مسیر شغلی برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند 

6 دقیقه زمان مطالعه
1402/08/06
0 نظر

مشاغل مختلف و زیادی در دنیای تکنولوژی و علوم کامپیوتر وجود دارد، که برنامه‌نویسی یکی از پرطرفدارترین آن‌ها است. معمولا افرادی که حرفه برنامه‌نویسی را به عنوان شغل اصلی انتخاب می‌کنند، از دانش‌آموختگان نرم‌افزار هستند یا اینکه تجربه حضور در دوره‌های آموزشی این حوزه را در کارنامه خود دارند. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان فرانت اند و بک اند بخش بزرگی از جامعه برنامه‌نویسان را تشکیل داده‌اند.

مسیر شغلی برنامه نویسی فرانت اند و بک اند خیلی با یکدیگر متفاوت نیست و افرادی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند، تقریبا مسیر یکسانی را داشته‌اند، اما به هر حال تفاوت‌هایی در این مسیرها وجود دارد. در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا قصد داریم، در رابطه با مسیر شغلی برنامه نویسی فرانت اند و بک اند صحبت کنیم. اگر قصد ورود به هر کدام از این مشاغل را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

برنامه‌نویس فرانت-اند (Front-End)؛ برنامه‌نویسی سمت کاربر

توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان فرانت-اند وظیفه‌ طراحی بخش‌های مرتبط با کاربران را دارند. به عنوان مثال هنگامی که یک کاربر وارد سایت یا نرم‌افزار می‌شود، منوهای مختلف کشویی و اسلایدهای متفاوتی را مشاهده می‌کند. کدنویسی این بخش را برنامه‌نویسان فرانت‌اند بر عهده دارند. معمولا برنامه‌نویسان فرانت‌اند تعامل و درگیری بالایی با طراحان تجربه کاربری یا UX Designer ها دارند. برخی از توسعه‌دهندگان Front-End نیز با طراحی تجربه کاربری به صورت کامل آشنا هستند یا حتی برخی از آن‌ها بر طراحی تجربه کاربری تسلط دارند. 

Front-End-Developer (1)

در حقیقت برنامه‌نویسان فرانت-اند وظیفه معماری UX سمت کاربران و کدنویسی کاربران را انجام می‌دهند. توسعه‌دهندگان بخش فرانت باید به یکی از زبان‌های CSS، HTML یا فریم ورک‌های جاوا اسکریپت تسلط داشته باشند. فرانت‌اند دولوپر‌ها بخش‌های مختلف طراحی سایت را مانند یک پازل کنار هم قرار می‌دهند تا کاربران تجربه خوبی از سایت یا محصول داشته باشند. برخی از وظایف توسعه‌دهندگان فرانت به شرح زیر است:

  • تولید و توسعه و طراحی رابط کاربری سایت یا نرم‌افزار
  • نمایش صحیح و مناسب محصول در تمام دستگاه‌ها، مانند موبایل و مرورگر
  • طراحی حرفه‌ای سایت برای کسب رتبه‌های بالاتر در زمینه سئو
  • آزمایش و رفع خطای سایت یا نرم‌افزار

موارد بالا فقط بخشی از وظایف توسعه‌دهندگان فرانت-اند است که با تعامل با سایر تیم‌ها، بخش کاربران سایت را طراحی و کدنویسی می‌کنند.

زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه‌دهندگان فرانت-اند

توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان فرانت-اند برای طراحی و کدنویسی بخش‌های متفاوت سایت یا محصول، با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف سروکار دارند. زبان‌های بسیاری در این بخش وجود دارد که دولوپرها با توجه به نیازی که دارند، یک یا چندین زبان را برای کدنویسی و توسعه انتخاب می‌کنند. برخی از فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی موقعیت شغلی فرانت به شرح زیر است:

با استفاده از این فریم‌ورک‌ها و چارچوب‌ها برنامه‌نویسان فرانت طراحی سایت را انجام می‌دهند. همچنین توسعه‌دهندگان فرانت باید توانایی کار با کتابخانه‌های مختلف را داشته باشند. البته باید توجه کرد لیست بزرگی از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها برای سمت کاربران وجود دارد که براساس نیاز و کارایی توسط فرانت‌اند دولوپرها انتخاب می‌شود.

Front-end-programming-languages

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان  بک-اند (Back-End)؛ تغییرات و کدنویسی سمت سرور

توسعه‌دهندگان بک‌اند اجزای سمت سرور و پایگاه داده را طراحی و کدنویسی می‌کنند. وظایفی که برنامه‌نویسان بک-اند انجام می‌دهند، از دید کاربران پنهان است و تمام دیتاهای سمت سرور را توسعه و راهبری می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که کاربران وارد سایت یا نرم‌افزار می‌شوند، سرورهای محصول اطلاعاتی را به مرورگر یا صفحه موبایل انتقال می‌دهد که برنامه‌نویسان سمت سرور، کدنویسی این بخش را انجام می‌دهند؛ بنابراین توسعه‌دهندگان بک-اند تقریبا توسعه هسته مرکزی سایت را برعهده دارند و موجب اجرای درست فرمان‌ها می‌شوند. بخشی از وظایف اصلی برنامه‌نویسان سمت سرور به شرح زیر است:

  • توسعه و مدیریت پایگاه‌های داده
  • به‌کارگیری فریم‌ورک‌های بک-اند برای اجرای دقیق نرم‌افزارهای سمت سرور
  • نگهداری و مدیریت محتوای سایت
  • مدیریت API ها
  • آنالیز و تحلیل داده‌های ورودی سایت یا نرم‌افزار

متخصصین و کارشناسان بک-اند تمامی قسمت‌های پشت صحنه را مدیریت می‌کنند تا دستورات سمت سرور به خوبی به نیازها و درخواست‌های کاربران پاسخ دهد.

Back-End-Developer

زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز متخصصین بک‌اند

در مسیر شغلی برنامه نویسی فرانت-اند و بک-اند، برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی با یکدیگر مشترک هستند؛ اما تفاوت‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد. برنامه‌نویسان بک-اند برای ارتباط مناسب و دقیق سرور، پایگاه داده و دستور کاربران از زبان‌های برنامه‌نویسی که در این بخش معرفی می‌کنیم، استفاده می‌کنند. این زبان‌های برنامه‌نویسی عبارتند از:

  • جاوا (Java)
  • جاوا اسکریپت (JavaScript)
  • پایتون ( Python)
  • روبی (Ruby)
  • پی اچ پی (PHP)
  • پرل ( Perl)
  • گو (Go)
  • راست (Rust)

البته باید توجه داشت زبان‌هایی که در این بخش معرفی کردیم، فقط تعدادی از زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور است و زبان‌های بسیاری برای بک اند دولوپرها وجود دارد که توسعه‌دهندگان به نسبت نیازی که دارند از یک یا چندین زبان برای توسعه سمت سرور کمک می‌گیرند. همچنین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان فرانت-اند نیز باید به ابزارهایی مانند MySQL، اوراکل و SQL Server‌ تسلط داشته باشند.

Back-end-programming-languages

کدنویسی دقیق و تمیز؛ بزرگ‌ترین اشتراک توسعه‌دهندگان بک-اند و فرانت-اند

در این مقاله از ویستا سامانه آسا در رابطه با مسیر شغلی برنامه نویسی فرانت‌اند و بک‌اند صحبت کردیم و اشاره‌ای به زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌های هر کدام از آن‌ها داشتیم. در حالت کلی توسعه‌دهندگان بک‌اند و فرانت‌اند به زبان‌های مختلفی تسلط دارند و ممکن است چندین زبان در فرانت و بک اند کاربرد داشته باشد.

تمام افرادی که در این ۲ حوزه فعالیت می‌کنند، کدنویسی تمیز و دقیقی را ارائه می‌دهند تا همه دستورات و فرمان‌ها به خوبی اجرا شود. در این مقاله سعی کردیم وظایف و ابزارهای بک‌اند و فرانت‌اند را معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر مشتاق مطالعه مقالات مرتبط با توسعه نرم‌افزار هستید، سایر مقالات منتشر شده در بلاگ را مطالعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط