خانه / توسعه‌ نرم‌افزار / مقایسه نرم‌افزار سفارشی با نرم‌افزارهای آماده

مقایسه نرم‌افزار سفارشی با نرم‌افزارهای آماده

مقایسه نرم‌افزار سفارشی با نرم‌افزارهای آماده

نویسنده:

زمان مطالعه 5 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

انتخاب بین نرم‌افزار سفارشی و نرم‌افزار آماده می‌تواند یک تصمیم مهم برای افراد و کسب و کارها باشد. این دو تعریف نشان‌دهنده رویکردهای متمایز برای رفع نیازهای نرم‌افزاری هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. نرم‌افزار سفارشی به طور خاص برای نیازهای شما توسعه داده می‌شود، از طرفی نرم‌افزار آماده به صورت عمومی منتشر می‌شود و همه کسب و کار می‌توانند از آن استفاده کنند. در این مقاله از بلاگ آسا به بررسی مزایا و معایب نرم‌افزار سفارشی نسبت به نرم‌افزارهای آماده می‌پردازیم تا به شما در انتخاب نرم‌افزار مناسب کمک کنیم.

نرم‌افزار سفارشی چیست؟

نرم‌افزار سفارشی چیست

نرم‌افزار سفارشی (Custom Software) به اپلیکیشن‌ها، سیستم‌ها یا راهکارهای نرم‌افزاری اشاره دارد که به طور خاص برای برآوردن نیازهای منحصربه‌فرد یک فرد، سازمان یا کسب و کار طراحی شده‌اند. به عبارتی، این نرم‌افزارها دقیقا با توجه به نیاز شما توسعه‌یافته‌اند و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. نرم‌افزارهای سفارشی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و به شما امکان را می‌دهند تا دقیقا به آنچه می‌خواهید، برسید.

وقتی روی یک نرم‌افزار سفارشی سرمایه‌گذاری می‌کنید، مالکیت کامل نرم‌افزار و حقوق مالکیت معنوی آن را در دست دارید. این یعنی که شما می‌توانید نرم‌افزار را به دلخواه خود تغییر دهید. نرم‌افزارهای سفارشی برای اهداف خاص یا اهداف بلندمدت مناسب‌ترین گزینه هستند. توسعه آن‌ها ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد اما مزایای امنیتی، ارتقای مداوم و مالکیت کامل را به همراه دارند.

مزایای نرم‌افزار سفارشی

از مزایای نرم‌افزارهای سفارشی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عملکرد بهتر: این نرم‌افزارها سریع‌تر، کارآمدتر و پاسخگوتر هستند زیرا براساس نیازهای خاص شما طراحی می‌شوند.
  • مزیت رقابتی: نرم‌افزارهای سفارشی مزیت رقابتی قابل‌توجهی ارائه می‌دهند زیرا شما را از دیگران متمایز می‌کنند.
  • مقیاس‌پذیری: شما روی نرم‌افزار کنترل مستقیم دارید و هر زمان که بخواهید امکان اعمال تغییرات وجود دارد.
  • انطباق‌پذیری: نرم‌افزارهای سفارشی به طور خاص براساس نیازهای فعلی و آینده شما طراحی و توسعه داده می‌شوند.
  • امنیت بالاتر: کنترل مسائل امنیتی را در دست دارید و مطمئن خواهید بود که داده‌های شما همیشه از دست هکرها ایمن هستند.

معایب نرم‌افزار سفارشی

در کنار مزایای بالا، نرم‌افزارهای سفارشی معایبی هم دارند که عبارتند از:

  • هزینه اولیه بالا: توسعه این نرم‌افزارها هزینه اولیه بالایی دارد زیرا باید از ابتدا طراحی شوند و تا رسیدن به خروجی مطلوب، مراحل زیادی را باید طی کنند.
  • توسعه زمان‌بر: مراحل توسعه نرم‌افزار سفارشی شامل برنامه‌ریزی، تعریف نیازمندی‌ها، طراحی و نمونه‌سازی، توسعه و تست هستند. به عبارتی برای هر نرم‌افزار باید یک چرخه کامل توسعه را طی کنید.
  • نگهداری مداوم: این نوع نرم‌افزار به پشتیبانی و نگهداری مداوم توسط تیمی از متخصصان نیاز دارد. فرایند پشتیبانی هم هزینه‌بردار است.
  • نیاز به متخصصان: اگر متخصصان دانش کافی نداشته باشند، نه تنها هزینه اضافی صرف شده است، بلکه اطلاعات سازمان در خطر خواهد بود.

