بهترین زبان‌های برنامه نویسی توسعه AI

7 دقیقه زمان مطالعه
1402/07/10
0 نظر

در حال حاضر هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های حیاتی در پروژه‌های توسعه نرم‌افزار است. هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که نرم‌افزارهایی تولید کنند که امکان درک، یادگیری و تجزیه و تحلیل مسائل را داشته باشند. سوالی که ذهن برنامه‌نویسان را درگیر می‌کند، این است که بهترین زبان برنامه‌نویس برای هوش مصنوعی کدام زبان می‌تواند باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم که بهترین زبان برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی باید به راحتی قابل یادگیری باشد و ارتقا و خواندن آن برای کاربران هم ساده باشد. زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی مانند پایتون، جاوا، جولیا، هسکل و لیسپ وجود دارد که در این مقاله از بلاگ آسا قصد داریم هر کدام از آن‌ها را بررسی کنیم. برای آگاهی در رابطه با بهترین زبان های برنامه نویسی توسعه AI مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

پایتون؛ بهترین زبان برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی

برای بیشتر برنامه‌نویسان، برنامه پایتون یکی از محبوب‌ترین و بهترین گزینه‌ها است. البته پایتون رقبای دیگری در این زمینه دارد، اما در حال حاضر پایتون به علت سادگی و رایگان بودن، جزء بهترین برنامه‌ها برای هوش مصنوعی است. در این بخش ۶ ویژگی اصلی پایتون را برای هوش مصنوعی بررسی می‌کنیم.

  • یادگیری آسان: سینتکس پایتون بسیار انعطاف‌پذیر و آسان است. حتی برخی از افرادی که دانش بالایی در زمینه برنامه‌نویسی ندارند، از پایتون به راحتی می‌توانند استفاده کنند. همچنین منابع زیادی برای یادگیری و آموزش پایتون در فضای اینترنت موجود است.
  • یکپارچگی مناسب: در پایتون کتابخانه‌های بسیاری توسعه یافته‌اند و به عنوان پروژه‌های منبع باز در دسترس هستند.
  • کدخوانی ساده: هنگامی که در برنامه‌نویسی خواندن کدها راحت باشد، توسعه آن‌ها هم ساده‌تر خواهد بود. در پایتون کدها بسیار کوتاه و خوانا هستند.
  • پلتفرم مستقل: پایتون به دلیل اینکه یک زبان تفسیری است، روی تمام پلتفرم‌ها قابل اجرا است. پایتون را می‌توان روی همه پلتفرم‌ها مانند ویندوز و یونیکس اجرا کرد.
  • ابزارهای داده فراوان: ابزارهای داده پایتون مجموعه بزرگی از کتابخانه‌های منسجم است. دانشمندان داده می‌توانند همه نمودارهای جذاب را در پایتون مشاهده کنند.
  • مبلغ بالای حقوق درخواستی: برنامه‌نویسانی که به پایتون مسلط هستند، در بسیاری از شرکت‌های بزرگ می‌توانند فعالیت کنند و حقوق بالایی هم برای آن‌ها از جانب شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در این بخش برخی از ویژگی‌های جذاب پایتون را بررسی کردیم. گفتنی است در حال حاضر افراد زیادی از طریق زبان پایتون برنامه‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند.

Python

سایر زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب برای هوش مصنوعی

زبان‌های مختلفی برای ارتقا و توسعه هوش مصنوعی وجود دارد که از نظر فنی هر کدام قابلیت‌های منحصربه‌فرد و جذابی دارند. در ادامه مقاله این برنامه‌ها را بررسی می‌کنیم.

جاوا (Java)؛ بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی توسعه AI

جاوا یکی از برنامه‌های محبوب تعداد زیادی از توسعه‌دهنده‌ها است که مهم‌ترین ویژگی این برنامه، رفع اشکال سریع خطاهای اجرایی است. از زبان جاوا می‌توان در برنامه‌های مختلف مانند یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی، الگوریتم‌های جستجو و تعداد زیادی برنامه دیگر استفاده کرد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جاوا که برخی از برنامه‌نویسان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، فرایند غیر اتوماتیک وارد کردن داده‌ها است.

Java

جولیا (Julia) ؛ زبانی برای محاسبات عددی

زبان برنامه‌نویسی جولیا برای محاسبات عددی سنگین طراحی شده است و این زبان برنامه‌نویسی قدرت بالا و انعطاف‌پذیری ایده‌آلی را برای کاربران فراهم می‌کند. کلیه افراد در حوزه‌های مالی و تحلیل‌گران از زبان برنامه‌نویسی جولیا، به راحتی می‌توانند استفاده کنند. زبان جولیا به دلیل اینکه به تازگی معرفی شده است، منابع یادگیری آن محدود بوده و ممکن است یادگیری جولیا با کمی چالش همراه باشد.

هسکل (Haskell)؛ زبان برنامه‌نویسی متن باز

هسکل یک زبان برنامه‌نویسی تابعی بوده که به صورت متن باز طراحی شده و از این زبان برای توسعه هوش مصنوعی می‌توان استفاده کرد. اولین نسخه از زبان Haskell در سال ۱۹۹۰ معرفی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای محاسبات به کار می‌رود. یکی از چالش‌های مهم در رابطه با زبان هسکل، یادگیری آن است. یادگیری هسکل مقداری سخت و گیج‌کننده است.

haskell

لیسپ (Lisp)؛ زبان انعظاف‌پذیر برای توسعه هوش مصنوعی

زبان برنامه‌نویسی Lisp یکی از زبان‌‌های برنامه‌نویسی توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی است که انعطاف‌پذیری زیادی دارد و به عنوان زبانی با رویکرد نمادین و منطق محور شناخته می‌شود. زبان لیسپ از زمان انتشار اولیه تا به امروز تغییرات بسیار گسترده‌ای داشته است. در حال حاضر جامعه توسعه‌دهندگان زبان لیسپ بسیار کوچک است و توسعه‌دهندگان اندکی از این زبان استفاده می‌کنند.

زبان برنامه‌نویسی R؛ یکی از زبان‌های محبوب هوش مصنوعی

زبان برنامه‌نویسی R در سال ۱۹۹۳ طراحی شد و به عنوان یکی از زبان‌های محبوب آماری بین برنامه‌نویسان و دانشمندان داده شناخته می‌شود. زبان R به خوبی با برنامه‌های دیگر ترکیب می‌شود و افزونه‌های زیادی در دسترس کاربران قرار می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ از زبان برنامه‌نویسی R برای توسعه AI استفاده می‌کنند. تنها ضعف زبان R به گفته برخی از توسعه‌دهندگان، سرعت پایین آن است که می‌تواند چالش برانگیز باشد.

R-programming

جاوا اسکریپت (JavaScript)؛ محبوب‌ترین زبان برای توسعه وب و هوش مصنوعی

تقریبا همه وب‌سایت‌ها با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت کدنویسی شده‌اند و در حال حاضر توسعه‌دهندگان بسیاری از فریم ورک‌های جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان در کتابخانه‌های یادگیری ماشینی مانند TensorFlow.js از جاوا اسکریپت کمک می‌گیرند. یادگیری جاوا اسکریپت نسبت به پایتون مقداری سخت‌تر بوده و در مواقعی توسعه‌دهندگان را سردرگم می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی ++C؛ زبانی برای توسعه بازی‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی

زبان برنامه‌نویسی ++C یکی از زبان‌های سریع و قدرتمندی است که بین توسعه‌دهندگان بازی محبوبیت بسیار بالایی دارد. همچنین از زبان ++C برای توسعه هوش مصنوعی، مهندسی نرم‌افزار و سایر حوزه‌ها استفاده می‌شود. ++C سرعت بسیار بالا و کتابخانه‌های بسیار کاربردی دارد. با این حال ضعف بزرگ زبان ++C ممکن است دستی بودن برخی از داده‌ها باشد که به گفته برخی از توسعه‌دهندگان تنها مشکل این زبان برنامه‌نویسی همین مورد است.

C++

پرولوگ (Prolog)؛ زبان برنامه‌نویسی چند منظوره مبتنی بر هوش مصنوعی

پرولوگ یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که در مفاهیم هوش مصنوعی بسیار کاربرد دارد. زبان برنامه‌نویسی Prolog بر پایه منطق محاسبات طراحی شده و به عنوان زبانی کاملا منطقی شناخته می‌شود.  در حال حاضر افراد کمی از زبان پرولوگ استفاده می‌کنند و توسعه‌دهندگان این زبان محدود هستند.

اسکالا (Scala)؛ زبان برنامه‌نویسی ساده و محبوب برای هوش مصنوعی

زبان برنامه‌نویسی Scala در اصل یک زبان همه منظوره با ویژگی‌های زیادی است که برای توسعه هوش مصنوعی بسیار کاربردی است. توسعه‌دهندگان زیادی از اسکالا برای توسعه و برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند. یادگیری زبان اسکالا ممکن است نسبت به سایر زبان‌های توسعه هوش مصنوعی کمی دشوار باشد، اما نتیجه بسیار خوبی برای توسعه‌دهنده‌ها و برنامه‌نویس‌ها به ارمغان می‌آورد.

Scala

از چه زبان‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی نباید استفاده کرد؟

برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه هوش مصنوعی اصلا توصیه نمی‌شود و کاربردی نیستند. در این قسمت برخی از این زبان‌های برنامه‌نویسی را با هم مرور می‌کنیم.

  • زبان PHP: زبان برنامه‌نویسی PHP برای توسعه وب بسیار مناسب است، اما برای توسعه AI اصلا پیشنهاد خوبی نیست. چرا که این زبان برای توسعه هوش مصنوعی به اندازه کافی انعطاف‌پذیر و قوی نیست.
  • زبان Ruby: زبان روبی بر خلاف پایتون، برای نمونه‌سازی سریع، مناسب نیست؛ به همین دلیل برای توسعه هوش مصنوعی کاربردی نخواهد داشت.
  • زبان C: زبان برنامه‌نویسی C به عنوان زبان سطح پایین بین توسعه‌دهنده‌ها شناخته می‌شود و به دلیل قابلیت‌های کم، اصلا برای هوش مصنوعی پیشنهاد نمی‌شود.
  • زبان Fortran: زبان فرترن بین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان محبوبیت خوبی دارد، اما به دلیل یادگیری سخت و پیچیده برای توسعه AI کاربردی ندارد.

البته باید توجه داشته باشیم که برنامه‌نویسان خوب با همه برنامه‌های توسعه هوش مصنوعی می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند، اما زبان‌هایی که در این بخش معرفی کردیم؛ امکانات مناسبی برای توسعه AI در اختیار برنامه‌نویسان قرار نمی‌دهند.

What Programming Languages Shouldn't You Use for AI

یادگیری هدفمند زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب هوش مصنوعی

در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا در رابطه با بهترین زبان های برنامه نویسی توسعه AIصحبت کردیم و اشاره‌ای به چندین برنامه مناسب توسعه هوش مصنوعی داشتیم. در حالت کلی برنامه‌های مختلفی برای توسعه هوش مصنوعی وجود دارد، که ما در این مقاله به بهترین‌ها اشاره کردیم. توصیه می‌کنیم برای شروع یادگیری زبان‌های مرتبط با هوش مصنوعی، از قابلیت‌های پایتون استفاده کنید.

زبان پایتون را می‌توان به عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی در نظر گرفت. اگر به حوزه فین‌تک و فناوری علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مقاله‌های منتشر شده در بلاگ ویستا سامانه آسا را مطالعه کنید. همچنین در رابطه با زبان‌های توسعه AI اگر سوال یا پیشنهادی دارید، از طریق همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط