اکشن پلن چیست؟ نحوه نوشتن یک Action Plan در ۵ مرحله ساده

دسته بندی: مدیریت پروژه
8 دقیقه زمان مطالعه
1402/09/20
0 نظر

یک اکشن‌پلن (Action Plan) که خوب طراحی شده باشد، می‌تواند پیگیری و تحقق اهدافتان را برای شما آسان‌تر کند. چه هدف شغلی و کسب و کاری داشته باشید و چه هدف شخصی، می‌توانید از یک اکشن‌پلن برای ایجاد یک مسیر روشن برای موفقیت استفاده کنید. باید اشاره کنیم که سطح جزئیات در اکشن‌پلن شما می‌تواند بر اساس منابعی که در اختیار دارید و پیچیدگی پروژه یا هدف شما، متفاوت باشد. در این مقاله، ما در مورد چیستی اکشن‌پلن، چرایی اهمیت و چگونگی ایجاد آن صحبت می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا به طور مؤثر و موفقیت‌آمیز به اهداف خود برسید. با ما همراه باشید.

اکشن‌پلن (Action Plan) چیست؟

یک‌ اکشن‌پلن، سندی است که وظایف یا تسک‌هایی را که برای رسیدن به هدف خود باید انجام دهید، مشخص می‌کند. همچنین فرایند را به تکالیف قابل اجرا بر اساس جدول زمانی تقسیم می‌کند. یک اکشن‌پلن خوب، تمام مراحل لازم برای دستیابی به هدف شما را مشخص می‌کند و با تعیین یک بازه زمانی، تاریخ شروع و پایان، برای هر مرحله از فرایند به شما کمک می‌کند تا به طور مؤثر به هدف خود برسید. بسته به نیازها و ترجیحات خود، می‌توانید از این سند برای تعیین یک هدف یا اهداف چندگانه استفاده کنید.

اکشن‌پلن (Action Plan) چیست؟

چرا داشتن یک اکشن‌پلن مفید و دارای اهمیت است؟

یک اکشن‌پلن برای طیف گسترده‌ای از افراد و سازمان‌ها، از کارمندانی که می‌خواهند عملکرد کاری خود را بهبود دهند گرفته تا مدیران پروژه که وظایفی را به اعضای تیم محول می‌کنند، مفید است. این می‌تواند به شما کمک کند مسیر روشنی را برای حرکت به سمت هدف خود شناسایی و با اطمینان وظایف مرتبط را به ترتیب مناسب سازماندهی کنید تا به کارامدترین راه ممکن به هدف خود برسید.

Why is an action plan useful

یک اکشن‌پلن همچنین می‌تواند انگیزه باقی ماندن و نظارت بر پیشرفت به سمت اهداف را برای شما آسان‌تر کند و به شما این امکان را می‌دهد که پروژه‌های خود را طبق برنامه و در صورت امکان، در حد بودجه‌ در دسترستان نگه دارید. اگر به صورت تیمی کار می‌کنید، می‌توانید از آن به عنوان ابزاری برای مشخص کردن اینکه چه کسی باید برای چه کاری پاسخگو باشد، استفاده کنید؛ این قابلیت می‌تواند به شما در جلوگیری از تاخیر و همچنین عیب‌یابی خطاهای پیش‌ آمده کمک کند.

بیشتر بخوانید: نقشه راه محصول چیست؟

داشتن اکشن‌پلن به درد چه کسانی می‌خورد؟

یک اکشن‌پلن برای هر کسی که به یک فرایند برنامه‌ریزی گام به گام نیاز دارد مفید است. با ایجاد یک اکشن‌پلن، خواهید دانست که دقیقا چه اقداماتی را برای دستیابی به اهداف پروژه خود انجام خواهید داد. این برنامه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا کارهای خود را سازماندهی کنید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات و منابع لازم برای دستیابی به اهداف خود را دارید.

Who needs an action plan

اکشن‌پلن‌ها اغلب در برنامه‌ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه‌های استراتژیک اهداف سه تا پنج ساله‌ای هستند که کل سازمان شما برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند. هنگامی که یک برنامه استراتژیک ایجاد کردید، می‌توانید از یک اکشن‌پلن برای ترسیم چگونگی اجرای اهداف استراتژیک خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کانبان چیست؟

با انجام این کار، چارچوبی را برای تیم خود فراهم می‌کنید تا تمام وظایف فردی را که برای رسیدن به هدف استراتژیک باید انجام دهند، پیگیری کنند. اما شما می‌توانید اکشن‌پلن‌ها را برای چیزی فراتر از برنامه‌ریزی‌های استراتژیک هم ایجاد کنید. در واقع می‌توانید از این ابزار برای رسیدن به هر هدف خاصی به صورت سیستماتیک استفاده کنید. در زیر چند نمونه از کاربردهای اکشن‌پلن آورده شده است:

  • اکشن‌پلن تجاری
  • اکشن‌پلن بازاریابی
  • اکشن‌پلن اصلاحی
  • اکشن‌پلن فروش
  • اکشن‌پلن پروژه
  • اکشن‌پلن توسعه شخصی

صرف نظر از نوع اکشن‌پلنی که ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که آن را در یک نر‌م‌افزار مدیریت پروژه و تسک وارد کرده‌اید. به این ترتیب، می‌توانید به راحتی موارد اقدام و جدول زمانی را با تیم خود به اشتراک بگذارید تا پیشرفت‌تان را پیگیری کنید. در این حالت به‌جای به‌روزرسانی‌های دستی وضعیت و تحویل‌های نامشخص، تیم شما یک منبع اصلی حقیقت برای هر کاری که باید انجام دهد تا به اهداف خود برسد، دارد.

حال بیایید به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانید یک اکشن‌پلن ایجاد کنید که کارایی و مسئولیت‌پذیری تیم شما را افزایش دهد.

نحوه نوشتن یک اکشن‌پلن مؤثر در ۵ مرحله آسان

نحوه نوشتن یک اکشن‌پلن مؤثر در ۵ مرحله آسان

نوشتن یک اکشن‌پلن ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما ارزش آن را دارد که قبل از شروع روی آن تمرکز کنید. استفاده از یک چارچوب ساده می‌تواند به وضوح به شما کمک کند. در حالی که اکشن‌پلن‌ها ممکن است از نظر وظایف و جدول زمانی متفاوت باشند، اما آن‌ها به طور کلی با یک ساختار یکسان یا مشابه، مطابقت دارند و انواع مشابهی از اطلاعات را شامل می‌شوند. با پیروی از این پنج مرحله، یک اکشن‌پلن کاربردی ایجاد کنید که به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک می‌کند:

۱- یک هدف اسمارت (SMART) برای خود تعیین کنید

SMART-Goals

قبل از شروع به نوشتن اکشن‌پلن خود، از طرح SMART برای تعیین هدف درست استفاده کنید. هدف شما باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • خاص (Specific): هدف شما باید به وضوح تعریف شود. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید می‌خواهید فروش را افزایش دهید، می‌توانید آستانه مشخصی را که می‌خواهید به آن برسید تعیین کنید؛ مانند افزایش فروش تا ۲۰درصد.
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable): مطمئن شوید که هدف شما قابل اندازه‌گیری است. به عنوان مثال، اگر هدف شما ایجاد فروش بیشتر است، سعی کنید گزارش‌های فروش هفتگی یا ماهانه برای پیگیری پیشرفت خود ایجاد کنید.
  • دست‌یافتنی (Attainable): اگرچه خوب است که اهداف بلند‌پروازانه برای به چالش کشیدن خود تعیین کنید، اما اطمینان از دست یافتنی بودن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا به پیشرفت دلخواه خود برسید.
  • مرتبط (Relevant): هدف شما باید با توانایی‌ها، نیازها و علایق شما مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید درآمد تبلیغاتی را تا ۲۵درصد افزایش دهید، تعیین هدف برای شروع یک برنامه جدید ایمنی در محل کار، ممکن است مرتبط نباشد.
  • بر اساس زمان (Time-based): شما باید یک ضرب الاجل مشخص برای رسیدن به هدف خود تعیین کنید. به عنوان مثال، افزایش ۱۰درصدی درآمد در ۱۲ ماه آینده.

۲- لیستی از اقدامات ایجاد کنید

در مرحله بعد، لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تا به هدف خود برسید، ایجاد کنید. این فرایند مستلزم شکستن هدف اصلی شما به اهداف کوچک‌تر است. با انجام این کار، می‌توانید کاری کنید که هدف نهایی، کمتر طاقت‌فرسا به نظر برسد و به صورت منظم و گام به گام به آن نزدیک شوید. اطمینان حاصل کنید که اقدامات قابل دستیابی و مرتبط با هدف شما هستند. اگر یک کار معین شده خیلی مبهم یا ترسناک به نظر می‌رسد، می‌توانید آن را به دو یا سه اقدام کوچک‌تر، که انجام پذیرتر به نظر می‌رسند، تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ترفیع بگیرید، ممکن است مجبور باشید برای رسیدن به هدف خود تعدادی کار را انجام دهید؛ مانند رسیدن به معیار عملکرد یا یادگیری یک مهارت جدید. یادگیری یک مهارت جدید یکی از وظایفی است که احتمالا باید به مراحل کوچک‌تر و کاملا تعریف شده تقسیم شود. هر کار را به وضوح توصیف کنید تا بتوانید برنامه‌ای ایجاد کنید که شما را به هدف نهایی‌تان برساند.

۳- یک جدول زمانی تنظیم کنید

علاوه بر تعیین ضرب‌الاجل برای هدف اصلی خود، باید یک چارچوب زمانی برای تکمیل هر کار در این فرایند هم تعیین کنید. ایجاد یک جدول زمانی که بتوانید به طور منطقی دنبال کنید، ضروری است تا بتوانید پیشرفت مداوم به سمت هدف خود را حفظ کنید. الزامات را ارزیابی کنید و مدت زمانی را که برای تکمیل هر مورد از لیست خود نیاز دارید، در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، شما می‌خواهید در یک سال از طریق شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی موتورهای جستجو، ترافیک وب‌سایت خود را ۱۰۰درصد افزایش دهید. یک چارچوب زمانی برای دستیابی به نتایج دلخواه خود برای هر یک از کارها تعیین کنید؛ مانند افزایش فالوور در شبکه‌های اجتماعی تا ۳۰درصد در چهار ماه و ایجاد صفحه اول نتایج جستجوی وب برای کلمات کلیدی خاص در مدت شش ماه.

۴- منابع را تعیین کنید

اگر پروژه بزرگی را مدیریت می‌کنید، احتمالا وظایفی را به تعدادی از افراد محول می‌کنید. مهارت‌ها و توانایی‌های تیم خود را ارزیابی کنید تا مشخص کنید کدام یک از آن‌ها برای انجام هر کار واجد شرایط هستند. سپس بنویسید که چه کسی مسئول هدف و منابع مورد نیاز برای تکمیل کار است؛ منابعی مانند پول، تجهیزات و پرسنل.

بیشتر بخوانید: انواع جلسات اسکرام

به عنوان مثال، اگر شما یک کمپین بازاریابی را مدیریت می‌کنید، باید بفهمید که کدام یک از کارکنان شما در برنامه‌ریزی، تولید محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو قوی‌تر هستند. همچنین باید برنامه‌ها و ابزارهایی برای تولید محتوا، طراحی گرافیک و تجزیه و تحلیل بازاریابی داشته باشید.

۵- میزان پیشرفت را رصد کنید

در نهایت، توضیح دهید که چگونه مطمئن خواهید شد که هر کار در اکشن‌پلن شما به موقع انجام می‌شود؛ مانند استفاده از گزارش‌های داخلی یا برگزاری جلسات منظم. با انجام این کار، تصویر واضح‌تری از پیشرفتی که به سمت هدف خود دارید خواهید داشت. اقداماتی را که برای نظارت بر پیشرفت طرح استفاده خواهید کرد، مشخص کنید. این کار می‌تواند نقاط عطفی مانند تعداد کارهای تکمیل شده یا اقدامات کمّی مانند فروش یا سهم بازار باشد.

به عنوان مثال، شما می‌خواهید بخش خدمات مشتری شما تا پایان سال قادر به رسیدگی به ۱۰۰۰ درخواست در روز باشد. با این حال، برای رسیدن به هدف خود باید حداقل ۱۰ نماینده مشتری داشته باشید. با ارزیابی تعداد درخواست‌هایی که می‌توانید انجام دهید و تعداد نمایندگان خدمات مشتری در پایان نیم‌سال، به راحتی می‌توانید بفهمید که چقدر به هدف نهایی خود نزدیک هستید.

سخن پایانی

در این مقاله، به اهمیت و نحوه ایجاد یک اکشن‌پلن برای دستیابی به اهداف شخصی یا حرفه‌ای پرداختیم و اشاره کردیم اکشن‌پلن به عنوان یک ابزار موثر برای برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌ها، به کارمندان، مدیران پروژه، و حتی افرادی که به تعیین اهداف شخصی خود علاقه دارند، کمک می‌کند.

همچنین با اشاره به مفهوم تعیین هدف SMART (خاص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، مرتبط، زمان‌بندی شده) بررسی کردیم که چگونه تعیین هدف‌های واقعی، قابل اندازه‌گیری و دست‌یافتنی باعث موفقیت در دستیابی به آن‌ها می‌شود. همچنین، به نکات مهمی مانند شکست هدف اصلی به اقدامات کوچک‌تر، تعیین زمان‌بندی مربوطه، تخصیص منابع و نظارت مداوم بر پیشرفت‌ها اشاره کردیم.

در آخر هم نحوه نوشتن یک اکشن‌پلن مؤثر را در ۵ مرحله خلاصه کردیم تا به شما در استفاده از این ابزار را به‌طور کارآمد و موثر کمک کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود درباره اکشن‌پلن را برای ما بنویسید.

منابع:

How To Write an Action Plan – Indeed.com | Create an Effective Action Plan in 6 Steps – Asana

 

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط