معرفی ۱۰ مورد از بهترین کتاب‌های آموزش UI

6 دقیقه زمان مطالعه
1402/11/18
0 نظر

به عنوان یک طراح رابط کاربری، حتما شما هم دوست دارید محصولی تولید کنید که کاربران از آن لذت ببرند و راهکار این فقط یک چیز است، افزایش دانش با مطالعه! به دلیل پیشرفت سریع قوانین دنیای طراحی، باید مدام اطلاعات خود را به روز کنید تا بتوانید در شغل خود موفق شوید. خبر خوب این است که اصول اساسی طراحی UI تغییر چندانی نمی‌کنند! گاهی ترندهای مختلف می‌آیند و می‌روند، اما اصول طراحی UI مانند تایپوگرافی، تئوری رنگ، روانشناسی و قابلیت استفاده از وب ثابت هستند. در این مقاله از آسا، قصد داریم ۱۰ مورد از بهترین کتاب‌های آموزش UI را معرفی کنیم که توسط نویسنده‌های با تجربه نوشته شده‌اند و تکنیک‌های ارزشمندی را در این حوزه ارائه می‌دهند.

مطالعه این کتاب‌ها چه کمکی به طراحان UI می‌کند؟

ممکن است انگیزه کافی برای خواندن کتاب آموزش UI را نداشته باشید، اما مسلما اگر بدانید مطالعه این کتاب‌ها چه تاثیری در موفقیت شما دارند، نظرتان عوض خواهد شد. خواندن کتاب آموزش UI به شما کمک می‌کند تا:

  • دانش خود را گسترش دهید: این کتاب‌ها بینش عمیقی در مورد اصول، تئوری و بهترین شیوه‌های طراحی رابط کاربری ارائه می‌دهند.
  • در کار خود خلاقیت بیشتری ایجاد کنید: کتاب‌ها آموزش UI اغلب نمونه‌های دنیای واقعی و مطالعات موردی را ارائه می‌دهند که الهام‌بخش طراحان هستند و جرقه ایده‌های جدید را برمی‌انگیزند.
  • از متخصصان این حوزه یاد بگیرید: این کتاب‌ها توسط کارشناسان با تجربه نوشته شده‌اند. با یادگیری از این کارشناسان، راهکارهای ارزشمندی برای مشکلات رایج در طراحی به دست می‌آورید.
  • به روز بمانید: فناوری‌ها، پلتفرم‌ها و گرایش‌های طراحی به طور مرتب در حال ظهور هستند. این کتاب‌ها شما را با آخرین پیشرفت‌ها آشنا می‌کنند.
  • مسائل را ساده‌تر حل کنید: این کتاب‌ها، تکنیک‌های عملی را برای تحقیقات کاربر، نمونه‌سازی اولیه و آزمایش قابلیت استفاده ارائه می‌دهند.
  • به طور مستمر یاد بگیرید و رشد کنید: کتاب آموزش UI به ارتقای مهارت‌ طراحان، افزایش انگیزه و درگیر شدن آن‌ها کمک می‌کند.

حال که از اهمیت مطالعه این کتاب‌ها با خبر شدید، بیایید ۱۰ تا از بهترین کتاب‌های آموزشی طراحی رابط کاربری را به شما معرفی کنیم.

۱- طراحی اشیاء روزمره (The Design of Everyday Things)

طراحی اشیاء روزمره (The Design of Everyday Things)

اگرچه کتاب طراحی اشیاء روزمره صرفا بر طراحی UI متمرکز نیست، اما به طراحان کمک می‌کند تا درک عمیقی از تعاملات کاربر به دست آورند. این کتاب با تشویق طراحان به ایجاد رابط‌های جذاب و کاربرپسند، یک نقشه واضح بین اقدامات کاربر و پاسخ‌های سیستم ارائه می‌دهد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره اقدامات کاربر و پاسخ‌های سیستم نیاز دارید، این کتاب را از دست ندهید.

۲- UI همان ارتباط است (UI is Communication)

UI همان ارتباط است (UI is Communication)

این کتاب، بسیار ساده و مبتدی‌پسند است. طبق نظر نویسنده، هر عنصر یک رابط کاربری، خواه یک دکمه، نماد یا قالب باشد، اطلاعاتی را به کاربر منتقل می‌کند، پس باید در نهایت دقت انتخاب شود. اورت مک کی در این کتاب بر اهمیت طراحی UI با در نظر گرفتن ارتباطات واضح و مؤثر تاکید می‌کند. پس از خواندن این کتاب، انتخاب بهتری برای طرح، رنگ، تایپوگرافی و الگوهای تعامل خواهید داشت.

۳- طراحی با ذهن در ذهن (Designing with the Mind in Mind)

طراحی با ذهن در ذهن (Designing with the Mind in Mind)

به عنوان یک طراح رابط کاربری، باید بفهمیم در ذهن کاربرانمان چه می‌گذرد تا بتوانیم موثرترین رابط کاربری را برای آن‌ها ایجاد کنیم. این کتاب به روانشناسی ادراکی و چگونگی استفاده از آن برای ایجاد طرح‌های بهتر می‌پردازد. جف جانسون در این کتاب به انتخاب و تصمیم‌گیری انسان، هماهنگی دست و چشم، رنگ و بینایی، دامنه توجه و حافظه اشاره کرده است. با خواندن این کتاب، مجموعه‌ای از قوانین طراحی رابط کاربری و همچنین علم پشت آن‌ها را یاد می‌گیرید و به بهترین شکل ممکن در پروژه‌هایتان استفاده خواهید کرد. چیزی که این کتاب را از کتاب «طراحی اشیاء روزمره» متمایز می‌کند، این است که «طراحی با ذهن در ذهن» به صورت اختصاصی برای طراحی UI نوشته شده است.

۴- طراحی رابط‌ها (Designing Interfaces)

طراحی رابط‌ها (Designing Interfaces)

در این کتاب می‌توانید صدها الگوی مختلف UI را به صورت مستند، مشاهده کنید. هر الگو شامل نمونه‌هایی از بهترین روش‌ها در مورد زمان، چرایی و نحوه استفاده از آن در طراحی‌های رابط کاربری است. طراحان UI باتجربه، احتمالا با بیشتر این الگوها و نمونه‌های رابط کاربری آشنا هستند، اما برای طراحان تازه‌کار، این کتاب یک منبع عالی خواهد بود. کتاب طراحی رابط‌ها، به طور کلی بر فرآیند تجربه کاربر متمرکز نیست؛ درعوض، نگاهی عملی به بسیاری از الگوهای UI برای ساخت یک رابط می‌اندازد.

۵- وادارم نکن فکر کنم (Don’t Make Me Think)

وادارم نکن فکر کنم (Don't Make Me Think)

کتاب «وادارم نکن فکر کنم»، یکی از بهترین کتاب‌ها برای کسانی است که تازه طراحی UI/UX را شروع کرده‌اند. این کتاب مقدمه‌ای عالی برای حوزه استفاده از وب و تلفن همراه است و همانطور که نام کتاب اشاره می‌کند، نویسنده یک رویکرد منطقی برای طراحی ارائه می‌دهد. شاید برخی مثال‌های استفاده شده در این کتاب قدیمی شده باشند، اما مفاهیم کاملا درست و اصولی هستند. در این کتاب می‌توانید نکات اساسی و اصول موثر برای بهبود رابط کاربری را یاد بگیرید. این کتاب، در مورد اهمیت سهولت استفاده هم صحبت می‌کند و یک وب‌سایت موفق را وب‌سایتی می‌داند، که کاربر تجربه مثبتی در آن داشته باشد. اگر به تازگی قصد شروع طراحی UI را دارید، این کتاب برای شما مناسب است.

۶- تعامل جذاب (Seductive Interaction Design)

تعامل جذاب (Seductive Interaction Design)

می‌‌خواهید مخاطبان مجذوب رابط کاربری شما شوند و تعاملات بهتری داشته باشند؟ پس کتاب «تعامل جذاب» برای شماست! این کتاب استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی را پوشش می‌دهد که با ایجاد تعاملات قانع‌کننده، کاربران را مجذوب خود می‌کند. کتاب تعامل جذاب، برای طراحانی مناسب است که علاقه‌مند به افزایش تعامل کاربر هستند. این کتاب با ارائه دیدگاهی تازه، به جنبه‌های عاطفی و روانی طراحی UI می‌پردازد و به طراحان می‌گوید که چگونه تجربیات کاربر را لذت‌بخش‌تر کنند.

۷- اصول جهانی طراحی (Universal Principles of Design)

اصول جهانی طراحی (Universal Principles of Design)

در کتاب اصول جهانی طراحی، با ۱۲۵ اصل اساسی طراحی آشنا خواهید شد. این کتاب به عنوان یک راهنمای مرجع که اصول طراحی در رشته‌های مختلف طراحی را پوشش می‌دهد، برای طراحی رابط‌های موثر و زیبا نیز بسیار مفید است. مثال‌های عملی این کتاب، می‌تواند درک اصول طراحی را برای شما ساده‌تر کند.

۸- جادوی رابط کاربری (Refactoring UI)

جادوی رابط کاربری (Refactoring UI)

 

کتاب جادوی رابط کاربری، بر نکات و تکنیک‌های عملی برای بهبود جنبه‌های بصری رابط‌های کاربری تمرکز دارد. برخلاف کتاب اصول جهانی طراحی، این کتاب مختص طراحی UI نوشته شده و برای طراحان UI که به دنبال افزایش جذابیت بصری و قابلیت استفاده از طرح‌های خود هستند، مناسب است. مثال‌ها و مقایسه‌های ساده در کنار نکات مفید، باعث می‌شود رابط کاربری لذت‌بخش‌تری بسازید.

این کتاب به دور از جزئیات اضافه، جنبه‌های تایپوگرافی، چیدمان، تئوری رنگ و استفاده از فضای خالی را پوشش می‌دهد. همچنین به شما آموزش می‌دهد که چگونه رابط کاربری را برای کاربران نهایی، ساده و آسان طراحی کنید.

۹- ۱۰۰ نکته که هر طراح باید درباره مردم بداند (۱۰۰ things every designer needs to know about people)

۱۰۰ نکته که هر طراح باید درباره مردم بداند (100 things every designer needs to know about people)

برای طراحی یک رابط کاربرپسند، مسلما طراحان UI باید درباره احساسات و افکار مردم بیشتر بدانند. کتاب سوزان واینشنک، به صورت ساده و مستقیم، درباره روانشناسی در فرآیند طراحی صحبت می‌کند و به همین دلیل برای طراحان مبتدی، بسیار کاربردی و مفید است. با خواندن این کتاب، به سرعت اصول طراحی UI/UX را درک خواهید کرد، زیرا بینش‌های روانشناسی مشتریان را به صورت ساده و قابل فهم بیان می‌کند. این کتاب مناسب طراحانی است که به دنبال درک عمیق‌تر رفتار کاربر هستند.

۱۰- طراحی انیمیشن رابط (Designing Interface Animations)

طراحی انیمیشن رابط (Designing Interface Animations)

گاهی انیمیشن در رابط کاربری نادیده گرفته می‌شود! در حالی که استفاده صحیح از انیمیشن‌ها نه تنها باعث جذابیت بصری تعاملات می‌شوند، بلکه در ارائه بازخورد و راهنمایی کاربران هم تاثیر مثبتی دارند. «طراحی انیمیشن رابط»، نوشته وال هد، کتابی است که به اهمیت انیمیشن در حوزه طراحی رابط کاربری اشاره دارد. این کتاب بینش‌ها و راهنمایی‌های عملی را در مورد ایجاد انیمیشن‌های هدفمند و معنی‌دار ارائه می‌دهد که در نهایت باعث بهبود تجربه کاربر خواهد شد.

سخن پایانی

کتاب‌های بسیاری در حوزه طراحی UI نوشته شده‌اند که اطلاعات ارزشمندی در اختیار طراحان قرار می‌دهند. در این مطلب سعی کردیم ۱۰ مورد از بهترین کتاب آموزش UI را در حوزه‌های مختلف روانشناسی، زیبایی بصری، انیمیشن سازی، اصول طراحی پیشرفته و مقدماتی و همچنین جنبه ارتباطی طراحی UI را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم این کتاب‌ها به شما کمک کند تا بهترین طراحی را برای رابط کاربری خود ارائه دهید.

منابع:

userguiding.com | adhamdannaway.com | untitledui.com | bootcamp.uxdesign.cc

۵/۵ - (۲ امتیاز)

مطالب مرتبط