خانه / توسعه‌ نرم‌افزار / انگولار چیست؟ زبان Angular چه کاربردی دارد؟

انگولار چیست؟ زبان Angular چه کاربردی دارد؟

انگولار چیست؟ زبان Angular چه کاربردی دارد؟

نویسنده:

زمان مطالعه 7 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

در حالی که روز به روز، به تعداد کسب و کارهای آنلاین افزوده می‌شود، بسیاری از این کسب و کارهای جدید و یا حتی سازمان‌های قدیمی و باتجربه هنوز حضور فعالی در فضای آنلاین ندارند. یکی از موثر‌ترین راه‌های حضور و فعالیت آنلاین، استفاده از وب‌سایت است. تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه نویسی مختلفی برای توسعه نرم‌افزار و وب‌سایت وجود دارند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، انگولار است.

انگولار یکی از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت است که با داشتن چارچوب مبتنی بر مولفه و TypeScript، در طراحی وب اپلیکیشن‌های تک صفحه و وب‌سایت‌های تعاملی کاربرد دارد. در این مقاله از بلاگ آسا قصد داریم به سوال Angular (انگولار) چیست پاسخ دهیم و اشاره‌ای به ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب فریم‌ورک سریع و سبک انگولار خواهیم داشت.

مطالعه بیشتر: بهترین فریم ورک‌‌های جاوا اسکریپت

انگولار چیست؟

انگولار چیست

انگولار (Angular)‌ یکی از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت مبتنی بر TypeScript است که به صورت رایگان و متن-باز، توسط تیم Angular در Google توسعه یافته است. این فریمورک محبوبیت خاصی بین توسعه‌دهندگان دارد و هم از سمت گوگل و هم از سمت جامعه توسعه‌دهندگان انگولار پشتیبانی می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای انگولار، توسعه وب اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای (Single page) و وب‌سایت‌های تعاملی است.

فریم ورک انگولار ویژگی‌هایی دارد که آن را برای توسعه اپلیکیشن‌های وب ایده‌آل می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • چارچوب مبتنی بر مولفه (Component-based) که در ساخت اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر به افراد کمک می‌کند.
  • دارای انواع کتابخانه‌های یکپارچه که برای افزودن ویژگی‌های مختلف مانند فرم‌ها، ارتباط مشتریان با سرور و … به کمک توسعه‌دهندگان می‌آیند.
  • دارای مجموعه بزرگی از ابزارهای توسعه که در فرایند توسعه نرم‌افزار، از مراحل ابتدایی تا توسعه، بیلد، تست و به‌روزرسانی به کار می‌آیند.

تاریخچه فریم‌ورک Angular

فریم ورک AngularJS در سال ۲۰۱۰ معرفی و به یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌های جاوا اسکریپت در بین توسعه‌دهندگان تبدیل شد. مهندسان شرکت گوگل در سال ۲۰۰۹ این پروژه را توسعه دادند و در سال ۲۰۱۰، آن را به عنوان یک چارچوب متن باز معرفی کردند.

تاریخچه‌ای کوتاه از Angular و AngularJS؛ از زمان انتشار تا توسعه

در همان سال‌های ابتدایی معرفی AngularJS شرکت‌های بزرگ مانند Netflix، NBC، Walmart و Forbes از این فریم ورک استفاده کردند. بعد از چندین سال توسعه AngularJS متوقف شد و چشم‌انداز توسعه نرم‌افزاری آن تغییر کرد. در سال ۲۰۱۶ بازنویسی کاملی از Angular صورت گرفت و نسخه اصلی این برنامه توسعه داده شد. فریم‌ورک انگولار در تمام سال‌های توسعه مسیرهای مختلفی را طی کرد تا در نهایت سال ۲۰۲۱ نسخه ۱۲ و بهبود یافته Angular معرفی شد.

ساختار انگولار چیست؟

تا این قسمت از مقاله با ویژگی‌ها و مزیت‌های Angular به خوبی آشنا شدید، در ادامه معماری انگولار را بررسی خواهیم کرد. انگولار یک چارچوب بر پایه MVC دارد که دستورها بر اساس آن سازماندهی می‌شود. البته در نسخه‌های جدیدتر، کامپوننت جایگزین کنترلر شده است. معماری Angular به شرح زیر است:

Angular Architecture

مطالعه بیشتر: تفاوت بین کدنویس، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده

  • ماژول‌ها: برنامه انگولار شامل یک ماژول ریشه به نام App Module است که به عنوان مکانیزم راه‌اندازی برای اجرای برنامه عمل می‌کند.
  • کامپوننت: کامپوننت‌ها یک بخش مستقل از کد و داده هستند که به عنوان یک واحد برای اجرای برنامه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
  • قالب‌ها: برنامه Angular از الگوی HTML برای اصلاح عناصر صفحه وب استفاده می‌کند که با پاسخ دادن به ورودی کاربر، به داده‌های برنامه اجازه به‌روزرسانی داده می‌شود. همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا اطلاعات به دست آمده را از داده‌های برنامه به HTML ترجمه کند.
  • متادیتا: ابرداده یا متادیتا به Angular پیام می‌دهد که چگونه یک کلاس را مدیریت کند و تنظیمات خاص را بر عهده می‌گیرد.
  • سرویس‌ها: سرویس‌ها یک ساختار در انگولار است که وظیفه آن جلوگیری از تکرار شدن کدها درون کامپوننت است.
  • تزریق وابستگی: این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا مولفه‌ها را کوتاه و دقیق نگه دارند.

معماری MVC در انگولار

معماری MVC بیشتر در نسخه AngularJS استفاده می‌شود و در انگولار با کامپوننت روبرو هستیم. با این حال، هر زمان که بخواهید یک برنامه مبتنی بر UI تشکیل دهید، می‌توانید از معماری MVC استفاده کنید. در این معماری با سه جزء Model (مدل)، View (نما) و Controller (کنترلر) روبرو هستیم. هر کدام از این تعاریف یک نقش دارند:

  • Model
    مدل به ما کمک می‌کند تا داده‌ها یا منطق و قوانین پشت اپلیکیشن را مدیریت کنیم. مدل از پایگاه داده و داده‌های کاربردی تشکیل شده است.
  • View
    به زبان ساده، نما (View) همان رابط کاربری است؛ به این معنی که هر چیزی که کاربر می‌تواند ببیند، نما است که می‌تواند شامل یک صفحه HTML، یک نمودار یا هر داده نمایشی باشد. View وظیفه نمایش داده به کاربر را بر عهده دارد.
  • Controller
    کنترلر وظیفه مدیریت تعامل بین مدل و نما را بر عهده دارد. این عنصر ورودی را می‌پذیرد و آن را به دستورات مدل یا view تبدیل می‌کند.

ویژگی‌های اصلی فریم ورک انگولار

فریم ورک انگولار شامل ویژگی‌های کاربردی است که آن را به یک چارچوب کاربردی تبدیل می‌کند. در این بخش برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

Features of Angular

  • مدل شی‌گرای سند: در ساختار انگولار می‌توانیم یک سند XML یا HTML را به صورت نمودار درختی ببینیم که هر گروه نشان‌دهنده بخشی از متن خواهد بود. در اصل، DOM در چارچوب انگولار مانند سایر فریم‌ورک‌ها است.
  • تایپ اسکریپت: کدهای TypeScript به کاربران کمک می‌کند تا کدنویسی را راحت‌تر انجام دهند. البته انگولار مبتنی بر تایپ اسکریپت است و برای توسعه یک برنامه انگولار نیازی به استفاده از TypeScript توسط کاربران وجود ندارد.
  • اتصال داده‌ها: اتصال داده‌ها روشی برای تعامل با اجزای صفحه وب به کمک مرورگر است. در اتصال داده از HTML استفاده می‌شود و به برنامه نویسی پیچیده‌ای نیاز ندارد. اتصال داده‌ها در صفحات وب با ویژگی‌های تعاملی مانند ماشین حساب، آموزش، انجمن‌ها و بازی‌ها استفاده می‌شود.
  • فرایند تست و رفع خطا: برنامه انگولار از چارچوب تست Jasmine استفاده می‌کند. معماری Jasmine ویژگی‌های مختلفی را برای ایجاد انواع تست‌ها فراهم می‌کند.

نمونه کد Angular

در این بخش می‌توانید یک نمونه کد انگولار را ببینید.

import {Component} from '@angular/core';

@Component({
  selector: 'app-root',
  standalone: true,
  imports: [],
  template: `
    <h1>Hello world!</h1>
  `,

  styleUrls: ['./app.component.css'],
})

export class AppComponent {
  title = 'homes';
}

مزایا و معایب انگولار

فریم ورک انگولار مزایایی دارد که عمده آن‌ها عبارتند از:

  • پشتیبانی توسط گوگل: گوگل به خوبی از انگولار پشتیبانی می‌کند و به پایداری این فریم ورک اطمینان دارد.
  • زبان TypeScript: برنامه‌های انگولار با استفاده از زبان TypeScript ساخته می‌شوند، که یک اسکریپت بزرگ برای جاوا اسکریپت است. استفاده از TypeScript کدنویسی را بهینه کرده و برنامه‌های تولید‌شده را ایمن‌‌تر می‌کند. تایپ اسکریپت به شناسایی و حذف خطاها در مراحل اولیه هنگام نوشتن کد یا عملیات کمک می‌کند.
  • رابط کاربری: رابط کاربری Angular  با استفاده از HTML طراحی شده است. در واقع HTML زبان ساده‌تر و آسان‌تری است. با قابلیت HTML فرایندها به سادگی انجام می‌شود و زمان زیادی برای قرار گرفتن آیتم‌ها نیاز نیست صرف کنید.
  • آبجکت‌ جاوا: با قابلیت آبجکت جاوا می‌توانید، متغیرها را به عنوان مقدار وارد کنید.
  • ایجاد SPA و PWA: امکان PWA صفحات را برای کاربران موبایل بهینه می‌کند و موجب بهبود تجربه کاربری سایت یا اپلیکیشن می‌شود. همچنین برنامه‌های تک صفحه‌ای یا SPA بسیار سریع‌تر لود می‌شوند.
  • الگوی MVC ساده شده: برنامه انگولار از الگوی طراحی نرم‌افزاری MVC پشتیبانی می‌کند. این الگو در توسعه برنامه‌های مختلف بسیار کاربردی است و باعث می‌شود کدنویسی بدون نقص و راحت انجام شود. البته که در نسخه‌های جدیدتر برای ساده‌تر شدن کار با کدها، کامپوننت جایگزین کنترلر شده است.
  • ساختار ماژولار: برنامه انگولار از ساختار ماژولار و یکپارچه استفاده می‌کند. ماژول‌های انگولار این امکان را به کاربران می‌دهند که ویژگی‌های برنامه و بخش‌های قابل استفاده را به خوبی مدیریت کنند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید یک برنامه پیچیده را توسعه دهید.
  • سازگاری کد و تست آسان: چارچوب انگولار به نحوی ایجاد شده است، که به صورت همزمان شروع به کار می‌کنند. به عنوان نمونه هر کامپوننت، کد را در یک کلاس کامپوننت وارد می‌کند. این موضوع چندین مزیت مهم را مانند قابلیت استفاده مجدد، تست ساده‌تر، خوانایی بهبود یافته و سهولت تعمیر و نگهداری را ساده‌تر می‌کند.

مزایای کتابخانه انگولار؛ ساختار ماژولار، سازگاری کد، پشتیبانی گوگل و TypeScript

معایب Angular

در کنار تمام مزایایی که این فریم‌ورک محبوب ارائه می‌دهد، معایبی هم دارد که ممکن است جایگاه آن را در آینده تغییر دهد. این معایب عبارتند از:

  • جامعه متفرق و در حال ریزش: از زمانی که انگولار جایگزین AngularJS شد، اجتماع برنامه‌نویس‌هایی که از این فریم‌ورک‌ها استفاده می‌کردند هم از یکدیگر جدا شد و کاربران این فریم‌ورک‌ها هم شروع به ریزش کردند.
  • تغییر و انتقال زمان‌بر: به خاطر تفاوت‌های زیادی که بین دو نسل انگولار وجود دارد، مهاجرت از نسخه جاوا اسکریپت به تایپ اسکریپت زمان‌بر است.
  • پیچیدگی: یکی از بزرگ‌ترین نقدهای وارده به انگولار، پیچیدگی آن است. هر چند توسعه‌دهنده این فریم‌ورک در تلاش بوده است تا با نسخه‌های جدید از پیچیدگی آن کم کند، اما شواهد نشان می‌دهد که آن چنان موفق نبوده است.
  • منحنی یادگیری با شیب تند: برای بسیاری از تازه‌کاران، یادگیری انگولار سخت‌تر از فریم‌ورک‌های دیگر مبتنی بر جاوا اسکریپت یا تایپ اسکریپت است.

مطالعه بیشتر: ری‌اکت (React) چیست؟

انگولار جی‌اس (AngularJS) چیست؟

انگولار جی‌اس یا AngularJS نسخه‌ اولیه از انگولار فعلی بود که در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. انگولار جی‌اس همانطور که از اسم آن مشخص است، مبتنی بر جاوا اسکریپت بود و از معماری MVC پیروی می‌کرد.

تفاوت انگولار و AngularJS

انگولار یک فریم ورک متن-باز است که برخلاف AngularJS، مبتنی بر TypeScript کدنویسی شده است. چارچوب Angular در ابتدا قرار بود نسخه دوم فریم ورک محبوب AngularJS باشد، اما تصمیمات طراحی موجب شد تا گوگل تصمیم بگیرد این نسخه از انگولار را به صورت جداگانه منتشر کند. انگولار ویژگی‌های ظاهری استانداردی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های بزرگ و زمان‌بر را به شیوه‌ای درست طراحی کنند. انگولار از معماری مبتنی بر کامپوننت استفاده می‌کند که کاربری آن را نسبت به معماری MVC ساده‌تر کرده است.

مقایسه انگولار و سایر فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت

هرچند که انگولار یک فریم‌ورک محبوب مبتنی بر جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت است، اما تنها فریم‌ورک جاوا اسکریپت نیست. فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌هایی مانند ری‌اکت (React)، نکست، نود و … هم از چارچوب‌های معروف جاوا اسکریپت هستند.

انگولار و ری‌اکت

ری‌اکت (ReactJS) معمولا به عنوان یک فریم‌ورک شناخته می‌شود؛ اما ری‌اکت در واقع یک کتابخانه جاوا اسکریپت است. کتابخانه ری‌اکت از جریان داده یک‌طرفه و DOM مجازی استفاده می‌کند، در حالی که انگولار از جریان داده دوطرفه و DOM واقعی استفاده می‌کند. ری‌اکت همچنین سبک‌تر از انگولار است و برای پروژه‌های سنگین و پیچیده، بهتر است از انگولار استفاده کنید.

انگولار و نکست JS

نکست جی‌اس (Next.js) یک فریم‌ورک توسعه فرانت اند است که بر مبنای ری‌اکت توسعه داده شده است. اصول پایه‌ی این فریم‌ورک، سادگی و بهبود تجربه توسعه هستند و به همین خاطر در کنار سادگی، ویژگی‌هایی مانند SSR، مسیریابی مبتنی بر فایل و … را هم ارائه می‌دهد. این فریم‌ورک برای طراحی وب‌سایت‌هایی که محتوامحور هستند و به سئو نیاز دارند مناسب است و عملکرد خوبی در این زمینه ارائه می‌دهد.

برای یادگیری انگولار از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر انگولار، لازم است که اول با جاوا اسکریپت و سپس با تایپ اسکریپت آشنا باشید. آشنایی با این دو زبان، به شما کمک می‌کند که درک بهتری از کدهای انگولار داشته باشید. طبق راهنمایی که در سایت Angular وجود دارد، برای شروع یادگیری این فریم‌ورک باید دانش پایه در HTML، CSS و جاوا اسکریپت داشته باشید. سپس می‌توانید قدم به قدم با موضوعات و ویژگی‌های مختلف انگولار آشنا شوید و آن‌ها را در پروژه‌های خود به کار ببرید.

توسعه کسب و کارهای مختلف با استفاده از فریم ورک Angular

در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا اشاره‌ای به قابلیت‌ها، معماری و مزایای انگولار داشتیم. امروزه کسب و کارهای زیادی برای توسعه و طراحی برنامه‌های موبایل و تحت وب، از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید برای مطالعه مقاله‌های مختلف در حوزه IT و تکنولوژی پیشنهاد می‌کنیم سایر مقاله‌های منتشر شده در بلاگ آسا را مطالعه کنید.

توسعه کسب و کارهای مختلف با استفاده از فریم ورک انگولار

منبع: mdevelopers.com

سوالات متداول

  1. انگولار چیست؟
    انگولار یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت مبتنی بر TypeScript است که از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های وب استفاده می‌شود.
  2. انگولار چه کاربردهایی دارد؟
    از فریمورک انگولار می‌توانید برای توسعه اپلیکیشن‌های وب تک صفحه‌ای (‌SPA) و PWA استفاده کنید. همچنین این فریم‌ورک به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی مقیاس‌پذیر توسعه دهید.
  3. آیا Angular یک فریم‌ورک UI است؟
    بله، شما می‌توانید به کمک کامپوننت‌های UI در انگولار، رابط کاربری سایت یا وب‌اپلیکیشن خود را توسعه دهید.
  4. انگولار برای فرانت اند است یا بک اند؟
    انگولار فریم‌ورک توسعه فرانت‌اند است.
۵/۵ – (۳ امتیاز)

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *