طراحی وایرفریم (Wireframe) یکی از ابتداییترین و کلیدیترین مراحلی است که در فرایند طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) با آن مواجه میشوید. در واقع وایرفریم، یک طرح ساده و بدون جزئیات گرافیکی است که اسکلت اولیه یک صفحه یا محصول دیجیتال را نمایش میدهد. این طرح میتواند روی کاغذ باشد یا با استفاده از نرمافزارهای تخصصی تهیه شود، اما در هر صورت، هدف آن مشخص کردن ساختار محتوا، چینش عناصر و مسیرهای کاربری است.
بنابراین اگر قصد دارید یک وبسایت یا اپلیکیشن بسازید، باید بدانید وایرفریم چیست و چرا اینقدر مهم است. در این مقاله از بلاگ آسا، در مورد چیستی وایرفریمها، مزایای استفاده از آنها، ابزارهای مناسب وایرفریمینگ و مباحثی از این دست صحبت میکنیم. با ما همراه باشید.
وایرفریم (Wireframe) چیست؟
بهطور کلی، وایرفریم نوعی نمایش دوبعدی از ساختار یک صفحه وب یا اپلیکیشن محسوب میشود که نمای کلی از اجزای اصلی رابط کاربری را ارائه میدهد. در یک وایرفریم، عناصر کلیدی مانند ساختار کلی صفحه، طرحبندی (Layout)، معماری اطلاعات، مسیرهای ناوبری، جریان تعامل کاربر و عملکردهای مورد انتظار مشخص میشوند. هدف از طراحی وایرفریم، نمایش شفاف عملکرد و سازماندهی محتوا در مراحل ابتدایی طراحی است، بدون آنکه به جنبههای بصری مانند رنگ، سبک گرافیکی یا جزئیات زیباییشناختی پرداخته شود.
وایرفریمها را بسته به جزئیات مورد نیاز، میتوان بهصورت دستی یا دیجیتالی ترسیم کرد و معمولا توسط طراحان UX استفاده میشود. این فرایند به همه ذینفعان اجازه میدهد تا قبل از اینکه توسعهدهندگان طراحی سایت و طراحی رابط کاربری را شروع کنند، در مورد جای قرار گرفتن اطلاعات به توافق برسند.
چه زمانی از وایرفریم استفاده میشود؟
فرایند طراحی وایرفریم معمولا در مرحله اولیه توسعه محصول، یعنی مرحله کشف (Discovery Phase) آغاز میشود. در این مرحله، طراحان ابعاد مختلف محصول، تبادل نظر درباره ایدهها و شناسایی نیازهای تجاری و کاربران را بررسی میکنند. وایرفریمها بهعنوان طرحهای اولیه صفحات وب یا اپلیکیشنها، نقطه شروعی برای طراحی ساختار کلی رابط کاربری محسوب میشوند.
در ادامه این فرایند، طراحان با تحلیل بازخورد کاربران و دادههای حاصل از آزمونها، میتوانند وایرفریمها را به نمونههای دقیقتر و تعاملیتری مانند پروتوتایپ (Prototype) یا ماکاپ (Mockup) تبدیل کنند. این مرحله، زمینه را برای طراحی نهایی محصول و بررسی تجربه کاربری فراهم میسازد.
