مقایسه انگولار و ری‌اکت در سال ۲۰۲۲

10 دقیقه زمان مطالعه
1401/11/30
0 نظر

برای مقایسه انگولار و ری‌اکت باید در نظر داشت که در دهه اخیر تعداد فریم‌ورک‌ها در جاوا اسکریپت خیلی زیاد شده است. در این بین دو فریم‌وک انگولار (Angular) و ری‌اکت (React)، به عنوان محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های زبان جاوا اسکریپت (JavaScript) شناخته می‌شوند. آن‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا وب‌اپلیکیشن و اپلیکیشن‌های تلفن همراه را با کیفیت بالاتر، زمان کمتر و با کد کمتری نسبت به قبل ایجاد کنند.

در این مقاله می‌خواهیم انگولار و ری‌اکت ۲۰۲۲ را با توجه به موارد زیر با هم مقایسه کنیم:

  • مزایا
  • معایب
  • تفاوت‌های بین این دو فریم‌ورک‌

این موارد به شما کمک می‌کند تا تصمیمی کاملاً آگاهانه، درباره این که کدام یک برای پروژه بعدی شما مناسب است، بگیرید.

انگولار یا ری‌اکت (Angular & React)؟ کدام بهتر است؟

انگولار برای ایجاد برنامه‌های تک صفحه‌ای با عملکرد سریع و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر ری‌اکت یک انتخاب هوشمندانه و مناسب برای توسعه نرم افزار و پروژه‌های تحت وب و اپلیکیشن‌های موبایل است که نیاز به سرعت بالا و render سریع دارند. همیشه تشخیص یک فریم‌ورک‌ خوب از ضعیف آسان‌‌تر است.

انگولار یا ری‌اکت؟ کدام بهتر است؟

به هر حال انتخاب بین این که کدام یکی از این دو فریم‌ورک‌ برای پروژه بهتر خواهد بود، همیشه دشوار بوده است. برای تصمیم‌گیری آگاهانه و مقایسه انگولار و ری‌اکت، نگاهی به جدول زیر بیندازید.

 

پارامتر‌های مقایسه انگولار ری‌اکت برنده
فریم‌ورک یا کتابخانه؟ یک فریم‌ورک فرانت‌اند ( Front-End) است. یک کتابخانه است. انتخاب با شما
عملکرد استفاده از DOM معمولی که اثر منفی بر عملکرد وب‌اپلیکیشن دارد. استفاده از DOM مجازی که اثر مثبت بر عملکرد وب‌اپلیکیشن دارد. ری‌اکت
مقیاس پذیری معماری مدولار (modular architecture) دارد که باعث مقیاس‌پذیری پایدار می‌شود.  معماری آن مبتنی بر مولفه (component based architecture) است که مقیاس‌پذیری خوبی دارد.  انگولار 
منحنی یادگیری  شیب زیاد (یادگیری سخت) شیب ساده (یادگیری آسان) به قابلیت‌های کدنویسی بستگی دارد. 
اندازه فریم‌ورک حجم انگولار ۲ + Rx مجموعا ۷۶۶k است.  حجم ری‌اکت ۰.۱۴.۵ + ری‌اکت DOM + Redux مجموعا ۱۳۹k است. ری‌اکت
جامعه توسعه‌دهنده هزینه توسعه‌دهنده انگولار از توسعه‌دهنده ری‌اکت کمتر است.  هزینه دستمزد ساعتی توسعه‌دهنده ری‌اکت برای برون سپاری در اکثر کشورها بیشتر است.  انگولار 
انتخاب برندهای جهانی برند‌های مشهور جهانی که از انگولار استفاده می‌کنند:
  •  گوگل 
  • پی‌پال 
  • آپ ورک (upwork)
برند‌های مشهور جهانی که از ری‌اکت استفاده می‌کنند:
  • فیسبوک
  • ردیت (Reddit)
  • ایربی‌ان‌بی (Airbnb) 
برابر

 

انگولار و اطمینان از توسعه سریع‌تر SPAها

این فریم‌ورک‌ برای اولین بار توسط کمپانی گوگل ساخته شد. انگولار یک فریم‌ورک‌ فرانت‌اند (front-end) قدرتمند است که توسعه وب‌اپلیکیشن‌ها با رابط کاربری مبتنی بر HTML را آسان می‌کند. همچنین انگولار سرعت وب‌اپلیکیشن‌ها را زیاد و حجم کد را کم می‌کند. این فریم‌ورک‌ در شرکت‌های بزرگی مثل ناسا، جانسون اند جانسون، والمارت و … هم استفاده می‌شود.

به لطف توانایی آن در توسعه ماهرانه کدهای تمیز جاوا اسکریپت بر اساس الگو‌ ‌DOMها و به دلیل این که در خود جاوا اسکریپت نوشته می‌شود، انگولار در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌ها عملکرد توسعه‌ای بهتری دارد.

علاوه بر این توسعه‌دهندگان فرانت‌اند هنگام نوشتن ماژول‌های خود با استفاده از انگولار ۲، به جای جاوا اسکریپت ساده از Typescript استفاده می‌کنند. این فریم‌ورک همچنین هنگام اجرای تست واحد (unit test) پشتیبانی کاملی از همه اشیا و متغییرها دارد. این کار در نهایت باعث بهبود کیفیت تست و بهره‌وری می‌شود. 

مزایای استفاده از انگولار 

  • مزیت اولیه استفاده از انگولار سرعت آن است. کامپایلر پشت انگولار کد خیلی کارآمدتری ایجاد می‌کند. این موضوع یعنی این که شما می‌توانید وب‌سایت خود را سریع‌تر بارگذاری کنید.
  •  انگولار برای SEO کاملاً مناسب است. همچنین خطاهای کمتری دارد که در فاز debug می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند.
  • به لطف پیام‌های خطای بهتر و مستندات دقیق‌تر، توسعه‌دهندگان انگولار تقریباً به کمک سایر اعضای تیم نیاز ندارند (کم‌شدن هزینه‌ها).
  • از آن جایی که گوگل انگولار را به صورت داخلی درست کرده است، شما یک پلتفرم با طراحی بسیار خوب و با امنیت بسیار بالا خواهید داشت.
  • در نهایت، از آن جایی که انگولار یک پلتفرم متن‌باز است اگر نیاز به کمک داشتید، همیشه در دسترس است. 

معایب استفاده از انگولار

  • انگولار از اتصال دو طرفه داده استفاده می‌کند که این موضوع می‌تواند در بعضی از سناریوها مشکل‌ساز باشد. به عنوان مثال اگر خروجی یک الگوریتم مقادیر بی معنی مانند (blargle Fargo) باشد، خروجی شما نیز منطقی و قابل درک نخواهد بود.
  • شما ممکن است، ساعت‌ها درگیر رفع اشکال و debug کردن باشید بدون این که متوجه شوید چه چیزی کار نمی‌کند.

ری‌اکت و ارائه عملکرد رندر سریع‌تر در اپلیکیشن‌ها

ری‌اکت یکی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت برای طراحی رابط کاربری جذاب است. برخلاف سایر کتابخانه‌های رابط کاربری که ممکن است از آن‌ها استفاده کرده باشید، ری‌اکت با رابط کاربری شما طوری رفتار می‌کند که گویی خود یکی از اجزایی است که شما در اپلیکیشن خود استفاده کرده‌اید؛ به بیان ساده‌تر همانند جزئی از رابط کاربری شما رفتار می‌کند.

ری‌اکت و ارائه عملکرد رندر سریع‌تر در اپلیکیشن‌ها

شما HTML را در کد خود نمی‌نویسید. در عوض، ویژگی‌هایی از HTML/JavaScript می‌سازید و هر طور که فکر می‌کنید بهتر است، رندر می‌گیرید. این انعطاف‌پذیری همچنین امکان استفاده مجدد از اجزا را فراهم می‌کند. به جای نوشتن (و بازنویسی) چند بخش کاملا مشابه HTML و تکرار چندباره آن‌ها، شما با استفاده از ری‌اکت می‌توانید یکبار بخش مورد نظر را بنویسید و از آن قسمت در هر جایی که لازم بود، دوباره استفاده کنید. بنابراین زمانی که می‌خواهید پروژه‌ای را در یک بازه زمانی محدود کامل کنید، باید توسعه‌دهندگان ری‌اکترا استخدام کنید.

مزایای استفاده از ری‌اکت

  • یادگرفتن ری‌اکت آسان است و چیزهای پیچیده را ساده می‌کند.
  • متن‌باز (open source) است.
  • شما می‌توانید از ری‌اکت در زیرساخت هر تکنولوژی استفاده کنید. حتی می‌توانید از آن در زیرساخت موجود هم (حتی اگر از آن راضی نیستید) استفاده کنید.
  • هزاران ابزار توسعه حول محور ری‌اکت وجود دارد که تجربه‌ای عالی و پایدار را برای توسعه‌دهندگان و کاربران نهایی ایجاد می‌کند.
  • شرکت‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، نتفلیکس و … از ری‌اکت استفاده می‌کنند.

معایب استفاده از ری‌اکت

  • در خیلی از کتابخانه‌ها شما باید منتظر بروزرسانی‌های توسعه‌دهندگان باشید تا باگ‌ها را برطرف کرده یا ویژگی‌های جدیدی اضافه کنند. این موضوع می‌تواند دست و پا گیر باشد و بهره‌وری شما را به عنوان یک توسعه‌دهنده کاهش دهد؛ چون ممکن است با هر بروزرسانی نیاز به همگام‌سازی داشته باشید.
  • مستندات ضعیف آن باعث می‌شود ورود اعضای جدید به تیم و هماهنگی او با تیم توسعه سخت‌تر شود.

تفاوت‌های دو تکنولوژی ری‌اکت و انگولار

تا این جا مزایا و معایب این دو تکنولوژی را توضیح دادیم، در ادامه به تفاوت‌های بین این دو تکنولوژی می‌پردازیم:

منحنی یادگیری: تحلیل ساده‌ترین انتخاب برای توسعه اپلیکیشن

انگولار در مقایسه با برجسته‌ترین رقیب خود ری‌اکت، منحنی یادگیری نسبتاً تندی دارد و یادگیری آن سخت‌تر است. در حالی که داشتن دانش اولیه HTML و جاوا اسکریپت برای استفاده از هر دو فریم‌ورک‌ ضروری است، انگولار علاوه بر این دو مورد به دانش Typescript و RXJS نیاز دارد.

در مقایسه بین انگولار و ری‌اکت سرعت یادگیری شما در ری‌اکت سریع‌تر خواهد بود چون در بیشتر مواقع ری‌اکت از syntax های واضحی استفاده می‌کند و به ساخت اجزا و درست کردن اپلیکیشن‌ها می‌پردازد.

با این حال اگر با یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا مانند جاوا یا C++ آشنا هستید یا قبلا روی زبان‌ها یا پلتفرم‌های دیگر با مفاهیم OOP کار کرده‌اید، در چنین شرایطی ممکن است شروع با انگولار آسان‌تر از ری‌اکت باشد.

برنده این بخش: برنده واقعی به توانایی‌های کدنویسی شما بستگی دارد.

اندازه فریم‌ورک‌: انتخاب سبک‌ترین فریم‌ورک‌ برای عملکرد بالای برنامه

حجم فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت در طول زمان بیشتر شده است. اولین فریم‌ورک شناخته شده جاوا اسکریپت Dojo بود که در حدود سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد و حجم کلی دانلود آن ۹ کیلوبایت بود. امروزه کتابخانه‌های محبوب به میزان قابل توجهی بزرگ‌تر شده‌اند. حجم دانلود انگولار ۲ + Rx حدود ۷۶۶ کیلوبایت است. در مقابل، حجم ری‌اکت ۰.۱۴.۵ + ری‌اکت DOM + Redux حدود ۱۳۹ کیلوبایت است.

هنگام انتخاب یک فریم‌ورک به خاطر داشته باشید که آن‌ها باید توسط کاربران دانلود و بر روی رایانه نصب شود. علاوه بر بحث دانلود، در نظر گرفتن این که کاربران هر چند وقت یکبار باید کتابخانه‌های خود را بروز کنند، هم مهم است . به خصوص زمانی که بروزرسانی درباره موارد امنیتی یا رفع باگ‌ها باشد.

برنده این بخش: در این جا بدون شک ری‌اکت برنده است.

DOM model: تضمین سرعت توسعه بالاتر 

برنده این بخش: در این جا بدون شک ری‌اکت برنده است.

DOM یک استاندارد برنامه‌نویسی تحت وب است که کد را به شکل یک درخت می‌بیند. در انگولار اجزاء در لحظه کار می‌‌کنند و هیچ کپی از HTML DOM ایجاد نمی‌کنند اما ری‌اکت Virtual Dom، برای رندر کردن با سرعت بالا از تفاوت‌های درختی (tree different) استفاده می‌کند. یعنی در هر بار بروزرسانی رابط کاربری، تغییرات را بررسی کرده و فقط مواردی را که نیاز به بروزرسانی دارند را بروزرسانی می‌کند.

این رویکرد هنگام مدیریت تغییر در داده‌های کوچک مثل اضافه یا حذف کردن موارد از فهرست‌ها یا جداولی که در آن‌ها اجزاء به ترتیب نشان داده می‌شوند، کارکرد دارد. به همین دلیل است که برندهای مهم ترجیح می‌دهند برای توسعه رابط کاربری (UI) خود از ری‌اکت استفاده کنند چون باعث می‌شود، برنامه‌ها سریع‌تر لود شوند و پهنای باند کمتری نسبت به انگولار دارد.

برنده این بخش: ری‌اکت

مقیاس‌پذیری: برای یک عملکرد فوق العاده با یک LCB رو به رشد

اگر مشتاقانه منتظر ساختن اپلیکیشنی هستید که بتواند حجم زیادی از داده‌ها را مدیریت کند، شما می‌توانید از هر یک از این فریم‌ورک ها استفاده کنید و عملکرد بی‌عیب و نقصی داشته باشید.

به عنوان مثال برای یک اپلیکیشن چت یا ایمیل، باید انگولار را انتخاب کند. چون انگولار از روش‌های مختلفی برای اتصال داده‌ها استفاده می‌کند که از هزینه‌های اضافی و غیر ضروری برای همگام شدن با تغییرات جلوگیری می‌کند.

ری‌اکت معماری مبتنی بر مولفه (component base) را دنبال می‌کند که به شما این امکان را می‌دهد که یک اپلیکیشن را با استفاده از تکه‌های کوچک کد بسازید. اگر تغییر قابل توجهی در اپلیکیشن اتفاق بیفتد، بروزرسانی بخش مورد نظر به جای کل برنامه کار آسانی نیست.

برنده این بخش: انگولار 

در دسترس بودن توسعه‌دهندگان: توسعه پروژه مقرون‌به‌صرفه

برنده این بخش: انگولار 

یکی از مهم‌ترین مزایای ری‌اکت نسبت به رقیب اصلی خود انگولار این است که توسعه‌دهندگان بیشتری بر روی آن تسلط دارند. طبق نظرسنجی که Stack Overflow در جولای ۲۰۲۱ انجام داد، ۳۶/۸ ٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که از ری‌اکت در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند در حالی که فقط ۲۶/۵ ٪ از آن‌ها از انگولار استفاده می‌کنند.

این موضوع به شما امکان دسترسی بیشتری به توسعه‌دهندگانی که تجربه استفاده از ری‌اکت را دارند، می‌دهد. اگر بخواهید فرایند توسعه سریع‌تر شود باید بتوانید یک توسعه‌دهنده باتجربه را استخدام کنید که که کاملا روی ری‌اکت تسلط دارد و نه فقط کسی که تا حدی از آن اطلاع داشته باشد.

هزینه استفاده از برنامه نویس‌ ری‌اکت که تجربه کمتر اما مهارت مشابهی دارند از برنامه‌نویسان بقیه تکنولوژی‌ها بیشتر است. 

پس هزینه‌ استفاده از توسعه‌دهندگان انگولار نسبت توسعه‌دهندگان ری‌اکت مقرون‌به‌صرفه‌تر است. دلیل آن هم ساده است؛ انگولار سه سال زودتر از ری‌اکت معرفی شد.

برنده این بخش: انگولار

استفاده در برندهای برتر: انتخاب شرکت‌های جهانی 

یکی از اهداف اولیه و اصلی ری‌اکت کمک به تیم‌ها برای ساختن اپلیکیشن‌های بزرگ بدون سردرگم شدن در مجموعه ابزارهای پیچیده و منحنی یادگیری سخت بود. 

کتابخانه متن‌باز فیس‌بوک به شما امکان می‌دهد که اپلیکیشن‌ها را با استفاده از اجزا به جای نماهای کلاسیک وب بسازید.

این کار از پیچیده شدن ویژگی‌های بصری که گاهی اوقات می‌تواند خیلی سخت شوند، پیشگیری می‌کند. اگر در ادامه مسیر، برنامه‌ای برای توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه یا بومی دارید، استفاده از اجزای سبک‌تر مهاجرت بین پلتفرم‌ها را آسان‌تر می‌کند.

بعضی از اپلیکیشن‌های بزرگ جهانی که با استفاده از ری‌اکت ساخته شده‌اند، عبارتند از: فیس‌بوک، نتفلیکس، اینستاگرام و ….

از سوی دیگر انگولار برای ایجاد و نگهداری وب‌اپلیکیشن‌ها در مقیاس بزرگ ساخته شده است. انگولار می‌تواند همه چیز را از نمایش داده‌های ساده گرفته تا برنامه‌های پیچیده تک صفحه‌ای (SPA) مدیریت کند. با توجه به ویژگی و سهولت استفاده آن، توسعه‌دهندگان عاشق استفاده از انگولار در هر پلتفرمی هستند!

گوگل، فوربس و پی پال برخی از برندهای برتر هستند که از انگولار برای شرکت‌های خود استفاده کرده‌اند.

جمع بندی

  • ری‌اکت سبک‌تر است و حجم بسیار کمتری از انگولار دارد. 
  • ری‌اکت از یک مدل DOM مجازی (virtual DOM) پیروی می‌کند.
  • انگولار برای برنامه‌های مقیاس پذیر و پیچیده مناسب است.
  • نرخ ساعتی توسعه‌دهندگان انگولار نسبتا کمتر است.

پس از خواندن این مقاله و مقایسه انگولار و ری‌اکت، حالا می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام فریم‌ورک‌ برای پروژه یا شرکت شما مناسب‌تر است. هیچ پاسخی وجود ندارد که کدام یک از این دو فریم‌ورک‌ برنده خواهد شد. هر دو انگولار و ری‌اکت مزایا و معایب خود را دارند. این به شما و تیم شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید کدام یک از این دو فریم‌ورک‌ پروژه شما را در دسترس‌تر و راحت‌تر می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده: تکنیکال لید متعهد، پرتلاش و با تجربه آسا که در شناسایی نیاز کاربرها و طراحی و معماری نرم‌افزار متناسب آن‌ها تخصص دارد.

مطالب مرتبط