طراحی مینیمال یا Minimalism در UI چیست؟

6 دقیقه زمان مطالعه
1402/09/29
0 نظر

سبک‌های متعددی در طراحی رابط کاربری وجود دارد که در حال حاضر طراحی مینیمال یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های طراحی است. مفهوم مینیمال به معنای ساده‌گرایی است. سبک مینیمال در تمامی هنرها مانند ادبیات، موسیقی، سینما، عکاسی و حتی دکوراسیون کاربرد دارد. اجرای سبک مینیمال در رابط کاربری موجب تعامل بهتر کاربر با محصول می‌شود. در طراحی رابط کاربری، استفاده از سبک مینیمال را با سادگی نباید اشتباه بگیریم. یک وبسایت یا محصول مینیمال می‌تواند پیچیدگی‌های بسیاری داشته باشد، اما دارای رابط کاربری مختصر و مفیدی است.

در رابط‌های کاربری مینیمال، طراحی به‌اصطلاح تمیزی انجام می‌شود و رنگ‌های ساده در کنار عناصر ساده‌تر، کاوش در محصول را برای کاربر بسیار روان‌تر می‌کنند و موجب جلب رضایت کاربران می‌شود. در این مقاله از بلاگ آسا قصد داریم به سؤال «طراحی مینیمال یا مینیمالیسم (Minimalism) چیست» جواب دهیم و اشاره‌ای به مزایا و معایب مینیمالیسم در طراحی UI خواهیم داشت. برای آشنایی کامل با سبک مینیمال در طراحی تجربه کاربری، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

کمتر، بیشتر است؛ یکی از مهم‌ترین مفاهیم مینیمال (Minimalism) در طراحی رابط کاربری

عبارت «کمتر، بیشتر است» در طراحی مینیمال به این معنی است که برای طراحی اثربخش نیازی نیست عناصر زیادی در طراحی قرار دهید. در اصل قرار دادن عناصر زیاد، طرح را دچار بهم‌ریختگی و گسستگی می‌کند. طرح‌های شلوغ در رابط کاربری، نه‌تنها به کاربر هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه موجب سردرگمی و اتلاف وقت کاربران می‌شود. در مینیمالیسم رابط کاربری، مهم است که همه چیز را در مفهومی ساده و کارآمد نگه دارید و گزینه‌های زیاد و متعدد را باید در این سبک از طراحی کنار بگذارید. یکی از مزیت‌هایی که سبک مینیمال دارد، بهینه کردن تصمیم‌گیری کاربر است.

کمتر، بیشتر است؛ یکی از مهم‌ترین مفاهیم مینیمال (Minimalism) در طراحی رابط کاربری

هنگامی که انتخاب‌های کاربران در طراحی، بهینه و کاربردی باشد، سرعت تصمیم‌گیری کاربر هم افزایش پیدا می‌کند. در طراحی مینیمال عوامل حواس‌پرتی حذف می‌شود و کاربر بسیار راحت‌تر مسیر ناوبری را ادامه می‌دهد. پیروی از سبک مینیمال در طراحی کاربری، توسط طراحان UI صورت می‌گیرد، اما جالب است بدانید، روی تجربه کاربری هم بسیار اثربخش است و طراحان UX هم می‌توانند به بهترین شکل سفر کاربر را ساده و روان کنند.

بیشتر بخوانید: طراحی فلت چیست؟

ویژگی مینیمالیسم؛ استفاده از سادگی بیشتر

سبک مینیمال در طراحی رابط کاربری، بسیار کاربرپسند است و با حفظ نظم در چنین طراحی‌هایی، کاربران تعامل سازنده‌تری با محصول برقرار می‌کنند. استفاده از ساده‌گرایی موجب می‌شود تا کاربران عناصر اصلی را به خوبی تشخیص دهند و به درستی در سایت یا اپلیکیشن جابه‌جا شوند. در حالت کلی طراحی مینیمال شامل ویژگی‌های فراوانی است که در بخش زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سادگی: سبک مینیمال بسیار ساده و روان است و عناصر مختلف و شلوغ در این طراحی کمتر به چشم می‌خورد.
  • رنگ‌های ملایم: در سبک مینیمال از رنگ‌های بسیار ملایم استفاده می‌شود. به عنوان مثال رنگ سفید در تمام طرح‌های مینیمال مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشت هنگام استفاده از رنگ‌های ملایم، هویت بصری محصول حفظ شود. در طرح‌های مینیمال معمولا از یک رنگ یا نهایتا دو رنگ استفاده می‌شود.
  • استفاده از فضای خالی: یکی از مهم‌ترین اصول در مینیمالیسم، هنر استفاده از فضای خالی است. در چنین سبکی به جای استفاده از عناصر و اشکال مختلف برای پر کردن صفحه، از فضای خالی با رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. یک صفحه بیش از حد شلوغ برای کاربران به شدت طاقت‌فرسا خواهد بود و تعامل کاربر را کاهش می‎‌دهد.
  • استفاده از فونت و تایپوگرافی مینیمال: در طراحی رابط کاربری مینیمال از فونت‌ها و تایپوگرافی‌های بسیار بزرگ و بولد استفاده نمی‌شود و معمولا طراحان ظریف‌ترین فونت‌ها را بر اساس عناصر مختلف مانند رنگ، فضای خالی و تصاویر انتخاب می‌کنند.

در این بخش اشاره‌ای کوتاه به ویژگی‌های سبک مینیمال در طراحی رابط کاربری داشتیم. در حالت کلی طراحی مینیمال رابط کاربری، موجب بهبود عملکرد کاربر می‌شود.

Minimal design feature in UI

مزایای استفاده از سبک مینیمال (Minimalism) در طراحی رابط کاربری

استفاده از سبک مینیمال مزایای زیادی دارد که موجب ارتباط بهتر کاربران با محصول خواهد شد. فرقی نمی‌کند محصولتان اپلیکیشن موبایل باشد یا یک سایت فروشگاهی، هنگامی که از سبک مینیمال پیروی کنید، کاربران بسیار خشنودتری خواهید داشت و ممکن است، فروش بیشتری هم داشته باشید. در بخش زیر چند مورد از مزایای استفاده از سبک مینیمال در طراحی رابط کاربری را شرح داده‌ایم.

  1. زیبایی‌شناسی: طراحی مینیمال ظاهری تمیز و شیک به محصولتان ارائه می‌دهد و از حواس‌پرتی‌ها جلوگیری می‌کند. یک رابط کاربری تمیز و مینیمال، احساس خوبی به کاربر می‌دهد.
  2. طراحی کاربرپسند: مینیمالیسم موجب حرکت روان و سریع کاربر در محصول می‌شود و کاربران بسیار راحت‌تر با محصول ارتباط برقرار می‌کنند. در سبک مینیمال، کاربران سریع‌تر انتخاب می‌کنند و سفر کوتاهی را برای رسیدن به هدف نهایی در پیش دارند.
  3. زمان بارگذاری سریع‌تر: سایت‌ها و محصولاتی که عناصر مینیمالی دارند، سرعت بسیار بالاتری را به کاربران هدیه می‌دهند. زمان بارگذاری در چنین سایت‌هایی به شدت بالاتر از سایت‌های شلوغ است.
  4. توجه بهتر به محتوا: پیروی از سبک مینیمال، توجه کاربران را به محتوا بیشتر معطوف می‌کند. فرقی نمی‌کند در محصولتان از چه محتوایی استفاده کرده باشید، با حذف عوامل حواس‌پرتی، تمرکز مخاطب روی محتوای سایت یا محصول بیشتر خواهد شد.
  5. تاثیرگذاری بیشتر تصاویر: ایجاد سادگی در مینیمالیسم، موجب تاثیرگذاری بیشتر عکس‌ها می‌شود و تک عکس‌های تاثیرگذار، چشم مخاطب را درگیر می‌کند.

در این بخش برخی از مزایای سبک مینیمال در طراحی تجربه کاربری را عنوان کردیم.

Advantages of using minimal style in user interface design

معایب استفاده از سبک مینیمال در طراحی رابط کاربری

اجرای سبک مینیمال در موارد بسیار اندکی شاید مشکل‌ساز باشد. البته در همه مواقع این اتفاق رخ نمی‌دهد، اما مانند موضوعات دیگر، سبک مینیمال هم دارای معایبی است. معایب طراحی مینیمال در رابط کاربری عبارتند از:

  • عدم تاثیر بر مخاطب: اگر سبک مینیمال توسط طراحان رابط کاربری به خوبی درک و اجرا نشود، تاثیر مطلوبی روی کاربر ندارد و موجب عدم رضایت کاربر از محصول می‌شود.
  • بیان محدود: استفاده از مینیمالیسم موجب بیان محدود می‌شود. برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیاز به توضیحات و بخش‌های بسیار بیشتری دارند. قطعا سایت‌هایی که محصول یا خدماتی خاص را ارائه می‌دهند، با استفاده از طراحی مینیمال شاید دچار مشکل شوند.
  • اجرای سخت و پیچیده: طرح‌های مینیمال هر چه قدر که از نظر ظاهری ساده به نظر برسند، اما از درون پیچیدگی‌هایی دارند. طراحان باید طرح‌های مینیمال را بر اساس نیاز کاربران تعریف کنند تا اثرگذاری مناسبی داشته باشد.

به طور خلاصه نقاط قوت و مزایای مینیمالیسم بسیار بیشتر از معایب این سبک از طراحی است. هنگامی که طراحان UI به قسمت‌های مختلف طراحی توجه ویژه‌ای داشته باشند و با تمرکز بر سادگی و دسترسی مناسب، طراحی را انجام دهند، قطعا طراحی مینیمال بسیار کاربردی و سازنده خواهد بود.

Disadvantages of using minimal style in user interface design

تعامل سازنده و بالای کاربران؛ با استفاده از مینیمالیسم

در این مقاله از بلاگ آسا درباره با طراحی مینیمال صحبت کردیم و اشاره‌ای به مزایا و معایب مینیمالیسم داشتیم. در حالت کلی برای استفاده از طراحی مینیمال باید رضایت کاربران را تا جای ممکن در نظر داشت. معمولا طراحی‌های مینیمال برای کاربران بسیار مناسب‌تر از سایر طراحی‌ها است و مخاطبان تعامل بسیار سازنده‌تری با چنین طراحی‌هایی به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید: تئوری رنگ چیست؟

هنگامی که سادگی را با استفاده از اصول قانونی به محصولتان اضافه کنید، قطعا بازدید و فروش بسیار بالاتری کسب خواهید کرد. توجه داشته باشید که مطالب بسیاری در رابطه با طراحی رابط کاربری در بلاگ آسا منتشر شده است. اگر علاقه‌مند به مطالعه این مطالب هستید، به دسته‌بندی طراحی رابط کاربری مراجعه کنید. همچنین در رابطه با مینیمالیسم اگر سؤال یا پیشنهادی دارید، از طریق انتهای همین مطب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط