ابزار آنلاین انتخاب پالت رنگی (Color Palette) برای طراحی

8 دقیقه زمان مطالعه
1402/01/30
0 نظر

در زندگی روزمره، در طبیعت و … رنگ‌ها همیشه جلب توجه می‌کنند. هر رنگ، حرفی برای گفتن دارد و نکات مختلفی پشت استفاده از هر رنگ پنهان هستند. رنگ‌ها در زندگی ما اهمیت دارند. اما در طراحی، رنگ به قدری اهمیت دارد که تعریفی با عنوان «پالت رنگی» ایجاد شده است. پالت رنگ یکی از ابزارهای کاربردی برای طراحان و به ویژه طراحان دیجیتال است که به کمک آن، می‌توانند طرح خود را به بهترین شکل ارائه دهند. در این مقاله قصد داریم با این تعریف و بهترین ابزار آنلاین انتخاب Color Palette آشنا شویم.

پالت رنگ چیست؟

پالت رنگ (Color Palette) در دنیای هنر، به ابزاری گفته می‌شود که رنگ‌های مختلف روی آن کنار هم قرار می‌گیرند و استفاده از رنگ‌ها را ساده‌تر می‌کند. اما تعریف پالت رنگ در دنیای دیجیتال کمی متفاوت است. در دنیای دیجیتال و توسعه و طراحی سایت، پالت رنگ یا شمای رنگ (Color Scheme) به طیف کاملی از رنگ‌ها گفته می‌شود که می‌توانند در یک صفحه یا رابط کاربری نمایش داده شوند و یا از این رنگ‌ها، در نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال استفاده می‌شود. پالت رنگ معرف خصوصیت‌های یک محصول دیجیتال و قابلیت‌های بصری آن برای کاربران است. به همین دلیل ابزارهای آنلاین انتخاب پالت رنگی وجود دارند که به طراحان، در انتخاب طیف صحیح رنگی کمک می‌کنند.

دلیل نیاز به پالت رنگی در طراحی رابط کاربری

color palette

شاید برایتان سوال باشد که بدون داشتن شمای رنگی هم می‌توانید صفحات سایت را طراحی کنید یا خیر. بله، در واقع بدون داشتن پالت رنگ هم می‌توایند طراحی کنید، رابط کاربری بسازید و سایت خود را توسعه دهید. اما داشتن شمای رنگی مزایایی دارد که بعد از یک‌بار استفاده دیگر بدون آن طراحی نمی‌کنید.

موارد زیر نشان می‌دهد که چرا باید در طراحی (چه طراحی دیجیتال، چه طراحی رابط کاربری و …) حتما از Color Palette استفاده کنید:

  • پالت رنگی اولین عنصری است که پیام پشت طراحی را چه از نظر بصری و چه از نظر روانشناسی منتقل می‌کند.
  • داشتن Color Palette به شکل‌گیری هویت بصری برند کمک می‌کند.
  • با کمک پالت رنگ، رعایت یکپارچگی در تمام سطوح طراحی آسان‌تر می‌شود.
  • استفاده از پالت مناسب، رابط کاربری شما را زیبا و دلپذیر می‌کند.
  • با استفاده درست از Color Palette، هدف و استراتژی خاص برند به مخاطب منتقل می‌شود.

بهترین ابزارهای آنلاین انتخاب Color Palette برای UI دیزاینرها

در ادامه بهترین ابزارهای آنلاین انتخاب پالت رنگی را که می‌توانید برای طراحی UI از آن‌ها استفاده کنید، معرفی می‌کنیم.

Adobe Color

adobe color

یکی از کامل‌ترین ابزارهای انتخاب Color Palette، ادوبی کالر (Adobe Color CC) است. این ابزار با داشتن طیف کاملی از رنگ‌ها و تنظیمات پیشرفته، می‌تواند انواع پالت رنگی را با توجه به نیاز شما تولید کند.

Color Deck

کالر دک (Color Deck) یکی دیگر از ابزارهای آنلاین و رایگان ساخت پالت رنگ است. با این ابزار می‌توانید رنگ‌های مختلف را با درصد مختلف Hue، Saturation و Highlight بسازید و با انتخاب رنگ‌های مختلف، یک Color Palette درست کنید.

Color Hunt

ابزار پالت رنگی color hunt

کالر هانت (Color Hunt) یک سایت رایگان برای انتخاب پالت رنگی از بین هزاران پالت پیش‌فرض است. شما به عنوان یک UI دیزاینر می‌توانید از بین پالت‌های موجود این سایت، پالت مورد نظر خود را انتخاب کنید و حتی پالت جدیدی را به آن‌ها اضافه کنید.

Brand Colors

این ابزار آنلاین انتخاب رنگ برای طراحی، به شما طیف وسیعی از رنگ‌های استفاده شده هر برند را نشان می‌دهد. برای مثال اگر رنگ‌های برند بلک‌بری را دوست دارید، در این سایت می‌توانید شمای رنگی آن را پیدا کنید و یک ترکیب مشابه آن ایجاد کنید.

ابزار پالت رنگی Coolors

Coolors

کولور (Coolors) یک ابزار آنلاین انتخاب Color Palette با طراحی و کاربری بسیار ساده است. Coolor با استفاده از کلید اسپیس (Space) یا تنها با کلیک، پالت‌های مختلف را به شما پیشنهاد می‌دهد و شما می‌توانید کد رنگی پالت‌ها را به دلخواه عوض کنید و پالت خود را بسازید و ذخیره کنید.

Material Design Color tool

پالت رنگی Material Design Color

اگر در حال طراحی رابط کاربری با استفاده از نرم‌افزار متریال دیزاین باشید، می‌توانید به راحتی از ابزار رنگ این سیستم استفاده کنید. با این ابزار می‌توانید دو رنگ اولیه و مکمل (Primary and Secondary) را انتخاب کنید و سپس این رنگ‌ها و رنگ‌های پیشنهادی را روی طرح خود امتحان کنید. به این شکل شما می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی نمونه اولیه‌ای از ترکیب رنگ‌های خود را ببینید و آن را از نظر زیبایی‌سنجی بررسی کنید.

Colorpicker

colorpicker

کالر پیکر یک نرم‌افزار آنلاین و متن باز برای ساخت و انتخاب پالت و کدهای رنگی مورد نیاز در طراحی است. با کمک این ابزار می‌توانید به راحتی انواع کد رنگ را پیدا کنید و ترکیب‌های چندتایی از رنگ‌ها بسازید.

Color Hex

کالر هگز یک دانشنامه رنگ است که شما می‌توانید به راحتی هر رنگی را در آن جستجو و پیدا کنید. همچنین می‌توانید طیف‌های مختلفی از رنگ‌ها را درست کنید و به یک ترکیب زیبا برسید.

Khroma

khroma

اگر فرایند پیدا کردن رنگ مناسب برای شما سخت است، شاید کروما (Khroma) بهترین انتخاب باشد. در ابتدای ورود به سایت کروما، می‌توانید ۵۰ رنگ مورد علاقه خود را از بین موارد موجود انتخاب کنید. سپس کروما با توجه به انتخاب‌های شما، Color Palette به شما پیشنهاد می‌دهد.

Paletton

یکی از ابزارهای انتخاب و ساخت پالت رنگی که دست شما را در ساخت پالت باز می‌گذارد، پالتون است. این ابزار علاوه بر داشتن امکانات و تنظیمات مختلف و چندین پالت پیش‌فرض، به شما امکان گرفتن خروجی در فرمت‌های مختلف مانند CSS و PNG را نیز می‌دهد.

Calcolor

پالت رنگی calcolor

کل‌کالر (CalColor) از دو واژه Calculator به معنی ماشین حساب یا محاسبه‌گر و Color یا همان رنگ گرفته شده است. این ابزار همانطور که از اسم آن مشخص است، کد رنگ‌های مختلف را محاسبه می‌کند و با توجه به نیاز شما، به شما چارت رنگی پیشنهاد می‌دهد.

جمع‌بندی مقاله ابزارهای انتخاب پالت رنگی

رنگ‌ها به طراحی ما معنا و مفهوم متفاوتی می‌دهند؛ با این حال انتخاب اشتباه رنگ می‌تواند زیبایی طرح ما را از بین ببرد. یک رابط کاربری که با چندین رنگ مختلف و ناهمگون طراحی شده است، بعد از مدت کوتاهی کاربر را اذیت کرده و نرخ خروج از سایت یا اپلیکیشن را افزایش می‌دهد. به همین خاطر، به عنوان یک طراح رابط کاربری بهتر است که حتما از پالت رنگی متناسب با برند و مخاطب استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند طراحی UI بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
نویسنده:

مطالب مرتبط