اهمیت تست خودکار در فرایند توسعه نرم‌افزار

10 دقیقه زمان مطالعه
1403/01/05
0 نظر

سرعت ارائه محصول، برگ برنده مهمی است که سازمان‌ها به خوبی از آن مطلع هستند. آن‌ها می‌دانند که برای رقابتی ماندن در یک بازار آنلاین دائما در حال تحول، باید نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌های آن را سریع و به صورت مداوم ارائه کنند. دستیابی به چنین اهدافی بدون اتوماسیون فرایندهای توسعه نرم‌افزار ممکن نیست و یکی از بخش‌هایی که به شدت به خودکارسازی نیاز دارد، فرایند تست نرم‌افزار است.

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر تا حدی از خودکارسازی تست‌ها در توسعه نرم‌افزار استفاده می‌کنند، اما همچنان تا حد زیادی به تست‌های دستی وابسته‌اند، زیرا هنوز مزایای اصلی تست خودکار نرم‌افزار را نمی‌دانند. اگر شما هم جزو همین دسته هستید، با ما در این مقاله از بلاگ آسا همراه باشید تا اهمیت تست خودکار در توسعه نرم‌افزار را به طور کامل بررسی کنیم.

منظور از تست خودکار در توسعه نرم‌افزار چیست؟

تست خودکار نرم‌افزار، به معنای استفاده از ابزارها و اسکریپت‌های نرم‌افزاری برای اجرای تست‌های از پیش تعریف شده روی نرم‌افزار در حال توسعه است. تست‌های خودکار نرم‌افزار، تعاملات کاربر با برنامه یا سیستم تحت آزمایش را شبیه‌سازی می‌کنند تا سرعت، کارایی و دقت تست را در مقایسه با تست‌های دستی افزایش دهند. علاوه بر این، تست اتوماتیک نرم‌افزار می‌تواند محتویات حافظه، جداول داده‌ها و محتویات فایل را مورد آزمایش قرار دهد تا مشخص شود که آیا برنامه مطابق با نیازمندی‌ها کار می‌کند یا خیر!

تست خودکار در نرم‌افزار

مزایا و اهمیت تست خودکار نرم‌افزار

با اتوماسیون کردن تست‌های توسعه نرم‌افزار، می‌توان هزاران تست متنوع و طولانی را اجرا کرد که در تست دستی غیرممکن است. با این توضیحات، فکر می‌کنیم همین حالا هم مزایای فوق‌العاده‌ای که تست خودکار نرم‌افزار در اختیار توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها قرار می‌دهد را درک کرده‌اید، اما بیایید به صورت موردی این مزایا را بررسی کنیم.

مزایای تست خودکار نرم‌افزار

۱. کاهش هزینه‌ها

برای شروع استفاده از تست‌های خودکار شما باید روی ابزارهای تست نرم‌افزار، سرورهای بهتر، استخدام نیروهای متخصص، توسعه آزمایش‌ها و غیره سرمایه‌گذاری کنید. همه این‌ها هزینه‌بر هستند، بنابراین اتوماسیون تست‌ها چطور به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود؟ برای درک این موضوع نباید به هزینه‌های اولیه نگاه کنید، بلکه باید هزینه‌های شکست ناشی از خطای انسانی در آزمایش دستی را در نظر بگیرید.

اگر در حین تست دستی مشکل پیدا نشود و نرم‌افزار به صورت ناقص عرضه شود، چه هزینه‌ای برای شرکت خواهد داشت؟ آیا می‌خواهید مشتریان خود را از دست بدهید؟ چه مقدار از زمان، منابع و پول باید برای اصلاح این وضعیت صرف شود؟ اینجاست که تست‌های خودکار اهمیت خود را نشان می‌دهند و با به حداقل رساندن احتمال عرضه نرم‌افزار معیوب، از هزینه‌های اضافی بعدی جلوگیری می‌کنند. هر چقدر که مزایای بعدی را بررسی خواهیم کرد، بیشتر به اهمیت تست‌های خودکار در کاهش هزینه پی می‌برید.

۲. صرفه‌جویی در زمان

در حالی که راه‌اندازی اولیه تست‌های خودکار زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد، پس از اینکه تست‌های خود را خودکار کردید، می‌توانید بارها و بارها از آن استفاده کنید. نه تنها این، بلکه تست‌های خودکار صدها برابر سریع‌تر از تست‌های دستی هستند و در کنار احتمال خطای کمتر، به تلاش حداقلی هم نیاز دارند. زمان طلاست! و این هم مهر تایید دیگری است که تست‌های خودکار به کاهش هزینه‌های توسعه کمک می‌کنند.

شما می‌توانید این تست‌ها را به صورت شبانه‌روزی و در تمام ایام هفته انجام دهید، بدون اینکه نیاز باشد نیروهای متخصص شرکت، وقت خود را برای انجام تست‌های دستی صرف کنند. با تست‌های خودکار، نیروهای متخصص وقت آزاد بیشتری خواهند داشت تا روی توسعه ویژگی‌های جدید کار کنند.

۳. افزایش دقت و قابلیت اطمینان

تست دستی همیشه مستعد خطاست و همه ما به خوبی این را می‌دانیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که هر تست ممکن است به روش و محیط اجرای متفاوت نیاز داشته باشد و این کار را سخت‌تر می‌کند. در سمت مقابل، تست‌های خودکار هر بار مراحل یکسانی را با دقت فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و نتایج را در کم‌ترین زمان به همه افراد دخیل در پروژه ارائه می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه‌های قابلیت اطمینان، اجرای مجدد تست‌های مشابه در سرورهای مختلف است. با استفاده از چنین قابلیتی، شما می‌توانید به سرعت بررسی کنید که آیا آزمایش‌ها همانطور که انتظار می‌رود در همه سرورها اجرا می‌شوند یا خیر، در نتیجه احتمال مشکلات پیکربندی سرور بررسی خواهد شد.

۴. آزمایش بر روی چندین پلتفرم به صورت موازی

سازگاری بین پلتفرم‌ها یک ویژگی مهم است که باید در طول فرایند توسعه نرم‌افزار بررسی شود. از آنجایی که پلتفرم‌های بسیاری در بازار موجود هستند، تست نرم‌افزار بر روی همه پلتفرم‌ها به صورت دستی فرایند خسته‌کننده‌ای است. ابزارهای اتوماسیون تست امکان انجام تست‌های مختلف به صورت موازی را در پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌دهد. از این رو، تیم تست می‌تواند تست برنامه را روی مرورگرها، سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف به سرعت و به طور همزمان انجام دهد.

تست موازی

۵. پشتیبانی از تست بار

تست بار (Load test) تضمین می‌کند که برنامه شما می‌تواند بارهای مورد انتظار و غیرمنتظره کاربر را مدیریت کند. اگر در حال حاضر از یک رویکرد تست دستی در سازمان خود استفاده می‌کنید، احتمالا آزمایش بار تا پایان یک چرخه توسعه متوقف می‌شود؛ چرا که نیروی انسانی کافی برای تست بار در کمتر سازمانی یافت می‌شود.

از طرفی روش‌های چابک و یکپارچه‌سازی مستمر بر تست بار زودهنگام تاکید دارند و به همین دلیل استفاده از تست‌های دستی نمی‌تواند این نیاز را برطرف کند. در سمت مقابل، تست‌های خودکار قادر هستند هزاران تست را به طور همزمان اجرا و میلیون‌ها کاربر را شبیه‌سازی کنند که همه این‌ها با تست دستی تقریبا غیر ممکن است.

۶. پوشش بالاتر تست

تست دستی همواره با محدودیت‌هایی در تعداد و تنوع تست‌ها همراه است، بنابراین در اکثر اوقات نمی‌توانید از پوشش و تست کامل نرم‌افزار مطمئن شوید. اتوماسیون تست‌ها شما را قادر می‌سازد که به جای وقت گذاشتن روی تست‌های دستی، بتوانید تست‌های خودکار متنوعی بنویسید که تمام ابعاد برنامه مورد نظر شما را پوشش دهد.

به این صورت، ویژگی‌های بیشتری به درستی و دفعات آزمایش می‌شوند و در نتیجه یک برنامه با کیفیت بالاتر توسعه خواهد یافت. همچنین، تست خودکار به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تست‌های عمیق‌تری بنویسند که موارد استفاده پیچیده را آزمایش کنند؛ تست‌هایی طولانی که اغلب در طول آزمایش دستی از آن‌ها اجتناب می‌شود.

۷. چرخه بازخورد سریع‌تر

با اتوماسیون تست‌ها، زمان تکمیل چرخه بازخورد در هنگام توسعه ویژگی‌های جدید نرم‌افزار کاهش می‌یابد. به عبارت ساده‌تر، اگر آزمایش‌کنندگان بتوانند اطلاعات مربوط به نتایج تست را سریع‌تر به تیم توسعه ارائه دهند، تیم توسعه می‌تواند باگ‌های کد را سریع‌تر برطرف کند. با افزایش سرعت چرخه بازخورد، شرکت‌ها می‌توانند خطر انتشار نرم‌افزارهای ناقص را از بین ببرند.

مهم‌تر اینکه تست خودکار به آزمایش‌کنندگان کمک می‌کند تا باگ‌های نرم‌افزار را در مراحل اولیه شناسایی کنند، به این ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند اشکالات را در خود مرحله توسعه اصلاح کنند. همه این‌ها روند توسعه نرم‌افزار را تسریع می‌کند.

۸. اشتراک‌گذاری اطلاعات

در حین تست دستی برنامه‌ها، آزمایش‌کنندگان باید ورودی‌های تست‌ها را به صورت دستی با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا بفهمند چه تعداد اسکریپت تست نوشته و چه خطاهایی برطرف شده‌اند. چنین روندی می‌تواند باعث سردرگمی بین آزمایش‌کنندگان شود و کل فرایند آزمایش را به تاخیر بیندازد.

اما خودکارسازی تست‌ها قابلیت اشتراک‌گذاری تمام ورودی‌ها و نتایج آزمایش را فراهم می‌کند. بینش‌های به دست آمده از تست‌های خودکار به تیم‌های آزمایش کمک می‌کند تا به درستی روند فرایند را درک کنند و تیم‌های فنی هم خطاهای انسانی را کاهش دهند.

۹. پشتیبانی از توسعه چابک

توسعه نرم‌افزار با متد چابک روی چرخه‌های کوتاهی از توسعه ویژگی‌ها تاکید می‌کند که Sprints نامیده می‌شوند. این تست‌ها معمولا در طول ۲-۳ هفته اجرا و دوباره تکرار خواهند شد. هر اسپرینت بر توسعه مجموعه کوچکی از ویژگی‌ها متمرکز است، اما باید یک سیستم عملکردی را در پایان ارائه دهد که شامل تمام ویژگی‌های اسپرینت‌های قبلی است. همانطور که احتمالا متوجه شدید، توسعه‌دهندگان نیاز دارند تا ویژگی‌های اضافه شده در هر اسپرینت را تست کنند تا مطمئن شوند که قابلیت‌های جدید به درستی کار می‌کنند.

بدون تست مناسب، احتمال بروز مشکل در هر چرخه افزایش می‌یابد و از طرفی آزمایش دستی همه ویژگی‌های جدید در هر اسپرینت، پرهزینه و ناکارآمد است و به کلی متد چابک را با شکست مواجه می‌کند. اینجاست که خودکارسازی تست‌های توسعه نرم‌افزار مزیت خود را نشان می‌دهند و با اتوماسیون تست‌ها و امکان تکرار سریع آن در هر اسپرینت، این اطمینان را به تیم می‌دهد که همه چیز طبق انتظار کار می‌کند.

۱۰. بهبود نرخ بازگشت سرمایه

همه مزایایی که گفته شد در نهایت به این مزیت مهم ختم می‌شود، افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)! استفاده از تست خودکار در توسعه نرم‌افزار، تعداد نیروها و زمان مورد نیاز برای تست دستی را کاهش می‌دهد. همچنین نرم‌افزار به صورت کامل و بدون عیب ارائه خواهد شد که سبب جلب اعتماد مشتریان و به حداقل رسیدن هزینه ارائه آپدیت‌ها برای رفع باگ‌ها می‌شود. در نهایت، با ارائه سریع‌تر نرم‌افزار به بازار، سبقت گرفتن از رقبا آسان‌تر خواهد بود. همه این‌ها به سازمان کمک می‌کند تا با به حداقل رساندن هزینه تولید و افزایش فروش محصول، نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهد.

چه زمانی نباید از تست خودکار استفاده کرد؟

با وجود تمام این مزیت‌های فوق‌العاده، شرایطی وجود دارد که بهتر است از تست خودکار صرف نظر کنید. این شرایط عبارت‌اند از:

  • کوتاه بودن عمر برنامه: همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، خودکارسازی تست‌ها نیازمند صرف زمان و هزینه‌های اولیه قابل توجهی است، بنابراین ممکن است برای برنامه‌هایی که طول عمر کوتاهی دارند، مقرون‌به‌صرفه نباشد.
  • پیچیدگی پایین برنامه: تست خودکار برای برنامه‌های پیچیده و با قابلیت‌های زیاد مناسب است. بنابراین اگر برنامه شما نسبتا ساده باشد، آزمایش دستی کارآمدتر خواهد بود.
  • غیرقابل پیش‌بینی بودن عملکرد برنامه: برنامه‌هایی که دارای درجه بالایی از غیرقابل پیش‌بینی بودن هستند، مانند برنامه‌هایی با تعامل بی‌درنگ با کاربر، بهتر است توسط انسان تست شوند.
  • نیازمندی برنامه به تعامل انسانی: خودکارسازی نرم‌افزارهایی که نیاز به تعامل انسانی زیادی دارند، سخت و ناکارآمد است، مانند برنامه‌هایی با تشخیص تصویر و ویدئو.

تست خودکار در توسعه نرم‌افزار

با در نظر گرفتن این عوامل، هزینه‌ها و مزایای آزمایش خودکار را قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آن بسنجید. گاهی اوقات تست دستی ممکن است کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از تست خودکار باشد.

از پتانسیل تست‌های خودکار بهره ببرید

به انتهای مطلب رسیدیم و همانطور که دیدید، تست خودکار در فرایند توسعه نرم‌افزار مزایای بسیاری را با خود به همراه دارد. ما در این مطلب به ده مورد از موارد اهمیت تست خودکار در توسعه نرم‌افزار اشاره کردیم اما اگر ریزبین باشید، مزیت‌های بیشتری را در دل هر یک از موارد خواهید یافت. می‌توانید به چند مورد از آن‌ها اشاره کنید؟ در قسمت نظرات منتظرتان هستیم.

منابع:

www.techtarget.com | www.browserstack.com

۵/۵ - (۱ امتیاز)

مطالب مرتبط