بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۲۴

5 دقیقه زمان مطالعه
1402/07/29
0 نظر

زبان‌های برنامه‌نویسی به عنوان ابزاری برای توسعه نرم‌افزارها و محصولات دیجیتال مختلف شناخته می‌شوند. جالب است بدانید بیش از ۷۰۰ زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص و منحصر به فردی نسبت به دیگری دارند. بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری عملیات‌های مختلفی را هدایت می‌‌کنند تا سیستم به نتیجه نهایی برسد.

برای ورود به برنامه نویسی با چه زبانی شروع کنیم؟

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها، از بهترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند و از این بابت مشاغل بسیار مختلفی در حوزه برنامه‌نویسی شکل گرفته است. اما به نظرتان بهترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری کدام زبان است؟ در این مجله از بلاگ آسا قصد داریم در این رابطه صحبت کنیم و اشاره‌ای به ۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر خواهیم داشت. اگر شما هم در حوزه علوم کامپیوتر فعالیت می‌کنید و به دنبال درآمد بیشتر از طریق برنامه‌نویسی هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

۱. زبان برنامه‌نویسی راست (Rust)

یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری

در سال ۲۰۱۰ زبان برنامه‌نویسی Rust به عنوان یک پروژه شخصی توسط یکی از کارمندان شرکت موزیلا معرفی و منتشر شد. برخی از کلیدواژه‌ها و دستورات زبان برنامه‌نویسی Rust تقریبا مشابه زبان برنامه‌نویسی ++C است؛ تنها تفاوت زبان راست، ویژگی‌های پیشرفته آن مانند ایمنی حافظه است.

1. زبان برنامه‌نویسی راست (Rust)؛ یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری

زبان برنامه‌نویسی Rust به دلیل استفاده در حوزه بلاکچین و web3 بسیار محبوب است. این زبان هدف‌هایی مانند ایمنی، سرعت، و هم‌زمانی را در دستور کار خود قرار داده است. متوسط درآمد برنامه‌نویسان زبان Rust در حدود ۱۲۲ هزار دلار در سال و بیش‌ترین دریافتی را می‌توان ۳۰۰ هزار دلار در سال پیش‌بینی کرد. 

۲. هسکل (Haskell)

از زبان‌های برنامه‌نویسی تخصصی

زبان برنامه‌نویسی هسکل برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ معرفی شد. برنامه‌نویسان از زبان هسکل برای برای کدگذاری تابعی و تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند. از زبان برنامه‌نویسی Haskell برای توسعه هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شود.

2. هسکل (Haskell)؛ از زبان‌های برنامه‌نویسی تخصصی

از ویژگی‌های مهم زبان هسکل می‌توان به کدنویسی تمیز، ضریب اطمینان بالا و سرعت توسعه نرم افزار کوتاه آن اشاره کرد. البته نباید فراموش کنیم یادگیری زبان هسکل نسب به برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی سخت‌تر است. البته شاید همین موضوع باعث شده تا زبان برنامه‌نویسی هسکل به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته شود. میانگین درآمد توسعه‌دهندگان زبان هسکل بین ۱۱۸ تا ۱۲۱ هزار دلار در سال است.

۳. زبان برنامه‌نویسی اسکالا (Scala)

بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه هوش مصنوعی

زبان برنامه‌نویسی اسکالا در میان بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه Ai جایگاه بسیار مناسبی دارد. زبان برنامه‌نویسی اسکالا، بسیار حرفه‌ای و تخصصی است و به عنوان زبان تابعی و شی‌گرا شناخته می‌شود. از زبان Scala برای توسعه هوش مصنوعی استفاده می‌شود و همچنین این زبان را می‌توان روی یک ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا و کامپایل کرد.

3. زبان برنامه‌نویسی اسکالا (Scala)؛ زبان برنامه‌نویسی پردرآمد برای توسعه هوش مصنوعی

توجه داشته باشد که اسکالا مانند یک افزونه جاوا نیست، اما توانایی ترکیب با جاوا را دارد و بسیاری از توسعه‌دهندگان جاوا از اسکالا استفاده می‌کنند. با استفاده از اسکالا می‌توانید، برنامه‌های تجاری را مقیاس‌پذیرتر، سازنده‌تر و قابل اعتمادتر کنید. میانگین درآمد توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان اسکالا در حدود ۱۵۰ هزار دلار در سال است. 

۴. جاوا اسکریپت (JavaScript)

از محبوب‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی

یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی، جاوا اسکریپت است که برای مدت بسیار طولانی در صنعت برنامه‌نویسی حضور داشته است. زبان جاوا اسکریپت یک زبان مبتنی بر کلاس و شی‌گرا است. از زبان جاوا برای توسعه برنامه‌های کاربردی مانند موبایل، نرم‌افزار، برنامه‌های وب، سرورها و بازی‎‌ها استفاده می‌شود.

4. جاوا اسکریپت (JavaScript)؛ از محبوب‌ترین و پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی

در حال حاضر از زبان برنامه‌نویسی و فریم ورک‌های جاوا برای توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود. محدوده دستمزد توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان جاوا در حال حاضر از ۹۰ هزار دلار تا ۱۲۰ هزار دلار است.

۵. زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python)

از زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی برای یادگیری

زبان برنامه‌نویسی پایتون به خوبی جایگاه خود را در میان بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی باز کرده است. زبان برنامه‌نویسی پایتون به عنوان یک زبان منبع باز و سطح بالا شناخته می‌شود و از الگوهای تابعی و شی‌گرا پشتیبانی می‌کند.

5. زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python)؛ از زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد 

از زبان پایتون در توسعه نرم‌افزار و علم داده استفاده می‌شود و این زبان با ابزارهای بسیاری مانند اسکریپت و فریم ورک جنگو همراه است. یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون به نسبت سایر زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار ساده‌تر است. همچنین زبان پایتون به دلیل اینکه به عنوان یک زبان تفسیری شناخته می‌شود، روی تمام پلتفرم‌ها به راحتی اجرا می‌شود. توسعه‌دهندگان پایتون می‌توانند سالانه در حدود ۹۹ هزار دلار حقوق دریافت کنند. 

۶. زبان برنامه‌نویسی سوئیفت (Swift/iOS)

از زبان‌های برنامه‌نویسی جدید

زبان برنامه‌نویسی سوئیفت به عنوان یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی چند سال گذشته شناخته می‌شود. زبان Swift در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی با درآمد بالا و پول‌ساز از آن یاد می‌شود.

6. زبان برنامه‌نویسی سوئیفت (Swift/iOS)؛ از زبان‌های برنامه‌نویسی جدید

زبان برنامه‌نویسی سوئیفت یک زبان چند منظوره و کامپایل است که توسط Apple توسعه یافته است. زبان Swift به‌صورت خاص برای macOS، iOS، tvOS، watch OS و Linux طراحی شده است. در اصل زبان سوئیفت برای توسعه پلتفرم‌های iOS ایجاد شده است. افرادی که به زبان برنامه‌نویسی Swift مسلط باشند می‌توانند، دریافتی معادل ۱۰۴ تا ۱۲۵ هزار دلار در سال داشته باشند.

۷. زبان برنامه‌نویسی Go

با الگوبرداری از زبان برنامه‌نویسی C

زبان برنامه‌نویسی Go شکل کوتاه شده زبان Golang است. زبان متن باز Go از زبان C الگوبرداری می‌کند و به عنوان جایگزینی برای زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا و ++C شناخته می‌شود. در اصل Golang به طراحی و ساخت نرم‌افزار قابل اعتماد، ساده و کاربردی کمک می‌کند.

7. زبان برنامه‌نویسی Go؛ با الگوبرداری از زبان برنامه‌نویسی C

در برنامه‌های محبوب SoundCloud، Uber، Dropbox و Netflix از این زبان استفاده شده است. برنامه‌نویسان از زبان Go برای سرورهای شبکه در مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان زبان برنامه‎‌نویسی Go سالانه دستمزد خوبی در محدوده ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار دلار دریافت می‌کنند. 

۸. زبان برنامه‌‌نویسی تایپ اسکریپت (Typescript)

از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مایکروسافت

زمانی که صحبت از زبان‌های برنامه‌نویسی خوب می‌شود، نباید زبان برنامه‌نویسی تایپ اسکریپت را فراموش کنیم. زبان برنامه‌نویسی تایپ اسکریپت در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی متن باز و رایگان که توسط مایکروسافت توسعه یافته است، شناخته می‌شود. برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان با زبان تایپ اسکریپت می‌توانند برنامه‌های وب کلاینت را در مرورگر اجرا کنند.

8. زبان برنامه‌‌نویسی تایپ اسکریپت (Typescript)؛ از زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد مایکروسافت

زبان‌های سمت سرور مانند Deno یا Node.js با زبان تایپ اسکریپت هم‌خوانی دارند. همچنین فریم ورک‌هایی مانند NestJs یا Angular به صورت کامل با Typescript نوشته شده‌اند. برای یادگیری زبان تایپ اسکریپت باید در ابتدا به جاوا اسکریپت تسلط داشته باشید. توسعه‌دهندگان این زبان برنامه‌نویسی، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار سالانه درآمد دارند. 

۹. زبان برنامه‌‌نویسی پرل (Perl)

یکی از قدیمی‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری

زبان برنامه‌نویسی پرل نیز جایگاه ویژه‌ای در بین زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد دارد. زبان برنامه‌نویسی پرل یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که در سال ۱۹۸۷ معرفی شده است. زبان Perl به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره، پویا و سطح بالا شناخته می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی یونیکس در ابتدا برای پردازش گزارش‌های ساده برنامه‌نویسی شبکه، توسعه رابط کاربری گرافیکی و مدیریت سیستم توسعه وب طراحی شده بود و در حال حاضر کاربردهای بسیار مختلفی دارد.

9. زبان برنامه‌‌نویسی پرل (Perl)؛ یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد

زبان Perl نه‌ تنها بسیار قوی است، بلکه قابل اعتماد است. زبان برنامه‌نویسی Perl با HTML، XML سازگار است. همچنین این زبان از Unicode پشتیبانی می‌کند. متوسط حقوق برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان زبان Perl در محدوده ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار دلار در سال قرار گرفته است.

۱۰. زبان برنامه‌‌نویسی کاتلین (Kotlin)

یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حال رشد 

کاتلین به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی تکامل یافته شناخته می‌شود. زبان کاتلین شباهت‌هایی با جاوا دارد، اما برنامه‌نویسان در کاتلین نیاز به کدنویسی زیاد برای توابع ندارند. زبان کاتلین موجب شده تا اشتباهات رایج برنامه‌نویسی کمتر، طول کد کوتاه‌تر و خوانایی کد بیشتر شود. افرادی که تسلط بر زبان برنامه‌نویسی کاتلین را دارند، میانگین حقوق سالیانه آن‌ها ۱۳۰ هزار دلار است.

10. زبان برنامه‌‌نویسی کاتلین (Kotlin)؛ یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حال رشد و پردرآمد

یادگیری بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در ویستا سامانه آسا!

در این مقاله از بلاگ آسا در رابطه با بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری صحبت کردیم و اشاره‌ای به ۱۰ زبان برنامه‌نویسی داشتیم. در حالت کلی زبان‌های برنامه‌نویسی درآمد مناسب و قابل قبولی نسبت به مشاغل دیگر دارند. ما در مقالات ویستا سامانه آسا سعی کردیم موضوعات مختلفی از حوزه فین‌تک را بررسی کنیم و مقالات بسیاری در این زمینه منتشر کرده‌ایم. اگر به حوزه فین‌تک علاقه دارید، توصیه می‌کنیم سایر مقالات بلاگ آسا را مشاهده کنید.

منبع: 

upgrad.com

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
نویسنده:

مطالب مرتبط