آشنایی با اصول طراحی فلت (Flat)

5 دقیقه زمان مطالعه
1402/04/17
0 نظر

برای طراحی یک رابط و تجربه کاربری خوب، باید به موارد زیادی توجه کنید. یکی از موارد مهم در زمان طراحی رابط کاربری، توجه به سبک طراحی مناسب است. از آن‌جایی که طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری ترکیبی از طراحی گرافیک با دنیای دیجیتال هستند، شما می‌توانید از سبک‌های مختلف طراحی گرافیک برای آن‌ها استفاده کنید. یکی از سبک‌های طراحی UI، طراحی فلت (Flat Design) است.

طراحی فلت یا مسطح، یکی از سبک‌های طراحی رابط کاربری و طراحی گرافیک مدرن است که روی مینیمالیسم، کارکرد بهینه و کارایی طراحی تمرکز دارد. در این سبک دیزاین، تا حد ممکن از طرح‌های ساده، تک رنگ و مسطح استفاده می‌شود تا حس مینیمالیسم به خوبی به کاربر منتقل شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر با این سبک و اصول آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

طراحی فلت چیست؟

طراحی مسطح یا فلت دیزاین، یکی از سبک‌های مدرن طراحی UI/UX است که با تکیه بر مینیمالیسم ایجاد شده است. شروع استفاده گسترده از این سبک در طراحی دیجیتال، به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد. تا قبل از این سبک غالب برای طراحی وب‌سایت، اسکئومورفیسم (Skeuomorphism) بود. برعکس طراحی فلت که مینیمال است، اسکئومورفیسم یک سبک ماکسیمال بود که از رنگ، طرح، گرادیانت و … اشباع شده بود و هدف آن، ساخت المان‌های گرافیکی نزدیک به دنیای واقعی بود.

طراحی فلت چیست

با توسعه اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف، طراحان تجربه کاربری تصمیم گرفتند تا برای راحتی بیشتر کاربر، از یک سبک ساده‌تر برای طراحی استفاده کنند و اینجا، نقطه شروع سبک فلت بود. طراحی Flat روشی است که در آن از المان‌ها و آیکون‌های ساده، مسطح و اشکال دوبعدی استفاده می‌شود. در این روش، هدف طراح از طراحی به ساده‌ترین و شفاف‌ترین حالت ممکن به کاربر منتقل می‌شود. طراحان بیشتر برای افزایش و بهبود کارایی و همخوانی بصری وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها از طراحی فلت استفاده می‌کنند.

تاریخچه طراحی Flat

طراحی فلت تعریف جدیدی در دنیا نیست و ریشه آن به حدود اواسط قرن بیستم برمی‌گردد. این سبک طراحی از ۳ سبک مختلف الهام گرفته شده است: سبک سوئیسی (سبک تایپوگرافی بین‌المللی)، سبک باهاوس (آلمانی) و مدرنیسم (نوگرایی). البته سبک سوئیسی بیشترین تاثیر را روی طراحی فلت داشته است.

تاریخچه طراحی فلت

در دنیای واقعی، طراحی فلت بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ معرفی و شناخته شد، اما دنیای دیجیتال با کمی فاصله به این سبک روی آورد. مایکروسافت از اولین شرکت‌هایی است که شروع به استفاده از این سبک کرد. سپس اپل هم با معرفی iOS7 روش اسکئومورفیک قبلی خود را کنار گذاشت و شروع به استفاده از طراحی فلت کرد. امروزه فلت دیزاین، به دلیل سادگی و کاربرد خوب، یکی از سبک‌های رایج طراحی تجربه کاربری (UX) است.

ویژگی‌ها و اصول طراحی فلت (Flat) چیست؟

با وجود اینکه تعریف مشخص و سفت و سختی از طراحی فلت وجود ندارد، این سبک محبوب طراحی، ویژگی‌ها و اصولی دارد که آن را از سایر سبک‌ها متمایز می‌کند. هدف اصلی از این سبک، همانطور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، افزایش کارایی طراحی در عین ساده بودن است.

اصول طراحی فلت

از آن‌جایی که امروزه افراد از طریق دستگاه‌های مختلف (دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت، موبایل) از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند، طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو (Responsive) از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. سبک Flat یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی ریسپانسیو است.

اصول طراحی فلت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رعایت سادگی و مینیمالیسم در تمام المان‌های طراحی
  • طراحی دوبعدی و استفاده از وکتور به جای اشکال برجسته و تصاویر واقعی
  • توجه به کارایی و عملکرد طراحی
  • استفاده از رنگ‌های زنده و روشن و توجه به کنتراست مناسب المان‌ها
  • استفاده از گرید (Grid) و چیدمان مرتب، متقارن و کاربردی
  • استفاده از تایپوگرافی ساده، بولد و خوانا (فونت‌های خانواده Sans Serif)
  • توجه به جزئیات
  • استفاده مناسب از فضای سفید (White space) و فضاهای خالی
  • استفاده از اشکال و آیکون‌های ساده و هندسی (Geometric)

دلیل محبوبیت و مزایای طراحی Flat

طراحی فلت نسبت به سایر سبک‌های طراحی سایت و اپلیکیشن، مزایای مختلفی دارد که سادگی و سرعت بالای دانلود، یکی از آن‌ها است. از آن‌جایی که تصاویر در طراحی فلت ساده‌تر و کم‌حجم‌تر هستند، حافظه کمتری از دستگاه را اشغال می‌کنند و با سرعت بالاتری بارگذاری و نمایش داده می‌شوند. این ویژگی برای برنامه‌هایی که سرعت در آن‌ها نقش پررنگی دارد، یک ویژگی حیاتی است.

مزایای طراحی فلت

یکی دیگر از مزایای فلت دیزاین، واکنش‌گرایی و سازگاری این سبک با دستگاه‌ها و رزولوشن‌های مختلف است. در عین ریسپانسیو بودن، توسعه نرم‌افزارهایی با این سبک از طراحی ساده است و نوشتن برنامه‌هایی با طراحی فلت، زمان و هزینه کمتری می‌برد. به دلیل طراحی ساده و استفاده از المان‌های کمتر، این سبک طراحی، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران رقم می‌زند و بار شناختی کاربر را کم می‌کند. منظور از بار شناختی، زمان و انرژی لازم برای درک المان‌های بصری در یک صفحه است. هرچه پیچیدگی یک صفحه و تعداد المان‌های آن بیشتر باشد، بار شناختی کاربر هم بیشتر خواهد شد.

طراحی فلت

در فلت دیزاین، کاربر با یک طرح ساده و واضح، بدون پیچیدگی‌های بصری و سلسله مراتب گیج‌کننده روبرو می‌شود که در آن درک اطلاعات برایش آسان است. سادگی، خوانایی و درک آسان مطالب، سبک فلت را به یک رقیب قدرتمند برای سایر سبک‌های طراحی دیجیتال تبدیل می‌کند.

جمع‌بندی

طراحی فلت (Flat) یکی از سبک‌های مدرن و پرطرفدار در طراحی وب و اپلیکیشن است. این سبک طراحی با ویژگی‌های سادگی، مینیمالیسم، خوانایی و کارایی بالا شناخته می‌شود. هرچند سبک‌های مختلفی برای طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها وجود دارد، اما با توجه به نیاز کاربران و فضای رقابتی شرکت‌ها، طراحی فلت می‌تواند یک گزینه مناسب و یک مزیت رقابتی خوب برای توسعه‌دهندگان محصولات دیجیتال باشد.

در این مقاله ابتدا با این سبک طراحی و تاریخچه آن آشنا شدیم. سپس اصول و مزایای آن را بررسی کردیم. اگر به طراحی UI/UX و طراحی محصول علاقه دارید، می‌توانید از سایر مقالات بلاگ آسا در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری استفاده کنید و مهارت‌های خود را در این زمینه ارتقا دهید.

منبع:

www.uxplanet.com

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط