خانه / پایگاه داده (Database) / اوراکل (Oracle) چیست؟

اوراکل (Oracle) چیست؟

اوراکل (Oracle) چیست؟

نویسنده:

زمان مطالعه 9 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

اوراکل یا Oracle را به عنوان غول بزرگ صنعت پایگاه داده می‌شناسند. این فضای ذخیره‌سازی بزرگ یک سیستم مدیریت پایگاه داده است که به صورت چند منظوره فعالیت می‌کند و می‌تواند از دیتابیس‌های مختلف به صورت همزمان پشتیبانی کند. پایگاه داده اوراکل محصولی از شرکت Oracle است و در صنعت فناوری اطلاعات و بلاک‌چین استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل درباره این دیتابیس و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. اگر می‌خواهید برنامه‌نویسی Oracle کار کنید، بهتر است با این مفاهیم آشنا شوید.

پایگاه داده چیست؟

قبل از معرفی Oracle، بهتر است با مفهوم پایگاه داده آشنا شوید. منظور از پایگاه داده مجموعه‌ای سازمان‌یافته از داده ها و اطلاعات هستند که روی یک سیستم کامپیوتری ذخیره می‌شوند. مسئول مدیریت پایگاه داده با سیستم مدیریت پایگاه داده یا سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای است. دیتابیس‌ها فرایند دسترسی و به‌روزرسانی اطلاعات موجود در شبکه را راحت‌تر می‌کنند. مثلا، اطلاعاتی مثل نام کاربری اعضای سایت، اطلاعات مشتری‌ها، اطلاعات مالی شرکت و تاریخ‌ها در دیتابیس ذخیره می‌‌شوند. معمولا، پایگاه‌های داده از زبان SQL استفاده می‌کنند و به کمک آن داده‌ها را مدیریت می‌کنند.

What-Is-Database

تاریخچه دیتابیس Oracle

در ابتدا، دیتابیس اوراکل اولین پایگاه‌ داده‌ای بود که برای محاسبات شبکه‌ای سازمانی و ذخیره‌سازی داده استفاده می‌شد. محاسبات شبکه‌ای سازمانی یا Enterprise Grid Computing منعطف‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای مدیریت اطلاعات و برنامه‌ها بود و از کوئری‌های SQL برای تعامل با پایگاه داده استفاده می‌کرد.

بیشتر بخوانید: ردیس (Redis) چیست؟

در سال ۱۹۷۷، شرکت Oracle DB، دیتابیس اوراکل را معرفی کرد. این دیتابیس با پلتفرم‌های مختلفی مثل ویندوز، یونیکس، لینوکس و macOS سازگار است و از سیستم‌های عملیاتی متعددی مثل IBM AIX، HP-UX، لینوکس، مایکروسافت ویندوز سرور، Solaris، SunOS و macOS پشتیبانی می‌کند. از دهه ۱۹۹۰، اوراکل از پلتفرم‌هایی مثل GNU/Linux هم پشتیبانی می‌کند.

Oracle، یک پایگاه داده چند منظوره

پشتیبانی اوراکل به عهده شرکت بزرگ Oracle Corporation است. این شرکت در زمینه برنامه‌نویسی و نرم‌افزار فعالیت می‌کند. Oracle Database یکی از محصولات این شرکت که به آن OracleDB هم می‌گویند. اولین نسخه این پایگاه داده با زبان‌های اسمبلی، C و ++C نوشته شد و دو سال بعد از تاسیس شرکت با نام Oracle v2 وارد بازار شد.

نسخه‌های مختلف اوراکل

Oracle در نسخه‌های متفاوتی موجود است. برای انتخاب بهترین نوع Oracle باید انواع آن را بشناسید و با ویژگی‌ها و کارایی‌های هر کدام آشنا شوید.

different-versions-of-oracle

Oracle Express Edition

این نسخه ساده‌ترین نسخه سیستم مدیریت پایگاه‌ داده است و امکانات کمی دارد. اگر برای اهداف آموزشی به نرم‌افزار Oracle احتیاج دارید، این نسخه مناسب شماست. در این برنامه امکانات و ابزارهای قدرتمند وجود ندارد. شما می‌توانید Express Edition را به صورت رایگان دانلود کنید و روی سیستم عامل لینوکس و ویندوز نصب کنید. این نسخه از PhP, Java, NET. و XML پشتیبانی می‌کند و فقط یک CPU در دسترس دارد.

Oracle Standard Edition

نسخه استاندارد اوراکل امکانات پایه‌ای دارد و برای کسانی مناسب است که به نسخه Enterprise Edition احتیاجی ندارند. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از نسخه استاندارد برای مدیریت جامع پایگاه‌های داده استفاده کنند. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Oracle Standard Edition اطلاعات توزیع‌شده کسب‌وکار را در یک پایگاه جمع‌آوری کنید.

Oracle Standard Edition One

این نسخه همه ویژگی‌های Oracle Standard Edition را دارد و برای داده‌های کوچک مناسب است. در این حالت، پایگاه‌های داده هم کوچک‌تر هستند. این سرویس، سرویس ویژه کلاسترینگ اوراکل را ندارد.

Oracle Enterprise Edition

این سیستم برای سازمان‌هاست و امنیت، مقیاس‌پذیری و کارایی بالایی دارد. می‌توان گفت که امن‌ترین نسخه اوراکل، نسخه سازمانی است که همه ویژگی‌ها را دارد و بهترین سطح عملکرد را از خودش نشان می‌دهد. سیستم سازمانی یک کنترل‌گر خوب است و روی سیستم‌‌های حساس و بحرانی پیاده‌سازی می‌شود.

Oracle Personal Edition

سیستم شخصی اوراکل همه امکانات نسخه سازمانی را دارد، ولی قابلیت کلاسترینگ را ندارد. این نسخه از محیط‌های توسعه و استقرار تک‌کاربره پشتیبانی می‌کند و روی سیستم‌های لینوکس و ویندوز دانلود می‌شود. همچنین، شما در نسخه شخصی اوراکل به بسته‌های مدیریتی دسترسی ندارید.

کاربردهای اوراکل

دیتابیس اوراکل در مدیریت داده‌های بزرگ و چندمنظوره، مدیریت صحت تراکنش‌ها و کنترل پایگاه‌های داده ابری کاربرد دارد. در ادامه، هر کدام از این موارد را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

Applications-Oracle

مدیریت Data Warehouse

Date Warehouse‌ها سیستم‌های مخصوصی هستند که برای نگهداری اطلاعات بزرگ استفاده می‌شوند. فرایندهای تحلیلی در انبارهای داده انجام می‌شود و داده‌هاه هم برای نتایج علمی یا پردازش‌های سنگین استفاده می‌شوند. اوراکل می‌تواند به عنوان یک انبار داده مستقل عمل کند و داده‌ها و آمارهای تحلیلی را بررسی کند. نتایج این تحلیل، آمارهای تجاری هستند و شرکت‌های بزرگ از این آمارها استفاده می‌کنند.

قابلیت OLTP یا پردازش تراکنش‌های آنلاین

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اوراکل، کنترل برنامه‌هایی است که پایه تراکنشی دارند. معمولا، سیستم‌های پرداخت مالی و اپلیکیشن‌های بانکی از قابلیت OLTP اوراکل استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که سیستم‌های پرداخت مالی فقط بخش کوچکی از Online Transaction Processing هستند.

در اینجا، کلمه تراکنش به یک قطعه کد اشاره دارد و قطعیت انجام کاری را نشان می‌دهد. منظور از کد تراکنش این است که کاری به طور کامل انجام شده است یا اصلا انجام نشده است. مثلا، وقتی پولی از حساب شما کم می‌شود، باید به حساب دیگری واریز شود. اگر این اتفاق رخ ندهد، تراکنش قابل بازگشت است و پول به حساب شما برمی‌گردد.

در این پردازش‌ها، اوراکل پایگاه‌های داده را کنترل می‌کند و جامعیت سیستم‌های مختلف را بررسی می‌کند. اگر در یکپارچگی سیستم‌ها اختلالی رخ دهد، Oracle آن را اصلاح می‌کند. بنابراین، اگر تراکنشی ناموفق باشد، وظیفه اجرای اصلاحیه و بازگشت پول به حساب شما به عهده سیستم مدیریتی Oracle است. دیتابیس اوراکل می‌تواند این قابلیت را به طور همزمان و همگام با کنترل Data Warehouse انجام دهد.

کنترل پایگاه داده‌های ابری

اوراکل یک پایگاه داده توزیع‌شده است، بنابراین به خوبی می‌تواند داده‌های مبتنی بر ابر را کنترل کند. نکته مهم این است که منظور از پایگاه‌های داده ابری، خود Cloudها هستند، نه سایت‌ها و برنامه‌هایی که روی آن‌ها اجرا می‌شوند.

کاربرد Oracle در بلاک‌چین

اوراکل سیستم مدیریتی برای شبکه‌های بلاک‌چین است. شبکه‌های بلاک‌چین داده‌های رمزنگاری‌شده هستند و براساس بلوک‌های داده‌های کنار هم قرار گرفتند. وظیفه مدیریت این داده‌هاه به عهده Oracle است.

ویژگی‌های پایگاه داده اوراکل

دیتابیس اوراکل داده‌ها را با کمک یک رویکرد یکپارچه و کامل مدیریت می‌کند. ویژگی‌های اصلی Oracle در دسترس بودن همیشگی، امنیت و مقیاس‌پذیری بالا، عملکرد خوب، تحلیل و مدیریت دقیق هستند. در ادامه، این ویژگی‌ها را توضیح می‌دهیم.

Oracle-database-features

پشتیبانی ۲۴ ساعته

پایگاه داده اوراکل هیچ‌وقت آفلاین نیست و همیشه در دسترس است. ویژگی Oracle Data Guard به کاربرها اجازه می‌دهد که از پایگاه داده فرعی به عنوان یک نسخه کپی از دیتابیس اصلی استفاده کنند. در نتیجه، فرایندهای ساده‌ای مثل بک‌آپ و شکست‌های جزئی مانع از عملکرد اصلی دیتابیس نمی‌شود.

امنیت

Oracle مکانیسم مخصوصی برای کنترل و دسترسی به دیتابیس دارد و از دسترسی‌های غیرمعتبر جلوگیری می‌کند. اوراکل قابلیت‌های پیشرفته امنیتی دارد و دو راهکار برای محافظت از دیتابیس‌ها ارائه می‌کند. این دو راهکار رمزنگاری داده‌ها و ویرایش داده‌ها هستند.

مقیاس‌پذیری

ویژگی‌های مقیاس‌پذیری اوراکل شامل Real Application Cluster و Portability هستند. بنابراین، پایگاه داده اوراکل با توجه به نوع کاربری‌اش مقیاس‌پذیر است. منظور از Oracle RAC یک معماری پایگاه داده کلاسترشده است و محدودیت‌های معماری ندارد.

سازگاری بالا

اوراکل سازگاری بالایی دارد و روی سیستم‌های مختلف نصب می‌شود. این سیستم با بیش از ۲۰ پروتکل و استاندارد شبکه‌ای و انتقال اطلاعات هم‌خوانی دارد و می‌تواند اطلاعات را در این شبکه‌ها استفاده کند.

بازیابی و ریکاوری اطلاعات

سیستم Oracle به بک‌آپ‌گیری و ریکاوری حرفه‌ای اطلاعات معروف است. بنابراین، امکان گم شدن اطلاعات در این پایگاه داده وجود ندارد. به همین دلیل، از اوراکل برای مدیریت بلاک‌چین‌ها استفاده می‌کنند. همچنین، اگر اشتباهی رخ داد و اطلاعات به هر دلیلی تغییر کرد یا از بین رفت، امکانات خوبی برای بک‌آپ‌گیری از اطلاعات وجود دارد.

پشتیبانی از دیتابیس‌های چندمنظوره

مهم‌ترین مزیت Oracle پشتیبانی از دیتابیس‌های مختلف روی یک سرور مستقل است. اوراکل می‌تواند جامعیت داده‌ها را حفظ کند و براساس تراکنش‌ها عمل کند. این سیستم پیشرفته می‌تواند تغییرها را به بهترین شکل مدیریت کند و آن‌ها را روی کل شبکه اعمال کند.

معایب Oracle

پایگاه داده اوراکل مزیت‌های زیادی دارد، ولی بدون عیب نیست. مهم‌ترین مسئله این است که یادگیری Oracle دشوار است و پیچیدگی‌های خاصی دارد. برای یادگیری اوراکل به وقت و انرژی زیادی احتیاج دارید و باید برنامه‌ها را با حوصله پیاده‌سازی کنید. نکته دیگر، هزینه بالای لایسنس‌های Oracle هستند. این برنامه لایسنس‌های فرعی زیادی دارد. شما می‌توانید با توجه به نیاز پروژه از یکی از لایسنس‌ها استفاده کنید. در نهایت، برنامه‌نویس‌های Oracle زیاد نیستند و هزینه استخدام آن‌ها بالاست.

سخن آخر

اوراکل یکی از محصولات شرکت آمریکایی Oracle است و به دلیل مزیت‌ها و قابلیت‌های زیادی که دارد در پروژه‌های بزرگ و سازمانی استفاده می‌شود. در این مقاله درباره کاربردهای Oracle و ویژگی‌های اصلی آن صحبت کردیم. از آن‌جایی‌که برنامه‌‌نویس‌های کمی در این حوزه فعالیت می‌کنند، شما می‌توانید با یادگیری برنامه‌نویسی Oracle در زمینه پایگاه داده و مدیریت آن پیشرفت کنید و به جایگاه شغلی خوبی برسید.

منابع:

www.javatpoint.com | maralhost.com

۵/۵ – (۱ امتیاز)

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *