بهترین ابزارهای هوش تجاری در سال ۲۰۲۳

دسته بندی: هوش تجاری (BI)
10 دقیقه زمان مطالعه
1401/12/16
0 نظر

بدیهی است که هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشیم، بهتر و درست‌تر تصمیم‌ می‌گیریم. اما اگر اطلاعاتمان پراکنده و نامرتب باشد هم تصمیم‌گیری راحت است؟ به احتمال زیاد نه! اتفاقا بیشتر باعث سردرگمی و گیجی می‌شود.  اینجاست که ابزارهای هوش تجاری به کار می‌آیند! این ابزارها، کمک می‌کنند که به داده‌ها ساختار درست بدهیم و ترندهای مهم را مشخص کنیم.  در این مقاله از وبلاگ آسا قرار است لیستی از بهترین ابزارهای هوش تجاری در سال ۲۰۲۳ را معرفی کنیم و در مورد ویژگی‌های مهم هر کدام صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف ابزارهای هوش تجاری

ابزارهای هوش تجاری، مقادیر زیادی از داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار را پردازش و تجزیه و تحلیل می‌کنند. منابع داده ممکن است شامل اسناد، تصاویر، ایمیل، فیلم‌ها، مجلات، کتاب‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، فایل‌ها و موارد دیگری باشد که از طریق سیستم‌های داخلی و خارجی جمع آوری شده‌اند.

ابزارهای BI اطلاعات مهم را از طریق کوئری‌ها پیدا می‌کنند و می‌توانند داده‌ها را در قالب‌های کاربر‌ پسند مانند گزارش‌ها، داشبوردها، نمودارها و گراف‌ها ارائه دهند.

این ابزارها می‌توانند عملکردهایی مانند داده کاوی، تجسم یا تصویرسازی داده‌ها، مدیریت عملکرد، تجزیه و تحلیل، گزارش‌دهی، متن کاوی و تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده را انجام دهند. در نتیجه، کارکنان می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر (بر اساس پیش‌بینی‌ها، روندهای بازار و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)) استفاده کنند.

مزایای ابزارهای BI

 

ابزارهای هوش تجاری می‌توانند به شما کمک کنند تا گام‌های هوشمندانه و چابکی در جهت دستیابی به اهداف بزرگ‌تر بردارید. در ادامه به پنج مورد از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این ابزارها اشاره می‌کنیم.

۱- داده‌های متمرکز

با استفاده از ابزارهای هوش تجاری، تمام داده‌های شما در یک جا جمع می‌شوند. شرکت‌ها داده‌ها را از پایگاه‌های اطلاعاتی متعدد، پورتال‌ها، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و غیره جمع‌آوری می‌کنند. برای این که بتوانید از تمام این داده‌ها سر در بیاورید، به ابزارهای هوش تجاری نیاز دارید. با این ابزارها می‌توانید داده‌ها را با هم ترکیب کنید و نمایش‌های مختلفی از کوئری‌های خود یا آنچه می‌خواهید بدانید، ارائه دهید.

۲- خودکفایی

داده‌ها دیگر فقط به تیم فناوری اطلاعات (IT) شرکت شما تعلق ندارند. حالا هر کارمند بدون تخصص فنی، حتی کارآموزان، می‌توانند به داده‌های مورد نیاز، برای تیم‌های مربوطه خود دسترسی داشته باشند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. آن‌ها می‌توانند گزارش‌هایی در مورد فروش تمام لوازم الکترونیکی در سال ۲۰۲۰ بگیرند یا سوابق بیماران را برای شناسایی تعداد موارد کرونا در سال ۲۰۲۲ در نمودارها نشان دهند.

مزایای ابزارهای BI

۳- امکان پیش‌بینی

با دسترسی به داده‌های زیادی که از گذشته و حال وجود دارند، می‌توانید تصمیمات مبتنی بر شواهد بگیرید. همچنین با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، قادر خواهید بود تا بر اساس سابقه عملکرد محصول یا خدمات به بینش (Insight) برسید.

علاوه بر این اگر شرایط کسب‌وکار تغییر کند، ابزارهای هوشمند می‌توانند به‌طور خودکار ناهنجاری‌ها را شناسایی کنند و شما می‌توانید به هنگام بروز اختلالات، نسبت به آن واکنش نشان دهید.

۴- گزارش‌های خودکار

به جای وارد کردن دستی داده‌ها در اکسل یا جابجایی بین ابزارهای مختلف، می‌توانید از ابزارهای هوش تجاری (که بسیاری از آن‌ها خودکار هستند) استفاده کنید. اگر به گزارشی از یک محصول در یک دوره زمانی خاص نیاز دارید، این ابزار‌ها آن را برای شما ایجاد می‌کنند. اگر این اطلاعات مهمند و می‌خواهید آن را به یک ارائه اضافه کنید، می‌توانید داده‌ها را به نمودارها و گراف‌ها تبدیل کنید و هر کدام را که نیاز داشتید به راحتی دانلود کنید.

۵- کاهش هزینه‌های کسب و کار

ابزارهای BI می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند؛ از تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده و پیش‌بینی فروش گرفته تا نظارت بر فرآیند در زمان واقعی. با استفاده از این قابلیت‌ها، فرآیندهای تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی و گزارش‌دهی بسیار کارآمدتر و دقیق‌تر از همیشه خواهند بود.

در واقع، بیش از ۵۰ درصد از کاربران ابزارهای هوش تجاری گزارش داده‌اند که مزایای این ابزارها به آن‌ها در کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کمک می‌کنند.

 

۱۰ ابزار پرکاربرد هوش تجاری (فهرست ۲۰۲۳)

امروزه ده‌ها ابزار هوش تجاری در دسترس است. در این مقاله برای این که بتوانیم ۱۰ مورد از بهترین ابزارهای هوش تجاری را بشماریم، به وب‌سایت‌های معتبری که در این باره صحبت کرده‌اند، استناد کردیم. گفتنی است این ۱۰ ابزار به ترتیب خاصی رتبه‌بندی نشده‌اند و تمام آن‌ها در بین بهترین‌ و پرکاربردترین ابزارهای BI دسته‌بندی می‌شوند.  در ادامه، هر کدام از این ابزارها را با توضیح مختصری درباره آن‌ها مشاهده می‌کنید.

۱۰ ابزار پرکاربرد هوش تجاری (فهرست ۲۰۲۳)

پاور بی‌آی (Power BI)

ابزار Power BI که محصولی از مایکروسافت است، به کاوش سریع‌تر داده‌های کسب و کار و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک می‌کند. این ابزار اجازه می‌دهد تا با اتصال به بیش از ۹۰ منبع، داده‌ها را به سرعت و به راحتی برای تجزیه و تحلیل آماده کنید، مقادیر زیادی از داده‌ها را در صورت نیاز سازمان‌دهی کنید و مدل‌های سفارشی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ایجاد کنید.

برای ارائه تصویری هوشمند، این ابزار تصویرسازی‌هایی با کمک هوش مصنوعی ارائه می‌کند و به شما امکان می‌دهد از تصاویر بصری سفارشی استفاده و از بین بیش از صد تصویر ایجاد شده توسط جامعه انتخاب کنید.

همچنین ابزار Power BI قابلیت‌هایی دارد که به شما اجازه می‌دهد نتایج تجزیه و تحلیل خود را به اشتراک بگذارید و به راحتی با هم‌تیمی‌هایتان همکاری کنید.

پاور بی‌آی دو طرح برای استفاده فردی و یک طرح برای استفاده سازمانی دارد. طبق داده‌های ارائه شده در وبسایت رسمی Power BI، هر فرد برای استفاده از قابلیت‌های این ابزار در ماه باید ۹/۹۹ دلار یا ۲۰ دلار پرداخت کند و سازمان‌ها هم باید ۴۹۹۵ دلار در ماه بپردازند.

تبلو (Tableau)

تبلو (Tableau) یک ابزار تجزیه و تحلیل تجاری است که همه، از جمله تیم‌ها، سازمان‌ها و تحلیلگرهای فردی می‌توانند از آن استفاده کنند. این ابزار، ویژگی‌های تجزیه و تحلیل بصری غنی ارائه می‌‌دهد که باعث صرفه‌جویی در ساعت‌ها کار می‌شود و به شما امکان می‌دهد زودتر به بینش‌های عملی برسید.

Tableau، با منابع داده‌های مختلف یکپارچه می‌شود و امکان اتصال به داده‌ها را، هم در زیرساخت‌های فیزیکی خود سازمانتان و هم در فضای ابری فراهم می‌کند. در واقع تبلو، به یافتن پاسخ‌های مهم، آشکار کردن فرصت‌ها، یافتن روندها و تصمیم‌گیری آگاهانه و کارآمد کمک می‌کند.

در وبسایت رسمی Tableau طرح‌های قیمتی مختلفی ارائه شده است؛ به عنوان مثال برای استفاده فردی قیمت ۷۰ یورو در ماه و برای سازمان‌ها سه طرح مختلف با قیمت‌های ۷۰ یورو، ۴۲ یورو و ۱۵ یورو در ماه اعلام شده است که هر کدام قابلیت‌های متفاوتی را شامل می‌شود. البته خود تبلو به سازمان‌ها پیشنهاد کرده از هر سه طرح استفاده کنند.

لوکر (Looker)

Looker ابزاری است که به مدیران و صاحبان کسب و کار دیدی یکپارچه از فرآیندهای درون تیم‌های خاص و کل شرکت ارائه می‌دهد. این ابزار ویژگی‌های تصویرسازی‌های تعاملی دارد که به دریافت تصویر کامل از نحوه فرآیند کار و بررسی جزئیات بیشتر کمک می‌کند. Looker با ابزارهای مختلف از جمله برنامه‌های کاربردی خود شما ادغام می‌شود و اجازه می‌دهد تا برنامه‌های جدید را در پلتفرم Looker Data ایجاد کنید تا بیشترین ارزش را از داده‌های خود به دست آورید. در مورد هزینه استفاده از این ابزار هوش مصنوعی داده دقیقی در وب‌سایت رسمی آن منتشر نشده است.

 Sisense

Sisense یکی از محبوب ترین ابزارهایی است که داده‌های کسب و کار را از چندین منبع جمع‌آوری و سازمان‌دهی می‌کند. با این ابزار شما می‌توانید بدون نیاز به مهارت فنی خاصی، از اتصال دهنده‌های داخلی برای بازیابی داده‌ها از پایگاه‌های داده، سیستم‌ها و سرویس‌های مورد استفاده توسط شرکت استفاده کنید.

در مورد قیمت استفاده از این ابزار، در وبسایت رسمی آن داده خاصی ارائه نشده است و برای اطلاع از قیمت‌های آن باید با پشتیبانی این محصول ارتباط بگیرید.

actiTIME

ActiTIME که محصولی برای مدیریت زمان و مدیریت کار است، بیشتر از ۱۵ سال است که مجموعه داده‌های مفید را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. نمودارها و گزارش‌های ActiTIME، اطلاعات مهم کسب و کاری را برای تصمیم‌گیرندگان مهیا می‌کنند و بینش‌هایی را در مورد روندهای مهم در کل شرکت و تیم‌های خاص ارائه می‌دهند.

استقرار و استفاده آسان این ابزار باعث می‌شود که با داده‌های عملی تصمیم‌گیری در مورد صورت‌حساب‌ها، بهره‌وری کارکنان، هزینه‌های زمانی و مالی کاراتر انجام شود.

طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت رسمی ابزار ActiTIME ارائه شده است، در حال حاضر بیشتر از ۱۰ هزار کسب و کار، مشتری این ابزار هستند.

استفاده از این ابزار در صورتی که فقط یک تا سه نفر کاربر داشته باشید، رایگان است، اما اگر قرار است تعداد کاربران بیشتری به داده‌ها دسترسی داشته باشند، قیمت‌ها متفاوت می‌شوند.

اگر زیر ۴۰ نفر قصد دسترسی داشته باشند، برای هر نفر ۶ دلار در ماه باید پرداخت کنید و اگر بین ۴۰ تا ۲۰۰ نفر بخواهید به داده‌ها دسترسی داشته باشید، به ازای هر کاربر باید ۵ دلار پرداخت کنید. برای تعداد کاربران بالای ۲۰۰ نفر هم مبلغ ثابتی باید پرداخت شود که در قسمت Pricing این وبسایت ذکر نشده است.

SAS Visual Analytics

ابزار SAS Visual Analytics بخشی از یک پلتفرم بزرگ برای کسب و کارهای در حال کار و تصمیم‌گیری هوشمندانه است. این ابزار تمام داده‌ها و روندهای حیاتی را به صورت بصری نشان می‌دهد تا تجزیه و تحلیل را ساده کند و به صاحبان مشاغل کمک کند تا زودتر تصمیم بگیرند. داده‌ها در گزارش‌های تعاملی، نمودارها، نقشه‌ها و داشبوردها نمایش داده می‌شوند.

این ابزار اجازه می‌دهد تا داده‌ها را وارد کنید، رسانه‌‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی و داده‌های مکان را تجزیه و تحلیل کنید و در صورت لزوم آن را آماده کنید. در SAS Visual Analytics می‌توانید از تکنیک‌های مختلف تجسم داده‌ها استفاده کنید و قانع‌کننده‌ترین ارائه‌ها را بسازید.

وجود قابلیت‌های پیش‌بینی خودکار در این ابزار، تجزیه و تحلیل سناریوهای احتمالی و درخت‌های تصمیم به تصمیم‌گیری بهینه کمک می‌کنند.

در مورد هزینه استفاده از این محصول در وب‌سایت رسمی آن اطلاعات دقیقی ارائه نشده، اما طبق گفته‌های کاربران SAS Visual Analytics از ابزارهای نسبتا گران بازار است. به گفته کاربران هزینه استفاده از این ابزار حدود ۱۴۴ هزار دلار در سال است.

Oracle BI

ابزار Oracle BI که مخفف Oracle Business Intelligence (هوش تجاری اوراکل) است، تمام بینش‌های (Insight) کسب و کار را در یک جا نگه می‌دارد. این قابلیت به مدیران و صاحبان مشاغل یک نمای کلی از آمار، معیارها و تغییرات پارامترهای مختلف ارائه می‌دهد و به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کند تا به سرعت پاسخ‌ها و راه حل‌ها را پیدا کنند.

با این پلتفرم یکپارچه می‌توانید از توابع از پیش ساخته شده استفاده کنید یا مجموعه داده‌های اختصاصی‌تان را بسازید. همچنین می‌توانید برای تصویرسازی نتایج، بارگذاری داده‌های خودتان و ترکیب داده‌های محلی و شرکتی برای به دست آوردن بینش‌های ارزشمندتر از این ابزار استفاده کنید. طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت capterra هزینه استفاده از ابزار اوراکل بی‌آی در ماه از ۱۵۰ دلار شروع می‌شود.

Clear Analytics

یکی از مهمترین مزایای Clear Analytics این است که بدون نیاز به آموزش اولیه می‌توانید استفاده از این ابزار را شروع کنید. Clear Analytics رابط کاربری شبیه به اکسل دارد که برای همه آشنا است؛ بنابراین قابلیتی قوی برای تجزیه و تحلیل داده ارائه می‌دهد و در عین حال وقت و انرژی که برای یک‌پارچه‌سازی، نصب و یادگیری نیاز است را ذخیره می‌کند.

این ابزار با Microsoft Power BI هم ادغام می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید از قابلیت‌های پاور بی‌آی برای به دست آوردن ارزش بیشتری از داده‌های خود استفاده کنید.

اما در مورد هزینه استفاده از این ابزار هوش مصنوعی، طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت رسمی Clear Analytics ارائه شده است، هزینه استفاده از این ابزار برای دسترسی ۸ کاربر و کمتر ۲۹ دلار در ماه و برای ۵۰ کاربر و کمتر، ۵۹ دلار در ماه است. برای تعداد کاربران بیشتر قیمت مشخصی ارائه نشده است و باید با پشتیبانی این وب‌سایت ارتباط بگیرید.

Qlik

ابزار هوش تجاری Qlik، قابلیت‌های جمع‌آوری و تصویرسازی داده‌های کسب‌وکار را ارائه می‌دهد و امکان کاوش در آن‌ها را به روشی سریع و آسان فراهم می‌کند.

بر خلاف سیستم‌های مبتنی بر کوئری با محدودیت‌های از پیش تعریف شده، این ابزار یک موتور انجمنی دارد. این قابلیت، به جمع‌آوری و سازمان‌دهی حتی داده‌های ناقص و نادرست هم کمک می‌کند و روابط موجود میان مجموعه داده‌های خاص آشکار می‌کند.

این به این معنی است که هیچ نقطه کوری در داده‌های موجود وجود نخواهد داشت، تجزیه و تحلیل دقیق‌تر انجام می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها آگاهانه‌تر خواهند بود.

طبق اطلاعات ارائه شده در بخش Pricing وبسایت Qlik، قیمت آن از ۳۰ دلار برای هر کاربر در ماه شروع می‌شود و برای خرید سازمانی این محصول باید با پشتیبانی آن‌ها ارتباط بگیرید.

Birst

Birst یک سرویس هوش تجاری ابری است. این سرویس امکان دسترسی به تمام داده‌ها و متریک‌ها را فراهم می‌کند و به کاربران و تیم‌ها اجازه می‌دهد تا یافته‌ها و بینش‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

این ابزار برای صاحبان مشاغل، مدیران تیم و پروژه و هر کسی که نیاز به تجزیه و تحلیل سریع داده‌های کسب و کاری و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده دارد، مفید است.

درباره قیمت ابزار Birst در وب‌سایت رسمی آن داده‌ای منتشر نشده است، اما طبق اطلاعات ارائه شده در capterra، برای استفاده از این ابزار هوش مصنوعی باید ۱۲ هزار دلار در سال پرداخت کنید.

ابزارهای هوش تجاری در کسب و کارهای ایرانی

طبق بررسی‌های ما در تیم مارکتینگ آسا، کسب و کارهای ایرانی، بیشتر از ابزارهای پاور بی‌آی، کلیک، اوراکل بی‌آی و تبلو استفاده می‌کنند. همچنین اخیرا کتابخانه‌هایی برای زبان برنامه‌نویسی پایتون توسعه داده شده‌اند که می‌توانند تا حد خوبی وظایف یک ابزار BI را انجام دهند. یک نکته قابل توجه دیگر این که همانطور که در توضیحات هر کدام از ابزارهای معرفی شده دیدید، هزینه این ابزارها به صورت دلاری یا به یورو اعلام می‌شود.

ابزارهای هوش تجاری در کسب و کارهای ایرانی

با توجه به شرایط ما، نه تنها هزینه این ابزارها برایمان سنگین است، بلکه راه‌های زیادی برای خرید مستقیم ابزارهای BI نداریم.  برای همین اغلب کسب و کارهای ایرانی از طریق شرکت‌های داخلی که لایسنس ابزارهای هوش تجاری را می‌فروشند، اقدام می‌کنند. با یک جستجوی نسبتا کوتاه در موتور جستجوی گوگل می‌توانید لایسنس ابزارهای مختلف معرفی شده را خریداری و استفاده کنید.

اهمیت نوشتن از ابزارهای BI در رزومه کاری

شما می‌توانید با یادگیری مستقل یا در حین کار با یک یا چند ابزار هوش تجاری آشنا شوید. بسیاری از شرکت‌های برتر از این ابزارهای BI استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر برای موقعیت شغلی و صنعتی که در رزومه می‌دهید، نرمال باشد، می‌توانید در بخش مهارت‌هایتان ابزارهایی که بلدید را اضافه کنید.

ممکن است مدیرانی که در حال استخدام هستند، به طور خاص به دنبال متقاضیانی باشند که در ارتباط با ابزارهای BI تجربه دارند؛ به خصوص اگر در شرح شغل به آن اشاره شده باشد.

اهمیت نوشتن از ابزارهای BI در رزومه کاری

جمع‌بندی

داده‌ها به طور تصاعدی در حال رشد هستند و به فناوری‌های پیشرفته‌ای برای ذخیره‌سازی، مدیریت و تجزیه و تحلیل نیاز دارند. استفاده از ابزارهای هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کسب و کار، می‌تواند مزایای قابل توجهی را برای شما و کسب و کارتان به همراه داشته باشد؛ با قابلیت‌های متعددی که این ابزارها ارائه می‌دهند، مدیریت داده‌های شما منسجم‌تر، پایدارتر، اجایل‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.

در این مقاله، هدف ما این بود که به شما کمک کنیم تا بهترین ابزارهای موجود در بازار را بشناسید. امیدواریم با اطلاعاتی که درباره هر محصول ارائه دادیم، این انگیزه را به شما داده باشیم که کاوش ابزارهای هوش تجاری را شروع کنید و مناسب‌ترین گزینه برای کسب و کارتان را بیابید.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط