کیت توسعه نرم افزار (SDK) چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه
1402/07/22
0 نظر

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای توسعه نرم‌افزار از ابزارهای زیادی استفاده می‌کنند. ابزارهای مختلف برای توسعه یا طراحی نرم‌افزار موجب پیشرفت هر چه بهتر محصول خواهد شد. معمولا بیشتر برنامه‌نویسان به دنبال بهترین راهکار برای ساخت و طراحی یک نرم‌افزار یا محصول هستند.  یکی از ابزارهایی که طراحی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان را ساده‌تر می‌کند، کیت توسعه نرم‌ افزار (Software Development Kit) یا به اختصار SDK است. در این مقاله از بلاگ آسا قصد داریم به سوال «کیت توسعه نرم افزار (SDK) چیست» پاسخ دهیم و اشاره‌ای به ویژگی‌ها و مزایای کیت توسعه نرم‌افزار خواهیم داشت. برای آگاهی بیشتر با مفهوم کیت توسعه نرم‌ افزار مطالعه این مقاله را در اولویت قرار دهید.

کیت توسعه نرم‌افزار؛ راهکاری برای طراحی سریع‌تر نرم‌افزار

کیت توسعه نرم‌افزار از مجموعه ابزارها و برنامه‌هایی تشکیل شده است که برنامه‌نویسان برای توسعه نرم‌افزار از آن استفاده می‌کنند. معمولا بسته‌های کیت نرم‌افزار شامل کدها، کتابخانه‌ها و راهنمای برنامه‌نویسی محصول است، که موجب می‌شود؛ برنامه‌نویس‌ها در مدت زمان سریع‌تری محصول یا نرم‌افزار را طراحی یا ارتقا دهند. اغلب شرکت‌های نرم‌افزاری کیت توسعه نرم‌افزار را به صورت کامل و بدون محدودیت در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار می‌دهند تا راحت‌تر بتوانند برنامه‌های مدنظرشان را توسعه دهند.

کیت توسعه نرم‌افزار؛ راهکاری برای طراحی سریع‌تر نرم‌افزار

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند اپل و سامسونگ کیت توسعه نرم‌افزار منحصر به فرد خودشان را در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار می‌دهند. البته باید توجه داشت که هر SDK مختص زبان برنامه‌نویسی مشخصی است و برای یک سیستم عامل استفاده می‌شود. به عنوان نمونه از کیت SDK اندروید برای سیستم IOS نمی‌توان استفاده کرد.

انواع کیت‌های توسعه نرم‌افزار؛ از تلفن همراه تا نرم‌افزارهای تحت وب

کیت توسعه نرم‌افزار کاربردهای مختلفی در تمامی زمینه‌های برنامه‌نویسی دارد. از SDK در توسعه نرم‌افزارهای موبایل تا برنامه‌های متن باز و تحت وب می‌توان استفاده کرد. در این بخش اشاره‌ای به مهم‌ترین کاربردهای کیت توسعه نرم‌افزار خواهیم داشت.

  • کیت توسعه نرم‌افزار تلفن همراه: کیت توسعه نرم‌افزار تلفن همراه برای توسعه برنامه‌های موبایلی طراحی شده است. اگر برنامه‌نویسان قصد توسعه برنامه‌های تلفن همراه را داشته باشند، باید از این کیت توسعه نرم‌افزار استفاده کنند.
    • کیت مربوط به اینترنت اشیا: برخی از سخت‌افزارها نیز نیاز به توسعه نرم‌افزار دارند. دستگاه‌هایی مبتنی بر IOT یا اینترنت اشیا، کیت توسعه نرم‌افزار مخصوص خودشان را دارند.
    • کیت نرم‌افزارهای متن باز: برخی از نرم‌افزارهای متن باز هستند که کیت توسعه نرم‌افزار دارند و برای استفاده از این کیت نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد. در واقع خود شرکت‌ها نرم‌افزار اصلی را به این شکل در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند تا کاربران تغییرات را بر اساس نیازی که دارند، انجام دهند.
  • کیت توسعه نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی تحت وب: معمولا برنامه‌نویس‌ها برای توسعه نرم‌افزارهای تحت وب، از زبان‌های برنامه‌نویسی مدنظرشان استفاده می‌کنند. کیت توسعه نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی به کاربران اجازه می‌دهد، تا به راحتی بتوانند روی زبان برنامه‌نویسی دلخواهشان کار کنند.

در این بخش مهم‌ترین کاربردهای کیت توسعه نرم‌افزار را بررسی کردیم و در حالت کلی از کیت توسعه نرم‌افزار برای انجام سریع توسعه‌ نرم‌افزار استفاده می‌شود.

انواع کیت‌های توسعه نرم‌افزار؛ از تلفن همراه تا نرم‌افزارهای تحت وب

مزایای استفاده از کیت توسعه نرم افزار

 کیت توسعه نرم‌افزار مزیت‌های بسیار گسترده‌ای برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان دارد و بسیاری از شرکت‌ها کیت SDK را در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار می‌دهند. در ادامه مقاله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار را معرفی خواهیم کرد. 

مزایای استفاده از کیت توسعه نرم افزار

۱. توسعه سریع‌تر برنامه‌ها یا محصولات طراحی شده توسط برنامه‌نویسان

معمولا زمان، اهمیت بسیار ویژه‌ای در پروژه‌های توسعه نرم‌افزار دارد و برنامه‌نویسان تا جای ممکن سعی می‌کنند، در سریع‌ترین زمان ممکن محصول یا نرم‌افزار را توسعه دهند. زمانی که کیت توسعه نرم‌افزار در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار بگیرد، برنامه‌نویس‌ها با کدها و کتابخانه‌های از پیش تعیین‌شده توسط سایر افراد به خوبی آشنا می‌شوند و نیازی نیست زمانی را برای بازخوانی اساسی کدهای قبلی در نظر بگیرند.

۲. صرفه‌جویی در هزینه؛ یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کیت SDK

شرکت‌ها و سازمان‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های توسعه نرم‌افزار؛ باید از کیت SDK استفاده کنند. با یک بار هزینه کردن برای طراحی کیت توسعه نرم‌افزار تا سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. البته این مورد زمانی امکان‌پذیر است، که کیت SDK بعد از هر بار طراحی جدید، اطلاعات آن به‌روزرسانی شود.

۳. طراحی کیت توسعه نرم‌افزار برای برندسازی و فروش

برخی از افراد یا شرکت‌ها، کیت توسعه نرم‌افزاری را به عنوان مرجع تهیه می‌کنند و در اختیار عموم برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. حتی برخی نیز با فروش کیت SDK درآمدزایی می‌کنند. 

What makes a good SDK

۴. دسترسی ساده به اطلاعات مهم

استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار موجب می‌شود تا برنامه‌نویسان بسیار راحت‌تر به اطلاعات پروژه دسترسی داشته باشند و کلیه اطلاعات را به خوبی می‌توانند، دریافت کنند.

نکته مهم در رابطه با طراحی و ساخت کیت توسعه نرم‌افزار

در زمان طراحی و ساخت کیت SDK باید کیت به شکلی طراحی شود تا سایر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. کیت توسعه نرم‌افزار ممکن است توسط تیم‌ها یا افرادی که با شما در ارتباط نیستند، مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین در ساخت و طراحی کیت SDK به ساختار برنامه توجه کنید و تا جای امکان سادگی را در نظر بگیرید. همچنین پس از طراحی کیت توضیحات مفیدی برای نحوه استفاده از کدها و کتابخانه‌ها بدهید.

کیت SDK با API چه تفاوت‌هایی دارد؟

برخی از افراد به دلیل شباهت‌هایی که بین API و SDK وجود دارد، این دو موضوع را مانند یکدیگر می‌دانند. در صورتی که تفاوت‌های بزرگی بین SDK با API وجود دارد. کیت SDK در واقع بسته‌ای است که تمام ابزارها و کدهای مورد نیاز برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان را برای توسعه نرم‌افزار در اختیار دارد. در مقابل، API رابطی است که ارتباط نرم‌افزارها یا برنامه‌ها را با یکدیگر برقرار می‌کند و موجب می‌شود تا برنامه‌ها همکاری درستی با هم داشته باشند. در نظر داشته باشید از API نمی‌توانید برای ساخت و ایجاد برنامه جدید استفاده کنید، اما با استفاده از API می‌توانید، ویژگی‌ برنامه‌های طراحی شده را بهبود بخشید.

کیت SDK با API چه تفاوت‌هایی دارد؟

بیشتر بخوانید: چرخه عمر توسعه نرم افزار

استفاده بهینه از کیت توسعه نرم‌افزار برای شناخت بیشتر کسب و کارها

در این مقاله از بلاگ آسا به سوال «ٰکیت توسعه نرم افزار (SDK) چیست» پاسخ دادیم و اشاره‌ای به ویژگی‌ها و مزایای کیت توسعه نرم‌افزار داشتیم. در حالت کلی کسب و کارهای مختلف برای برندسازی و درآمدزایی می‌توانند از کیت توسعه نرم افزار استفاده کنند. کیت SKD موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تعامل بهتر برنامه‌نویسان با یکدیگر می‌شود. یکی از شرکت‌های حوزه فین‌تک که از کیت توسعه نرم‌افزار استفاده می‌کند، شرکت ویستا سامانه آسا است.

ویستا سامانه آسا در حال حاضر یکی از شرکت‌های حوزه فینتک است که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای در آن فعالیت می‌کنند. اگر شما هم تمایل به فعالیت در ویستا سامانه آسا را دارید، از طریق قسمت فرصت‌های شغلی می‌توانید رزومه خود را ارسال کنید. همچنین اگر قصد مطالعه مقالات مرتبط در حوزه فین‌تک را دارید، توصیه می‌کنیم سایر مقالات منتشر شده در بلاگ ویستا سامانه آسا را هم مطالعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط