ری‌اکت (React) چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه
1402/07/08
0 نظر

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، روزانه با کتابخانه‌های متفاوتی سروکار دارند. چارچوب‌های مختلفی برای توسعه‌دهندگان وجود دارد که در بین آن‌ها، ری اکت یکی از محبوب‌ترین‌ها است. در واقع ری‌اکت (React) به عنوان یکی از بهترین ابزارهای کاربردی توسعه نرم‌افزار شناخته می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های ری‌اکت می‌توانیم به سادگی، امنیت و سرعت بالای آن اشاره کنیم. در این مقاله از بلاگ آسا قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این فریم ورک جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت. برای آشنایی با تمام ویژگی‌های ری‌اکت، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مروری بر تاریخچه ری‌اکت؛ محبوب‌ترین کتابخانه توسعه‌دهندگان

ری‌اکت در اصل به‌عنوان یک کتابخانه جاوا اسکریپت توسط جردن واک، مهندس بخش نرم‌افزار شرکت فیسبوک در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، React به صورت داخلی در فیسبوک کاربرد داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۳، به عنوان محصولی برای استفاده عموم منتشر شد. ری‌اکت با کمک گرفتن از مفهوم کامپوننت، شیوه جدیدی از ساخت محصول را در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار داد. با استفاده از قابلیت‌های گسترده ری اکت، توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند با یک رابط کاربری بسیار ساده محصولات مختلف را توسعه دهند. در طی چندین سال گذشته استفاده از React رشد چشم‌گیری داشته و بسیاری از برنامه‌نویسان برای پروژه‌های بزرگ و کوچک از ری اکت کمک می‌گیرند.

reactjs history

تفاوت React نسبت به سایر کتابخانه‌ها؛ سبک بودن کتابخانه و معماری منحصربه‌فرد

توسعه‌دهندگان Front-End از کاربران پروپاقرص React هستند و سبک بودن ری اکت، یکی از ویژگی‌های جذاب برای برنامه‌نویسان است. ری اکت فرایند توسعه بخشی از رابط کاربری را پوشش می‌دهد و برای مدیریت سایر بخش‌ها باید از کتابخانه‌های دیگری استفاده کرد. همچنین معماری کامپوننت ری‌اکت موجب شده است تا از این کتابخانه برای توسعه بسیاری از سایت‌ها استفاده شود.

مزایای استفاده از ری‌اکت؛ از سادگی رابط کاربری تا قابلیت استفاده در اپلیکیشن‌‌ها

ری اکت یک کتابخانه بسیار حرفه‌ای است که ویژگی‌های مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در این بخش برخی از مزایای ری‌اکت را عنوان می‌کنیم.

  • سادگی رابط کاربری: یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با محبوبیت React ، سادگی رابط کاربری و یادگیری سریع این کتابخانه است. اگر با قابلیت‌های فریم ورک‌های جاوا اسکریپت آشنا باشید، در مدت زمان کوتاهی می‌توانید از تمام امکانات React استفاده کنید.
  • فرایند و ابزارهای دیباگ: انجام فرایند دیباگ یکی از قابلیت‌های کاربردی ری‌اکت است. با استفاده از افزونه‌های کروم فرایند اشکال زدایی برنامه‌های وب React سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.
  • سازگاری با موتورهای جستجو: معمولا توسعه‌‌دهندگان به‌دنبال طراحی سایتی هستند که در موتورهای جستجو بتواند، رتبه‌های بالاتری کسب کند. ری اکت یک کتابخانه سازگار با موتور جستجو گوگل است و در مبحث سئو تکنیکال، موتور جستجو گوگل اهمیت زیادی به کتابخانه ری اکت می‌دهد.
  • قابل استفاده برای اپ‌های موبایل: یکی دیگر از مزایای جذاب React، استفاده از این کتابخانه برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل است. در واقع React Native یک فریم ورک متن-باز است که امکان توسعه برنامه‌های کاربردی اندروید و IOS را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • جریان اطلاعات یک طرفه: ری‌اکت از یک جریان داده یک طرفه پیروی می‌کند. در زمان طراحی یک برنامه React، توسعه‌دهندگان معمولا قسمت‌های کوچک را در قسمت‌های بزرگ‌تر قرار می‌دهند. از آنجایی که داده‌ها در یک جهت جریان می‌یابند، رفع خطاها و دانستن اینکه مشکل در کدام قسمت برنامه رخ داده است، آسان‌تر می شود.

مزایای ری اکت در مقابل کتابخانه‌های دیگر بسیار زیاد است و ما در این بخش فقط چند ویژگی کاربردی ری‌اکت را بررسی کردیم.

ReactJS Advantages

بررسی معایب ری‌اکت؛ استفاده از JSX

کتابخانه‌های مختلف هر کدام شامل مزایا و معایب متفاوتی هستند، که کتابخانه React از این قاعده جدا نیست. یکی از مهم‌ترین معایب React نسبت به سایر کتابخانه‌ها استفاده از JSX است. در واقع JSX بسیار سریع‌تر از جاوا اسکریپت است و در زمان تبدیل شدن به جاوا، روی کدها بهینه‌ساز‌ی‌هایی باید صورت بگیرد.

JSX کدهای HTML که با جاوا اسکریپت ترکیب شده است را به React تحویل می‌دهد. برخی از برنامه‌نویسان با چنین قابلیتی به مشکل برمی‌خورند و این ویژگی را ضعف ری‌اکت می‌شمارند. البته که استفاده از JSX برای افرادی که تسلط زیادی به جاوا اسکریپت ندارند، بسیار آسان خواهد بود.

کامپوننت‌ها در ری‌اکت؛ یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های React

Components in React

یکی از بخش‌های مهم در کتابخانه ری‌اکت، کامپوننت‌‌ها هستند. تمام وب اپلیکیشن‌های ایجاد شده به‌‌واسطه کتابخانه ری اکت از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، که با نام کامپوننت شناخته می‌شوند. با کمک کامپوننت‌ها طراحی رابط کاربری بسیار ساده‌تر خواهد بود. به‌عنوان مثال کاربران در ری اکت می‌توانند، رابط کاربری را به کامپوننت‌های متفاوتی تقسیم کرده و هر کدام را به‌صورت جداگانه بررسی کنند. در ری‌اکت کامپوننت‌ها به ۲ دسته کامپوننت تابعی و کامپوننت‌های کلاس تقسیم می‌شوند. در ادامه مقاله ۲ کامپوننت تابعی و کلاس را بررسی می‌کنیم.

کامپوننت‌های تابعی؛ مبتنی بر زبان ساده جاوا اسکریپت

کامپوننت‌های تابعی در اصل همان توابع زبان ساده جاوا اسکریپت هستند. با نگارش یک تابع جاوا اسکریپت در کتابخانه ری‌اکت می‌توانید یک کامپوننت تابعی تعریف کنید. کامپوننت‌های تابعی می‌توانند تمام داده‌ها را به‌عنوان پارامتر دریافت کنند.

کامپوننت‌های کلاس؛ کامپوننتی پیچیده‌تر از تابعی

کامپوننت‌های کلاس به نسبت کامپوننت‌های تابعی، کمی پیچیده‌تر هستند. در اصل کامپوننت‌های تابعی از شرح حال سایر کامپوننت‌های موجود مطلع نیستند، اما کامپوننت‌های کلاس قادر به ارتباط با یکدیگرند. کاربران می‌توانند از یک کامپوننت کلاس به سایر کامپوننت‌های کلاس اطلاعات ارسال کنند. توجه داشته باشید برای طراحی یک کامپوننت مبتنی بر کلاس در کتابخانه ری‌اکت، می‌توانید از کلاس‌های جاوا اسکریپت ES6 استفاده کنید.

پیش‌نیازهای مرتبط با ری‌اکت (React)؛ آشنایی یا تسلط بر HTML و CSS

برای تسلط کامل بر React، باید در ابتدا آشنایی با HTML و CSS و جاوا اسکریپت داشته باشید. البته ری‌اکت نیازی به HTML و CSS نخواهد داشت، اما کدهای JSX در React بر اساس HTML نوشته می‌شوند و به همین علت باید با مبحث HTML آشنا باشید. همچنین ری‌اکت بر اساس قوانین فریم ورک‌های جاوا اسکریپت طراحی شده است و برای تغییرات و طراحی در ری‌اکت می‌بایست با جاوا اسکریپت آشنا باشید. معمولا برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای توصیه می‌کنند، برای یادگیری جاوا اسکریپت از نسخه‌های ES6 یا بعد از آن استفاده کنید. با چنین دانشی در مدت زمان بسیار اندکی می‌توانید مهارت‌هایتان را در ری‌اکت افزایش دهید و در مدت کوتاهی کدنویسی را آغاز کنید.

پیش‌نیازهای ری اکت چیست

ری‌اکت؛ فریم ورک محبوب طراحان وب در سراسر جهان!

در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا به سوال «ری‌اکت چیست» پاسخ دادیم و اشاره‌ای به مزایا و معایب کتابخانه ری‌اکت داشتیم. در حقیقت ری‌اکت یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های طراحی وب‌سایت است که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان زیادی از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضرشرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک، نتفلیکس و چند شرکت دیگر از ری‌اکت برای طراحی وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند.

طبق اطلاعات سایت Stack Overflow که سایت معتبر پرسش و پاسخ در حوزه برنامه‌نویسی است، فریم ورک ری‌اکت یکی از اولین انتخاب‌های برنامه‌نویس‌های سراسر جهان است؛ بنابراین یادگیری ری‌اکت برای توسعه‌‌دهندگان و برنامه‌نویسان امری ضروری خواهد بود. برای مشاهده سایر مقالات درحوزه‌های فناوری و فین‌تک توصیه می‌کنیم سایر مقالات منتشر شده در بلاگ ویستا سامانه آسا را مطالعه کنید. همچنین اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با ری‌اکت دارید، از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

www.simplilearn.com

۵/۵ - (۱ امتیاز)
نویسنده:

مطالب مرتبط