معرفی ابزارهای کاربردی تست نرم افزار

دسته بندی: تست نرم‌افزار
6 دقیقه زمان مطالعه
1402/08/20
0 نظر

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به‌ صورت روزانه نرم‌افزارهای مختلفی را طراحی و تولید می‌کنند. تمام نرم‌افزارها قبل و بعد از انتشار باید از نظر عملکرد مورد آزمایش و تست‌های متفاوتی قرار بگیرند. این فرایند در توسعه نرم‌افزار، با عنوان تست نرم‌افزار شناخته می‌شود. در عملیات تست نرم‌افزار، برنامه‌ها و محصولات در حالت‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند تا به بهترین شکل به دست کاربر نهایی برسد. برخی از برنامه‌ها توسط کاربران و برخی توسط نرم‌افزارهای متداول تست نرم‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا قصد داریم در رابطه با ابزارهای تست نرم افزار صحبت کنیم و اشاره‌ای به ۱۰ ابزار کاربردی برای تست نرم افزار خواهیم داشت. اگر شما هم جزء توسعه‌دهندگان یا برنامه‌نویسان هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

تست نرم‌افزار؛ راهکاری برای تست برنامه‌ها یا محصولات طراحی شده

در حقیقت تست نرم‌افزار فرایند ارزیابی عملکرد نرم‌افزار است که توسط کارشناسان تست نرم‌افزار و توسعه نرم‌افزار صورت می‌گیرد. کارشناسان تست نرم‌افزار، برنامه یا محصول تولید شده را در تمام مراحل بعد از انتشار به صورت دوره‌ای رصد می‌کنند تا تمام خطاهای محصول را شناسایی کنند و نسخه بهینه‌شده نرم‌افزار را تولید کنند. هر چه قدر فرایند تست نرم‌افزار کاربردی‌تر باشد، کاربر ارتباط بهتری با محصول برقرار می‌کند و محصول نهایی بهینه‌تر خواهد بود.

ابزارهای کاربردی تست نرم‌افزار؛ ابزارهایی مناسب سنجش کیفیت نرم‌افزار

ابزارهای تست نرم‌افزار، مجموعه برنامه‌هایی هستند که به‌صورت اتوماتیک قسمت‌های مختلف نرم‌افزار طراحی شده و محصول را مورد بازبینی قرار می‌دهند. توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان به وسیله چنین برنامه‌هایی به راحتی می‌توانند از عملکرد قسمت‌های مختلف محصول، اطلاع پیدا کنند و اقدامات لازم را برای رفع خطا انجام دهند. در حقیقت ابزارهای تست نرم‌افزار، به عنوان یار کمکی برنامه‌نویسان عمل می‌کنند و باعث بهبود برنامه‌ها و محصولات می‎‌شوند. در ادامه کاربردی‌ترین ابزارهای تست نرم‌افزار را معرفی می‌کنیم.

۱. سلنیوم (Selenium)

برنامه سلنیوم (Selenium) یکی از ابزارهای مرسوم برای تست نرم‌افزار است. سلنیوم به عنوان یک ابزار متن باز شناخته می‌شود و در ویندوز، لینوکس و مک او اس به خوبی اجرا می‌شود. ابزار سلنیوم روی تست نرم‌افزارهای مبتنی بر وب تمرکز دارد. با استفاده از سلنیوم به راحتی می‌توان هر سایتی را بررسی کرد و اطلاعات مورد نیاز را از آن استخراج کرد. این برنامه، یکی از ابزارهای مورد علاقه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای تست خودکار محصول است.

Selenium

۲. رانورکس (Ranorex)

رانورکس ابزاری جامع برای تست نهایی نرم‌افزار روی دستگاه‌های مختلف است. در این برنامه به راحتی می‌توانید روی سیستم عامل‌های موبایل و برنامه‌های تحت وب، محصول مورد نظرتان را تست و بررسی کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از Ranorex، تست گرافیکی نرم‌افزارهای تولید شده را انجام دهید.

Ranorex

۳. لامبادا تست (LambdaTest)

برنامه لامبادا تست یک پلتفرم جدید است که اپلیکیشن‌های مختلف را می‌توانید با این برنامه تست کنید. لامبادا تست پوشش بسیار گسترده‌ای برای تست نرم‌افزار دارد و در بیشتر از ۳۰۰۰ مرورگر و سیستم عامل می‌توانید از این برنامه استفاده کنید. با این برنامه می‌توانید فقط در چند دقیقه هر نرم‌افزار تحت وبی را روی مک یا ویندوز مورد آزمایش قرار دهید.

LambdaTest

۴. تست ریل (TestRail)

برنامه TestRail به عنوان یک ابزار مدیریت تست شناخته می‌شود که برای ساده‌سازی فرایندهای تست نرم‌افزار بسیار کاربردی است. برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و مدیران تیم‌های مختلف برای مدیریت، پیگیری و سازماندهی تست نرم‌افزار، از برنامه تست ریل استفاده می‌کنند. با استفاده از TestRail می‌توانید برنامه‌های آزمایشی و تست‌ها را ثبت کنید تا پیشرفت برنامه را به خوبی مشاهده کنید.

TestRail

۵. برنامه ایکس ری (Xray)

برنامه ایکس ری در مدیریت تست و برنامه جیرا کاربرد دارد. با استفاده از Xray مدیریت کیفیت بومی افزایش پیدا می‌کند و این برنامه با فریم‌ورک‌های پیشرو مانند Cucumber، Selenium و JUnit ترکیب می‌شود تا فرایند تست نرم‌افزار به صورت خودکار انجام شود.

Xray

۶. ابزار Zephyr Scale

برنامه Zephyr Scale برای مدیریت تست کاربرد دارد و روشی هوشمند و ساختارمند برای برنامه‌ریزی، مدیریت و آزمایش‌های مختلف در برنامه Jira است. یکپارچه‌سازی Zephyr Scale موجب می‌شود تا ردیابی بهتری از برنامه در پروژه‌های بزرگ انجام شود. این برنامه به بررسی نتایج تست در Jira کمک می‌کند و موجب بهبود تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌شود. ابزار Zephyr Scale داشبوردهای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به راحتی می‌توانند پروژه‌های مختلف را تست کنند.

Zephyr-Scale

۷. برنامه تست پروجکت (TestProject)

برنامه تست پروجکت به عنوان یک ابزار اتوماسیون تست شناخته می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد، تست‌های خودکار برای برنامه‌های موبایل و وب ایجاد کنند. برنامه TestProject روی فریم‌ورک‌های محبوب Selenium و Appium ساخته شده است. این برنامه یک پلتفرم رایگان برای تست وب، موبایل و API است. از ابزار تست پروجکت به صورت آفلاین می‌توان استفاده کرد و تمام فایل‌ها بدون نیاز به فضای ابری، به صورت محلی (local) روی سیستم کاربر ذخیره می‌شوند.

TestProject

۸. پلتفرم کاتالون (Katalon Platform)

پلتفرم کاتالون یک پلتفرم مدیریت کیفیت جامع است که تیم‌ها را قادر می‌سازد تا به راحتی بهترین تجربیات دیجیتال را آزمایش، راه‌اندازی و بهینه‌سازی کنند. از پلتفرم کاتالان برای ایجاد و استفاده مجدد از اسکریپت‌های تست خودکار در طراحی UI استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار تمام فرایندهای رابط کاربری یا UI را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

Katalon Platform

۹. برنامه SauceLabs

کاربران با استفاده از SauceLabs می‌توانند برنامه‌ها و نرم‎‌افزارهای مختلف را در بیش از ۷۰۰ ترکیب مختلف از سیستم عامل، مرورگر، دستگاه و فضای ابری مورد بررسی قرار دهند. برنامه SauceLabs یک زیرساخت تست کامل برای آزمایش خودکار نرم‌افزارهای وب و تلفن همراه است.

SauceLabs

۱۰. ابزار Soasta TouchTest

برنامه Soasta TouchTest به عنوان یک نرم‌افزار تست اپلیکیشن شناخته می‌شود که لمس‌های کاربران را روی نرم‌افزار و اپلیکیشن ردیابی می‌کند. به لطف ابزار Soasta مقادیر داخلی برنامه را می‌توان تغییر داد و بعد از آن تغییرات را می‌توان به خوبی مشاهده کرد. با استفاده از Soasta تست‌ برنامه‌های موبایل را به راحتی می‌توان انجام داد.

Soasta-TouchTest

تست نرم‌افزار راهکاری برای جلب رضایت مشتری!

در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا در رابطه با ابزارهای کاربردی تست نرم‌افزار صحبت کردیم و اشاره‌ای به ۱۰ ابزار مهم برای تست نرم‌افزار داشتیم. برنامه‌های تست نرم‌افزار به برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان نرم افزار و تیم‌های محصول کمک می‌کنند تا تست‌های مختلف را به راحتی روی محصول انجام دهند. هنگامی که عملیات تست نرم افزار به خوبی انجام شود، رضایت کاربران بیشتر خواهد شد و فروش محصول نیز بالاتر می‌رود. معمولا تیم‌های بزرگ از این ابزارها برای تست نرم‌افزار و محصول طراحی شده استفاده می‌کنند.

در این مقاله سعی کردیم بهترین برنامه‌ها برای تست نرم‌افزار را معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر علاقه‌مند به مطالعه مقالات در زمینه توسعه و تست نرم‌افزار هستید، سایر مقالات منتشر شده در بلاگ آسا را مشاهده کنید. همچنین در رابطه با تست نرم‌افزار اگر سوال یا پیشنهادی دارید، در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط