انگولار چیست؟ زبان Angular چه کاربردی دارد؟

7 دقیقه زمان مطالعه
1402/07/17
0 نظر

در حال حاضر کسب‌ و‌ کارهای آنلاین جایگاه خوب و مناسبی در بازار دارند و بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان و خریداران ترجیح می‌دهند، از خدمات آنلاین استفاده کنند. شرکت‌های بزرگ و کوچک اگر سایت یا نرم‌افزار مشخص و ویژه‌ای داشته باشند، رضایت و فروش بیشتر کاربران را به خود اختصاص می‌دهند. کاربران در پروژه‌های توسعه نرم‌افزار باید یک محصول و سایت را با عملکرد مطلوب سایت ترکیب کنند.

همچنین استفاده از ابزارهای مناسب برای طراحی یک برنامه بسیار ضروری است. در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا قصد داریم به سؤال Angular چیست پاسخ دهیم و اشاره‌ای به قابلیت‌ها و ویژگی‌های فریم ورک سریع و سبک انگولار خواهیم داشت. برای آشنایی بیشتر با Angular مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مطالعه بیشتر: بهترین فریم ورک‌‌های جاوا اسکریپت

انگولار چیست؟

فریم‌ورک انگولار (Angular)‌ یکی از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت و یک چارچوب اپلیکیشن وب تک صفحه‌ای (single-page) مبتنی بر TypeScript است که به صورت رایگان و منبع باز، توسط تیم Angular در Google توسعه یافته است. این فریمورک محبوبیت خاصی بین توسعه‌دهندگان دارد و هم از سمت گوگل و هم از سمت جامعه توسعه دهندگان انگولار پشتیبانی می‌شود.

فریمورک انگولار ویژگی‌هایی دارد که آن را برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های وب ایده‌آل می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • چارچوب مبتنی بر مولفه (Component-based) که در ساخت اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر به افراد کمک می‌کند.
  • دارای انواع کتابخانه‌های یکپارچه که برای افزودن ویژگی‌های مختلف مانند فرم‌ها، ارتباط مشتریان با سرور و … به کمک توسعه‌دهندگان می‌آیند.
  • دارای مجموعه بزرگی از ابزارهای توسعه که در فرایند توسعه نرم‌افزار، از مراحل ابتدایی تا توسعه، بیلد، تست و به‌روزرسانی به کار می‌آیند.

انگولار؛ چارچوبی با زبان TypeScript گوگل

انگولار یک فریم ورک پلتفرم باز است که به صورت TypeScript کدنویسی شده و توسط شرکت گوگل توسعه یافته و پشتیبانی می‌شود. چارچوب Angular در ابتدا قرار بود نسخه دوم فریم ورک محبوب AngularJS باشد، اما تصمیمات طراحی موجب شد تا گوگل تصمیم بگیرد این نسخه را به صورت جداگانه منتشر کند. انگولار ویژگی‌های ظاهری استانداردی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های بزرگ و زمان‌بر را به شیوه‌ای درست طراحی کنند. 

انگولار؛ چارچوبی با زبان TypeScript گوگل

تاریخچه‌ای کوتاه از Angular و AngularJS؛ از زمان انتشار تا توسعه

فریم ورک AngularJS در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و در سال‌های بعدی تغییرات عمده‌ای پیدا کرد تا به نسخه Angular 12 برسد. همچنین AngularJS یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌های جاوا اسکریپت برای توسه‌دهندگان است. مهندسان شرکت گوگل در سال ۲۰۰۹ این پروژه را توسعه دادند و در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک چارچوب متن باز معرفی شد.

تاریخچه‌ای کوتاه از Angular و AngularJS؛ از زمان انتشار تا توسعه

در همان سال‌های ابتدایی معرفی AngularJS شرکت‌های بزرگ مانند Netflix، NBC، Walmart و Forbes از این فریم ورک استفاده کردند. بعد از چندین سال توسعه AngularJS متوقف شد و چشم‌انداز توسعه نرم‌افزاری آن تغییر پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶ بازنویسی کاملی از Angular صورت گرفت و نسخه اصلی این برنامه توسعه داده شد. فریم ورک انگولار در تمام سال‌های توسعه مسیرهای مختلفی را طی کرد تا در نهایت سال ۲۰۲۱ نسخه ۱۲ و بهبود یافته Angular معرفی شد. 

مطالعه بیشتر: تفاوت بین کدنویس، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده

انگولار برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

فریم ورک‌ها و کتابخانه‌های زیادی وجود دارد که به توسعه‌دهندگان برای ارتقا محصول یا سایت کمک می‌کند. کتابخانه Angular چارچوبی است که بسیاری از مشکلات توسعه‌دهندگان را در زمان استفاده از جاوا اسکریپت رفع می‌کند. توسعه‌دهندگان Angular می‌توانند از این فریم ورک برای طراحی صفحات SPA و PWA استفاده کنند. 

