بهترین نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی

دسته بندی: تحلیل نرم‌افزار
5 دقیقه زمان مطالعه
1402/12/21
0 نظر

بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای مختلف، برای مدیریت منابع مالی خود به دنبال بهترین نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی هستند. کارمندان مالی و مدیرهای سازمانی از این نرم‌افزارها برای ارزیابی عملکرد مالی و ارزش تجاری سازمان استفاده می‌کنند و امور مالی شرکت را مدیریت می‌کنند. اما با توجه به پیچیدگی فرایندهای مالی، پیدا کردن نرم‌افزاری که پاسخگوی نیازهای سازمان باشد کمی سخت است. اگر شما هم دغدغه پیدا کردن یک نرم‌افزار تجزیه و تحلیل مناسب را دارید، در این مقاله از بلاگ آسا ویژگی‌های این نرم‌‌افزار را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی چیست؟

این نرم‌افزار، ابزاری برای تحلیل داده‌های کسب و کار و تصمیم‌گیری داده‌محور است. نکته مهم این است که ابزارهای مالی فقط برای کارمندهای مالی و حسابدارها نیستند. حتی اگر حسابدار نیستید، برای درک بهتر کسب و کارتان و تصمیم‌گیری آگاهانه به نرم‌افزار تحلیل گزارش‌های مالی احتیاج دارید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیم‌های تحلیل با استفاده از داده‌ها و گزارش‌های این ابزارها، می‌توانند آورده مالی محصولات را ارزیابی کنند و بر همین اساس، به تحلیل نرم‌افزار و محصولات خود بپردازند. حتی اگر بخشی از تیم مارکتینگ باشید، به کمک گزارش‌های تحلیلی و مالی، می‌توانید روی برنامه‌ها و کمپین‌های آینده خود برنامه‌ریزی کنید.

نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی

شما می‌توانید بسته به نیاز خود، برنامه‌های حسابداری را به تنهایی استفاده کنید یا آن‌‌ها را با ابزارهای مدیریت مالی ادغام کنید. در ادامه ویژگی‌های بهترین ابزار مالی را توضیح می‌دهیم تا بتوانید مناسب‌ترین نرم‌‌افزار را انتخاب کنید.

ویژگی‌های بهترین نرم‌‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی

مهم‌ترین مسئله در انتخاب بهترین نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، امکان دسترسی آنلاین و فوری به بخش‌های مختلف است. با این کار، مدیران و کارمندان بخش مالی می‌توانند به صورت آنلاین به اطلاعات گسترده کسب و کار دسترسی داشته باشند. هر چقدر ابزارهای حسابداری دقیق‌تر باشند، شما هم می‌توانید گزارش دقیق‌تری از امور مالی شرکت ارائه کنید.

ویژگی‌های نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی

به‌علاوه، یک نرم‌افزار حسابداری استاندارد به افزایش سودآوری شرکت هم کمک می‌کند و اطلاعات کاملی از وضعیت مالی به شما ارائه می‌دهد. در ادامه، هر کدام از ویژگی‌های بهترین برنامه حسابداری را به تفکیک بررسی می‌کنیم:

رابط کاربری ساده

یک نرم‌افزار حسابداری خوب باید ساده و روان باشد و رابط کاربری خوبی داشته باشد. اگر نمی‌توانید از یک نرم‌افزار خاص به راحتی استفاده کنید، احتمالا آن نرم‌افزار پیچیدگی‌هایی دارد و ابزار مناسبی برای تحلیل فرایندهای مالی نیست.

علاوه‌بر این، کاربران نرم‌افزار باید بتوانند به راحتی بین بخش‌های مختلف حرکت کنند و بدون هیچ دانش مالی یا حسابداری خاصی از برنامه استفاده کنند. همچنین، هنگام انتخاب ابزار تحلیل مالی، باید به سرعت و نحوه جستجو در بخش‌های مختلف توجه کنید. هر چقدر سرعت جستجو در منوها بیشتر باشد، شما با برنامه بهتری روبه‌رو هستید.

قابلیت ساخت داشبورد شخصی

داشبوردها نمایش بصری داده‌ها هستند. شما با استفاده از داشبوردهای هوش تجاری می‌توانید داده‌ها را به شکل منظم ببینید و از جایگاه آن‌‌ها در تحلیل صورت‌های مالی آگاه شوید. به‌علاوه، وجود داشبوردهای شخصی‌سازی‌شده هوش تجاری برای تصمیم‌گیری سازمانی هم ضروری است. شما می‌توانید با مشاهده یک داشبورد روی مهم‌ترین داده‌ها و تصمیم‌ها تمرکز کنید و سرعت کار را افزایش دهید. بنابراین، ضروری‌ترین ویژگی بهترین نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، قابلیت ساخت داشبورد شخصی است.

داشبورد شخصی

قابلیت ادغام با ابزارهای متنوع

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار تحلیل گزارش‌های مالی، ادغام با ابزارهای دیگر است. اگر ابزار شما به راحتی با برنامه‌های دیگر ادغام شود، شما می‌توانید داده‌ها را به طور خودکار از منابع دیگر استخراج کرده و آن‌ها را به دیتابیس یا صفحه گسترده (spread sheet) اضافه کنید. به‌علاوه، ادغام برنامه‌های مختلف به شما اجازه می‌دهد که داده‌ها را در قالب‌های مختلف مشاهده کنید. مثلا، شما می‌توانید داده‌های نرم‌افزار را در قالب اکسل یا صفحه گسترده مشاهده کنید و آن‌ها را با همکاران و مشتریان خود به اشتراک بگذارید.

پشتیبانی از تحلیل اطلاعات آماری

تحلیل داده‌های آماری شامل فرایند استخراج داده از منابع اصلی و ارائه گزارش تحلیلی از آن‌هاست. این فرایند به محاسبه‌ زیاد و درک اعداد احتیاج دارد. به بیان دیگر، شما باید مفهوم داده‌ها را درک و آن‌ را تفسیر کنید. در صورتی‌که این اطلاعات داده‌های مالی باشند، شما باید با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارها داده‌ها را تحلیل کرده و آن‌ها را به اطلاعاتی معنادار تبدیل کنید. بنابراین، بهترین نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی به شما در تفسیر اطلاعات مالی و آماری کمک می‌کند.

تحلیل آماری

پشتیبانی از تحقیق و ارزیابی‌

بهترین نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی از تحقیق و ارزیابی پشتیبانی می‌کند. شما با استفاده از این ابزار ارزشمند می‌توانید اتفاق‌های بازار را رصد کنید، پرفروش‌ترین محصول‌ها را شناسایی کنید و به نحوه استفاده مردم از محصولات پی ببرید. به‌علاوه، شما می‌توانید از این برنامه برای تحلیل داده‌ها و ارائه نتیجه‌گیری هم استفاده کنید. مثلا، مدیران و صاحبان کسب و کار می‌خواهند بدانند که محصول آن‌ها چه زمانی وارد مرحله درآمدزایی می‌شود؟ این افراد می‌توانند برای پیدا کردن پاسخ این سؤال از نرم‌افزارهای استاندارد تجزیه و تحلیل گزارش‌های مالی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ۸ تکنیک محبوب در تجزیه و تحلیل کسب‌وکار

قابلیت دیگر این نرم‌افزار ردیابی اطلاعات رقیب‌ها است. شما می‌توانید با ابزار تحلیل صورت‌های مالی اطلاعات رقیب‌ها را بررسی کنید و برای تقویت جایگاهتان در بازار تلاش کنید. همچنین، نرم‌افزار تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای بررسی نیازها و خواسته‌های مشتری‌ها هم استفاده می‌شود. بنابراین، سازمان می‌تواند محصول جدیدش را با توجه به نیازهای کاربران تولید کند.

ساخت گزارش‌های مقایسه‌ای

شما با استفاده از بهترین نرم‌افزارهای تحلیل صورت‌های مالی می‌توانید گزارش‌های مقایسه‌ای بسازید. اگر شرکت شما در مسیر ساخت محصولات جدید است یا می‌خواهد بازارهای جدید را امتحان کند، می‌توانید با ساخت گزارش‌های مقایسه‌ای به نتایج خوبی برسید و عملکرد رقیب‌ها را بررسی کنید.

گزارش‌های مالی

این گزارش‌ها شامل معیارهای مختلفی مثل حجم فروش، حاشیه سود و رضایت مشتری هستند. هدف از گزارش‌های مقایسه‌ای شناسایی بهترین فروشنده و محصول است. کارمندهای بخش مالی یا بازاریابی می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای مالی دوره‌های مختلف فروش محصول را بررسی کرده و نتایج هر دوره را مقایسه کنند. به‌علاوه، در بعضی از نرم‌افزارها امکان مقایسه گزارش‌ها با پروژه‌های قبلی هم وجود دارد.

پشتیبانی از محاسبات ابری

یکی از ویژگی‌های مهم بهترین نرم‌افزار تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، پشتیبانی از محاسبات ابری است. با استفاده از محاسبات ابری یا Cloud computing می‌توانید برنامه‌ها، داده‌ها و خدمات را در فضای اینترنت بارگذاری کنید. به بیان دیگر، کسب و کارها می‌توانند با محاسبات ابری به فناوری‌ها و منابع مختلف دسترسی داشته باشند و از آن‌ها در پروژه استفاده کنند.

به‌علاوه، اگر نرم‌افزار حسابداری شما به فضای ابری دسترسی داشته باشد، می‌توانید در هر مکانی که به اینترنت دسترسی دارید از آن استفاده کنید. بنابراین برای انجام پروژه‌‌تان لازم نیست نرم‌افزار یا برنامه خاصی را روی گوشی یا لپ‌تاپ نصب کنید.

ارائه گزارش‌های آنی

بیشتر نرم‌افزارهای استاندارد مالی قابلیت ارائه گزارش‌های آنی را دارند و به کاربران اجازه می‌دهند که در سریع‌ترین زمان ممکن به تحلیل داده‌ها دسترسی پیدا کنند. این قابلیت برای کاربرها و کارمندهای بخش‌های مختلف سازمان هم مفید است. بنابراین، کارمندها می‌توانند با هر سطح از دانشی گزارش‌های مالی را دریافت کنند.

قابلیت تولید گزارش‌های آنی در تصمیم‌گیری سریع هم مهم است. برای مثال، تصور کنید که شرکت شما می‌خواهد محصول یا سرویس جدیدی را راه‌اندازی کند. در قدم اول، باید میزان فروش محصول را پیش‌بینی کنید و بعد برای سرمایه‌گذاری‌های آینده تصمیم بگیرید کنید. با استفاده از یک نرم‌افزار پیشرفته مالی می‌توانید گزارش‌های آنی بگیرید و به مرحله‌ تصمیم‌گیری برسید.

پیش‌بینی‌ سریع

تیم‌های مالی در شرکت‌ها برای اجرای فرایندهای مالی داخل سازمان به ابزارها و نتایج مؤثر و فعال احتیاج دارند. بنابراین، به نرم‌افزاری احتیاج دارند که قابلیت پیش‌بینی مجدد داشته باشد. اگر نرم‌افزار شما مجهز به این فناوری باشد، دیگر لازم نیست از سیکل‌های برنامه‌ریزی سالانه استفاده کنید، بلکه می‌توانید برای تولید گزارش‌های دقیق مالی، افزایش چابکی و نتایج بهینه مالی، فرایند پیش‌بینی مستمر را اجرا کنید. این امکانات در نرم‌افزارهای استاندارد مالی وجود دارد.

پیش‌بینی فرایندهای مالی

سخن آخر

در این مقاله ویژگی‌های مهم بهترین نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی را معرفی کردیم. اگر می‌خواهید بهترین نرم‌افزار را در سازمانتان اجرا کنید و به دنبال پیشرفت کسب و کارتان هستید، با استفاده از اطلاعات این مقاله می‌توانید مناسب‌ترین برنامه را انتخاب کنید.

منابع:

www.inetsoft.com | www.precisa.in

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

مطالب مرتبط