پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۴

5 دقیقه زمان مطالعه
1402/06/08
0 نظر

زبان به عنوان ابزار ارتباط بین دو نفر استفاده می‌شود. یک نفر افکار و نظرات خود را بیان می‌کند و نفر دیگر آن کلمات را می‌شنود و می‌فهمد. به طور مشابه، زبان برنامه‌نویسی در کامپیوترها برای برقراری ارتباط بین دستورات توسعه‌دهنده و خروجی‌های کامپیوتر استفاده می‌شود. برای اینکه نرم‌افزار کامپیوتر عملکرد خاصی را انجام دهد، باید دستورالعمل‌ها را در قالب زبان برنامه‌نویسی خود دریافت کند. هر زبان برنامه‌نویسی برای نوع خاصی از سیستم‌ها مناسب است. همه زبان‌های برنامه‌نویسی در همه نرم‌افزارها پشتیبانی نمی‌شوند. بنابراین، شناخت پرتقاضاترین و پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در این صنعت برای داشتن یک حرفه پرسود و موفق ضروری است. اخیرا سایت statista آماری درباره پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است. جالب است بدانید زبان‌های زیگ (Zig) و ارلنگ (Erlang) در صدر این لیست قرار دارند. در این مقاله از بلاگ آسا قصد داریم ۹ مورد از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۳ را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

۱- زبان برنامه‌نویسی زیگ (Zig)

Zig یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است که عملکرد، ایمنی و خوانایی را در اولویت قرار می‌دهد. این زبان به گونه‌ای طراحی شده است که نحو یا سینتکس آن شبیه به زبان C است که یادگیری و استفاده از آن را آسان می‌کند. همچنین Zig یک زبان کامپایل شده است که از لینک ایستا و پویا پشتیبانی می‌کند و می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند برنامه‌نویسی سیستم‌ها، توسعه بازی و توسعه وب استفاده شود.

زبان برنامه‌نویسی زیگ (Zig)

طبق داده‌های سایت statista، درآمد سالانه یک برنامه‌نویس زبان زیگ در آمریکا، حدود ۱۰۴ هزار دلار در سال است. در واقع پردرآمدترین زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ زیگ است.

۲- زبان برنامه‌نویسی ارلنگ (Erlang)

Erlang یک زبان برنامه‌نویسی تابعی (Functional) است که در درجه اول برای ساختن سیستم‌های مقیاس‌پذیر و مقاوم به خطا استفاده می‌شود. این زبان، به ویژه برای ساخت سیستم‌های توزیع شده و برنامه‌های مخابراتی مناسب است. Erlang به دلیل مدل همزمانی خود شناخته شده است؛ مدلی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های Highly Concurrent و با تحمل خطا را به راحتی بنویسند.

زبان برنامه‌نویسی ارلنگ (Erlang)

درآمد سالانه زبان برنامه‌نویسی ارلنگ طبق statista حدود ۹۹/۴ هزار دلار است و بعد از زیگ، زبان ارلنگ در رتبه دوم پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

۳- زبان برنامه‌نویسی #F

#F یک زبان برنامه‌نویسی تابعی است که عمدتا برای ساخت برنامه‌های مقیاس‌پذیر و با کارایی بالا بر روی پلتفرم دات‌نت (.NET) استفاده می‌شود. این زبان، قدرت برنامه‌نویسی functional را با انعطاف‌پذیری برنامه‌نویسی شی‌گرا ترکیب می‌کند. زبان #F به دلیل سیستم نوع (Type System) قوی خود شناخته می‌شود. این قابلیت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند کدهای ایمن‌تر و قابل اعتمادتری بنویسند.

زبان برنامه‌نویسی #F

گفتنی است یک برنامه‌نویس زبان #F در سال به طور متوسط ۹۹/۳ هزار دلار درآمد دارد و #F جایگاه سومین پردرآمدترین زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

۴- زبان برنامه‌نویسی روبی (Ruby)

روبی یک زبان برنامه‌نویسی پویا و متن-باز است که روی سادگی و بهره‌وری تاکید دارد. این زبان، سینتکسی دارد که خواندن و نوشتن آن را آسان کرده و آن را به یک زبان ایده‌آل برای مبتدیان تبدیل می‌کند. Ruby به دلیل قابلیت‌های فرابرنامه‌نویسی قدرتمند خود شناخته می‌شود؛ قابلیتی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کدی بنویسید که کد می‌نویسد.

زبان برنامه‌نویسی روبی (Ruby)

یک توسعه‌دهنده روبی، با درآمد ۹۸/۵ هزار دلار در سال، جزء گران‌ترین توسعه‌دهنده‌ها در سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد.

۵- زبان برنامه‌نویسی کلوژر (Clojure)

Clojure یک گویش مدرن از زبان برنامه‌نویسی Lisp است که بر روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود. این زبان به گونه‌ای طراحی شده است که یک زبان کاربردی و کارآمد برای ساخت سیستم‌های توزیع شده و highly concurrent باشد. برنامه‌نویس‌های زبان کلوژر در سال ۹۶/۳ هزار دلار درآمد کسب می‌کنند. با این درآمد سالانه، زبان کلوژر در جایگاه پنجم پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار می‌گیرد.

زبان برنامه‌نویسی کلوژر (Clojure)

۶- زبان برنامه‌نویسی الیکسیر (Elixir)

Elixir یک زبان برنامه‌نویسی کاربردی و همزمان (Concurrent) است که بر روی ماشین مجازی Erlang اجرا می‌شود. اکسیر به گونه‌ای طراحی شده است که مقیاس‌پذیر، مقاوم در برابر خطا و استفاده از آن آسان باشد. همچنین Elixir بر همزمانی و محاسبات توزیع‌شده تاکید دارد که آن را به انتخابی ایده‌آل برای ساخت برنامه‌های وب با مقیاس‌پذیری بالا تبدیل می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی الیکسیر (Elixir)

با این تفاسیر، دور از ذهن نیست که زبان برنامه‌نویسی الیکسیر هم جزء پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ قرار بگیرد. توسعه‌دهنده‌های زبان الیکسیر در سال ۹۶/۳ هزار دلار درآمد دارند.

۷- زبان برنامه‌نویسی Lisp

LISP یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های خاص Lisp این است که از پرانتزهای زیاد و روش خاصی برای نوشتن مطالب در ابتدا استفاده می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که برای کار با کد و داده در کنار هم عالی باشد. Lisp روی رویکرد «کد به عنوان داده» تاکید دارد که آن را به انتخابی ایده‌آل برای توسعه برنامه‌های کاربردی حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تبدیل می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی Lisp

جالب است بدانید، متوسط درآمد سالانه برنامه‌نویس‌های زبان لیسپ هم دقیقا مانند برنامه‌نویس‌های زبان الیکسیر، ۹۶/۳ هزار دلار است.

۸- زبان برنامه‌نویسی اسکالا (Scala)

اسکالا یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است که برنامه‌نویسی شی‌گرا را با مفاهیم برنامه‌نویسی تابعی (Functional) ترکیب می‌کند. این دستگاه بر روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است که مختصر، رسا و ایمن باشد. طبق گزارش statista، متوسط درآمد سالانه زبان برنامه‌‌نویسی اسکالا هم مانند لیسپ و الیکسیر ۹۶/۳ هزار دلار است.

زبان برنامه‌نویسی اسکالا (Scala)

۹- زبان برنامه‌نویسی پرل (Perl)

Perl یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و همه منظوره است که در ابتدا برای دستکاری متن توسعه داده شد. در حال حاضر پرل برای طیف گسترده‌ای از تسک‌ها از جمله مدیریت سیستم، توسعه وب، برنامه‌نویسی شبکه، توسعه رابط کاربری گرافیکی و … استفاده می‌شود. زبان برنامه‌نویسی پرل، بر عملکردی بودن بیشتر از ظرافت تاکید دارد که آن را به انتخابی ایده آل برای توسعه اسکریپت‌ها و خودکارسازی وظایف تبدیل می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی پرل (Perl)

توسعه‌دهنده‌های زبان برنامه‌نویسی پرل، با درآمد سالانه ۹۴/۵ هزار دلار، در رده نهم قرار دارند و زبان پرل، نهمین پردرآمدترین زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ است.

نگاهی بر سایر زبان‌های پردرآمد در سال ۲۰۲۳

در این مقاله تنها ۹ مورد از لیست پنجاه‌‌تایی سایت statista را معرفی کردیم. اگر بخواهیم اشاره کوتاهی به سایر زبان‌های موجود در لیست پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی بیندازیم، باید بگوییم که زبان‌های GO، OCaml، Objective_C، Flow، Rust و Swift هم در رده ۱۰ تا ۱۵ این لیست قرار دارند. همچنین نام‌های شناخته‌ شده‌تری مثل پایتون و #C هم در لیست پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۳ به چشم می‌خورند. جالب است بدانید زبان‌های MATLAB، PHP و Dart هم در انتهای لیست پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار دارند و همچنان خود را در میان زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد حفظ کرده‌اند.

سخن پایانی

در پایان، باید بگوییم که زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند که در سال ۲۰۲۳ حقوق بالایی را برای توسعه‌دهندگان به ارمغان می‌‌آورند. در حالی که Zig و Erlang در حال حاضر یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی هستند، زبان‌های دیگری مانند Clojure، F#، LISP، Ruby، Elixir، Scala و Perl هم با زیگ و ارلنگ در رقابتند. اگر به دنبال ورود به برنامه‌نویسی و توسعه‌نرم‌افزار یا تغییر به یک زبان جدید هستید، این زبان‌های پردرآمد قطعا ارزش بررسی را دارند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
نویسنده:

مطالب مرتبط