مزایای کتابخانه انگولار؛ ساختار ماژولار، سازگاری کد، پشتیبانی گوگل و TypeScript

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انگولار ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای است، اما مزیت‌هایی مانند پشتیبانی از گوگل، TypeScript، ساختار ماژولار، سازگاری کد و تست آن دارد که مهم‌ترین مزیت‌های Angular به شرح زیر است:

  • پشتیبانی توسط گوگل: گوگل به خوبی از انگولار پشتیبانی می‌کند و به پایداری این فریم ورک اطمینان دارد.
  • زبان TypeScript: برنامه‌های این زبان برنامه نویسی با استفاده از زبان TypeScript ساخته می‌شوند، که یک اسکریپت بزرگ برای جاوا اسکریپت است. استفاده از TypeScript کدنویسی را بهینه کرده و برنامه‌های تولید‌شده را ایمن‌‌تر می‌کند. تایپ اسکریپت به شناسایی و حذف خطاها در مراحل اولیه هنگام نوشتن کد یا عملیات کمک می‌کند.
  • رابط کاربری: رابط کاربری برنامه Angular  با استفاده از HTML طراحی شده است. در واقع HTML زبان ساده‌تر و آسان‌تری است. با قابلیت HTML فرایندها به سادگی انجام می‌شود و زمان زیادی برای قرار گرفتن آیتم‌ها نیاز نیست صرف کنید.
  • آبجکت‌ جاوا: با قابلیت آبجکت جاوا می‌توانید، متغیرها را به عنوان مقدار وارد کنید. 
  • ایجاد SPA و PWA: امکان PWA صفحات را برای کاربران موبایل بهینه می‌کند و موجب بهبود تجربه کاربری سایت یا اپلیکیشن می‌شود. همچنین برنامه‌های تک صفحه‌ای یا SPA بسیار سریع‌تر لود می‌شوند.
  • الگوی MVC ساده شده: برنامه انگولار از الگوی طراحی نرم‌افزاری MVC پشتیبانی می‌کند. این الگو در توسعه برنامه‌های مختلف بسیار کاربردی است و باعث می‌شود کدنویسی بدون نقص و راحت انجام شود.
  • ساختار ماژولار:  از ساختار ماژولار و یکپارچه در این برنامه استفاده می‌شود. ماژول‌های این زبان این امکان را به کاربران می‌دهند که ویژگی‌های برنامه و بخش‌های قابل استفاده را به خوبی مدیریت کنند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید یک برنامه پیچیده را توسعه دهید. 
  • سازگاری کد و تست آسان: چارچوب این زبان به نحوی ایجاد شده است، که به صورت همزمان شروع به کار می‌کنند. به عنوان نمونه هر کامپوننت، کد را در یک کلاس کامپوننت وارد می‌کند. این موضوع چندین مزیت مهم را مانند قابلیت استفاده مجدد، تست ساده‌تر، خوانایی بهبود یافته و سهولت تعمیر و نگهداری را ساده‌تر می‌کند. 

مزایای کتابخانه انگولار؛ ساختار ماژولار، سازگاری کد، پشتیبانی گوگل و TypeScript

در این بخش به صورت کامل کلیه مزیت‌های این زبان برنامه نویسی را معرفی کردیم و هر یک از آن‌ها را به طور خلاصه شرح دادیم.

مطالعه بیشتر: ری‌اکت (React) چیست؟

ویژگی‌های انگولار؛ از تایپ اسکریپت تا تست

فریم ورک انگولار شامل ویژگی‌های بسیار خوبی است که در این بخش برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  • مدل شی‌گرای سند: در ساختار این زبان یک سند XML یا HTML را به صورت نمودار درختی می‌توان مشاهده کرد که هر گروه نشان‌دهنده بخشی از متن خواهد بود. در اصل، DOM در چارچوب انگولار مانند سایر فریم‌ورک‌ها است.
  • تایپ اسکریپت: کدهای TypeScript مجموعه‌ای را فراهم می‌کند که ممکن است به کاربران کمک کند تا کدهایی آسان‌تر بنویسند. در نظر داشته باشید برای توسعه یک برنامه با این زبان نیازی به استفاده از TypeScript توسط کاربران وجود ندارد.
  • اتصال داده‌ها: اتصال داده‌ها روشی برای تعامل با اجزای صفحه وب و با کمک مرورگر است. در اتصال داده از HTML استفاده می‌شود و به برنامه‌نویسی پیچیده‌ای نیاز ندارد. اتصال داده‌ها در صفحات وب با ویژگی‌های تعاملی مانند ماشین حساب، آموزش، انجمن‌ها و بازی‌ها استفاده می‌شود. زمانی که یک سایت شامل داده‌های زیادی است، با نمایش تنها بخشی از محتوا، مشاهده بهتری را امکان‌پذیر می‌کند.
  • فرایند تست و رفع خطا: برنامه انگولار از چارچوب تست Jasmine استفاده می‌کند. معماری Jasmine ویژگی‌های مختلفی را برای ایجاد انواع تست‌ها فراهم می‌کند. 

ویژگی‌های انگولار؛ از تایپ اسکریپت تا تست

معماری انگولار؛ بررسی ماژول‌ها و کامپوننت‌های انگولار

تا این قسمت از مقاله با ویژگی‌ها و مزیت‌های Angular به خوبی آشنا شدید، در ادامه معماری انگولار را بررسی خواهیم کرد. در واقع این زبان یک چارچوب بر پایه MVC دارد که دستورها بر اساس آن سازماندهی می‌شود. معماری Angular به شرح زیر است:

  • ماژول‌ها: برنامه انگولار شامل یک ماژول ریشه به نام App Module است که به عنوان مکانیزم راه‌اندازی برای اجرای برنامه عمل می‌کند.
  • کامپوننت: کامپوننت‌ها یک بخش مستقل از کد و داده هستند که به عنوان یک واحد برای اجرای برنامه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. 
  • قالب‌ها: برنامه Angular از الگوی HTML برای اصلاح عناصر صفحه وب استفاده می‌کند که با پاسخ دادن به ورودی کاربر، به داده‌های برنامه اجازه به‌روزرسانی داده می‌شود. همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا اطلاعات به دست آمده را از داده‌های برنامه به HTML ترجمه کند.
  • متادیتا: ابرداده یا متادیتا به Angular پیام می‌دهد که چگونه یک کلاس را مدیریت کند و تنظیمات خاص را بر عهده می‌گیرد.
  • سرویس‌ها: سرویس‌ها یک ساختار در انگولار است که وظیفه آن جلوگیری از تکرار شدن کدها درون کامپوننت است.
  • تزریق وابستگی: این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا مولفه‌ها را کوتاه و دقیق نگه دارند. 

معماری انگولار؛ بررسی ماژول‌ها و کامپوننت‌های انگولار

معماری MVC در انگولار

در انگولار هر زمان که بخواهید یک برنامه مبتنی بر UI تشکیل دهید، می‌توانید از معماری MVC استفاده کنید. در این معماری با سه جزء Model (مدل)، View (نما) و Controller (کنترلر) روبرو هستیم. هر کدام از این تعاریف یک نقش دارند:

  • Model

مدل به ما کمک می‌کند تا داده‌ها یا منطق و قوانین پشت اپلیکیشن را مدیریت کنیم. مدل از پایگاه داده و داده‌های کاربردی تشکیل شده است.

  • View

به زبان ساده، نما (View) همان رابط کاربری است؛ به این معنی که هر چیزی که کاربر می‌تواند ببیند، نما است که می‌تواند شامل یک صفحه HTML، یک نمودار یا هر داده نمایشی باشد. View وظیفه نمایش داده به کاربر را بر عهده دارد.

  • Controller

کنترلر وظیفه مدیریت تعامل بین مدل و نما را بر عهده دارد. این عنصر ورودی را می‌پذیرد و آن را به دستورات مدل یا view تبدیل می‌کند.

توسعه کسب و کارهای مختلف با استفاده از فریم ورک انگولار

در این مقاله از بلاگ ویستا سامانه آسا اشاره‌ای به قابلیت‌ها، معماری و مزایای انگولار داشتیم. امروزه کسب و کارهای زیادی برای توسعه و طراحی برنامه‌های موبایل و تحت وب، از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید برای مطالعه مقاله‌های مختلف در حوزه IT و تکنولوژی پیشنهاد می‌کنیم سایر مقاله‌های منتشر شده در بلاگ آسا را مطالعه کنید.

توسعه کسب و کارهای مختلف با استفاده از فریم ورک انگولار

منبع: mdevelopers.com

 

سوالات متداول

  1. انگولار چیست؟

انگولار یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت مبتنی بر TypeScript است که از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های وب استفاده می‌شود.

  1. انگولار چه کاربردهایی دارد؟

از فریمورک انگولار می‌توانید برای توسعه اپلیکیشن‌های وب تک صفحه‌ای (‌SPA) و PWA استفاده کنید. همچنین این فریم‌ورک به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی مقیاس‌پذیر توسعه دهید.

  1. ساختار انگولار چگونه است؟

انگولار از سه بخش کلی قالب، کلاس و متادیتا تشکیل شده است. قالب، کدهای نوشته شده با HTML را نمایش می‌دهد. کلاس خروجی را به قالب ارسال می‌کند و متادیتا مشخص می‌کند که چه زمانی، کدام کامپوننت‌ها اجرا شوند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
نویسنده:

مطالب مرتبط