نرم‌افزار آماده چیست؟

نرم‌افزار آماده

نرم‌افزارهای آماده (Ready-Made Software) برنامه‌هایی هستند که ماهیت عمومی دارند و برای کاربر خاصی توسعه داده نشده‌اند. نرم‌افزارهای آماده به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی برای طیف وسیعی از کاربران یا سازمان‌ها قابل‌استفاده باشند. برخلاف نرم‌افزارهای سفارشی که از ابتدا برای برآورده کردن نیازهای خاص یک شرکت ساخته می‌شوند، نرم‌افزارهای آماده به عنوان یک محصول تجاری توسط فروشندگان یا شرکت‌های نرم‌افزاری فروخته می‌شوند.

این نرم‌افزارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استفاده از آن برای همه مشاغل آسان باشد و کاربران می‌توانند آن‌ها را بدون نیاز به سفارشی‌سازی یا توسعه خریداری و استفاده کنند. آن‌ها با ویژگی‌های پیش‌فرض عرضه می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی با تغییر نیازها سفارشی شوند. نرم‌افزارهای آماده هزینه کمتری دارند اما ممکن است با آخرین روندها و پیشرفت‌های فناوری و همچنین نیازهای سازمان مطابقت نداشته باشند.

مزایای نرم‌افزار آماده

از مزایای نرم‌افزارهای آماده می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دسترسی سریع: شما می‌توانید خیلی سریع نرم‌افزار مورد نظر خود را خریداری کنید، بدون اینکه به زمان زیادی برای توسعه آن نیاز داشته باشید.
  • هزینه اولیه کمتر: خرید نرم‌افزار آماده به سرمایه کمی نیاز دارد و شما می‌توانید در هزینه‌ توسعه نرم‌افزار خود صرفه‌جویی کنید.
  • راحتی در استفاده: نرم‌افزارهای آماده برای عموم شرکت‌ها توسعه داده شده‌اند، پس استفاده از آن‌ها به مهارت و یادگیری خاصی نیاز ندارد.
  • پشتیبانی مشتری: این نوع نرم‌افزارها معمولا با سیستم پشتیبانی قوی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته (۲۴/۷) ارائه می‌شوند.
  • استفاده گسترده: اطلاعات زیادی درباره نحوه آموزش، مزایا، معایب و … نرم‌افزارهای آماده  وجود دارد؛ زیرا به صورت عمومی عرضه شده و معمولا تا سال‌ها استفاده می‌شوند.

معایب نرم‌افزار آماده

از معایب نرم‌افزارهای آماده هم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقیاس‌پذیری محدود: زمانی که شرکت شما رشد کند، نرم‌افزارهای آماده ممکن است جوابگوی نیازهای جدیدتان نباشند.
  • تطبیق‌پذیری ضعیف: این نوع نرم‌افزارها براساس یک رویکرد کلی طراحی می‌شوند و نیازهای خاص کسب و کار را پوشش نمی‌دهند.
  • وابستگی به ارائه‌دهنده: شما امکان توسعه و اضافه کردن ویژگی خاصی را ندارید و به آپدیت‌ها و نسخه‌های جدید نرم‌افزار وابسته هستید.
  • ویژگی‌های اضافی: نرم‌افزارهای آماده ممکن است ویژگی‌های اضافی داشته باشند که برای شما کاربردی نباشند.

تفاوت بین نرم‌افزار سفارشی و نرم‌افزار آماده

تفاوت نرم‌افزار سفارشی با آماده

از آنجایی که نرم‌افزارهای آماده و نرم‌افزارهای سفارشی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند، افراد و شرکت‌ها با درک تفاوت آن‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری خود بهتر عمل کنند. در ادامه به تفاوت بین نرم‌افزارهای سفارشی و نرم‌افزارهای آماده اشاره می‌کنیم:

هزینه پرداختی

نرم‌افزار سفارشی معمولا گران‌تر از نرم‌افزار آماده است زیرا به زمان، منابع و تخصص بیشتری نیاز دارد. با این حال، نرم‌افزارهای سفارشی اغلب در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند زیرا ممکن است به هزینه‌های تعمیر و نگهداری یا ارتقا نیاز نداشته باشند. از سوی دیگر، نرم‌افزارهای آماده در بازار ارزان‌تر هستند زیرا با ویژگی‌های عمومی و با قیمت مشخص تولید می‌شوند. اگر بودجه کمی دارید، نرم‌افزار آماده بهتر است.

ویژگی و عملکرد

نرم‌افزارهای سفارشی این مزیت را دارند که براساس نیازها و ترجیحات مشتری شخصی‌سازی شوند؛ حتی این امکان وجود دارد که بتوان نرم‌افزار را در آینده براساس نیازهای جدید افراد یا سازمان‌ها ارتقا داد. از طرفی، نرم‌افزارهای آماده یک‌سری ویژگی‌های عمومی دارند و اغلب برای نیازهای خاص طراحی نشده‌اند. پس اگر به عملکرد توجه بیشتری دارید، نرم‌افزار سفارشی گزینه بهتری خواهد بود.

میزان امنیت

هر دو نرم‌افزارهای سفارشی و آماده تحت تاثیر خطرات امنیتی قرار می‌گیرند. نرم‌افزارهای آماده از نظر امنیت قوی هستند زیرا باگ‌ها و مشکلات آن‌ها در طی سال‌ها برطرف شده‌اند. از طرفی، میزان امنیت نرم‌افزارهای سفارشی به مهارت تیم توسعه‌دهنده وابسته است. اگر نرم‌افزارهای سفارشی توسط تیمی از متخصصان مجرب توسعه داده شوند، امنیت بالایی خواهند داشت. پس مهم است از شرکت‌های معتبر و شناخته شده برای طراحی و توسعه نرم‌افزار کمک بگیرید.

زمان توسعه

زمان توسعه نرم‌افزار سفارشی

توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای سفارشی در مقایسه با نرم‌افزارهای آماده بیشتر طول می‌کشد. نرم‌افزارهای سفارشی به برنامه‌ریزی دقیق، طراحی بصری، توسعه، تست و رفع خطا نیاز دارند. در عوض نرم‌افزارهای آماده، در بازار به فروش می‌رسند و نیازی به طراحی و توسعه ندارند. اگر نیازهای منحصربه‌فردی ندارید و می‌خواهید سریعا فرایند اجرایی خود را شروع کنید، نرم‌افزار آماده بهتر است.

مزیت کاربردی

محصول نرم‌افزاری سفارشی کاربردی‌تر از نرم‌افزار آماده است، زیرا می‌تواند اهداف تجاری خاص و مختلف سازمان را برآورده کند. نرم‌افزار سفارشی می‌تواند یک مزیت رقابتی ایجاد کرده و شما را از رقبا متمایز کند. شما نوآوری جدید در بازار دارید که هیچ یک از نرم‌افزارهای آماده نمی‌توانند این نوآوری را به معرض نمایش بگذارند. پس نرم‌افزار سفارشی می‌تواند برگ برنده شما در بازار باشد.

تجربه کاربری

طراحی بخش مهمی از هر نرم‌افزار است، زیرا تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربری دارد. نرم‌افزارهای سفارشی تجربه کاربری بهتری نسبت به نرم‌افزارهای آماده ارائه می‌دهند، زیرا با رابط کاربری کاربرپسندتر ساخته شده‌اند. سفارشی‌سازی برای افزایش رضایت و تعامل کاربران انجام می‌شود. علاوه بر این، نرم‌افزارهای آماده تجربه کاربری مشابهی را ارائه می‌دهند و ممکن است برای کاربران خاص بهینه نشده باشند.

میزان سازگاری

نرم‌افزارهای سفارشی به طور یکپارچه با سیستم‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌های موجود کار می‌کنند و سازگاری بالایی دارند. در عوض، نرم‌افزارهای آماده سازگاری کمتری دارند، زیرا اغلب هماهنگی ضعیفی با سایر نرم‌افزارهای موجود خواهند داشت. همچنین نرم‌افزارهای آماده ممکن است به سخت‌افزار یا برنامه خاصی برای ارائه عملکرد مناسب یا بهینه نیاز داشته باشند.

جدول مقایسه نرم‌افزار سفارشی و نرم‌افزار آماده

جدول مقایسه نرم‌افزار سفارشی نسبت به نرم‌افزارهای آماده تفاوت‌های مهم را در جنبه‌هایی مانند سفارشی‌سازی، هزینه، مقیاس‌پذیری، پشتیبانی و موارد دیگر نشان می‌دهد. انتخاب بین این دو مدل نرم‌افزار به نیازها، بودجه و اهداف بلندمدت شما بستگی دارد.

معیارها نرم‌افزار سفارشی نرم‌افزار آماده
تطبیق با نیازها برای برآورده کردن نیازها توسعه پیدا می‌کند. ویژگی‌ها و قابلیت‌های از پیش طراحی شده دارد.
زمان توسعه زمان طراحی و توسعه طولانی‌تری دارد. نرم‌افزار قبلا توسعه‌یافته و آزمایش شده است.
هزینه اولیه برای طراحی و توسعه هزینه‌های اولیه بالایی دارد. تنها به پرداخت هزینه برای خرید نرم‌افزار نیاز است.
مقیاس‌پذیری مقیاس‌پذیری بالایی را مطابق با نیازها ارائه می‌دهد. تا حدی مقیاس‌پذیر است، اما برای نیازهای خاص محدود خواهد بود.
همگام‌سازی با سیستم‌ها و پایگاه‌های داده موجود یکپارچه می‌شود. به تلاش بیشتری برای ادغام با سایر نرم‌افزارها دارد.
منحصربه‌فرد بودن عملکرد منحصربه‌فردی دارد و مزیت رقابتی ارائه می‌دهد. منحصربه‌فرد نیست، زیرا بقیه هم از آن استفاده می‌کنند.
پشتیبانی و نگهداری به پشتیبانی و نگهداری مستمر با هزینه بالا نیاز دارد. به پشتیبانی و نگهداری کم با هزینه پایین نیاز دارد.
تخصص فنی به متخصصان و توسعه‌دهندگان ماهر نیاز دارد. تخصص فنی کمتری برای پیاده‌سازی مورد نیاز است.
وابستگی به ارائه‌دهنده مالکیت و کنترل کامل را به فرد یا سازمان می‌دهد. برای آپدیت، پشتیبانی و توسعه در آینده به فروشنده وابسته است.
محدودیت‌های سفارشی‌سازی قابلیت ارتقا براساس نیازهای رو به رشد را ارائه می‌دهد. گزینه‌های سفارشی‌سازی و قابلیت ارتقا محدودی دارد.
میزان امنیت امنیت را می‌توان بر اساس نیازهای خاص تنظیم کرد. امنیت به به‌روزرسانی‌ها و خط‌مشی‌های فروشنده بستگی دارد.
مزیت رقابتی مزیت رقابتی ایجاد می‌کند، زیرا ویژگی‌های خاص دارد. فاقد تمایز رقابتی است، زیرا ویژگی‌های عمومی دارد.
مالکیت داده‌ها مالکیت کامل بر داده‌های ذخیره شده را دارد. داده‌ها معمولا در ابر ذخیره می‌شوند و مالکیت داده‌ها را نقض می‌کند.

کلام آخر

تصمیم‌گیری بین نرم‌افزار سفارشی و آماده به اهداف فرد یا سازمان بستگی دارد. نرم‌افزار سفارشی زمانی ایده‌آل است که عملکرد منحصربه‌فرد و تمایز رقابتی مهم باشد، اما هزینه‌های بالاتر و زمان توسعه طولانی‌تری دارد. نرم‌افزار آماده راحتی، مقرون‌به‌صرفه بودن و پیاده‌سازی سریع‌تر را ارائه می‌دهد، اما ممکن است برای نیازهای رو به رشد آینده مناسب نباشد. درنهایت، بررسی همه عوامل می‌تواند‌ به شما در انتخاب نوع نرم‌افزار کمک شایانی کند.

www.javacodegeeks.com

www.topdevelopers.co

www.biplus.com.vn

www.sgstechnologies.net

۵/۵ – (۱ امتیاز)

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *