Adobe XD چیست؟ آشنایی با نرم‌افزار محبوب طراحان UI/UX

8 دقیقه زمان مطالعه
1402/02/30
0 نظر

یکی از موقعیت‌های شغلی داغ سال‌های اخیر بازار کار ایران و جهان، طراحی UI/UX است. رابط کاربری و تجربه کاربری، یکی از موارد مهم در زمان طراحی یک محصول هستند. وظیفه یک UI/UX دیزاینر، طراحی محصول به بهینه‌ترین و کاربردی‌ترین شکل ممکن است تا کاربر، تجربه خوبی از کار با محصول کسب کند. یکی از ابزارهای کاربردی برای طراحی رابط کاربری، نرم‌افزار Adobe XD است. این نرم‌افزار که زیر مجموعه شرکت ادوبی است، با داشتن رابط کاربری ساده و ابزارهای کاربردی، طراحی را برای دیزاینرها بسیار راحت می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر با این ابزار کاربردی آشنا شویم. با ما همراه باشید.

Adobe XD چیست؟

اگر به دنبال یک ابزار کاربردی برای طراحی UI/UX هستید، Adobe XD می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. XD به معنی Experience Design یا طراحی تجربه است؛ به همین خاطر این نرم‌افزار طراحی، یکی از بهترین و محبوب‌ترین ابزارها برای شروع طراحی تجربه کاربری یا UX است؛ چرا که طراحی ساده آن به همراه المان‌ها و ویژگی‌های کاربردی، آن را به ابزاری با کاربری راحت تبدیل کرده است.

Adobe XD چیست

حتی اگر یک طراح تازه‌کار باشید و تجربه کار با نرم‌افزارهای طراحی را نداشته باشید، رابط کاربری ادوبی XD به قدری ساده و یادگیری آن آسان است که می‌توانید با صرف زمان اندک (در حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت) مبانی اولیه کار با این نرم‌افزار را یاد بگیرید. البته لازمه اصلی استفاده از این نرم‌افزار مانند هر نرم‌افزار طراحی دیگری، آشنایی با اصول طراحی UI/UX است.

XD زیر مجموعه شرکت ادوبی است که به ساخت نرم‌افزارهای کاربردی مانند فتوشاپ (Photoshop)، ایلوستریتور (Illustrator) و … معروف است. هرچند همه این نرم‌افزارها برای طراحی استفاده می‌شوند، اما تمرکز هر کدام بر نوع خاصی از طراحی است و در کنار هم، مجموعه‌ای بی‌نظیر از ابزارها را برای طراحان به ارمغان می‌آورند.

البته باید بدانید که ادوبی پس از خرید فیگما (Figma) دیگر نسخه جدیدی برای XD ارائه نکرد و آخرین نسخه از XD در آوریل ۲۰۲۲ ارائه شد. البته همچنان روی این نسخه به‌روزرسانی‌هایی برای رفع مشکلات نرم‌افزاری ارائه می‌شود اما پیشنهاد بیشتر طراحان این است که به جای XD از فیگما استفاده کنید.

ویژگی‌های ادوبی XD

همانطور که گفتیم، Adobe XD یک ابزار بسیار ساده برای طراحی UI/UX است. این نرم‌افزار با داشتن ویژگی‌های مثل المان‌های پیش‌فرض، طراحی پروتوتایپ و … به یک دستیار حرفه‌ای برای طراحان تبدیل شده است. مهم‌ترین ویژگی‌های ادوبی XD شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رابط کاربری ساده
  • یادگیری آسان (منحنی یادگیری با شیب ملایم)
  • امکان طراحی پروتوتایپ و وایرفریم (Wireframe) تعاملی
  • داشتن دو نسخه iOS و اندروید برای دیدن نتیجه طراحی در ابعاد موبایل
  • داشتن تعداد بی‌نهایت آرت بورد
  • امکان ساخت پروتوتایپ نمایشی با استفاده از لینک کردن آرت بوردها (Artboards) و دیدن نتیجه کلیک روی هر المان

Adobe-XD-Features

چطور از Adobe XD استفاده کنیم؟

ادوبی XD یک نرم‌افزار آفلاین است؛ یعنی برای استفاده از آن باید نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب کنید. اما از آنجایی که طراحی و به خصوص طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، یک کار تعاملی است و اعضای تیم باید در فرایند طراحی تعامل داشته باشند، راه‌های مختلفی برای به اشتراک‌گذاری طرح‌های شما در Adobe XD وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید با ساخت حساب کاربری و اتصال نرم‌افزار خود به ادوبی کلود (Adobe‌ creative cloud)، فایل‌های خود را به صورت دوره‌ای و منظم روی ابر بارگذاری کنید و با هر تغییر جدید، این تغییرات در ابر ذخیره و به اصطلاح همگام (Sync) می‌شوند.

How-to-use-Adobe-XD

روش دیگر استفاده از ادوبی XD به صورت تیمی، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین است که از فرمت فایل‌های XD پشتیبانی می‌کنند. FIGPEA، Mockitt، Dropbox و … از پلتفرم‌های آنلاینی هستند که می‌توانید با کمک آن‌ها فایل‌های XD را باز کنید، روی آن‌ها نظر (کامنت) بگذارید و آن‌ها را تغییر دهید. همچنین بسیاری از UI/UX دیزاینرها که در تیم‌های بزرگ کار می‌کنند، ترجیح می‌دهند تا اسکچ یا طرح اولیه را در XD بزنند و سپس طرح را به فیگما (Figma) منتقل کنند؛ به این شکل اعضای تیم با داشتن اینترنت به راحتی در هر کجا که باشند طرح را می‌بینند و نقطه نظرات خود را با استفاده از کامنت، به طراح منتقل می‌کنند.

مزایای Adobe XD

پیش از اینکه بخواهید XD را برای طراحی انتخاب کنید، بهتر است با مزایای این نرم‌افزار آشنا شوید. در کنار ویژگی‌هایی که قبل‌تر در مقاله گفتیم، ادوبی مزایایی دارد که باعث می‌شود انتخاب اول طراحان UI/UX شود. این مزایا عبارتند از:

  • نمونه‌سازی سریع
  • داشتن قابلیت‌های تعاملی برای تعامل بهتر با تیم
  • طراحی واکنش‌گرا (Responsive)
  • قابلیت ذخیره‌سازی ابری در Adobe Creative Cloud
  • قابلیت طراحی وکتور (Vector)
  • کتابخانه‌های پیش‌فرض برای طراحی و کیت‌های UI
  • چیدمان (Layout) و خطوط (Grid) قابل تغییر
  • به صرفه برای طراحان تازه کار و پروژه‌های کوچک با داشتن اشتراک رایگان
  • ادغام سریع و راحت با نرم‌افزارهای ادوبی و سایر نرم‌افزارهای طراحی
  • قابلیت طراحی تعاملی برای ساخت وایرفریم و پروتوتایپ‌های کاربردی

Adobe-XD-Pros

مقایسه ادوبی XD با سایر نرم‌افزارهای طراحی UI/UX

علاوه بر ادوبی XD، نرم‌افزارهای دیگری هم برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وجود دارند. هر کدام از برنامه‌های طراحی UI/UX، ویژگی‌های خاص خود را دارند و اگر از طراحان مختلف درباره نرم‌افزار محبوبشان بپرسید، احتمالا با جواب‌های مختلفی روبرو می‌شوید. در این بخش قصد داریم یک مقایسه کوتاه بین ۳ نرم‌افزار محبوب فیگما (Figma)، اسکچ (Sketch) و اینویژن استودیو (InVision Studio) با Adobe XD داشته باشیم.

مقایسه Sketch و Xd

یکی از برنامه‌های قوی و معروف طراحی، اسکچ است. اسکچ مانند XD به صورت پیش‌فرض برای طراحی UI/UX برنامه‌ریزی شده است و ابزارهای مختلفی مانند طراحی وکتور، پروتوتایپ و ابزارهای تعاملی را درون خود دارد.

اما تفاوت اینجاست؛ در حالی که XD روی ویندوز، مک، اندروید و iOS اجرا می‌شود، Sketch فقط برای سیستم عامل مک (Mac) است. علاوه بر این XD قابلیت ادغام با سایر نر‌م‌افزارهای ادوبی را هم دارد.

مقایسه Figma و Xd

یکی دیگر از ابزارهای معروف و پرطرفدار طراحی، که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی بین طراحان کسب کرده، فیگما است. از نظر عملکردی، فیگما و ادوبی XD مشابه هم هستند و هر دو به طراحان امکاناتی مانند طراحی وکتور، تعامل و وایرفریم و پروتوتایپ را ارائه می‌دهند.

اما فیگما یک ابزار تحت وب (آنلاین) است؛ در حالی که XD یک نرم‌افزار دسکتاپ است که به نصب اولیه نیاز دارد. با توجه به این تفاوت، فیگما به کاربران این اجازه را می‌دهد تا همزمان طرح‌ها را ویرایش و تغییرات خود را اعمال کنند. در حالی که با XD طرح باید به صورت دستی ذخیره و سپس به اشتراک گذاشته شود.

از سال ۲۰۲۲، فیگما هم به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ادوبی تبدیل شده است و جایگزین مناسبی برای XD است.

مقایسه InVision و Xd

اینویژن یک نرم‌افزار جدید طراحی است که شباهت زیادی به XD و Figma دارد و شامل ویژگی‌های اصلی این نرم‌افزارهاست. اما تمرکز اصلی InVision Studio روی انیمیشن و موشن دیزاین (طراحی متحرک) است؛ به همین خاطر شامل ابزارهای انیمیشن‌سازی است که در ادوبی XD وجود ندارند. علاوه بر این InVision هم مانند Figma تحت وب است و از این نظر هم با XD تفاوت دارد.

کدام یک بهتر است؟

در نهایت باید بگوییم که هر ابزاری نقاط قوت و ضعف خود را دارد و اینکه کدام را انتخاب کنید، کاملا به نیازمندی‌ها و علایق شما بستگی دارد. XD با داشتن قابلیت ادغام با سایر نرم‌افزارهای ادوبی، یک مجموعه کامل از ابزارها را در اختیار شما قرار می‌دهد و با کمترین دردسر، می‌توانید از تمام این نرم‌افزارها برای طراحی خود استفاده کنید. اما در حالتی که کار تیمی و تعامل با ذی‌نفعان اولویت شماست، نرم‌افزارهای آنلاین و تحت وب مانند Figma، InVision، Zeplin و … می‌توانند گزینه بهتری برای شما باشند.

Adobe XD vs Figma/Sketch/InVision

هزینه اشتراک Adobe XD

شما می‌توانید بدون خرید اشتراک از ادوبی XD استفاده کنید. نسخه رایگان برنامه، بیشتر قابلیت‌های لازم برای طراحی را دارد و معمولا نیازی به خرید نسخه پولی نیست. اما اگر به دنبال قابلیت‌های نامحدود هستید، می‌توانید به دو روش نسخه پولی برنامه را تهیه کنید:

  • خرید اشتراک برنامه Adobe XD به صورت جداگانه با مبلغ ماهیانه ۹.۹۹ دلار
  • خرید اشتراک Adobe Creative Cloud و امکان استفاده از تمام منابع و برنامه‌های ادوبی با مبلغ ماهیانه ۵۲.۹۹ دلار

جمع‌بندی

معمولا پیدا کردن بهترین ابزار برای طراحی UI/UX، برای طراحان کار سختی است. اما در این مقاله ما سعی کردیم با مروری بر نرم‌افزار محبوب Adobe XD دید واضحی از این نرم‌افزار و قابلیت‌های آن برای شما ایجاد کنیم.

اگر به دنبال یک نرم‌افزار با رابط کاربری ساده، منحنی یادگیری با شیب ملایم و صد البته کاربردی هستید، XD می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما اگر در حال کار با تیمی هستید که تعامل در آن حرف اول را می‌زند، شاید گزینه‌های بهتری هم روی میز باشد که بتواند مکمل یا جایگزین XD بشود.

در هر صورت، این شما هستید که با توجه به نیاز و راحتی خود، انتخاب نهایی را انجام می‌دهید. اگر در رابطه با طراحی UI/UX و ابزارهای این کار سوالی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم به شما در پیدا کردن پاسخ این سوالات کمک کنیم.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط