انواع نمودارها در نرم افزار پاور بی آی (Power BI)

دسته بندی: هوش تجاری (BI)
5 دقیقه زمان مطالعه
1402/04/10
0 نظر

تجزیه و تحلیل داده‌ها و به تصویر کشیدن آن‌ها، از مولفه‌های اصلی برای بهبود عملکرد یک کسب و کار هستند. تصویرسازی حجم عظیمی از داده‌ها در یک صفحه، به سازمان اجازه می‌دهد تا ارزیابی کند، الگوهای موجود در داده‌ها را شناسایی کند و بینش‌های ارزشمندی برای متحول کردن کسب و کار خود به دست آورد. مجموعه این کارها توسط افرادی که در حوزه هوش تجاری فعالیت می‌کنند، انجام می‌شود. ابزارهای هوش تجاری زیادی در بازار وجود دارند که به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا از نمودارها و تصاویر بصری استفاده کنند و داده‌های پیچیده را به شکل ساده‌تری نشان دهند.

نرم‌افزار پاور بی‌آی (Power BI) یکی از این ابزارهای هوش تجاری است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. این ابزار به سازمان‌ها کمک می‌کند که از تکنیک‌های پیشرفته مدلسازی داده‌ها، تصویرسازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در کسب و کار خود استفاده کنند. همچنین شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیمات مبتنی بر داده بگیرند. در نهایت کاربران می‌توانند از نمودارها و تصاویر مختلف Power BI که نمایش هر نوع داده در داشبورد و گزارش‌ها را آسان‌تر می‌کند، استفاده کنند.

انواع نمودارهای Power BI و لیست‌های ویژوال از طیف گسترده‌ای از ابزارهای بصری تشکیل شده است. در این مقاله از ویستا سامانه آسا، با متداول‌ترین نمودارها و تصاویر پاور بی‌آی (Power BI) که به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا داده‌های عمیق‌تر را بررسی کرده و بینش‌های تعاملی ایجاد کنند، آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

پاوربی‌آی (Power BI) چیست؟

Power BI بخشی از پلتفرم Microsoft Power و یک پلتفرم اختصاصی هوش تجاری برای تجسم داده است. در واقع یکی از ابزارهای پرکاربرد در بین سازمان‌هاست که برای تجزیه و تحلیل داده‌های کسب و کار و تولید گزارش استفاده می‌شود. پاور بی‌آی از مجموعه‌ای از سرویس‌ها، برنامه‌ها و رابط‌های نرم‌افزار داخلی مختلف تشکیل شده که امکان عمیق شدن در داده‌ها و ارائه تصاویر فراگیر، گزارش‌های تعاملی و ایجاد بینش را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، Power BI به کاربران کمک می‌کند تا داده‌ها را جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل کنند و آن‌ها را به صورت تصویری نمایش دهند و با همه ذی‌نفعان به اشتراک بگذارند. این ابزار، یک پلتفرم مبتنی بر SaaS (نرم‌افزار به عنوان سرویس) است که روی دسکتاپ، تلفن همراه و سرورهای داخلی در دسترس است.
یکی از قابلیت‌های Power BI این است که از اتصال با بسیاری از منابع داده پشتیبانی می‌کند تا داده‌ها را به طور مستقیم از این منابع در داشبورد بارگیری کرده و داده‌های ذخیره شده در پایگاه‌های داده یا انبارهای داده را تصویرسازی کند.

ویژگی‌های کلیدی پاور بی‌آی

ابزار پاور بی‌آی، ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی دارد. چند مورد از مهم‌ترین این ویژگی‌ها در زیر ذکر شده است.
توسعه ترکیبی (Hybrid Development): پاور بی‌آی با بسیاری از رابط‌ها ادغام می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد به منابع داده مختلف متصل شوند.

مدلسازی (Modeling View): این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد مدل‌های داده پیچیده را به شکل ساده‌تر، نمودارهای مجزا یا اشیاء چند انتخابی تقسیم کنند.

پشتیبانی از هوش مصنوعی (AI Support): پاور بی‌آی از استفاده از هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ها پشتیبانی می‌کند. بنابراین کاربران می‌توانند برای آماده کردن داده‌ها، ساختن مدل‌های یادگیری ماشین و تشخیص سریع بینش‌ها، از داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار استفاده کنند.

بینش‌های سریع (Quick Insights): پاور بی‌آی (Power BI) ایجاد زیرمجموعه‌هایی از داده‌ها و تجزیه و تحلیل خودکار داده‌ها را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

اشتراک گزارش (Report Sharing): کاربران می‌توانند به راحتی گزارش‌های خود را بدون نگرانی درباره امنیت داده‌ها با سایر کاربران سازمان به اشتراک بگذارند.

تصویرسازی داده (Data Visualization) چیست؟

زمانی که از ابزارهای هوش تجاری صحبت می‌کنیم، «تصویرسازی یا تجسم داده‌» از عبا‌رت‌هایی است که زیاد می‌شنویم، اما معنی تصویرسازی داده چیست و چه اهمیتی دارد؟

تجسم یا تصویرسازی داده‌ها (Data Visualization)، فرایندی است که داده‌های خام را می‌گیرد و آن‌ها را به نمایش‌های گرافیکی یا تصویری مانند نمودارها، گراف‌ها، دیاگرام‌ها، تصاویر و ویدیوها تبدیل می‌کند. این نمایش‌ها، داده‌ها را توضیح می‌دهد و به شما امکان می‌دهد از آن‌ها بینش کسب کنید. بنابراین، کاربران می توانند به سرعت داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و گزارش‌هایی را برای تصمیم‌گیری‌های تجاری موثر تهیه کنند.

تصویرسازی داده چه اهمیتی دارد؟

ما ذاتا در دنیای بصری هستیم که در آن تصاویر یا عکس‌ها بیشتر از کلمات صحبت می‌کنند. بنابراین تجسم حجم زیادی از داده‌ها، با استفاده از نمودارها و گراف‌ها نسبت به گزارش‌ها یا صفحات گسترده (Spreadsheets) آسان‌تر است.

تجسم داده‌ها (Data Visualization)، راهی سریع و آسان برای انتقال مفاهیم به کاربران نهایی است و شما می‌‌توانید با ایجاد تغییرات جزئی، آزمایش‌هایی را با سناریوهای مختلف انجام دهید. علاوه بر این تجسم داده:

  • روشن می‌کند که کدام عامل بر رفتار مشتری تاثیر می‌گذارد.
  • ناحیه‌ای که باید به آن توجه کنید را مشخص می‌کند.
  • شما را راهنمایی می‌کند تا بفهمید کدام محصول باید در کجا قرار گیرد.
  • حجم فروش را پیش‌بینی می‌کند.

توجه داشته باشید که هرچه نقطه‌نظر‌های خود را بهتر مجسم کنید، بهتر می‌توانید اطلاعات را در اختیار کاربران نهایی قرار دهید.

همچنین ممکن است در انتخاب روش صحیح تصویرسازی برای مجموعه داده‌هایی که دارید، دچار سردرگمی شوید. از طرفی تجسم صحیح داده‌ها به شما کمک می‌کند تا تاثیر داده‌های خود را افزایش دهید. دقیقا برای حل این مسئله، پلتفرم‌های هوش تجاری مانند Power BI به وجود آمدند تا به تجسم‌ مجموعه داده‌های مختلف به روشی امن کمک کنند.

انواع نمودارهای پاور بی‌آی (Power BI)

ابزار پاور بی‌آی (Power BI)، نمودارهای زیادی دارد که هر کدام برای انواع خاصی از تجسم داده‌ها مفیدند. اینکه از کدام نمودار استفاده کنید، کاملا بستگی به این دارد که چه داده‌هایی را چرا و برای چه کسانی می‌خواهید نمایش دهید و در نهایت چه هدفی مطلوب شماست. با این حال، آشنایی با انواع مختلف نمودارهایی که در ابزار پاور بی‌آی قابل استفاده هستند، دست شما را برای انتخاب نمودار مناسب بازتر می‌کند. در ادامه ۱۷ مورد از پرکاربردترین نمودارهای تحت پشتیبانی Power BI را آورده‌ایم.

پیشنهاد مطالعه: تحلیل رگرسیون چند جمله ای

۱) نمودارهای ناحیه‌ای (Area Charts)

نمودارهای ناحیه‌ای، برای تجسم داده‌های کمی، به نمودارهای خطی، به عنوان یک جزء اساسی، متکی هستند. ناحیه بین محور و خطوط، معمولا با رنگ‌ها، بافت‌ها و الگوها پر می‌شود. می‌توانید بیش از دو مقدار را با نمودارهای ناحیه‌ای مقایسه کنید. این نمودارها، تغییرات روند را در طول زمان نشان می‌دهند و می توانند برای جلب توجه کاربران برای دانستن کل تغییرات در روندها استفاده شود. برای مثال، نمودار ناحیه‌ای زیر به وضوح نشان می‌دهد که چگونه استفاده از Tableau، Power BI و Looker در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ متفاوت بوده است.

Area Charts

۲)‌ نمودارهای خطی (Line Charts)

نمودارهای خطی عمدتا شامل یک سری نقاط داده هستند که توسط یک خط مستقیم به هم متصل می‌شوند. هر نقطه در خط مربوط به یک مقدار داده خاص در دسته‌بندی مشخص شده است. این نمودار مقدار دقیق داده‌های نقطه‌ای را نشان می‌دهد. نمودارهای خطی باید برای اندازه‌گیری روندها در یک دوره زمانی استفاده می‌شوند.
برای مثال، نمودار خطی زیر محبوبیت کلمه کلیدی Microsoft Power BI را در جستجوی گوگل در سراسر جهان نشان می‌دهد. این تصویر به وضوح نشان می‌دهد که محبوبیت Power BI از زمان پیدایش آن به تدریج افزایش یافته است.

Line Charts

۳) نمودارهای میله‌ای (Bar Charts)

نمودارهای میله‌ای جزء نمودارهایی هستند که بیشتر استفاده می‌شوند؛ زیرا ایجاد آن‌ها ساده و درکشان آسان است. به نمودارهای میله‌ای، نمودارهای افقی هم گفته می‌شود که نشان دهنده داده‌های بدون محدودیت هستند. این نمودارها برای نمایش داده‌هایی که حاوی مقادیر منفی هستند هم، مفیدند؛ زیرا امکان قرار دادن میله‌ها در بالا و پایین محور x وجود دارد.

برای مثال، در تصویر زیر روند حقوق و دستمزد برنامه‌نویس‌های Power BI را در کشورهای مختلف با استفاده از نمودار میله‌ای را می‌بینید.

Bar Charts

۴) نمودارهای ستونی (Column Charts)

نمودارهای ستونی شبیه به نمودارهای میله‌ای هستند و تنها تفاوت بین این دو این است که نمودار ستونی داده‌های یک دسته را به بخش‌ها یا دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌کند و در داخل این دسته‌بندی‌ها مقایسه می‌کند. همچنین، داده‌های دسته‌بندی‌ها یا بخش‌ها را با هم مقایسه می‌کند.

به عنوان مثال، نمودار زیر سهم بازار هوش تجاری در سال‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کند. با دیدن این تصویر، به راحتی متوجه می‌شویم که سهم بازار BI به تدریج در حال افزایش است.

Column Charts

۵) نمودارهای ترکیبی (Combo Charts)

نمودار‌های ترکیبی، ترکیبی از نمودارهای ستونی و نمودارهای خطی است که به شما کمک می‌کند تا داده‌ها را سریع‌تر مقایسه کنید. نمودار ترکیبی رابطه بین دو معیار را در یک تجسم واحد نشان می‌دهد. همچنین به مقایسه چندین معیار با مقادیر مختلف کمک می‌کند.

برای مثال، در نمودار ترکیبی زیر، می‌توانید مقایسه بین فروش سال گذشته و سال جاری یک محصول و همچنین حاشیه ناخالص سال جاری را مشاهده کنید. با کمک این نمودار ترکیبی، یک سازمان می‌تواند به سرعت داده‌های مربوط به محصول را تجزیه و تحلیل کند تا به سرعت تصمیمات تجاری مناسب بگیرد.

Combo Charts

۶) نمودارهای دایره‌ای (Pie Charts)

نمودار دایره‌ای، همانطور که از اسم آن پیداست، یک نمودار آماری دایره‌ای است که کل داده‌ها را در بخش‌های مخلتف نشان می‌دهد. هر بخش از نمودار دایره‌ای نشان دهنده درصد است و مجموع همه قسمت ها باید برابر با ۱۰۰ درصد باشد.
با استفاده از این نمودارها، کل داده‌ها را می‌توانیم به برش‌هایی تقسیم کنیم و گزاره‌های عددی مربوط هر قسمت از داده‌ها را نشان دهیم. نمودارهای دایره‌ای بیشتر برای نمایش یک دسته از داده‌ها استفاده می‌شوند. این نمودارها، به کاربران کمک می‌کنند تا داده‌ها را به سرعت درک کنند. آن‌ها به طور گسترده در آموزش، دنیای تجارت و رسانه‌های ارتباطی استفاده می‌شوند.

برای مثال، در نمودار دایره‌ای زیر، مشخص است که کدام زبان‌های برنامه‌نویسی در لیست برتر سال ۲۰۱۹ قرار دارند.

Pie Charts

۷) نمودارهای دونات (Doughnut Charts)

نمودارهای دونات‌ شبیه نمودارهای دایره‌ای هستند و به دلیل شباهتشان به دونات، نام آن را نمودار دونات گذاشته‌اند. با این نمودارها، مخاطب به راحتی می‌تواند داده‌ها را درک کند؛ زیرا نمودارهای دونات کل داده‌ها را در مقایسه با هم نشان می‌دهند. زمانی که نیاز به نمایش پیشنهاد‌های مختلف دارید، این نمودار خیلی به کارتان می‌آید.
برای مثال، نمودار زیر سهم بازار ابزارهای هوش تجاری مختلف در جهان را نشان می‌دهد.

Doughnut Charts

۸) نمودارهای گیج (Gauge Charts)

نمودار گیج به عنوان نمودار سرعت‌سنج یا نمودار شماره‌گیری هم شناخته می‌شود. این نمودار، از سوزن برای خواندن داده‌ها استفاده می‌کند و اطلاعات را روی صفحه، نمایش می‌دهد. نمودار سنج، ارزش هر سوزن را نشان می‌دهد که داده‌ها را بر اساس محور یا داده‌های رنگی می‌خواند. این نمودارها برای مقایسه مقادیر بین متغیرها با استفاده از چندین سوزن در یک گیج یا گیج‌های مختلف مفید هستند.
به عنوان مثال، نمودار گیج بالا میانگین فروش ناخالص شرکت را نشان می‌دهد.

Gauge Charts

۹) نمودارهای قیفی (Funnel Charts)

نمودار قیفی نوعی نمودار است که برای تجسم داده‌هایی که از یک فاز به فاز دیگر در جریان هستند، استفاده می‌شود. در نمودار قیفی کل داده‌ها ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده و در هر فاز داده‌ها به صورت گزاره‌های عددی نمایش داده می‌شوند.

به عنوان مثال، نمودار قیفی پایین، جریان هر فاز را نشان می‌دهد. در تصویر زیر می‌بینید کل سرنخ‌ها در روز ۲۷۲، سرنخ‌های با کیفیت ۸۹، سرنخ‌های راه حل ۷۲، سرنخ‌های پروپوزال ۳۶ و سرنخ‌های نهایی ۱۲ تا هستند.

Funnel Charts
۱۰) نمودارهای پراکنده (Scatter Charts)

نمودارهای پراکندگی برای تجسم داده‌ها با استفاده از نقاطی است که مقادیر به دست آمده از دو متغیر مختلف مانند محور x و محور y را نشان می‌دهد. این نمودارها برای نشان دادن رابطه بین دو متغیر مختلف استفاده می‌شوند. به این نمودارها، نمودار همبستگی هم می‌گویند؛ زیرا نشان می‌دهند که چگونه دو متغیر با یکدیگر همبستگی دارند.

Scatter Charts

۱۱) نمودارهای حبابی ( Bubble Chart)

نمودارهای حبابی، داده‌ها را به شکل دایره نشان می‌دهند. مقادیر متغیرها با محور x و محور y نشان داده می‌شوند. اندازه دایره‌ها هم نشان دهنده اندازه متغیرها است.
برای مثال، در نمودار حبابی زیر، می‌بینید که در محور X، جامعه و در محور Y، کیفیت اندازه‌گیری می‌شود. هر حباب نشان دهنده اندازه جامعه است.

Bubble Chart

۱۲) نمودارهای آبشاری (Waterfall Charts)

نمودار آبشاری برای نشان دادن چگونگی افزایش و کاهش تدریجی مقادیر اولیه، برای رسیدن به مقدار نهایی استفاده می‌شود.

برای مثال شرایطی را در نظر بگیرید که در آن می‌توانید سود سالانه شرکت خود را در کشورهای مختلف ترسیم کنید و می‌توانید منابع درآمد و زیان متفاوتی را اضافه کنید تا از سود خالص شرکت خود مطلع شوید.

Waterfall Charts
۱۳)‌ نقشه‌ها (Maps)

نقشه ها به سه نوع تقسیم می شوند: ۱) نقشه‌های منطقه‌ای ۲)‌ نقشه‌های نقطه‌ای و ۳) نقشه‌های جریان.

در ادامه به اختصار در مورد هر کدام توضیح می‌دهیم.
نقشه‌های منطقه‌ای (Regional Maps)، از رنگ‌های مختلف برای نشان دادن توزیع محدوده خاصی از مقادیر روی نقشه استفاده می‌کنند.

Regional Maps

نقشه‌های نقطه‌ای (Point Maps)، برای نشان دادن توزیع جغرافیایی داده‌ها، با ترسیم نقاط با اندازه یکسان در پس زمینه جغرافیایی، استفاده می‌شوند. این نقشه‌ها، به کاربر کمک می‌کنند تا توزیع کلی داده‌ها را درک کند، اما اگر می‌خواهید داده‌های خاصی را ببینید، کار دشواری است.

Point Maps

نقشه‌‌های جریان (Flow Maps)، نوعی نقشه هستند که به طور ویژه برای نشان دادن موضوعات خاص مرتبط با یک منطقه جغرافیایی خاص طراحی شده است. این نقشه‌ها همچنین در کارتوگرافی، برای نشان دادن حرکات اجسام بین دو یا چند ناحیه استفاده می‌شوند.

Flow Maps

۱۴) نمودارهای کارد (Cards)

Power BI کارت‌های چند ردیفی و تک شماره‌ای را ارائه می‌دهد که برای ارائه اطلاعات خاص استفاده می‌شود. این کارت‌ها می‌توانند شامل تعداد انبوهی از مقادیر داده، عدد محاسبه شده با استفاده از فرمول‌های شخصی‌سازی شده، تعداد کل، میانگین، مجموع و … باشد.
به عنوان مثال، کارتی تنها یک عدد، یک واقعیت واحد را نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند به راحتی آن را رصد کنند، مانند کل سفارشات تکمیل شده امروز، کل سهم بازار و غیره.

Cards
۱۵) درخت تجزیه (Decomposition Tree)

درخت تجزیه یکی از نمودارهای منحصربه‌فرد و پیشرفته پاور بی‌آی (Power BI) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌ها را در ابعاد مختلف به راحتی تجسم کنند. با استفاده از این نوع نمودار، به راحتی می‌توانید داده‌ها را بررسی و بینش‌های تعاملی دریافت کنید.
علاوه بر این، Power BI دارای هوش مصنوعی در درخت تجزیه است که به کاربران کمک می‌کند تا داده‌ها را راحت‌تر درک کنند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا بر اساس معیارهای خاص به بُعد بعدی داده‌ها برسند. درختان تجزیه، به کاربران کمک می‌کنند تا تجزیه و تحلیل موقت روی داده‌ها انجام دهند.

Decomposition Tree

۱۶) شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs)

KPI مخفف عبارت Key Performance Indicator که به شاخص‌های کلیدی عملکرد ترجمه می‌شود. این شاخص، یک نشانه بصری یا شاخصی برای میزان پیشرفت به سمت یک «هدف قابل اندازه‌گیری» یا «عملکرد یک فعالیت یا سازمان» است.
این نوع از نمودارهای Power BI به کاربران این امکان را می‌دهد که از KPI به عنوان بخشی در داشبوردها استفاده کنند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا نگاهی سریع به یک نقطه داده مهم داشته باشند.
تعیین فاصله از یک هدف مشخص و تعیین پیشرفت یک فعالیت دو مورد از بهترین کاربردهای KPIها هستند.

KPIs

۱۷) ماتریس‌ها (Matrix)

ماتریس یک جدول بصری است که یک طرح پله‌ای دارد. جدول‌ها قادر به ارائه اطلاعات برای بیش از دو بعد نیستند، اما ماتریس نمایش داده‌ها را در چندین بعد آسان‌تر می‌کند. با استفاده از این نمودارها، کاربران می‌توانند بر اساس معیارهای مختلف مانند سطرها و ستون‌ها به بررسی دقیق بپردازند.

Matrix

سخن پایانی

در این مقاله با ابزار هوش تجاری پاور بی‌آی (Power BI)، تصویرسازی داده‌ها و اهمیت آن‌ آشنا شدید. همچنین در مورد نمودارهای پاور بی‌آی که به طور گسترده توسط سازمان‌ها برای درک بهتر داده‌ها و ایجاد بینش استفاده می‌شوند، خواندید. به طور خلاصه، نمودارهای پاور بی‌آی زیادی وجود دارند و انتخاب بهترین آن‌ها به نوع داده و نحوه تجسم کاربران بستگی دارد.

منابع:

https://mindmajix.com/power-bi-visualization-types

https://mindmajix.com/power-bi-visualization-types

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط