خانه / هوش مصنوعی (AI) / نورالینک (Neuralink) چیست؟

نورالینک (Neuralink) چیست؟

نورالینک (Neuralink) چیست؟

نویسنده:

زمان مطالعه 7 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

نورالینک یکی از پروژه‌های جدید ایلان ماسک است. طبق ادعای ایلان ماسک، پروژه Neuralink ترکیبی از مغز انسان و کامپیوتر است و می‌تواند افکار شما را به واقعیت تبدیل کند. مثلا، تصور کنید که شما به یک پیام خاص فکر می‌کنید و می‌خواهید آن پیام را به مدیرتان بفرستید. نورالینک این پیام را به طور خودکار برای مدیر شما ارسال می‌کند. این پروژه در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده است و می‌تواند صنعت پزشکی جهان را متحول کند. در این مقاله از مجله آسا درباره جزئیات پروژه نورالینک صحبت می‌کنیم و اصطلاح‌های مربوط به آن را توضیح می‌دهیم.

نورالینک، دستگاهی در مغز انسان

تراشه مغزی نورالینک

ایلان ماسک پروژه Neuralink را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد و اسم آن را Link گذاشت. این تراشه یک رابط بین ذهن انسان و کامپیوتر است و در مغز انسان قرار می‌گیرد. اولین تراشه نورالینک در ژانویه ۲۰۲۴ در مغز یک بیمار جاگذاری شد. جالب است بدانید که بیمار از ناحیه شانه‌ها فلج بود و توانست با استفاده از دستگاه Neuralink روی لپ‌تاپش شطرنج بازی کند. این فناوری شگفت‌انگیز می‌تواند سیگنال‌های عصبی را رمزگشایی و آن‌ها را ثبت کند. در مرحله بعد، دستگاه اطلاعات را با استفاده محرک‌های الکتریکی به مغز منتقل می‌کند. این تراشه اندازه یک سکه است و زیر جمجمه انسان کار گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی (Ai)

آزمایش‌های Neuralink

بعد از راه‌اندازی تراشه لینک در سال ۲۰۱۶، این تراشه توانست رشته‌های انعطاف‌پذیری را تولید کند. این رشته‌ها در مغز انسان کاشته می‌شوند و می‌توانند سیگنال‌های مغز افراد معلول را بخوانند. بنابراین، تراشه هوشمند در مغز افراد ناتوان جسمی کارگذاشته می‌شد و داده‌ها را به کامپیوتر یا موبایل منتقل می‌کرد. شرکت تولیدکننده تراشه Neuralink در سال ۲۰۲۳ مجوز کاشت تراشه هوشمند در مغز انسان را دریافت کرد و تراشه را در مغز داوطلبان توان‌یاب بررسی کرد. این اختراع هوشمند تاثیرهای مثبت شگفت‌انگیزی در علم پزشکی دارد، اما از طرف دیگر، بسیاری از محققان معتقدند که نورالینک ممکن است به مغز انسان آسیب بزند. طبق گفته‌های ایلان ماسک، هدف نهایی Neuralink همزیستی انسان با هوش مصنوعی است.

میمون نورالینک و بازی پینگ پونگ

چیپ مغزی نورالینک و میمون

یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های Neuralink، آزمایش بازی ذهنی یک میمون است. در اپریل ۲۰۲۱، شرکت نورالینک تراشه هوشمند را در مغز یک میمون ۹ ساله کار گذاشت. این میمون توانست با استفاده از دستگاه با کامپیوتر پینگ پونگ بازی کند. سیستم بازی به شکل عمل و پاداش بود. اگر میمون حرکت درستی را انجام می‌داد، یک تکه موز جایزه می‌گرفت. تراشه هوشمند الگوهای الکتریکی فعالیت‌های مغز میمون را ثبت کرد. در اثر این آزمایش، محققان متوجه شدند که کدام عصب‌ها چه حرکت‌هایی را کنترل می‌کنند.

نورالینک چگونه کار می‌کند؟

نورالینک چطور کار می‌کند؟

برای درک نحوه کار تراشه لینک بهتر است با عملکرد مغز بیشتر آشنا شویم. در مغز انسان، نورون‌هایی وجود دارد. این نورون‌ها وظیفه ارسال سیگنال‌های الکتریکی به بخش‌های مختلف بدن را به عهده دارند. نورون‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و یک شبکه گسترده را تشکیل می‌دهند. سیگنال‌های الکتریکی-شیمیایی در بدن به کمک این نورون‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. از طرف دیگر، الکترودها یا سنسورهای عصبی فعالیت مغز را ثبت می‌کنند و ولتاژ آن را شناسایی می‌کنند. بنابراین، همه فعالیت‌ها و افکار ما در مغز ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: گوگل Gemini چیست؟

سونال بابروال (Sonal Baberwal)، محقق ماشین لرنینگ پروژه نورالینگ می‌‌گوید: «تراشه لینک می‌تواند فعالیت مغز را ثبت کند و آن را به یک فعالیت مشخص تبدیل کند.» این فرایند تا حدودی شبیه به تشخیص سطح اضطراب یا آرامش از عدد فشار خون است. تراشه لینک همه سیگنال‌های عصبی مغز را شناسایی می‌کند و بعد وارد عمل می‌شود. در مرحله اول، مجموعه‌ داده‌های پیچیده از مغز جمع‌آوری می‌شوند و بعد الگوریتم‌ها و عوامل هوش مصنوعی دست به کار می‌شوند و داده‌ها را به اطلاعات کاربردی تبدیل می‌کنند.

اجزای مختلف نورالینک

اگر می‌خواهید با دنیای ترکیبی هوش مصنوعی و مغز انسان بیشتر آشنا شوید، باید اجزای آن را یاد بگیرید. دنیای Neuralink ایلان ماسک، دنیای سیگنال‌ها، نورون‌ها و انتقال اطلاعات است. تراشه لینک با ۳ رابط مختلف کار می‌کند. این رابط‌ها به شرح زیر هستند:

نام رابطاسم اختصاریوظایف
Brain-computer InterfaceBCIتشخیص هیجان‌های مغز، برانگیختن یک هیجان در مغز
Brain-machine InterfaceBMIتشخیص مفهوم بیان‌شده توسط انسان، ارسال پیام به مغز
Machine-Brain InterfaceMBIتشخیص حرکت اندام موردنظر توسط مغز، ارسال پیام برای انجام حرکت
اجزای مختلف نورالینک

قابلیت‌های تراشه Neuralink

قابلیت‌های تراشه Neuralink

طبق سایت پروژه، هدف اصلی نورالینک کمک به کسانی است که به دلیل بیماری‌های حرکتی، نمی‌توانند با بقیه ارتباط برقرار کنند، اما ایلان ماسک قصد دارد در سال‌های آینده بازسازی عملکرد حرکتی و درمان اختلال‌های عصبی را هم به قابلیت‌های این تراشه اضافه کند.

طبق گفته‌های Ramses Alcaide، مدیرعامل ارشد شرکت Neuroble، دستگاه لینک می‌تواند حافظه انسان را تقویت کند و سرعت پردازشی مغز را بیشتر کند. به‌علاوه، این دستگاه هوشمند با ایجاد یک ارتباط مستقیم بین مغز و دستگاه‌های دیجیتال، مهارت‌های شناختی انسان را هم بهبود می‌بخشد. در ادامه، با قابلیت‌های منحصربه‌فرد تراشه نورالینک آشنا می‌شویم.

بازسازی حرکتی

دستگاه نورالینک نوعی درگاه رابط کامپیوتر و مغز است و برای کنترل پروتزها و استخوان‌بندی خارجی استفاده می‌شود. بنابراین، اگر کسی فلج باشد یا دچار قطع عضو شده باشد، می‌تواند از تراشه نورالینک برای انجام بعضی از حرکت‌ها استفاده کند.

تقویت مهارت‌های ارتباطی

اگر کسی نمی‌تواند صحبت کند یا بنویسد، می‌تواند از Neuralink برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کند. این افراد می‌توانند موس مجازی را حرکت دهند، از کیبورد استفاده کنند و با استفاده از افکار خودشان پیام بفرستند. مثلا، کسانی که آسیب نخاعی دارند، می‌توانند با استفاده از یک کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند پیام بفرستند یا نقاشی دیجیتال بکشند.

درمان اختلال‌های عصبی

تراشه ترکیبی کامپیوتر و مغز می‌تواند فعالیت مغز را بررسی کند و اختلال‌های عصبی خاص مثل صرع، اختلال دوقطبی، اختلال وسواس اجباری، آلزایمر و پارکینسون را تشخیص دهد. به‌علاوه، این دستگاه هوشمند برای بررسی علائم سلامت روان هم استفاده می‌شود. در این شرایط، محرک‌های عصبی به منطقه مورد نظر در مغز ارسال می‌شوند. این محرک‌ها می‌توانند فرسودگی، خستگی، اضطراب و افسردگی را درمان کنند.

تقویت مهارت‌های شناختی

دانشمندان هوش مصنوعی از تراشه Neuralink برای تقویت مهارت‌های شناختی مثل تمرکز، حافظه و قدرت توجه استفاده می‌کنند. نورالینک با به‌کارگیری بازخوردهای لحظه‌ای مغز را آموزش می‌دهد. ایلان ماسک معتقد است که این تراشه مثل یک ساعت هوشمند در مغز شماست و همه مهارت‌های شناختی را ثبت و تقویت می‌کند.

آینده Neuralink چیست؟

آینده نورالینک

ایلان ماسک در مصاحبه‌هایش مدام به آینده تراشه لینک و امکان ترکیب آن را با مغز انسان اشاره می‌کند. او معتقد که در آینده نزدیک، تراشه به مغز وصل می‌شود و جای ارتباط کلامی را می‌گیرد. بنابراین، دیگر لازم نیست انسان‌ها با یکدیگر صحبت کنند، بلکه از طریق نورالینک با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. ترکیب هوش مصنوعی و مغز انسان شاید از نظر بعضی از مردم و محققین خوشایند نباشد، اما اگر این فناوری به سرعت پیشرفت کند، در ۵ تا ۱۰ سال آینده می‌تواند به اهدافش برسد.

منابع:
builtin.com | www.zoomit.ir

۵/۵ – (۱ امتیاز)

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *