خانه / توسعه‌ نرم‌افزار / برنامه‌نویسی اندروید چیست؟

برنامه‌نویسی اندروید چیست؟

برنامه‌نویسی اندروید چیست؟

نویسنده:

زمان مطالعه 8 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

یکی از زیرشاخه‌های جذاب برنامه‌نویسی، کدنویسی برای اپلیکیشن‌های کاربردی اندروید است. برنامه‌نویسی برای سیستم عامل اندروید درآمد خوبی دارد؛ به همین دلیل، بسیاری از برنامه‌نویس‌های تاز‌ه‌کار و باسابقه سراغ یادگیری برنامه‌نویسی اندروید می‌روند. اگر شما هم دوست دارید Android Programmer شوید و برنامه‌های مختلف برای این سیستم عامل بنویسید، این مقاله به شما کمک می‌کند. در این مقاله از وبلاگ آسا درباره این موضوع صحبت می‌کنیم و بازار کار اندروید در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اندروید چیست؟

اندروید در دسته سیستم‌های عامل متن باز قرار دارد و بر پایه هسته لینوکس شرکت گوگل توسعه پیدا کرده است. سورس کد این سیستم عامل در دسترس عموم قرار دارد، بنابراین شما می‌توانید بدون نیاز به مجوز خاصی به سورس کد دسترسی داشته باشید. همین ویژگی کاربردی باعث شده است که سیستم عامل اندروید در دنیای تبلت‌، یخچال، ساعت و تلویزیون هم نفوذ کند و آن‌ها را به دستگاه‌های هوشمند تبدیل کند. مهم‌ترین مزیت Android انعطاف‌پذیری است. در نتیجه، برنامه‌نویس‌ها می‌توانند با راحتی بیشتر اپلیکیشن طراحی کنند. کاربرها و برنامه‌نویس‌های اندروید هم هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند نرم‌افزارهای مختلف را روی سیستم اندروید نصب و شخصی‌سازی کنند.

تاریخچه اندروید

برای اینکه Android Programming را به خوبی درک کنید، بهتر است با تاریخچه این سیستم عامل آشنا شوید. در سال ۲۰۰۳، شخصی به نام اندی رابین (Andrew Rubin) شرکتی به نام Android را راه‌اندازی کرد. هدف این شرکت، ساخت و توسعه نرم‌افزارهای موبایل بود.

Android-History

در سال ۲۰۰۵، گوگل این شرکت را خرید و اندی رابین معاون مدیریت فنی گوگل و مدیریت پروژه اندروید را به عهده گرفت. از سال ۲۰۰۶، شایعه‌هایی درباره ورود سیستم عامل اندروید به عنوان سیستم عامل گوشی‌های همراه شنیده شد. در نهایت، در سال ۲۰۰۸، اولین نسخه سیستم عامل Android معرفی شد. گوشی HTC Dream اولین موبایلی بود که با این سیستم عامل کار می‌کرد.

به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید

بعد از انتشار اولیه، گوگل به به‌روزرسانی اندروید فکر کرد و در سال ۲۰۰۹، اولین برنامه‌ فشرده برای به‌روزرسانی را منتشر کرد. در همان سال، سیستم عامل Android چهار بار به‌روزرسانی شد. هر کدام از نسخه‌های اندروید، اسم مخصوصی دارند. مثلا نام آپدیت Android در سال ۲۰۰۹، شیرینی خامه‌ای یا Eclair بود. در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ هم آپدیت‌های جدید اندروید با نام‌های Jelly Bean، Honeycomb، Gingerbread، Froyo Ice Cream Sandwich منتشر شد. هر کدام از این آپدیت‌ها، امکانات جدیدتر و عملکرد بهتری داشتند. مثلا از قابلیت چند لمسی، موقعیت‌یابی، مسیریابی زنده و فناوری NFC پشتیبانی می‌کنند.

نسخه‌های نوقا و Pie

مدیر پروژه اندروید علاقه دارد که از نام شیرینی‌های مختلف برای به‌روزرسانی این سیستم عامل استفاده کند. مثلا در سال ۲۰۱۶، نسخه Nougat یا نوقا منتشر شد. در این نسخه، صفحه نمایش به دو بخش تقسیم می‌شود و شما می‌توانید از دو اپلیکیشن به طور همزمان استفاده کنید. اندروید ۹ با اسم Pie در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این نسخه رابط کاربری و ظاهر جذابی دارد و از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند.

برنامه‌نویسی اندروید

دنیای Android دنیای بدون محدودیت است. بسیاری از برنامه‌نویس‌ها دوست دارند برنامه‌نویسی برای سیستم عامل اندروید را یاد بگیرند و اپلیکیشن بنویسند. اگر شما هم دوست دارید برای این سیستم عامل اپلیکیشن بسازید، می‌توانید از Android Studio استفاده کنید. این استدیو محیط توسعه یکپارچه و رسمی برای اندروید است. در ادامه، کاربردهای اندروید استودیو را توضیح می‌دهیم.

اندروید استودیو چیست؟

Android-Studio

مهم‌ترین ابزار شما در برنامه‌نویسی Android، نرم‌افزار Android Studio است. این نرم‌افزار در نسخه‌های مختلفی عرضه شده است و ویژگی‌های متنوعی دارد. شما در این محیط می‌توانید کدها را اصلاح و بازنویسی کنید و به ابزارهایی مثل Layout Editor دسترسی دارید. به‌علاوه، این نرم‌افزار با پلت‌فرم Google Cloud هم پشتیبانی می‌کند. اجرای فوری کدها، اعمال تغییرات در دستگاه‌های مختلف، ویرایشگر متن هوشمند، شبیه‌سازی پرسرعت و سیستم Build قدرتمند از ویژگی‌های این نرم‌افزار هستند. در ادامه، کاربردهای اندروید استودیو را توضیح می‌دهیم.

applications-android-studio

طراحی رابط کاربری

شما می‌توانید با استفاده از Android Studio و ویژگی Layout Editor، رابط‌های کاربری اپلیکیشن را از نظر بصری طراحی کنید. ابزار Layout Editor برای کشیدن و رها کردن یا Drag and Drop اجزای UI است و سرعت طراحی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به‌علاوه، امکان تنظیم طرح‌های مختلف برای دستگاه‌های متفاوت هم وجود دارد. این ویژگی باعث افزایش بهره‌وری و کیفیت نهایی محصول می‌شود.

کدنویسی و دیباگ

اندروید استدیو مجهز به زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا و کاتلین است و یک ویرایشگر پیشرفته دارد. شما می‌توانید با استفاده از این امکانات، به طور خودکار کدها را کامل کنید و عملیات استاتیک تجزیه و تحلیل کدها را انجام دهید. به‌علاوه، توسعه‌دهنده‌ها هم با این ابزارها کدها را دیباگ می‌کنند. ابزارهای کدنویسی و دیباگ در Android Studio سرعت کدنویسی و رفع خطا را بیشتر می‌کند.

پشتیبانی از فناوری‌های مختلف

اندروید استودیو از ابزارها و فناوری‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اشاره کرد. توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند با این ابزارها پروژه‌های پیشرفته و مدرن را اجرا کنند.

انتقال و مهاجرت پروژه‌ها

شما می‌توانید پروژه‌های خودتان را از محیط‌های مختلف مثل Eclipse به اندروید استودیو منتقل کنید و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنید. مهاجرت از محیط‌های دیگر به این سیستم به راحتی انجام می‌شود و امکانات متنوعی هم در Android Studio وجود دارد.

قابلیت جدید Gemini AI

جدیدترین ابزاری که به اندروید استودیو اضافه شده است، Gemini AI است. این هوش مصنوعی مثل یک دستیار توسعه اپلیکیشن عمل می‌کند و به سوال‌های برنامه‌نویسی شما جواب می‌دهد. بنابراین، اگر در روند کدنویسی، دیباگ و نوشتن مستندات با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید از پیشنهادهای کدنویسی این ابزار استفاده کنید.

شبیه‌ساز پرسرعت

شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار اندروید استودیو کدها و برنامه‌های خودتان را روی دستگاه‌های اندرویدی مختلف مثل گوشی، تبلت و دستگاه‌های Android TV و Android Wear تست کنید. آخرین نسخه شبیه‌ساز Android Emulator است و سرعت بالایی دارد.

موفقیت در Android Programming

Android-Programming

اگر می‌خواهید به عنوان برنامه‌نویس اندروید شناخته شوید، باید آموخته‌های خودتان را توسعه دهید. مهم‌ترین اصل در برنامه‌نویسی اپلیکیشن در اندروید استودیو، تجربه کاربری و افزایش زمان اجرا است. به‌علاوه، شما می‌توانید به کدهای موجود در اینترنت دسترسی داشته باشید و اپلیکیشن خودتان را ارتقا دهید.

دسترسی به کدهای نمونه و تست برای برنامه‌نویسی اندروید

برای کدنویسی در محیط اندروید به کدهای نمونه احتیاج دارید. معمولا، برنامه‌نویس‌های تازه‌کار با Google home page شروع می‌کنند. این صفحه آن‌ها را به وب سایت اصلی اندروید هدایت می‌کند. شما می‌توانید وارد سایت اصلی Android شوید و از نمونه کدهای مختلف برای توسعه اپلیکیشن استفاده کنید.

به‌علاوه، شما می‌توانید قبل از انتشار، تجربه کاربری اپلیکیشن را بررسی کنید و دستورالعمل‌های مشخصی برای طراحی اپلیکیشن تعریف کنید. توصیه ما این است که قبل از شروع کدنویسی، جاوا را نصب کنید و کیت توسعه جاوا یا Java development Kit را روی کامپیوتر دانلود کنید. در مرحله بعد، به کیت توسعه نرم‌افزار Android احتیاج دارید. در این کیت، ابزارهای متنوعی برای توسعه اپلیکیشن وجود دارد. به‌علاوه، شما می‌توانید کدهای خودتان را هم محیط‌های مختلف اندروید تست کنید.

زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید

زبان رسمی در Android Development، جاوا است. بیشتر APIهای اندروید طبق محیط برنامه‌نویسی جاوا طراحی می‌شوند. نکته مهم این است که زبان کدنویسی طبیعی در استودیو اندروید هم جاوا است. بیشتر دولوپرهای Android هم از این زبان استفاده می‌کنند. علاوه‌بر جاوا، زبان React Native هم برای توسعه اپلیکیشن استفاده می‌شود. بعضی از دولوپرها با استفاده از React Native برای اندروید و iOS اپلیکیشن طراحی می‌کنند. همچنین، زبان‌های C/C++، Kotlin, BASICو Lua هم برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی کاربردی است.

کسب درآمد از برنامه‌نویسی Android

برای اینکه بتوانید در این حوزه کار کنید، می‌توانید اپلیکیشن بسازید یا از اپلیکیشن‌سازهای آماده استفاده کنید. گزینه دیگر، کدنویسی و توسعه نرم‌افزار است. هر کدام از این موارد به تخصص و تجربه کافی احتیاج دارند. در ادامه، روش‌های کسب درآمد از کدنویسی برای سیستم عامل Android را توضیح می‌دهیم.

ساخت اپلیکیشن

بسیاری از دولوپرهای اندروید سراغ طراحی اپلیکیشن اختصاصی برای کسب‌وکارها می‌روند. شما باید توسعه اپلیکیشن را یاد بگیرید. روش دوم، استفاده از ابزارهای آماده و ساخت اپلیکیشن اندرویدی است. برای استفاده از اپلیکیشن‌سازها به دانش برنامه‌نویسی خاصی احتیاج ندارید. مثلا، شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای آماده، اپلیکیشن فروشگاهی، خبری و محتوایی بسازید. در صورتی‌که ایده شما اختصاصی است و به قابلیت‌های سفارشی احتیاج دارید، نمی‌توانید از سرویس‌های آماده استفاده کنید.

ساخت نرم‌افزار

برای ساخت نرم‌افزار اندرویدی به زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا، کاتلین و سی شارپ احتیاج دارید. بهترین زبان توسعه نرم‌افزار اندرویدی، زبان‌های جاوا و کاتلین هستند. شرکت گوگل این دو زبان را به عنوان زبان‌های رسمی توسعه اپلیکیشن Android معرفی کرده است.

سخن آخر

در این مقاله درباره برنامه‌نویسی اندروید و مهم‌ترین ابزار Android Programming یعنی اندروید استودیو صحبت کردیم. شما با استفاده از این محیط و کدهای نمونه آن می‌توانید نرم‌افزارها و برنامه‌های اختصاصی طراحی کنید و از زبان‌های برنامه‌نویسی پرطرفدار مثل Kotlin و Java استفاده کنید.

منابع
https://www.ibm.com/topics/android-development
https://7learn.com/blog/android-programming
https://builtin.com/software-engineering-perspectives/android-development

 

امتیاز شما به این مقاله:

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *