اهمیت و نقش کنتراست در طراحی UI (رابط کاربری)

6 دقیقه زمان مطالعه
1402/09/27
0 نظر

مفاهیم بسیار گسترده و متنوعی در طراحی رابط کاربری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کنتراست است. کنتراست در طراحی UI نقش پررنگی دارد و با استفاده از چنین قابلیتی تضاد بین طرح‌ها و رنگ‌ها به خوبی مشخص می‌شود. بهترین رابط‌های کاربری که طراحی خیره‌کننده و کاربرپسندی دارند، از کنتراست‌های مناسب و کاربردی استفاده می‌کنند. برخی از طراحان اعتقاد دارند با استفاده از تضاد مناسب، دسترسی کاربر به گزینه‌ها بسیار راحت‌تر می‌شود و توجه کاربران به قسمت‌های کلیدی افزایش پیدا می‌کند.

در دنیای تصاویر هنگامی که رنگ و نور متفاوت باشد، چشم انسان ارتباط بهتری بین اجزای مختلف برقرار می‌کند. در این مقاله از بلاگ آسا قصد داریم در رابطه با اهمیت کنتراست در طراحی UI صحبت کنیم و اشاره‌ای به ویژگی‌های کنتراست در طراحی رابط کاربری خواهیم داشت. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مطالعه این مقاله را در اولویت قرار دهید.

ویژگی کنتراست در طراحی رابط کاربری

کنتراست به تفاوت در ویژگی‌های بصری عناصر در یک رابط کاربری اشاره دارد. این ویژگی را می‌توان در تفاوت‌هایی در رنگ، اندازه یا فاصله بین تصاویر و کلمات نیز پیدا کرد. برای ایجاد رابط کاربری یکپارچه و مناسب، باید به سلسله مراتب تصویری توجه ویژه‌ای کرد. کنتراست تعامل بسیار بهتری بین محصول و کاربر ایجاد می‌کند و کاربر دسترسی ساده‌تری به بخش‌های مختلف محصول خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ابزار آنلاین انتخاب پالت رنگی

هنگامی که در طراحی UI به تضاد رنگ‌ها، تصاویر، اندازه‌ها و فاصله‌ها دقت کافی نشود، کاربر گیج می‌شود و تعامل درستی با محصول برقرار نمی‌کند. البته کنتراست در شاخه‌های هنری نیز به خوبی دیده می‌شود. کنتراست موضوعی است که در بسیاری از مباحث زیبایی‌شناسی نیز به آن پرداخته می‌شود و حتی در دکوراسیون نیز از این قانون استفاده می‌کنند.

ویژگی کنتراست در طراحی رابط کاربری

انواع مختلف کنتراست؛ از تضاد رنگ تا تفاوت اندازه

کنتراست در طراحی انواع مختلفی دارد و افرادی که به دنبال تعامل بهتر با کاربران هستند، باید با انواع کنتراست‌ها به خوبی آشنا باشند. کنتراست‌هایی مانند کنتراست رنگ، اندازه، بافت، شکل و جهت وجود دارد که در ادامه مقاله هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کنتراست رنگ؛ یکی از مهم‌ترین کنتراست‌ها در طراحی رابط کاربری

یکی از مهم‌ترین تضادها در طراحی UI، تضاد رنگ است. کنتراست رنگ بر خوانایی و دسترسی‌پذیری تاثیرگذار است. کنتراست بالا بین رنگ‌های متن و پس‌زمینه، موجب خوانایی بهتر متن‌ها می‌شود و همچنین افرادی که دارای اختلالات بینایی هستند، ارتباط بسیار بهتری با سایت یا اپلیکیشن برقرار می‌کنند.

زمانی که به تضاد رنگ توجه نشود، چشمان مخاطب خیلی سریع خسته می‌شود و تعامل کاربر با محصول کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر ۲ ابزار بسیار ساده برای اندازه‌گیری کنتراست براساس تئوری رنگ وجود دارد که به طراحان کمک می‌کند تا با استانداردهای جهانی، کنتراست کافی را برای کاربران ایجاد کنند. ابزارهای WebAIM Contrast Checker و Color Contrast Analyzer تضاد رنگی را به درستی ارزیابی می‌کنند.

انواع مختلف کنتراست؛ از تضاد رنگ تا تفاوت اندازه

کنتراست اندازه؛ توجه به اندازه فونت‌ها و عناصر تصویری

این نوع تضاد بر اساس اندازه و ابعاد عناصر مختلف در محصول ایجاد می‌شود. تضاد اندازه توجه کاربر را به قسمت‌های مهم‌تر جلب می‌کند. عناصری که در محصول اهمیت بیشتری دارند باید بزرگ‌تر از سایر بخش‌ها باشند، در حالی که عناصر کم اهمیت‌تر باید کوچک‌تر باشند.

توجه به کنتراست اندازه، باعث می‌شود کاربران درک بهتری از رابط کاربری داشته باشند و بسیار راحت‌تر نیازهای خود را برطرف کنند. به عنوان مثال در این بخش می‌توان به اندازه فونت‌ها توجه کرد. قسمت‌هایی که مهم‌تر از سایر بخش‌ها باشند را می‌توان با اندازه بزرگ‌تر فونت طراحی کرد؛ بنابراین اهمیت کنتراست در طراحی UI باید در اندازه نیز رعایت شود.

کنتراست اندازه؛ توجه به اندازه فونت‌ها و عناصر تصویری

کنتراست فضایی؛ یکی از تضادهای مهم در طراحی UI

یکی دیگر از مواردی که اهمیت کنتراست در طراحی UI مشخص می‌کند، کنتراست فضایی (Spatial Contrast) است. تضاد فضایی برای هدایت کاربران و ایجاد سازماندهی مناسب در یک رابط کاربری استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، قرار دادن عناصر مهم تصویری در مرکز صفحه یا گروه‌بندی درست عناصر مرتبط با یکدیگر، رابط کاربری را بسیار آسان‌تر می‌کند و کاربران جهت‌یابی بهتری را در محصول تجربه می‌کنند. برای انجام چنین کاری عناصر باید در موقعیت‌های منطقی و درست قرار بگیرند و فاصله بین عناصر مختلف به خوبی رعایت شود.

بیشتر بخوانید: طراحی فلت چیست؟

کنتراست تایپوگرافی؛ اهمیت اندازه و نوع فونت‌ها در طراحی UI

این تضاد یکی دیگر از موارد مهم در طراحی تجربه کاربری است. تایپوگرافی تا حد زیادی بر خوانایی متن تاثیرگذار است. تایپوگرافی می‌تواند متن و پس‌زمینه متن را به خوبی جدا کند تا کاربران به درستی کلمات و موضوعات مختلف را مشاهده کنند. برای ایجاد کنتراست در تایپوگرافی طراحان می‌توانند از سبک‌ها، وزن‌ها و اندازه‌های مختلف فونت استفاده کنند.

ترکیب تکنیک‌های مختلف تایپوگرافی با یکدیگر می‌تواند یک سلسله مراتب تصویری درست ایجاد کند. طراحان باید توجه داشته باشند که متن‌های مهم‌تر در محصول را می‌توانند با فونت‌هایی بزرگ‌تر و پررنگ‌تر نمایش دهند. همچنین مطالبی که به عنوان نقل قول بیان می‌شود، دارای ساختاری متفاوت نسبت به باقی متن‌ها است. با در نظر گرفتن چنین موضوعاتی تعامل کاربر به خوبی با محصول افزایش پیدا می‌کند.

کنتراست تایپوگرافی؛ اهمیت اندازه و نوع فونت‌ها در طراحی UI

چگونه در چیدمان کنتراست ایجاد کنیم؟

چیدمان یک رابط کاربری به شدت بر سازماندهی عناصر مختلف تاثیرگذار است. در چنین مواقعی طراحان حرفه‌ای دسته‌بندی‌های مختلفی از عناصر ایجاد می‌کنند و هر چیدمان را بر این اساس انجام می‌دهند. سلسله مراتب تصویری در کنتراست موجب جلب توجه کاربر می‌شود.

همچنین در طراحی رابط کاربری باید به چیدمان محتوایی نیز دقت کرد. چیدمان محتوایی باعث اثربخشی بهتر محتوا برای کاربر می‌شود و کاربران تعامل سازنده‌تری با محصول برقرار می‎‌کنند. با چیدمان درست و دقیق محصول، راهنمایی و ناوبری کاربران افزایش پیدا می‌کند.

چگونه در چیدمان کنتراست ایجاد کنیم؟

ایجاد کنتراست در دکمه‌ها و کلیدهای مختلف محصول

ایجاد کنتراست در طراحی UI به نحوه قرارگیری دکمه‌ها و کلیدهای مختلف نیز مربوط می‌شود. برخی از افراد گمان می‌کنند، چنین موضوعی در مبحث کنتراست جایگاه مهمی ندارد، اما باید عنوان کنیم هنگامی که دکمه‌ها به صورت واضح و شفاف قرار بگیرند و تضاد درستی با محتوا، زمینه و عناصر تصویری داشته باشند، تعامل کاربر افزایش پیدا می‌کند و کاربران به راحتی می‌توانند مسیر خود را در محصول طی کنند.

بیشتر بخوانید: فضای منفی در طراحی چیست؟

برای ایجاد کنتراست در دکمه‌ها و کلیدها طراحان می‌توانند در طرح، رنگ و اندازه کلیدها با یکدیگر تفاوت ایجاد کنند. استفاده از اندازه‌ها و اشکال مختلف موجب ایجاد سلسله مراتبی منظم و دقیق می‌شود.

ایجاد کنتراست در دکمه‌ها و کلیدهای مختلف محصول

نمونه‌های واقعی از کنتراست در دنیای وب!

نمونه‌های بسیار واقعی وجود دارد که به راحتی می‌توان اثر کنتراست را در آن‌ها مشاهده کرد. برای کنتراست مؤثر و تعاملی پیشنهاد می‌کنیم سایت‌ Airbnb و برنامه‌های کاربردی Duolingo و Trello را مشاهده کنید. در این محصولات توجه ویژه‌ای به کنتراست در طراحی رابط کاربری شده است. به‌ عنوان مثال در برنامه Duolingo که یک برنامه کاربردی برای یادگیری و آموزش زبان‌های خارجی است، از تضاد رنگی برای برجسته‌کردن محتوا و آسان کردن خوانش متن‌ها استفاده شده است.

همچنین در برنامه Trello از تضاد اندازه برای ایجاد یک سلسله مراتب بصری و توجه کاربر به عناصر مهم استفاده شده است. مثال‌هایی این چنین زیاد است. پیشنهاد می‌کنیم برای درک عمیق کنتراست، سایت‌ها و برنامه‌های مختلفی را مشاهده کنید تا با تمام مفاهیم تضاد به خوبی آشنا شوید.

کنتراست در طراحی رابط کاربری؛ روشی مؤثر برای تعامل و ارتباط بیشتر با کاربر

در این مقاله از بلاگ آسا در رابطه با اهمیت کنتراست در طراحی UI صحبت کردیم و اشاره‌ای به ویژگی‌های مختلف کنتراست داشتیم. در حالت کلی با استفاده از تضاد، کاربران به درستی می‌توانند مسیر مورد نظرشان را در سایت یا محصول پیدا کنند و سردرگم نمی‌شوند. استفاده از سلسله مراتب مناسب موجب رضایت کاربران می‌شود و این مورد در سایت‌هایی که محصولاتی را عرضه می‌کنند، موجب فروش و کسب درآمد بیشتر خواهد شد.

در این مقاله تلاش کردیم به صورت خلاصه در رابطه با کنتراست در طراحی UI صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به مطالعه مقالات دیگر در حوزه طراحی رابط کاربری هستید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مقالات منتشر شده در بلاگ آسا را مشاهده کنید. همچنین در رابطه با طراحی رابط کاربری اگر سؤال یا پیشنهادی دارید، از قسمت نظرات در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

 

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط