هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

دسته بندی: HBR, هوش مصنوعی (AI)
5 دقیقه زمان مطالعه
1400/11/29
0 نظر

هرچه بیشتر عمر کنیم، تکنولوژی هم به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و نقش هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما هم افزایش پیدا می‌کند. با گذشت زمان، راحت‌تر می‌توانیم آینده‌ای را تصور کنیم که در آن ماشین‌ها توانایی‌های انسانی ما را تقویت و به ما کمک کنند که انتخاب‌های بهتری در زندگی داشته باشیم. مثلا به جای سوال پرسیدن از یک دستگاه روی کابینت، قادر خواهیم بود که با دستیار مجازیمان که به طور کامل در محیط فیزیکی تعبیه شده مکالمه کنیم. این دستیار مجازی از طریق گفتگو و ردپای دیجیتالی ما، اهداف و آرمان‌های زندگی و تعهدات و محدودیت‌هایمان را درک خواهد کرد. این کار به طور یکپارچه و خودکار کمک خواهد کرد تا برای رویدادهای مختلف زندگی، پس‌انداز و بودجه‌بندی کنیم و وقت بیشتری را صرف لذت بردن از لحظات زندگی کنیم.

چالش‌های پیش روی هوش مصنوعی

با این که این آینده قابل تصور است، خود تکنولوژی در حال حاضر بی‌چالش نیست. توانایی هوش مصنوعی برای درک پیچیدگی و نکات ظریف گفتگوی انسانی یک مانع است. Ethnologue بیان می‌کند که امروزه بیش از ۷۱۱۱ زبان زنده شناخته‌شده در جهان وجود دارد. علاوه بر پیچیدگی، روش‌های فرهنگ‌های مختلف برای به اشتراک گذاشتن کلمات متفاوت است؛ تفاوت‌هایی مثل دستور زبان و سطح تحصیلات و سبک صحبت کردن. گوگل دوپلکس، فن‌آوری پشت Google Assistant، که تماس‌های تلفنی را با استفاده از صدای انسانی به نظر طبیعی به جای صدای روباتیک قرار می‌دهد، تلاشی اولیه برای رسیدگی به چنین چالش‌هایی در ارتباطات انسانی است. اما اینها فقط نجواهای اولیه صدای هوش مصنوعی در مسیر تکاملش است.

هوش مصنوعی هوشمند‌تر!

علاوه بر ایجاد رزرواسیون و انجام گفتگوهای ساده، دستیاران مجازی باید بسیار مفیدتر باشند و بیشتر در بافت زندگی روزمره ما ادغام شوند. این ابزارها نه‌تنها باید قبل از اینکه ما سوالمان را بپرسیم بفهمند که به چه چیزی نیاز داریم، بلکه باید زمینه مکالماتمان را هم درک کنند و بر اساس آن واکنش نشان دهند.

یک روز برفی را تصور کنید که در آن مدرسه‌ها تعطیل شده است. با دانستن این که شما باید در خانه با کودکان خود بمانید، موبایلتان شما را ترغیب می‌کند و از شما می‌پرسد که آیا دوست دارید جلسات شما به روز بعد موکول شوند؟ کنسول سرگرمی شما به طور خودکار فیلم‌هایی را برای تماشا و کتاب‌های الکترونیکی را برای خواندن پیشنهاد می‌کند. از همه بهتر اینکه اسپیکر هوشمند وقتی مشغول پارو زدن برف هستید، به شما غذاهای مختلف را برای ناهار پیشنهاد می‌کند.

برای درک بهتر اثر هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما، تصور کنید اگر گوشی شما بتواند به طور خودکار و بر اساس برنامه سفر و موقعیت و عادات شما، برای برگشتن به خانه ماشین رزرو کند، چقدر بازگشتتان از یک سفر کاری لذت‌بخش‌تر خواهد شد. احتمالات بی‌پایان هستند. این صدای تعاملی می‌تواند مکالمه را به شیوه‌ای آغاز کند که موقع لمس کردن صفحه توسط انگشتانتان امکان‌پذیر نیست.

نافته نماند که هوش مصنوعی می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی روزمره ما تأثیرگذار و پررنگ باشد؛ جالب است بدانید که هوش مصنوعی می‌تواند به ما بیاموزد که چگونه از نظر احساسی باهوش‌تر شویم؟!

بانکداری پیشرفته

مثال بانکداری را در نظر بگیرید. اکنون، فارغ از مرزهای سنتی ارتباطات، می‌توانیم زندگی را به شیوه‌ای تصور کنیم که مفهوم بانکداری از مرزهای سنتی خود فراتر رفته یا حتی این مرزها ناپدید شده‌اند. قبلا مرزهای فیزیکی شعب بانکی را مشخص می‌کردند؛ اما حالا ابزارهایی مثل موبایل‌ها و لپ‌تاپ‌ها و اسپیکرهای هوشمند و لوازم خانگی مختلف، معنای پول را برای مشتریان و موسسات بازتعریف کرده‌اند.

در حال حاضر مصرف‌کنندگان به دنبال تجربیات دیجیتال یکپارچه و سازگار هستند، از خرید آنلاین گرفته تا دانلود موسیقی و جابجایی پول. حالا مشتریان هستند که چیزی که می‌خواهند را به شرکت‌ها دیکته می‌کنند. اگر موسسات مالی بخواهند از فن‌آوری صدا برای تکامل بیشتر تجربه تلفن همراه و افزایش فعالیت‌های مالی روزانه استفاده کنند، باید از اکوسیستم دیجیتالی راهنمایی بگیرند و دقت کنند که فقط تراکنش‌های مالی را صرفا بر اساس دیالوگ‌های از پیش‌نوشته شده کپی نکنند. چون به هر حال پشت دستیاران مجازی خیلی چیزهای بیشتری نسبت به یک صدای ساده روباتیک وجود دارد. 

اگر هوش مصنوعی بیشتر زمینه دیالوگ‌ها را بفهمد و همدلی کند چه؟ تصور کنید که ممکن است یک روز این فناوری محیطی با توجه به دانشی که از خانه ما، انتخاب‌های زندگیمان، سلامتیمان و طول عمرمان دارد بتواند به یک مدیر مالی شخصی تبدیل شود و کمک کند به طور مستمر به بهترین نتایج مالی ممکن دست پیدا کنیم. آیا ما به اندازه کافی به آن اعتماد خواهیم کرد تا به طور خودکار برای ما تصمیم‌گیری کند؟ بخش عمده‌ای از پاسخ این سوال به درک جامعه و پذیرش آن‌ها از ماشین‌ها بستگی دارد. در ژاپن که فرهنگ بیشتر پذیرای انسان‌نماها است، ربات‌ها در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان مستقر می‌شوند تا سالمندان احساس تنهایی نکنند؛ همچنین از ربات‌های آموزشی برای کمک به بهبود مهارت‌های انگلیسی کودکان استفاده می‌شود. حتی بعضی‌ها خیلی بیشتر پیش رفته‌اند و به روبات‌ها عشق می‌ورزند و با آن‌ها همراهی می‌کنند؛ مثل اتفاقی که برای کاراکتر هوش مصنوعی Hikari Azuma که توسط شرکت پیام‌رسانی بزرگ Line ساخته شده افتاده است.

فیلم‌هایی برای درک بهتر هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی این فرصت را به ما می‌دهد تا نه تنها تجربه کاربر، بلکه تبادل ارزش را از نو تصور کنیم. هوش مصنوعی از طریق جمع‌آوری فراوانی منابع داده، توانایی ایجاد یک دیدگاه جامع واقعی از زندگی روزمره مشتری براساس عادات و رفتارهای گذشته و فراتر از دسته‌های داده سنتی را دارد. توانایی یادگیری، پردازش و تقویت، بین انسان و ماشین‌ها رابطه هم‌زیستی ایجاد می‌کند. در حالی که فیلم‌هایی مانند «Her» و «Humans» دنیایی را تصویر می‌کنند که ممکن است در حال حاضر دست‌نیافتنی به نظر برسد، اما به ما اجازه می‌دهند که خلاقیتمان را درباره مسیر پیش رو به کار بیندازیم. با توجه به کاری که آمازون کرده است، این آینده خیلی دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. در واقع، با کمک AI و یادگیری ماشین، آمازون در حال حرکت به سمت آینده‌ای است که در آن انسان‌ها می‌توانند با اسپیکرهای هوشمند و دستگاه‌های متصل، یک مکالمه طبیعی رفت و برگشتی داشته باشند.

پایان

ما این قدرت را داریم که دنیایی را طراحی کنیم که در آن صدای جمعی ما به خلق نسخه‌های بهتری از انسانیت کمک می‌کند، جایی که هدف تبدیل به مرکز نوآوری‌های ما می‌شود و اقدامات روزمره ما را هدایت می‌کند. شاید چیزی که ما را محدود می‌کند تکنولوژی ما نیست، بلکه تخیل ما برای فکر کردن فراتر از قلمرو فعلی احتمالات و تمایل ما برای اعتماد به ماشین‌ها است.

منبع مقاله

امتیاز شما به این مقاله:

مطالب مرتبط