هدف از ایجاد وایرفریمها چیست؟
وایرفریمها با سه هدف کلیدی طراحی و مورد استفاده قرار میگیرند. نخست، به طراحان کمک میکنند تا ایدهها و تصمیمات طراحی را بهگونهای شکل دهند که همواره بر نیازها و رفتار کاربران متمرکز باشند. دوم، وایرفریمها بهصورت شفاف ویژگیها، ساختار صفحات و نحوه عملکرد وبسایت یا اپلیکیشن را تعریف و مشخص میکنند. سوم، فرایند تولید وایرفریم سریع، ساده و از نظر هزینه بسیار مقرونبهصرفه است، به همین دلیل، ابزاری موثر برای آغاز فرایند طراحی و آزمون ایدهها پیش از ورود به مراحل پرهزینه توسعه بهشمار میرود. در ادامه به بررسی هریک از این اهداف میپردازیم:
۱. وایر فریمها، ایده کلی را متمرکز بر کاربر نگه میدارند
Wireframeها، بهطور موثری بهعنوان ابزار ارتباطی استفاده میشوند. بازخورد گرفتن از کاربران را تسهیل میکنند، نقطه شروعی برای گفتگو با ذینفعان هستند و باعث شکل گرفتن ایدههایی بین طراحان میشوند. انجام آزمایش کاربر در مرحله اولیه وایرفریمینگ، به طراح این امکان را میدهد تا بازخوردهای صادقانه بگیرد و دغدغههای کلیدی را شناسایی کند که به ایجاد و توسعه مفهوم و ایده اصلی محصول کمک میکند. انجام آزمایش کاربر در مراحل اولیه وایرفریمسازی، به طراحان این فرصت را میدهد تا بازخوردهای واقعی و بیواسطه دریافت و مسائل کلیدی در تجربه کاربر را شناسایی کنند. این بازخوردها نقش موثری در شکلگیری دقیقتر ایدهها و توسعه هدفمند مفهوم اولیه محصول دارند.
همچنین داشتن وایرفریم راه مناسبی برای طراحان است تا بتوانند نحوه تعامل کاربر با رابط را بسنجند. از طرف دیگر، طراحان میتوانند با استفاده از متنهای Lorem Ipsum که بهعنوان یک مکاننما برای محتوای آینده عمل میکنند، سوالاتی مانند «انتظار دارید چه چیزی در اینجا نوشته شود؟» از کاربران بپرسند.
این بینشها به طراح کمک میکند تا بفهمد چه چیزی برای کاربر شهودی است و محصولاتی ایجاد کند که استفاده از آنها راحت و آسان باشد.
۲. وایرفریم، ویژگیهای وبسایت را مشخص و تعریف میکند
زمانی که در حال ارائه ایدههای خود به کارفرماها (Client) هستید، آنها ممکن است با واژگان فنی مورد استفاده شما مثل هیرو ایمیج (Hero Image) یا کال تو اکشن (Call to Action)، آشنا نباشند.
نشان دادن ویژگیهای خاص محصول دیجیتال بهصورت وایرفریم، نحوه عملکرد و هدف محصول را برای کارفرماهایتان واضح میکند. همچنین همه ذینفعان میتوانند میزان فضای لازم برای تخصیص هر ویژگی را بسنجند، معماری اطلاعات سایت را به طراحی بصری آن متصل کنند و عملکرد صفحه را شفاف کنند.
مشاهده ویژگیها و طرح اولیه محصول در قالب وایرفریم، به شما کمک میکند نحوه عملکرد آنها را در کنار یکدیگر تجسم کنید و حتی ممکن است منجر به تصمیم برای حذف برخی از آنها شود.
همانطور که قابل حدس است، مرحله Wireframing زمانی است که ذینفعان میتوانند بیرحمانه رفتار کنند!
۳. ایجاد وایرفریم، سریع و آسان است
بهترین بخش در مورد وایرفریم این است که یک طرح اولیه فوقالعاده ارزان و کمهزینه است و بهراحتی می توان آن را ایجاد کرد. در واقع، اگر یک قلم و کاغذ در دست دارید، میتوانید بهسرعت یک وایرفریم را بدون خرج کردن یک ریال طراحی کنید. در عین حال فراوانی ابزارهای موجود هم گواهی بر این حقیقت است که حتی ظرف چند دقیقه میتوانید یک وایرفریم دیجیتال بسازید.
اغلب وقتی یک محصول بیشازحد حرفهای و کامل به نظر میرسد، کاربران کمتر بازخورد صادقانه ارائه میدهند. اما با نمایش یک طرح ساده و اولیه که فقط ایده کلی را منتقل میکند، میتوان مشکلات و نگرانیها را زودتر شناسایی و بدون صرف زمان یا هزینه زیاد برطرف کرد.
انواع وایرفریمها
وایرفریمها بر اساس میزان دقت و جزئیاتی که نمایش میدهند، به سه دسته اصلی زیر تقسیم میشوند:
- وایرفریمهای با وفاداری پایین (Low-Fidelity)
- وایرفریمهای متوسط (Mid-Fidelity)
- وایرفریمهای بالا (High-Fidelity)
در ادامه، هر یک از این انواع را بهصورت مختصر معرفی میکنیم:
وایرفریمها با وفاداری پایین (Low-Fidelity)
در وایرفریمهایی با وفاداری پایین، نمایشهای ساده و ابتدایی از یک صفحه وب هستند که اغلب در مراحل اولیه فرایند طراحی استفاده میشوند. طراحی آنها بهصورت کلی و بدون در نظر گرفتن مقیاس دقیق، شبکهبندی (Grid) یا دقت پیکسلی انجام میشود و بیشتر بر نمایش ساختار کلی و چیدمان عناصر تمرکز دارند.
این نوع وایرفریمها، هر گونه جزئیاتی را که بهطور بالقوه میتوانند حواسپرتی ایجاد کنند، حذف میکنند و فقط شامل تصاویر ساده، اشکال بلوک و محتوای ساختگی هستند.
وایرفریمهای با وفاداری پایین برای شروع مکالمات، تصمیمگیری در مورد طرحبندی ناوبری (Navigation Layout) و ترسیم جریان کاربر مفید هستند. بهطور خلاصه، اگر در مقابل شما، سهامداران یا کارفرماهایی حضور دارند و میخواهید در اواسط جلسه چیزی را با قلم طراحی کنید، وایرفریمهای با وفاداری پایین ایدئال هستند. آنها همچنین برای طراحانی که چندین ایده برای محصول دارند و میخواهند بهسرعت تصمیم بگیرند که در چه راستایی حرکت کنند، بسیار مفید هستند.
وایرفریمها با وفاداری متوسط (Mid-Fidelity)
وایرفریمهایی با وفاداری متوسط که رایجترین نوع وایرفریمها هستند، نمای دقیقتری از چیدمان و ساختار کلی طرح ارائه میدهند. در حالی که این نوع وایرفریم هم، هنوز از حواسپرتیهایی مثل تصاویر یا تایپوگرافی اجتناب میکنند، اجزای خاص با جزئیات بیشتری طراحی میشوند و ویژگیها بهوضوح از یکدیگر متمایز میشوند.
همچنین میتوان از وزنهای سیاهی مختلف متن برای جدا کردن سرفصلها و محتوای متن استفاده کرد. اگرچه این نوع وایرفریمها هنوز سیاه و سفیدند، اما طراحان میتوانند از سایههای مختلف خاکستری برای برقراری ارتباط بصری بین عناصر منحصربهفرد استفاده کنند.
اگرچه وایرفریمهای با وفاداری متوسط هنوز به مراحل اولیه محصول مرتبط هستند، اما معمولا با استفاده از ابزارهای وایرفریمینگ دیجیتالی مانند Sketch یا Balsamiq ایجاد میشوند.
وایرفریمهای با وفاداری بالا (High-Fidelity)
در نهایت، وایرفریمهای با وفاداری بالا، دارای طرحبندیهای در سطح پیکسل هستند. در حالی که یک وایرفریم با وفاداری پایین ممکن است شامل متنهای Lorem Ipsum و کادرهای خاکستری باشد که با X برای نشان دادن یک تصویر پر شدهاند، وایرفریمهایی با وفاداری بالا شامل تصاویر واقعی و محتوای نوشتاری مرتبط هستند.
این جزئیات، وایرفریمهای با وفاداری بالا را برای کاوش و مستندسازی مفاهیم پیچیده مانند منوها یا نقشههای تعاملی ایدئال میکند. معمولا در فرایند طراحی سایتهایی که هدف و اجزای آنها مشخص است، از این نوع وایر فریم استفاده میشود.
مقایسه وایرفریمهای وبسایت و وایرفریمهای اپلیکیشن
وقتی درباره وایرفریمها صحبت میکنیم، معمولا ذهن ما به سمت وایرفریمهای وبسایت دسکتاپی میرود، اما وایرفریمهای اپلیکیشنهای موبایل نیازمند توجه و ملاحظات متفاوتی هستند. به همین دلیل، شناخت تفاوتهای اصلی بین این دو نوع وایرفریم اهمیت زیادی دارد. در ادامه به برخی از مهمترین این تفاوتها اشاره میکنیم:
اندازه
با توجه به تفاوت اندازه بین اپلیکیشنهای موبایل و وبسایتهای دسکتاپی، طرحبندیها باید با دقت بررسی شوند. بهعنوان مثال، بهدلیل عرض صفحه در یک وبسایت که در دسکتاپ نمایش داده میشود، طراحی وایرفریم شما ممکن است در چندین ستون پخش شود.
بهطور معمول در یک اپلیکیشن، تعداد ستونها حداکثر به یک یا دو ستون محدود میشود. همچنین شما باید تصمیم بگیرید که آیا کاربر یک اسکرول بی نهایت بیند یا میخواهید تعداد موارد در هر صفحه را کم کنید تا محتواهای دیگری هم در زیر آن نمایش داده شود.
رفتار
دومین تفاوت اصلی به رفتار کاربر در اپلیکیشن موبایل یا وبسایت مربوط میشود. در یک وبسایت، کاربر از ماوس یا پد لمسی برای پیمایش صفحه استفاده میکند. کاربر همچنین میتواند روی برخی ویژگیها کلیک کند تا اطلاعات بیشتری نشان داده شود.
با این وجود، در یک اپلیکیشن، کاربران باید برای باز کردن یک ویژگی، روی صفحه ضربه بزنند. بنابراین زمان طراحی وایرفریم برای یک اپلیکیشن، باید با دقت بیشتری در مورد این فکر کنید که چگونه کاربران خود را تشویق کنید تا برای رسیدن به یک هدف خاص، روی دکمه خاصی ضربه بزنند.
تعامل
نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشنها، با نحوه تعامل آنها در دسکتاپ بسیار متفاوت است. در عین حال که اپلیکیشن ممکن است محتوا و دادهها را به روشی مشابه به یک وبسایت از اینترنت بگیرد، اما بسیاری از اپلیکیشنها همچنین به کاربر امکان دانلود محتوا برای استفاده آفلاین را هم میدهند. این «حالتهای آفلاین» مخصوص اپلیکیشنها، باید در وایرفریم شما هم منعکس شود.
نقش وایرفریم در طراحی ریسپانسیو و نسخه موبایل
بهعنوان یک طراح سایت باید بدانید که طراحی نسخه موبایل یک اپلیکیشن یا وبسایت فقط به کوچککردن عناصر صفحه محدود نمیشود. در واقع این نسخه باید تجربهای متفاوت و اختصاصی به کاربر ارائه دهد که هم در عملکرد روان باشد و هم در ظاهر قابل فهم باشد.
وایرفریم موبایل یکی از مهمترین ابزارهای کلیدی شما برای رسیدن به چنین نتیجهای است. در ادامه، نقشهای کلیدی وایرفریم در فرایند طراحی نسخه موبایل و ریسپانسیو را بهطور کامل بررسی میکنیم:
- شفافسازی تعاملات و نیازهای چیدمان: وایرفریمها به شما کمک میکنند تا تعاملات کلیدی کاربر و نیازهای ساختاری صفحات را قبل از ورود به فاز طراحی گرافیکی مشخص کنید. این مرحله باعث میشود عناصر در صفحه (چه در نسخه دسکتاپ و چه در موبایل) با منطق و نظم درست قرار بگیرند.
- تسهیل درک بهتر نیازهای مشتری برای نسخههای مختلف: هنگام مشاهده نسخه اولیه در قالب وایرفریم، ذهن مشتری بهصورت عملی با ساختار محتوا درگیر میشود و راحتتر میتواند درباره اهداف پروژه، نسخه موبایل و رفتار کاربر روی گوشی تصمیم بگیرد.
افزایش دقت در تصمیمگیریهای ریسپانسیو: وایرفریمها به شما اجازه میدهند تا مشخص کنید که چگونه باید یک عنصر در نمایشگر کوچکتر رفتار کند. برای مثال، آیا منو باید به حالت همبرگری تبدیل شود؟ ترتیب محتوا چطور باید تغییر کند؟ این نوع تصمیمگیریها بدون حواسپرتیهای ظاهری مانند رنگ و تصویر، سریعتر و دقیقتر انجام میشوند. - ایجاد زبان مشترک بین طراح و توسعهدهنده: وقتی توسعهدهنده بداند که کدام عناصر در چه مکانهایی قرار بگیرند و در نسخه موبایل چگونه تغییر حالت دهند، فرایند کدنویسی بسیار سریعتر و منظمتر پیش میرود.
- تسهیل بازخورد و اصلاح پیش از فاز طراحی گرافیکی: ازآنجاییکه وایرفریم روی ساختار تمرکز دارد، تیم طراحی و مشتری میتوانند به سرعت بازخورد بدهند. این بازبینیهای مراحل اولیه به شما کمک میکند تا در آینده اشتباهات ریسپانسیو به حداقل برسند.
- پیشنیاز یک فرایند طراحی مشارکتی و مرحلهبهمرحله: در طراحی ریسپانسیو، نیاز به همکاری مستمر بین اعضای تیم و مشتریان بهشدت بالا میرود. وایرفریم میتواند بستری برای این مشارکت فراهم کند و باعث شود تصمیمات هر مرحله مستند و منطقی باشند.
- ایجاد درک مشترک بین ذینفعان پروژه: یکی از چالشهای مهمی که هنگام طراحی ریسپانسیو با آن مواجه میشوید، هماهنگی بین افراد مختلف از جمله طراح، توسعهدهنده، مدیر محصول و حتی مشتری است. در اینجا وایرفریم میتواند مسیر حرکت کاربر (User Flow)، ویژگیهای کلیدی و چیدمان صفحات را برای همه قابل درک میکند و کاری کند که همه این افراد از ابتدا روی یک هدف واحد تمرکز کنند.
- بهینهسازی تجربه کاربر روی اندازههای مختلف صفحه: وایرفریمها به طراح این امکان را میدهند که از همان ابتدا به سازگاری طرح با نمایشگرهای مختلف فکر کند. در واقع بررسی عملکرد عناصر مختلفی مانند منوها، فرمها و محتوای کلیدی در اندازههای کوچکتر، باعث جلوگیری از مشکلات عملکردی در مرحله اجرا میشود.
- کاهش خطاهای احتمالی در توسعه نسخه موبایل: وقتی ساختار صفحات از قبل مشخص شده باشد، احتمال انجام اشتباه در ترتیب قرارگیری عناصر، مسیرهای ناوبری یا منطق تعاملات به حداقل میرسد. وایرفریم کمک میکند طراح و توسعهدهنده بدانند که در هر صفحه از نسخه موبایل چه چیزی باید نمایش داده شود و کاربر چگونه با آن تعامل داشته باشد.
- صرفهجویی در زمان و هزینههای توسعه: ساخت اپلیکیشن موبایل فرآیندی زمانبر و پرهزینه است. وایرفریم به شما این امکان را میدهد که در همان مراحل اولیه، عملکردها و اولویتها را ارزیابی کنید و تصمیمهای نهایی را بگیرید. با انجام این کار، تغییرات ناگهانی و پرهزینه در فاز توسعه به حداقل میرسد.
- افزایش دقت در تعیین ویژگیها و عملکردها: تیم پروژه میتواند به کمک وایرفریم، پیش از شروع طراحی گرافیکی ویژگیهای کلیدی نسخه موبایل (مانند اسکرینها، فرمها، دکمهها، فیلترها و…) را بررسی و ارزیابی کند. این کار باعث میشود عملکردها بهدرستی برنامهریزی و در نهایت پیادهسازی شوند.
نحوه طراحی و رسم وایرفریمها
برای رسم وایرفریمهای کاربردی، باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. این مراحل شامل آشنایی با دانش اولیه طراحی، شناخت کاربران، آشنایی با کلیت وایرفریمینگ (Wireframing) و در نهایت طراحی میشود که در ادامه شما را بیشتر با این مراحل آشنا میکنیم.
۱. کسب دانش اولیه طراحی محصول
اولین مرحله در این فرایند، آشنایی با دانش اولیه طراحی محصول است. شما باید المانها و تعاریف کلی طراحی و اجزای یک محصول دیجیتال (مانند مدالها و فرمها در وبسایت و …) آشنا باشید. بدون آشنایی با این مفاهیم، احتمال اینکه بتوانید وایرفریمی کاربردی طراحی کنید بسیار کم است.
۲. تحقیقات کاربری
پس از اینکه با مفاهیم طراحی محصول آشنا شدید، نوبت به آشنایی با کاربران میرسد. در این مرحله میتوانید با کمک UX ریسرچ یا تحقیقات کاربری، با کاربران و نیازمندیهای آنها آشنا شوید، جریانهای کاربری (User flows) را رسم کنید و بر این اساس، طرح اولیه محصول و معماری اطلاعات را به دست آورید. البته اگر در یک تیم بزرگ مشغول به کار باشید، بخش عمده این فرایند بر عهده محقق کاربری (UX Researcher) خواهد بود.
۳. شناخت و انتخاب وایرفریم مناسب
در این مرحله باید با کلیات فرایند وایرفریمینگ آشنا شوید، انواع وایر فریم را بشناسید و با توجه به نیازی که دارید، وایرفریم مناسب خود را انتخاب کنید.
۴. طراحی وایرفریم
حالا نوبت به رسم وایرفریم رسیده است. پس از تحقیقات و بررسیهایی که در مراحل قبل داشتید، میتوانید وایرفریم خود را رسم کنید. البته فراموش نکنید که این فرایند یک فرایند تکرارشونده است و میتوانید هرچندبار تا رسیدن به طرح ایدهآل، این فرایند را تکرار کنید.
۱۰ ابزار مفید برای ساخت وایرفریم
برای طراحی وایرفریم ابزارهای متنوع و پیشرفتهای وجود دارند که به شما کمک میکنند بدون درگیر شدن با مسائل پیچیده فنی، سریعتر و دقیقتر طرح اولیه محصول خود را ایجاد کنید. در ادامه، مجموعهای از محبوبترین ابزارهای وایرفریمسازی را معرفی میکنیم که میتوانند بسته به نیاز و نوع پروژه شما، گزینه مناسبی یه شمار بیایند:
۱. Figma: فیگما یکی از محبوبترین ابزارهای طراحی رابط کاربری است که از وایرفریمهای ساده تا نمونههای پرجزئیات را پشتیبانی میکند. این ابزار مبتنی بر مرورگر است، اما نسخه دسکتاپ هم دارد و امکان پیشنمایش زنده روی موبایل را فراهم میکند.
۲. Penpot: پنپات یک ابزار متنباز است که امکان مشارکت کل تیم محصول را در فرایند طراحی فراهم میکند. این نرمافزار از طراحی دقیق UI، نمونههای تعاملی قابل اشتراکگذاری و حتی میزبانی روی سرور شخصی پشتیبانی میکند. همچنین کنترل کامل دادهها و امکانات حرفهای، این ابزار را به انتخابی ایدئال برای تیمهای فنی تبدیل کرده است.
۳. Miro: این ابزار یک وایتبرد دیجیتال مجهز به هوش مصنوعی است که امکان طراحی و همکاری همزمان را برای تیمها فراهم میکند. این ابزار قابلیتهای خاصی مانند کتابخانه وایرفریم، نوتچسبان واقعگرایانه و ابزار نقشه ذهنی را در اختیارتان میگذارد و حتی از ادغام با Slack، Trello، Adobe، و Dropbox پشتیبانی میکند.
۴. Wireframe.cc: اگر به دنبال رابط کاربری فوقالعاده مینیمال هستید، Wireframe.cc گزینه مناسبی به شمار میآید. این ابن ابزار قابلیتهای مختلفی دارد که ساخت وایرفریم تک صفحه یکی از آنها است. در واقع شما میتوانید بدون نیاز به حساب کاربری وایرفریمهای تکصفحهای بسازید. البته برای قابلیتهایی مانند وایرفریمهای قابل کلیک یا خروجی PDF، باید نسخه پولی آن را تهیه کنید.
۵. Cacoo: ابزار کاکو یک ابزار ترسیم دیاگرام است که با قالبهای آماده برای وایرفریمسازی و ادغام با ابزارهایی مانند Google Docs، Slack و Dropbox کار را برایتان بسیار آسان میکند. در نسخه رایگان، میتوانید ۶ صفحه بسازید و حتی خروجی PNG بگیرید. همچنین برخلاف بسیاری از رقبا، از کاربران نامحدود پشتیبانی میکند.
۶. Jumpchart: جامپچارت ابزاری کاربردی برای طراحی ساختار سایت و مدیریت محتوای صفحات به شمار میاید. این پلتفرم امکان خروجیگرفتن مستقیم به وردپرس یا HTML را فراهم کرده است. البته باید بدانید که طرح رایگان آن فقط از ۱ پروژه تا ۱۰ صفحه، ۲ کاربر و ۱۰ مگابایت فضا پشتیبانی میکند، اما پلنهای پولی آن امکانات بهتری را به شما میدهند.
۷. MockFlow: این ابزار امکان طراحی رابط کاربری بهصورت تیمی را فراهم میکند. البته نسخه رایگان فقط برای ۱ پروژه و حداکثر ۳ صفحه فعال است. در پلنهای پولی میتوانید به قالبهای UI، نسخه آفلاین، پروژههای نامحدود و ادغام با اپلیکیشنهای تجاری دسترسی داشته باشید.
۸. Wirefy: وایرفای ابزاری است که باید از GitHub دانلود و نصب شود. همچنین برخلاف ابزارهای دیگر به دانش HTML و CSS نیاز دارد. از جمله بهترین مزیتهای این ابزار، میتوان به سرعت توسعه و تمرکز روی محتوا اشاره کرد.
۹. Draw.io: این ابزار متنباز و مبتنی بر مرورگر، برای ترسیم دیاگرام و وایرفریم بسیار مناسب است. شما میتوانید به کمک Draw.io بدون نیاز به ساخت حساب کاربری، با قالبهای آماده و اشکال متنوع شروع کنید. همچنین این ابزار به شما اجازه میدهد که دادههای خود را در فضای دلخواه ذخیره کنید. (بدون اینکه سازنده اپلیکیشن به آنها دسترسی داشته باشد.)
۱۰. Whimsical: ابزار ویسمیکال یک ابزار مبتنی بر مرورگر است که برای طراحی و طوفان فکری به کار میرود. این ابزار دارای کتابخانه آیکون و کامپوننتهای آماده است که شما میتوانید به کمک آنها وایرفریمسازی را انجام دهید. همچنین قابلیتهایی مانند ساخت نقشه ذهنی با هوش مصنوعی و خروجی PDF با کیفیت بالا در پلن رایگان آن ارائه میشوند.
سخن پایانی
وایرفریم، ابزاری ابتدایی اما بسیار موثر در فرایند طراحی تجربه کاربری است که ساختار کلی صفحات و مسیرهای تعامل کاربر را بهصورت ساده و بدون جزئیات گرافیکی نمایش میدهد. این طرحهای اولیه به تیم طراحی، توسعه و حتی ذینفعان پروژه کمک میکنند تا پیش از شروع مراحل پرهزینه پیادهسازی، درباره ساختار، جریان و نیازهای کاربر به درک مشترکی برسند. استفاده از وایرفریم باعث صرفهجویی در زمان، بهبود ارتباطات تیمی و کاهش خطاهای احتمالی در مراحل بعدی پروژه میشود.
interaction-design.org | seguetech.com | pulsion.co.uk
سوالات متداول
وایرفریم یک طرح اولیه از ساختار محصول است که تمرکز آن روی چیدمان، عملکرد، بخشها، معماری اطلاعات و ویژگیهای کلی محصول است.
در حالت کلی سه نوع وایر فریم داریم: وایرفریمهای با وفاداری پایین (Low-Fidelity)، وایرفریمهای با وفاداری متوسط (Mid-Fidelity) و وایرفریمهای با وفاداری بالا (High-Fidelity).
ابزارهای اسکچ (Sketch)، بالزامیک (Balsamiq) و فیگما (Figma) از بهترین ابزارهای ایجاد وایرفریم هستند.
دیدگاهتان را بنویسید