۷ استراتژی برای بهبود سلامت و رفاه کارمندان

دسته بندی: HBR
4 دقیقه زمان مطالعه
1401/01/22
0 نظر

شرکت شما ممکن است به این افتخار کند که کارفرمای خوبی است. اما حتی با بهترین نیات، شرکت شما می‌تواند سلامت و رفاه کارمندان را به دلیل روش سازماندهی کار تحت‌تاثیر قرار دهد. شرایط کاری و نیازهای محیط کار منبع مهمی از استرس برای بسیاری از آمریکایی‌ها هستند؛ تحقیقات نشان داده‌ است که طراحی محیط کار می‌تواند اثرات قابل توجهی بر رفاه و سلامت کارمندان و همچنین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد.

خبر خوب برای مدیران این است که راه‌های ممکنی برای طراحی مجدد کار در راستای حمایت از رفاه کارمندان و سود بلند مدت برای سازمان وجود دارد. به عنوان مثال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تغییر استراتژیک در شرایط محل کار برای پرورش رفاه کارکنان، نه تنها سلامت کارکنان را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند نتایج تجاری سودمندی مانند بهبود عملکرد شغلی (‏از جمله افزایش بهره‌وری) داشته ‏و سطوح پایین‌تر فرسودگی کارکنان را نیز به ارمغان بیاورد.

همیشه نیازی نیست که طراحی مجدد کار برای بهبود رفاه کارمندان پرهزینه باشد. در واقع،  اغلب مواقع این کار می‌تواند به یک سرمایه‌گذاری خوب تبدیل شود. به عنوان مثال، یک ابتکار طراحی مجدد کار در بخش IT شرکت فورچون ۵۰۰ ، برای شرکت بازگشت سرمایه مثبتی را ایجاد کرد؛ زیرا هزینه‌های گردش مالی را کاهش داد.

علاوه بر این، چنین استراتژی‌هایی پتانسیل بهبود تاب‌آوری کلی سازمان را دارند. با حمایت بنیاد رابرت وود جانسون، اخیراً تحقیقاتی را در مورد شرایط کاری خاص که بر رفاه کارکنان تأثیر می‌گذارد مورد بررسی قرار دادیم. سپس چارچوب و framework “طراحی کار برای سلامت” را ایجاد کردیم که کارفرمایان می‌توانند از آن برای اصلاح شیوه‌های کاری خود به روش‌هایی استفاده کنند که هم به نفع سلامت کارکنان و هم برای سازمان مفید و سودآور باشد

۷ پیشنهاد برای بهبود وضعیت رفاهی کارکنان

۱. به کارگران کنترل بیشتری بر نحوه انجام کارشان بدهید.

تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن کمی اختیار در مورد نحوه انجام کار، نه تنها برای سلامت روانی خیلی مضر است بلکه با افزایش نرخ بیماری قلبی نیز مرتبط است. علاوه بر این، ترکیب تقاضاهای کاری بالا و کنترل شغلی پایین به طور قابل‌ توجهی خطر دیابت و مرگ ناشی از عوامل قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. حتی تغییرات نسبتا کوچک در استقلال کارمندان می‌تواند در رفاه کارکنان تفاوت ایجاد کند. برای مثال، یک مطالعه در یک مرکز تماس خدمات مشتری، نشان داد که آموزش بیشتر به کارمندان به گونه‌ای که بتوانند وظایف جدید را بر عهده بگیرند و شکایات مشتریان را خودشان حل کنند، هم باعث بهبود «سلامتی» و هم عملکرد آنها در کار می‌شود.

۲. به کارمندان اجازه انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد زمان و مکان کار بدهید.

بررسی چندین مطالعه نشان داده است که دادن حق انتخاب یا کنترل بیشتر کارمندان بر برنامه کاری آنها باعث بهبود سلامت روان می‌شود. این امر می‌تواند شامل اجازه دادن برای زمان‌های مختلف شروع و پایان کار و همچنین تغییر شیفت کاری برای شغل‌هایی که باید در محل انجام شوند، را شامل شوند. طراحی مجدد مدل کار در طیف گسترده‌تر در شرکت Fortune 500 که در آن به کارکنان IT کنترل زمان و مکان انجام کارشان داده شد، و همچنان افراد با هم تیمی‌های خود برای اطمینان هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادند، منجر به بهبود سلامت جسمی و روانی کارکنان این شرکت و همچنین کاهش گردش مالی برای کارکنان شد.

۳. ثبات برنامه‌های کارمندان را افزایش دهید.

امروزه بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی و خدماتی از برنامه‌ریزی صحیح “سر وقت و به موقع” برای تلاش برای تطبیق نیروی کار خود در مقابل نوسانات بازار استفاده می‌کنند. برنامه‌های نامنظم و غیرقابل پیش بینی، مدیریت زندگی شخصی و مسئولیت‌های خانوادگی را برای کارکنان سخت می کند. تحقیقات نشان می‌دهد طیف وسیعی از پیامدهای منفی برای کارمندانی که دارای این نوع برنامه کاری نامنظم هستند از جمله کیفیت خواب ضعیف تر و ناراحتی عاطفی بیشتر رخ می دهد.

در مقابل، مطالعه‌ای در گپ نشان داد که ثبات بیشتر برنامه، می‌تواند هم برای شرکت‌ها و هم برای کارمندان سودمند باشد. افزایش ثبات در برنامه ریزی برای کارکنان منجر به افزایش ۷ درصدی در فروش متوسط فروشگاه ها و افزایش ۵ درصدی در بهره وری نیروی کار شد. این ثبات همچنین کیفیت خواب را بهبود بخشیده و استرس را در میان کارکنان دارای فرزند کاهش داده‌ است. 

۴. به کارکنان فرصت دهید که برای شناسایی و حل مشکلات محل کار راهکار‌هایی را ارائه دهند.

 دادن فرصت به کارکنان برای مشارکت در بهبود محیط کار می‌تواند یک رویکرد موثر برای تقویت رفاه و راحتی آن‌ها باشد. یک مطالعه بر پزشکان، دستیاران پزشک، و پرستاران نشان داد که کسانی که برای شرکت در فرآیند ساختار یافته‌ای برای شناسایی و پرداختن به مشکلات محل کار خود دعوت شده‌ بودند، میزان فرسودگی شغلی آنها کاهش و رضایت شغلی آنان افزایش یافت. کارمندانی که فرصت‌هایی برای حل این مشکلات داشتند نیز کمتر احتمال داشت بگویند که می‌خواهند شغل خود را ترک کنند، این موضوع یک مزیت کلیدی برای سازمان‌هایی که تلاش می‌کنند کارکنان ارزشمند خود را حفظ کنند، خواهد بود. 

۵. اگر می‌خواهید کارمندان سازمان خود را به اندازه کافی حفظ کنید، نیاز به حجم کاری معقول دارید.

تحقیقات نشان داده‌اند که تقاضای کار زیاد برای مثال، ساعات طولانی یا فشار کاری بالا، برای کار بسیار سخت یا سریع می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت و رفاه کارمندان داشته باشد. در واقع، مطالعات متعدد نشان می‌دهند که تقاضای بالا همراه با کنترل کم، خطرات سلامتی زیادی، از جمله میزان بالاتر علائم افسردگی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را ایجاد می‌کند. برآورده کردن این تقاضاها ممکن است پرهزینه به نظر برسد، اما کارفرمایان زمانی که کارمندان خسته یا بیمار از کار اخراج می‌شوند، غیبت یا ترک کار میکنند، هزینه واقعی آن راپرداخت می‌کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که بهبود کارایی و رضایت شغلی زمانی حاصل می‌شود که پزشکان برای انجام برخی از وظایف محوله خود آموزش ببینند.

۶. مدیران سازمان خود را تشویق کنید تا از نیازهای شخصی کارکنان حمایت کنند

بسیاری از کارمندان  مراقب کودکان یا والدین مسن خود هستند و مدیرانی دارند  که از چالش هایی که آنها در تلاش برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی با آنها روبرو هستند، حمایت بیشتری می کنند. یک مطالعه در خانه‌های سالمندان نشان داد کارمندانی که مدیران آن‌ها بیشتر با نیازهای خانوادگی خود سازگار بودند، کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند و همچنین بهترخواب بهتری نصبت به بقیه داشته‌اند. مطالعات انجام‌ شده در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و فروشگاه‌های خواروبار فروشی نشان داده است که برنامه‌های آموزشی برای مدیران برای افزایش رفتارهای حمایتی خانواده، باعث افزایش تعادل بین  کار ،  زندگی و سلامت کارمندان شده است. کارفرمایان همچنین سود می‌بردند زیرا کارمندانی که مدیران آن‌ها این آموزش را داشتند، رضایت شغلی بالاتر، عملکرد شغلی بهتر و علاقه کمتری به ترک شغل خود داشتند.

۷. اقداماتی را برای تقویت حس تعلق اجتماعی در میان کارکنان انجام دهید.

ایجاد فرهنگ کاری که در آن کارمندان بتوانند روابط حمایتی خود را با همکاران خود توسعه دهند، می‌تواند یک استراتژی مهم برای افزایش رفاه کارمندان باشد. تحقیقات نشان داده است که چنین روابطی در محل کار با پریشانی روانشناختی کمتری همراه است. 
پرورش حس تعلق اجتماعی نباید یک پیشنهاد پیچیده یا پرهزینه باشد. در یک مطالعه که بر روی ۹۱۱ اعزام کننده، که مشاغل بسیار پر     استرس و نرخ بالای فرسودگی شغلی و ترک شغل دارند، انجام شد. از مدیران آنها خواستند که هر هفته یک ایمیل بفرستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با به اشتراک گذاشتن داستان‌های جالب درباره کار  به یکدیگر کمک کنند.

به عنوان مثال، یک ایمیل داستان مامور اعزام را به اشتراک گذاشت که توانست با اتصال تماس گیرنده به منابع مناسب، جان فردی را که با ۹۱۱ تماس گرفته بود را نجات دهد. افرادی که ایمیل‌ها را دریافت کرده بودند آن‌ها را تشویق می‌کردند که چنین داستان‌هایی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این موضوع باعث کاهش قابل‌توجهی در فرسودگی شغلی شد، به طوری که گزارش داده شد احتمال ترک کار در این مورد ۵۰ % کم‌تر بود.

همانطور که این مثال‌ها نشان می‌دهند، بسیاری از شیوه‌های مدیریتی که رفاه کارگران را بهبود می‌بخشند،  به کارفرمایان نیز سود می‌رسانند. جای تعجب نیست که در دراز مدت، شرکت‌هایی که به سلامت و رفاه کارمندان خود اهمیت می‌دهند، به احتمال زیاد کارمندانی خواهند داشت که به سلامت و رفاه شرکت نیز اهمیت می‌دهند. و این نتیجه‌ای است که همه رهبران خوب می‌خواهند.

منبع:

https://hbr.org 

امتیاز شما به این مقاله:

مطالب مرتبط