خانه / توسعه‌ نرم‌افزار / بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟

بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟

بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟

نویسنده:

زمان مطالعه 9 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

برای اینکه صفحه‌های وب و نرم‌افزارهای تحت وب را طراحی کنید، به بوت استرپ احتیاج دارید. منظور از Bootstrap مجموعه‌ ابزارهای رایگان برای ایجاد صفحه‌های وب است. این ابزارها شامل دستورهای HTML، CSS و توابع جاوا اسکریپ هستند و برای ساخت فرم‌ها، دکمه‌ها، تب‌ها، ستون‌ها و المان‌های صفحه‌های وب استفاده می‌شوند. در این مقاله از مجله آسا درباره بوت استرپ صحبت می‌کنیم و ابزارهای آن را معرفی می‌کنیم.

بوت استرپ چیست

تاریخچه بوت استرپ

اولین بار، افرادی مثل مارک اتو و جاکوب تورنتون سعی کردند چارچوب مشخصی برای ابزارهای توییتر طراحی کنند. بعد از آزمون و خطاهای زیاد، سازنده اصلی توییتر یک سیستم داخلی و قدرتمند به نام بوت استرپ راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۱۱، Bootstrap به عنوان یک پروژه متن‌ باز و رایگان در اختیار عموم قرار گرفت و در سال ۲۰۱۲ هم در سایت Github منتشر شد. بنابراین، برنامه‌نویس‌ها می‌توانستند از این فریم ورک برای طراحی سایت استفاده کنند. امروزه، برنامه‌نویس‌ها و طراح‌های وب با استفاده از این فریم ورک قدرتمند و کاربردی، سایت‌های متنوعی طراحی می‌کنند.

طراحی صفحه ریسپانسیو با Bootstrap

چارچوب Bootstrap با همه مرورگرهای استاندارد هم‌خوانی دارد و برای طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو استفاده می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید صفحه سایت یا اپلیکیشن شما ظاهر زیبا و کاربردی داشته باشد، می‌توانید از ابزارهای متن باز بوت استرپ استفاده کنید. شما می‌توانید این سیستم متن باز را از سایت Github دانلود کنید. امکان همکاری در پروژه و شخصی‌سازی امکانات هم وجود دارد. امکانات و مستندات Bootstrap به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده‌اند و شما می‌توانید ترجمه فارسی آن را در سایت بوت استرپ فارسی مطالعه کنید.

نسخه‌های مختلف بوت استرپ

نسخه‌های مختلف بوت استرپ

چهار سال بعد از انتشار نسخه اولیه Bootstrap، نسخه دوم منتشر شد. در این نسخه، کاربرها از Flex برای ستون‌بندی‌ها استفاده می‌کردند و سایزبندی ستون‌ها هم طبق پیکسل انجام می‌شد. نسخه ۳ بوت استرپ انعطاف‌پذیری بیشتری داشت و در نسخه ۴ یا نسل چهارم، ستون‌بندی‌های صفحه با درصد تغییر می‌کند. در این حالت، محدودیت خاصی وجود ندارد و شما می‌توانید درصدهای دلخواه خودتان را تنظیم کنید. در نسخه ۴ شما به فلکس باکس دسترسی دارید و می‌توانید المان‌ها و ستون‌ها را با توجه به محتوای موجود در صفحه طراحی کنید.

مزیت‌‌های Bootstrap

بوت استرپ یک سیستم متن باز است و مزیت‌های زیادی دارد. گرید و تصاویر واکنش‌گرا از جمله این مزیت‌ها هستند. در ادامه، هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.

مزیت‌‌های Bootstrap

تصاویر و گرید ریسپانسیو

Bootstrap گرید مشخص و تعریف‌شده‌ای دارد. بنابراین، لازم نیست برای طراحی گرید، ساعت‌ها کدنویسی کنید. کافیست از اجزای موجود در فریم ورک استفاده کنید و محتوای خودتان را بگذارید. به‌‌، علاوه، تصاویر هم در این سیستم واکنش‌گرا هستند و با توجه به صفحه نمایش تنظیم می‌شود. برای فعال کردن این قابلیت باید از کلاس img-responsive استفاده کنید. این کلاس شکل تصویر را تغییر می‌دهد.

یادگیری آسان

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فریم ورک Bootstrap، یادگیری آسان آن است. فیلم‌ها و مطالب آموزشی مختلف درباره این موضوع وجود دارد و شما می‌توانید از کدهای نوشته‌شده برای طراحی خودتان استفاده کنید. همچنین، اسناد بوت استرپ در فضای وب وجود دارند و به شما در مسیر طراحی سایت کمک می‌کنند. هر کدام از کدها توضیحات کوتاهی دارند و نمونه کد هم در اسناد موجود است. اگر به تازگی برنامه‌نویسی را شروع کرده‌اید، سیستم متن باز بوت استرپ بهترین ابزار است.

قالب‌های آماده

قالب‌های آماده در فریم ورک Bootstrap بهترین راه برای مدیریت محتوا هستند. شما می‌توانید از این قالب‌ها، کامپوننت‌ها و فونت‌های موجود در این سیستم برای طراحی استفاده کنید. به‌علاوه، امکان طراحی سایت‌های پیچیده و حرفه‌ای هم با فرمت‌ها و فونت‌های مختلف وجود دارد.

هماهنگی با مرورگرهای مختلف

سیستم بوت استرپ با همه مرورگرها مثل گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و اینترنت اکسپلورر کار می‌کند. اگر از ابزارها و اجزای این فریم ورک استفاده کنید، سایت شما در همه مرورگرها به خوبی نشان داده می‌شود.

گروه‌های آموزشی و حمایتی گسترده

بسیاری از کسانی که با اسناد و فایل‌های آموزشی Bootstrap کار می‌کنند، به گروه‌ بزرگ بوت استرپ اشاره می‌کنند. پروژه‌های متن باز زیادی در وب با بوت استرپ وجود دارد و بسیاری از برنامه‌نویس‌ها و طراحان وب در گروه‌های پشتیبانی عضو هستند. شما می‌توانید این گروه‌ها را در Github پیدا کنید و کدها را با توجه به دانش و تجربه خودتان تغییر دهید. به بیان دیگر، امکان همکاری و تعامل با بقیه افراد گروه‌ وجود دارد. همچنین، بوت استرپ صفحه توییتر و بلاگ فعالی دارد. شما می‌توانید در توییتر با برنامه‌نویس‌ها و طراح‌های سایت ارتباط برقرار کنید و مشکل خودتان را بپرسید.

معایب Bootstrap

معایب Bootstrap

بوت استرپ مزیت‌های زیادی دارد، ولی بدون محدودیت نیست. مثلا اینکه به جاوا اسکریپت وابسته است و نیاز به سفارشی‌سازی دارد. بسیاری از طراح‌های سایت و برنامه‌نویس‌ها معتقدند که سایت‌های ساخته‌شده با بوت استرپ مشابه یکدیگر هستند.

در نتیجه، اگر با این فریم ورک صفحه‌های سایت‌های مختلف را طراحی کنید، ساختار، دکمه‌ها و بخش‌های مختلف این سایت‌ها مشابه خواهند بود. همین مسئله باعث می‌شود که فریم ورک Bootstrap برای بعضی از پروژه‌ها مناسب نباشد. در ادامه، بعضی از معایب این سیستم را توضیح می‌دهیم.

حجم زیاد فایل‌ها

فریم ورک بوت استرپ فایل‌های سنگینی دارد. به همین دلیل، ممکن است زمان لود سایت افزایش پیدا کند. اگر تازه‌کار هستید، ممکن است سنگین بودن فایل‌ها روی سایت کمی برای شما مشکل ایجاد کند. برای حل این مشکل، می‌توانید از ابزارهای شخصی‌سازی سایت Bootstrap استفاده کنید و کدهای غیرضروری را حذف کنید.

