کار، میتواند میزان توسعه مورد نیاز سازمان را کاهش دهد. در عین حال، اجزایی که مورد استفاده مجدد قرار گرفتهاند، نسبت به اجزایی که بارها و بارها از ابتدا توسعه مییابند، کیفیت بهتری دارند.
افزایش احتمال موفقیت راه حلهای استفاده شده
مشتریان اصلی تحلیلگران تجاری، ذینفعان و کاربران سیستم هستند. بنابراین موفقیت آنها، به شاخص رضایت کاربران و معیارهای قابلیت استفاده از سیستم وابسته است.
تحلیلگران تجاری سعی میکنند راه حل را تا حد ممکن کاربر پسند کنند. آنها همچنین در تلاش هستند تا حمایت و نظر ذینفعان را در مورد راه حلهای پیشنهادی جلب کنند.
محافظت در برابر عوامل مخرب
در دنیای در هم تنیده امروز، سیستمها میتوانند توسط عناصر داخلی و خارجی مورد حمله قرار بگیرند. تحلیلگران کسب و کار اطمینان حاصل میکنند که جنبههای امنیتی و حفظ اطلاعات برنامه در قالب NFR مورد توجه کافی قرار گرفته، و سیستم در برابر حملات مخرب، از محافظت کافی برخوردار باشد.
تحویل به موقع پروژهها هماهنگ با خواستهها
تحلیلگران تجاری تلاش میکنند خواستهها را صحیح و کامل جمعآوری کنند. این کار باعث کاهش تعداد تغییرات مورد نیاز در هنگام راهاندازی سیستم میشود. به این ترتیب و با کمک BA، سیستم از ابتدای شروع به کار تا انتهای فرایند، رضایت ذینفعان را جلب میکند.
جمعبندی
اگر بخواهیم به طور خلاصه وظیفه اصلی یک تحلیلگر تجاری را شرح دهیم، میتوانیم بگوییم او در حال بهبود خروجی نهایی و ROI سازمان است. تحلیلگر تجاری با بهتر کردن فرایندها و آیندهنگری که برای نقش او حیاتی است، هزینههای مالی و زمانی پروژه را کاهش میدهد و باعث بهبود کیفیت محصول نهایی میشود.
این موضوع رضایت صاحبان کسب و کار را جلب میکند. از سوی دیگر، مشارکت متخصص BA در یک پروژه، هماهنگیهای بین سازمانی را افزایش میدهد و از ایجاد تعارض جلوگیری میکند. این موضوع باعث افزایش رضایت کارکنان و بهتر شدن کارایی آنها نیز خواهد شد.
منبع: www.modernanalyst.com
دیدگاهتان را بنویسید