یکی از سوالاتی که اخیرا زیاد با آن مواجه میشویم این است که افراد میگویند: «من مدتی است که توسعهدهنده نرمافزار هستم و حالا میخواهم در مورد یک نقش جدید یاد بگیرم. من درباره شغل تحلیلگر کسبوکار هیجان زده هستم، اما هیچ ایدهای برای انتقال به حرفه جدید ندارم.»
امروزه فناوری فرصتهای فوقالعادهای را برای بهبود کسبوکار ارائه میدهد. تحلیلگر کسبوکار شغلی است که در آن فرد میتواند در تعیین استراتژی، ارائه پیشنهادات، کسب درآمد و حاشیه سود آن سازمان مشارکت داشته باشد. این اتفاق فرصتی عالی برای تعامل با بسیاری از سهامداران، توسعه راهکارهایهای نوآورانه و بهبود راهکارهای موجود است. تحلیلگران کسبوکار پلی بین ذینفعان کسبوکار و معماران فنآوری هستند.
IIBA در راهنمای مجموعه دانش تجزیهوتحلیل کسبوکار (BABOK Guide)، تحلیل کسب و کار را به عنوان روشی برای ایجاد امکان تغییر در یک شرکت با تعریف نیازها و توصیه راه حلهایی که ارزشی را به سهامداران ارائه میدهد، تعریف میکند. تحلیلگران کسبوکار، به شرکت کمک میکنند که نیازها و منطق خود را برای تغییر، طراحی و توصیف راهکارهایی که خلق ارزش میکنند، بیان کنند.
در هر حال، یک نقش جدید نیاز به مهارتهای جدید دارد. به عنوان یک توسعهدهنده، فرد این مزیت را دارد که از قبل با جنبه فناوری کار آشنا است. با این حال، برخی پس از گذشت زمان و فعالیت در حوزه تکنولوژی، تمایل بیشتری به حضور در حوزه کسبوکار پیدا میکنند. بنابراین، زمان آن است که در مورد کسبوکار یاد بگیرید و یک تحلیلگر کسبوکار شوید. در ادامه هشت گام پیشنهادی برای تبدیل شدن از یک توسعهدهنده به یک تحلیلگر کسبوکار را بررسی میکنیم.
۱. اصول کسبوکار را بیاموزید.
اولین قدم این است که درک کنیم کسبوکارها چگونه اداره میشوند و چه کاری انجام میدهند. یک نقطه شروع خوب، گذر از چارچوب طبقهبندی فرآیند عمومی است که توسط APQC ارائه شده است. همچنین خواندن کتابهای بنیادی درباره استراتژی کسبوکار، بازاریابی، امور مالی، منابع انسانی، و عملیات ایده خوبی خواهد بود؛ زیرا دیدگاه سطح بالایی از کسبوکار، عملیات آن، و اهداف کارکردی مختلف را برای شما فراهم خواهد کرد.
۲. مهارتهای رفتاری را توسعه دهید.
دومین جنبه اصلی که در آن نقش تحلیلگر کسبوکار به طور قابل توجهی با نقش توسعهدهنده متفاوت است، میزان تعامل مورد انتظار از تحلیلگران کسبوکار است. به طور معمول، توسعهدهندگان تحت نظر یک مدیر پروژه کار میکنند. به عنوان یک تحلیلگر کسبوکار، فرد باید یاد بگیرد که چگونه با اسپانسر، متخصص موضوع، کاربران نهایی، و ذینفعان دیگر کسبوکار، از جمله تامینکنندگان تعامل برقرار کند. این موضوع نیازمند تقویت مهارتهای شخص در حوزه رفتاری است. مهارتهای کلیدی برای یک تحلیلگر کسبوکار عبارتند از: برقراری ارتباط، تعامل با ذینفعان، مهارتهای گوش دادن فعال، تسهیلگری، مهارتهای ارائه و مهارتهای حل مسئله و …
چگونه یک فرد میتواند مهارتهای رفتاری خود را تقویت کند؟
یک راه این است که در هر فرصتی که به دست میآید، این مهارتها را تمرین کنید.
برای برقراری ارتباط و صحبت کردن فعال باشید. شما میتوانید گفتوگوی خود را با استفاده از تلفن همراه ضبط کنید و سپس آن را تجزیهوتحلیل و بررسی کنید که آیا به طور واضح و به زبان و روش صحیح ارتباط برقرار میکنید یا خیر.
ممکن است سازمان شما در حال حاضر آموزشهایی در حوزه رفتاری و در زمینه مهارتهای برقراری ارتباط، مذاکره، ابراز وجود و مهارتهای تسهیلگری ارائه دهد. از آموزشهای رفتاری موجود در سازمان خود بهره ببرید و در این مهارتها پیشرفت کنید.
دورههای آنلاین رایگان زیادی نیز وجود دارند که میتوانند به تقویت مهارتهای رفتاری کمک کنند.
۳. فرآیند تحلیل کسبوکار را بیاموزید.
مانند هر فعالیت دیگری، تجزیهوتحلیل کسبوکار نیز از یک فرآیند پیروی میکند. برخی از کتابهای راهنما میگویند که فرآیند تجزیهوتحلیل کسبوکار را نمیتوان استاندارد کرد. اما ما در بیشتر در پروژههای تجربی خود، مشاهده کردهایم که در تجزیهوتحلیل کسبوکار یک رویکرد نسبتا خوب تعریف شدهاست.
بهترین بخش این است که میتوانید بر روی استانداردهای اصلی تحلیل کسبوکار جهانی از IIBA کار کنید. این سند به شما ایده خوبی از نحوه عملکرد واقعی تجزیهوتحلیل کسبوکار میدهد.
۴. ابزارهای مدلسازی الزامات و مدیریتی را یاد بگیرید.
مانند بیشتر مشاغل، تحلیلگران کسبوکار نیز از ابزارهای بسیاری به عنوان بخشی از کار خود استفاده میکنند. برخی از ابزارهای محبوب عبارتند از مدلسازی فرآیند کسبوکار، state modeling و use case modeling.
شما میتوانید از نسخه آزمایشی Microsoft Visio که ابزار محبوبی در بسیاری از سازمانها است، استفاده کنید. شما همچنین میتوانید دیگر ابزارهای رایگان، مانند نمودار لوسید یا مدلساز فرآیند کسبوکار BizAgi یا StarUML را یاد بگیرید. همچنین میتوانید آموزش ببینید که بعضی از فرآیندها را در محل کار خود مدلسازی کنید.
۵. حوزه فعالیت سازمان خود را بیاموزید.
یکی از بهترین مکانها برای شروع سفر تجزیهوتحلیل کسبوکار، سازمان فعلی شماست. شما بخشی از سازمان هستید و افراد، فرآیندها و ابزارها را میشناسید، اما در عین حال، ذینفعان کسبوکار شما از شما انتظار دارند که تفاوتهای ظریف حوزه فعالیت سازمان خود را درک کنید.
تقریبا در تمام حوزهها، منابع خوبی در اینترنت و شاید در سازمان شما وجود داشته باشد. پیشنهاد خوب دیگری که ما توصیه میکنیم این است که به دنبال یک کتاب راهنما در حوزه فعالیت خود بگردید. به عنوان مثال، اگر در حوزه خردهفروشی هستید، به دنبال کتابی در مورد این دامنه بگردید؛ یعنی مثلا کتابچه راهنمای مدیریت خرده فروشی. با مرور این کتابچه، ایده نسبتا خوبی در مورد نحوه عملکرد دامنه خردهفروشی به دست خواهید آورد. هنگامیکه دامنه سازمان خود را درک کنید، پذیرفتن شما توسط ذینفعانبه عنوان یک تحلیلگر کسبوکار دو برابر بیشتر میشود.
۶. در فعالیتهای مربوط به جمعآوری الزامات به عنوان تحلیلگر کسبوکار شرکت کنید.
حالا که برخی اصول تجزیهوتحلیل کسبوکار را یاد گرفتهاید، بهترین موقعیت برای یادگیری و تمرین درگیر شدن در جمعآوری نیازمندیهای پروژه است. برای تجزیهوتحلیل کسبوکار فعلی پروژه خود، یک تحلیلگر کسبوکار در سایه باشید. این کار برای شما این امکان را فراهم میکند که مفاهیمی که آموختهاید را تمرین کنید.
تمرین باعث تکامل است. هر مهارتی را میتوانید یاد بگیرید؛ به شرط اینکه تمایل داشته باشید برای این یادگیری تلاش کنید.
۷. در گروهها یا کنفرانسهای حرفهای در مورد تجزیهوتحلیل کسبوکار شرکت کنید.
گروههای حرفهای و کنفرانسهای مجازی و فیزیکی زیادی در حوزه تجزیهوتحلیل کسبوکار وجود دارد. در این رویدادها شرکت کنید تا درک کنید که تجزیهوتحلیل کسبوکارها چگونه در حال تغییر است و روند آن چیست و چگونه میتوانید مفاهیم جدید تجزیهوتحلیل کسبوکار را به سازمان خود بیاورید.
همچنین، گروههای علاقهمند و حرفهای زیادی در لینکدین و انجمنهای مشابه در اینترنت وجود دارند که شما میتوانید در آنها بحث کنید، مشارکت کنید، از تجربههای خود صحبت کنید و مهارتهایی را که برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسبوکار حرفهای نیاز دارید، یاد بگیرید.
۸. به عنوان یک تحلیلگر کسبوکار گواهینامه دریافت کنید.
برای اثبات شایستگی خود به عنوان یک تحلیلگر کسبوکار، بهترین کار این است که با شرکت در دورههای معتبر در حوزه تجزیهوتحلیل کسبوکار گواهینامه بگیرید. بسیاری از سازمانها گواهی تجزیهوتحلیل کسبوکار ارائه میدهند و برجستهترین آنها IIBA است.
در اواخر سال ۲۰۱۶، IIBA گواهی ورود به تجزیه و تحلیل کسبوکار (ECBA) را راه اندازی کرد؛ این طرح امکان صدور گواهینامه جدیدی که نیازهای روز را تشخیص دهد و خواستههای بسیاری را برآورده کند فراهم کرده است.ECBبه نیازهای آن دسته از افراد حرفهای که به حوزه تحلیل کسبوکار وارد میشوند یا حرفه خود را شروع میکنند، پاسخ میدهد..
ECBA به هیچ تجربه کاری قبلی در زمینه تحلیل کسبوکار نیاز ندارد و یک آزمون مبتنی بر دانش است. ECBA بیشتر بر روی حوزههای مختلف دانش در زمینه تحلیل کسبوکار که قرار است برای تحلیلگران کسبوکار جدید استفاده شود، مانند تجزیهوتحلیل نیازمندیها، مدیریت و استخراج چرخه عمر نیازمندیها و همکاری مشترک تمرکز میکند.
جمعبندی
توسعهدهندگان زیادی در سطح دنیا فعالیت دارند و بعضی از آنها به دنبال کسب تجارب جدید و فعالیت در یک حوزه تازه هستند و تحلیلگر کسبوکار یکی از انتخابهای پر تکرار در سالهای اخیر است. گره زدن فعالیتهای عملیاتی با کسبوکار و ایجاد یک پل ارتباطی موثر بین آنها، کاربردی و پر از چالش است. در این مقاله سعی کردیم به ۸ گام موثر بپردازیم که با کمک آن توسعهدهندگان میتوانند به یک تحلیلگر کسبوکار تبدیل شوند. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما جالب توجه باشد و خوشحال میشویم تا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: https://medium.com/@info_29686/8-steps-to-transition-from-developer-to-business-analyst-d8336bc2273d
دیدگاهتان را بنویسید