خطر استفاده از کدهای آماده

بوت استرپ به شما کدهای آماده می‌دهد. بنابراین، شما می‌توانید این کدها را با کمی تغییر در پروژه خودتان استفاده کنید. همین مسئله باعث کاهش سطح یادگیری و درک کدنویسی شما می‌شود. در این حالت، برنامه‌نویس و طراح سایت وقت زیادی را روی ابزارها می‌گذارد، ولی ممکن است جاوا اسکریپ و Node.js یاد نگیرد.

نحوه استفاده از bootstrap

اسناد Bootstrap

مهم‌ترین مرحله در استفاده از بوت استرپ، دسترسی به اسناد و کدهای موجود است. شما می‌توانید از محتوای مربوط به کدها و ابزارها استفاده کنید. به‌علاوه، در صفحه‌های پشتیبانی و اسناد بوت استرپ، لیست کاملی از مرورگرها و اجزای مبتنی بر موبایل و مرورگرهای موبایل وجود دارد. این اسناد شامل پلاگین‌های JS هم هستند. این پلاگین‌ها با JQuery ساخته شده‌اند. همچنین، متغیرهای Sass داخلی هم برای شخصی‌سازی بهتر وجود دارد. اسناد و ابزارهای بوت استرپ به شما یاد می‌دهند که چگونه از اسکریپت‌های npm برای فعالیت‌های مختلف استفاده کنید.

چگونه از بوت استرپ استفاده کنید؟

برای به‌کارگیری سیستم متن باز Bootstrap باید فایل‌ها را از سایت رسمی بوت استرپ دریافت کنید. این فایل‌ها شامل فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت، فایل فونت، آیکون و تم‌های مختلف هستند. بعد از این مرحله، باید فایل‌ها را به سایت خودتان اضافه کنید. در ادامه، نحوه استفاده از Bootstrap را توضیح می‌دهیم.

افزودن فایل بوت استرپ به سایت

در ابتدا، فایل CSS را با یک تگ لینک به صفحه HTML اضافه کنید و بعد از تگ‌های اسکریپت برای قرار دادن در فایل‌های جاوا اسکریپت استفاده کنید. توصیه ما این است که فایل‌ها را در یک پوشه جداگانه ذخیره کنید. با این کار، شما می‌توانید برای پروژه‌های مختلف به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

افزودن قالب‌ها و کامپوننت‌ها

مرحله بعد، استفاده از قالب‌ها و اجزای مختلف برای طراحی سایت است. شما می‌توانید از قالب‌های بوت استرپ و کلاس‌های مختلف در فایل CSS استفاده کنید.

شخصی‌سازی قالب‌ها و اجزا

بعضی از اجزا و قالب‌های Bootstrap امکان شخصی‌سازی یا سفارشی‌سازی دارند. برای این کار از کلاس‌های CSS استفاده کنید و آن‌ها با کلاس‌ها و سبک‌های سفارشی ترکیب کنید.

سخن آخر

فریم ورک Bootstrap محبوب‌ترین فریم ورک CSS برای توسعه سایت است. اگر می‌خواهید طراحی سایت را شروع کنید و برنامه‌نویسی بلد نیستید، می‌توانید با استفاده از قالب‌ها و اجزای مختلف این سیستم، سایت‌های فروشگاهی، سایت شرکتی و خبری طراحی کنید. در این مقاله، اطلاعات لازم برای شروع کار با بوت استرپ را توضیح دادیم. برای ادامه مسیر، بهتر است به گروه‌ها و کامیونیتی‌های بوت استرپ در گیت‌هاب مراجعه کنید.

منابع
https://careerfoundry.com/en/blog/web-development/what-is-bootstrap-a-beginners-guide/
https://www.hostinger.com/tutorials/what-is-bootstrap/

 

امتیاز شما به این مقاله:

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *