آژور دواپس (Azure Devops) چیست؟

دسته بندی: دواپس (DevOps)
7 دقیقه زمان مطالعه
1402/08/10
0 نظر

دنیای فناوری و تکنولوژی با ورود شرکت مایکروسافت تغییرات زیادی را تجربه کرده است. شرکت مایکروسافت سرویس‌های مختلفی دارد که برخی از آن‌ها، از بابت امنیت و کارکرد خیال کاربران را راحت می‌کند و کارکردن با آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. یکی از سرویس‌های جذاب مایکروسافت، پلتفرم آژور است. پلتفرم آژور در نگاه اول شاید پیچیده باشد، اما بعد از مدتی متوجه محیط ساده و کاربرپسند آن خواهید شد. پلتفرم مایکروسافت آژور در گذشته به نام Windows Azure شناخته می‌شد.

این سیستم در حال حاضر پلتفرم محاسبات ابری عمومی شرکت مایکروسافت است. زیر ساخت بر پایه اینترنت آژور، خدمات مختلفی در زمینه خدمات ابری، تجزیه و تحلیل، محاسبات، ذخیره‌سازی و شبکه ارائه می‌دهد. در آژور مایکروسافت کاربران می‌توانند از بین سرویس‌های مختلف گزینه مناسب را برای توسعه و مقیاس‌پذیری برنامه‌های کاربردی در حوزه دواپس انتخاب کنند.

هدف از ایجاد پلتفرم آژور دواپس چیست؟ کمک به کسب و کارها در چالش‌های مختلف

به ادعای شرکت مایکروسافت هدف این شرکت برای ایجاد و طراحی پلتفرم آژور کمک به کسب و کارها برای مدیریت درست چالش‌ها و رسیدن به هدف‌های سازمانی است. سیستم آژور ابزاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که همه صنایع فعال در زمینه‌هایی مانند تجارت الکترونیک، امور مالی و فناوری و اطلاعات بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. در حقیقت سرویس آژور برای هر کسب و کار سرویسی را ارائه می‌دهد تا نیازهایشان برطرف شود. چنین رویکردی به کاربران مختلف اجازه می‌دهد تا از بین ابزارها و تکنولوژی‌های موجود، بهترین گزینه را با توجه به علاقه‌ای که دارند، انتخاب کنند. همچنین پلتفرم آژور ۴ سرویس ابری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سرویس‌های ارائه شده عبارتند از:

  • سرویس زیر ساخت (LaaS)
  • پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)
  • نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)
  • عملکردهای بدون سرور (Serverless Functions)

شرکت مایکروسافت مدل‌های پرداختی متنوعی را برای آژور طراحی و ایجاد کرده است که مبتنی بر الگوریتم PAYG هستند. این سیستم به این صورت است که مشترکین هر ماه صورت‌حساب منابع و خدمات مورد استفاده را دریافت می‌کنند. البته برداشت مبلغ به صورت اتوماتیک از کیف مشترکین انجام خواهد شد و کاربران باید در این پروسه کیف پول را شارژ کنند. در نهایت بعد از پرداخت، گزارش دقیقی از تراکنش برای کاربر ارسال می‌شود.

هدف از ایجاد پلتفرم آژور دواپس چیست؟ کمک به کسب و کارها در چالش‌های مختلف

نحوه عملکرد و پشتیبانی Microsoft Azure

زمانی که کاربران مشترک پلتفرم دواپس آژور می‌شوند، به همه خدمات موجود در سیستم آژور دسترسی دارند. مشترکین می‌توانند از این خدمات برای ساخت منابع مبتنی بر سرویس‌های ابری مانند ماشین‌های مجازی و پایگاه داده استفاده کنند. همچنین کاربران می‌توانند سرویس‌های مختلف پلتفرم آژور را طبق فضای ذخیره‌سازی که به آن نیاز دارند، انتخاب کنند.

در اصل کاربران به بیشترین سطح از انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری دسترسی خواهند داشت. همچنین برخی از فروشندگان شخص ثالث می‌توانند نرم‌افزارهای خود را از طریق پورتال Azure در اختیار کاربران قرار دهند. البته باید توجه داشت که الگوی پرداخت هزینه اشتراک برنامه با هزینه زیرساخت محاسبه شده است. شرکت مایکروسافت ۵ گزینه مختلف پشتیبانی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این ۵ گزینه به شرح زیر است:

  • پایه (Basic)
  • توسعه‌دهنده (Developer)
  • استاندارد (Standard)
  • مستقیم حرفه‌ای (Professional Direct)
  • سازمانی (Enterprise)

طرح‌های پشتیبانی در آژور از نظر قیمت و کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. پشتیبانی سطح اولیه برای تمام کاربران به صورت رایگان در دسترس است و مایکروسافت برای سایر پشتیبانی‌ها هزینه‌ای جداگانه دریافت می‌کند که هر سال این هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

زمینه‌های مورد استفاده از سرویس مایکروسافت آژور

مایکروسافت آژور از منابع و خدمات بسیار متنوعی تشکیل شده و به همین علت موارد استفاده از آن نیز مختلف است. یکی از محبوب‌ترین کاربردهای آژور در اجرای ماشین‌های مجازی یا کانتینرها در فضای ابری است. منابع محاسباتی می‌توانند مولفه‌های زیر ساختی مانند سرورهای سیستم دامنه (DNS)، سرویس‌های ویندوز سرور(IIS)، خدمات شبکه مانند دیوار آتشین یا سایر برنامه‌های مایکروسافت باشند که از سیستم‌ عامل‌های شخص ثالث مانند لینوکس پشتیبانی می‌کنند.

زمینه‌های مورد استفاده از سرویس مایکروسافت آژور

در حالت کلی از پلتفرم آژور برای میزبانی پایگاه‌های داده در فضای ابری استفاده می‌شود. شرکت مایکروسافت در آژور از پایگاه داده رابطه‌ای بدون سرور مانند Azure SQL و پایگاه‌های داده غیر رابطه‌ای مانند NoSQL استفاده می‌کند و این خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین سیستم آژور در زمینه پشتیبان‌گیری بسیار کاربردی است. شرکت‌های بسیاری برای سازمان خود از آژور برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنند تا در طولانی مدت به راحتی بتوانند، پشتیبان‌گیری مناسبی داشته باشند.

خدمات و محصولات مختلف Azure

پلتفرم آژور طیف گسترده‌ای از خدمات را به شکل طبقه‌بندی شده در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. هر کدام از این قابلیت‌ها ویژگی‌های بسیار مناسبی به کاربران ارائه می‌دهند. از خدمات مختلف آژور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Compute: این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از ماشین‌های مجازی یا کانتینرها به نسبت نیازی که دارند، منابع را مدیریت کنند. منابع محاسباتی در این زمینه به صورتی بررسی می‌شود که امکان دسترسی کاربران از دنیای خارج امکان‌پذیر باشد یا خیر و آیا می‌توان از آدرس آی‌پی‌های عمومی استفاده کرد یا آی‌پی‌های خصوصی.
  • Mobile: سرویس موبایل به کاربران فرصت می‌دهد تا نرم‌افزارها و برنامه‌های مناسب ابری ایجاد کنند. در این بخش سرویس‌های اطلاع‌رسانی، برنامه‌نویسی بک اند، رابط برنامه‌نویسی API و فرایند همگام‌سازی داده‌ها و موقعیت مکانی کاربر را می‌توان ایجاد کرد.
  • Web: سرویس وب برای پشتیبانی و توسعه برنامه‌های کاربردی ایجاد شده است. این سرویس ویژگی‌هایی در حوزه جست‌وجو، تحویل محتوا، مدیریت API، اطلاع‌رسانی و گزارش‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • Storage: این سرویس در زمینه ذخیره‌سازی ابری با مقیاس‌پذیری بالا کاربرد دارد و گزینه‌های مختلفی در رابطه با داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • Analytics: سرویس آنالیتیکس تمام اطلاعات در زمینه تجزیه و تحلیل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اطلاعاتی مانند یادگیری ماشین، هوش تجاری، اینترنت اشیا، مدیریت جریان داده‌ها را از طریق سرویس آنالیتیکس می‌توان تجزیه و تحلیل کرد.
  • Integration: این سرویس خدمات مناسبی در زمینه پشتیبان‌گیری از سرور، بازیابی و اتصال فضای ابری خصوصی و عمومی را ارائه می‌دهد.
  • Identity: احراز هویت چند مرحله‌ای از مجموعه خدماتی است که در بخش Identity در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. سرویس Identity برای شرکت‌هایی که به دنبال افزایش سطح امنیت سرویس‌ها و محصولات خود هستند، بسیار کاربردی است. با استفاده از این سرویس فقط کاربران مجاز می‌توانند به خدمات مختلف آژور دسترسی داشته باشند.
  • DevOps: سرویس دواپس در پلتفرم آژور ابزارهایی برای قابلیت همکاری روی پروژه‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین با استفاده از DevOps تشخیص مشکلات برنامه‌ها و ادغام ابزارهای دواپس امکان‌پذیر است.
  • Security: در سرویس امنیت، قابلیت شناسایی و پاسخ‌گویی به تهدیدات امنیتی فراهم می‌شود. کلیدهای رمزنگاری شده را در این سرویس می‌توان مدیریت کرد.
  • Containers: سرویس کانتینر موجب می‌شود توسعه‌دهندگان با استفاده از پلتفرم‌های مرسوم مانند داکر و کوبرنتیز حجم بالایی از کانتینرها را مدیریت می‌کنند.

مواردی که در این بخش بررسی کردیم، فقط تعدادی از مهم‌ترین سرویس‌های پلتفرم آژور مایکروسافت هستند. سرویس‌های بسیاری در پلتفرم Azure وجود دارد.

سرویس آژور؛ سیستمی مناسب برای پشتیبان‌گیری

برخی از شرکت‌ها از Azure برای پشتیبان‌گیری داده‌ها و بازیابی آن استفاده می‌کنند. همچنین سازمان‌ها می‌توانند از آژور به عنوان جایگزینی برای ذخیره‌سازی مرکز داده خود استفاده کنند. ابرهای عمومی برای کارهای پرحجم و کوتاه‌مدت، مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها مناسب هستند. شرکت‌ها می‌توانند از ظرفیت ذخیره‌سازی تقریبا نامحدود در فضای ابری برای ذخیره مجموعه‌های داده گسترده، انجام وظایف تحلیلی و سپس حذف داده‌ها با بالا رفتن سن یا غیرقابل استفاده شدن آن‌ها استفاده کنند. تمام این موارد بدون تهیه یا استقرار سخت‌افزار در یک مرکز داده محلی امکان‌پذیر است.

سرویس آژور؛ سیستمی مناسب برای پشتیبان‌گیری

شرکت‌ها به جای سرمایه‌گذاری در سرورهای محلی و ذخیره‌سازی، تصمیم می‌گیرند برنامه‌های تجاری خود را در پلتفرم آژور اجرا کنند. برای اطمینان از در دسترس بودن، مایکروسافت مراکز داده Azure را در سراسر جهان راه‌اندازی کرده است. از ژانویه سال ۲۰۲۰ خدمات Microsoft Azure در ۵۵ منطقه و  در ۱۴۰ کشور در دسترس است. تنها مشکلی که وجود دارد، تمام خدمات در همه مناطق در دسترس نیستند؛ بنابراین کاربران Azure باید اطمینان حاصل کنند که مکان‌های ذخیره‌سازی داده و حجم کار با تمام مقررات و سایر قوانین مطابقت داشته باشد.

Azure-for-backup

نگرانی‌های امنیتی پلتفرم آژور برای شرکت‌ها؛ حفظ حریم امنیتی توسط مایکروسافت

حفظ حریم خصوصی مهم‌ترین نگرانی است که برخی از کاربران آژور دارند. برای رفع نگرانی‌ها، مایکروسافت مرکز اعتماد آنلاین را ایجاد کرده است. در این مرکز اطلاعات دقیقی در مورد اقدامات امنیتی، حریم خصوصی و انطباق شرکت‌ها به کاربران ارائه داده می‌شود. طبق گفته مرکز اعتماد آژور، مایکروسافت تنها در صورتی از داده‌های مشتری‌ها استفاده می‌کند که ارائه خدمات مورد توافق قرار گرفته باشد.

نگرانی‌های امنیتی پلتفرم آژور برای شرکت‌ها؛ حفظ حریم امنیتی توسط مایکروسافت

همچنین هرگز اطلاعات مشتری در اختیار سازمان‌های دولتی قرار نمی‌گیرد، مگر اینکه برحسب قانون کلیه مراحل اجرا شود. سیستم آژور خدمات متعددی مانند مدیریت هویت و دسترسی، فایروال و سایر خدمات امنیتی را برای کمک به کاربران Azure ارائه می‌دهد تا یک زیرساخت امن ایجاد کنند.

بستری امن برای استفاده بهینه کاربران؛ مهم‌ترین مزیت آژور

در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا در رابطه با آژور دواپس صحبت کردیم و اشاره‌ای به اهداف، خدمات و سرویس‌های مختلف Azure داشتیم. در حالت کلی این سیستم بستری امن و مطمئن برای کاربران در فضای ابری ایجاد می‌کند که امتیازات بسیاری را به کاربران ارائه می‌دهد. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی در کشورمان از پلتفرم آژور دواپس استفاده می‌کنند و سرویس‌های مختلف این پلتفرم کاربرد بسیار خوبی برای آن‌ها دارد.

در این مقاله تلاش کردیم به‌ صورت خلاصه معرفی از این پلتفرم دواپس داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر به موضوعات حوزه دواپس علاقه‌مند هستید، سایر مقالات منتشر شده در بلاگ ویستا سامانه آسا را مطالعه کنید. همچنین اگر در رابطه با آژور یا سایر موضوعات دواپس سوالی دارید، در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Techtarget.com

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط