چگونه یک طراح UI موفق شویم؟

8 دقیقه زمان مطالعه
1402/03/31
0 نظر

تبدیل شدن به طراح UI موفق دور از ذهن نیست. در عصر دیجیتال امروز، طراحان رابط کاربری (UI) نقش خیلی مهمی در بوجود آمدن یک تجربه کاربری خوب، به ويژه در حوزه محصولات دیجیتالی دارد. طراحان UI، روی ایجاد رابط‌های گرافیکی جذاب و کاربر‌پسند تمرکز دارند که به کاربران امکان تعامل بهتر با محصولات و خدمات دیجیتال را می‌دهد. یک UI خوب، کاربران را در مسیر مناسب هدایت می‌کند و باعث تعامل راحت‌تر و کاراتر کاربر با محصول می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن و در کنار هم قرار دادن عوامل مختلف، نحوه تعامل کاربر با محصول را بهینه می‌کند و در نهایت بر تصور کاربر از یک برند یا محصول تاثیر می‌گذارد. یک طراحی UI موثر می‌تواند بر رضایت، وفاداری کاربران و موفقیت کلی یک تجربه دیجیتال تاثیر قابل توجهی داشته باشد. اگر دوست دارید که یک طراح UI موفق شوید، این مقاله می‌تواند به شما در تبدیل شدن به یک UI دیزاینر خوب و یادگیری مهارت‌های مورد نیاز برای موفق شدن در این حوزه، کمک کند.

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

User Interface یا طراحی رابط کاربری، که به اختصار به آن UI هم گفته می‌شود، یک شاخه در حوزه طراحی است که روی تولید رابط‌های بصری جذاب و کاربردی، برای محصولات و خدمات دیجیتال تمرکز دارد. طراحی رابط کاربری (UI) شامل طراحی عناصر بصری و اجزای تعاملی است که کاربران هنگام استفاده از وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزارها با آن‌ها در تعامل هستند. هدف طراحی رابط کاربری، بهینه‌سازی تجربه کاربری است که این حوزه عوامل مختلفی مانند طرح‌بندی، تایپوگرافی، طرح رنگ، آیکون‌ها، دکمه‌ها و سایر عناصر بصری را شامل می‌شود.

استیو جابز:

«طراحی، فقط انتقال ظاهر و حس محصول نیست. طراحی، شیوه‌ی کارکرد آن است.»

طراح رابط کاربری چه کاری انجام می‌دهد؟

به عنوان یک UI کار شما باید مشخص کنید که یک محصول چطور به نظر برسد و کاربر چگونه با آن تعامل داشته باشد. طراحان UI نقش بسیار مهمی در ایجاد تجربه کاربری واضح و جذاب دارند. آن‌ها همکاری نزدیکی با طراحان تجربه کاربری (UX)  و سایر اعضای تیم دارند تا نیازهای کاربران را درک کرده، جریان (Flow) کاربر در طی مسیر استفاده از محصول را تعریف و آن را به طرح‌های جذاب بصری تبدیل کنند.

طراحان رابط کاربری با ترکیب مهارت‌های خلاقانه و فنی خود، عناصر رابط کاربری یک محصول دیجیتال را تعریف، طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند. آن‌ها با درست کردن وایرفریم و پروتوتایپ طرح‌های خود را بررسی و تکمیل می‌کنند تا محصول نهایی، هویت بصری منسجم، کاربرپسند و سازگار با اهداف و هویت برند پروژه، داشته باشد.

سایت کاریابی مشهور Zippia.com در آمریکا شرح وظایف یک طراح UI را اینگونه مطرح کرده است:

  • طراحی قالب کلی محصولات دیجیتال
  • تصویرسازی برای عناصر تعاملی مانند دکمه‌ها، اسلایدرها، آیکون‌ها، منوها و …
  • انتخاب پالت رنگی، فونت‌ها، استایل‌ها و…
  • تست طرح‌های جدید روی موبایل و دسکتاپ
  • طراحی و مدیریت پروتایپ‌ها و وایرفریم‌ها
  • آماده کردن راهنما برای یکپارچه کردن طراحی‌ها
  • تبدیل نیازهای مطرح شده از سمت واحد کسب و کار، به طراحی رابط کاربری کاربر‌پسند و کاربردی
  • تعامل و همکاری با طراحان تجربه کاربری، تیم‌های توسعه و تیم‌های محصول
  • و …

سطوح شغلی و درآمد یک طراح UI چگونه است؟

طراحان رابط کاربری بر اساس تجربه، مهارت‌ها و مسئولیت‌هایشان، می‌توانند در سطوح مختلفی قرار بگیرند. در ادامه تعدادی از سطوح رایج طراحان رابط کاربری آمده است:

 

سطح توضیحات
مبتدی (Junior) افراد تازه وارد به حوزه طراحی UI، که با مفاهیم و ابزارهای اصلی آن آشنا و در حال یادگیری و کسب تجربه عملی هستند. جونیورها تحت نظر افرادی کار می‌کنند که سابقه بیشتری دارند و به آن‌ها در انجام وظایفشان کمک می‌کنند.
میانی (Mid-Level) طراحان با تجربه‌ای که دارای پایه قوی در طراحی رابط کاربری هستند. آن‌ها توانایی مدیریت مستقل پروژه‌های طراحی را دارند  و اصول و ابزارهای طراحی را به خوبی می‌شناسند. همچنین تجربه‌ طراحی و همکاری با سایر اعضای تیم را دارند.
حرفه‌ای (Senior) طراحان باتجربه‌ای که درک عمیقی از مفاهیم و روش‌های طراحی رابط کاربری، و سابقه کار و تحویل طراحی‌های باکیفیت را دارند. آن‌ها نقش پررنگی در اجرایی شدن پروژه و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک طراحی دارند.
سرپرست (Lead) طراحان با تجربه‌ای که علاوه بر تخصص در طراحی رابط کاربری، مهارت‌های رهبری مناسبی هم دارند. آن‌ها هدایت و راهنمایی تیم طراحی را برعهده دارند. همچنین استانداردها و استراتژی کلی طراحی را تعیین می‌کنند.

 

با توجه به اطلاعاتی که سایت جاب‌ویژن منتشر کرده است میانگین حقوق طراحان UI در ایران از ۷ میلیون تومان شروع می‌شود و با توجه به تجربه، سطح شغلی و مهارت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. سایت کاریابی مشهور glassdoor.com هم میانگین حقوق یک طراح UI در آمریکا و در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۳ هزار دلار و در انگلستان حدود ۵۴ هزار پوند در سال تخمین زده است.

یک طراح UI موفق چه مهارت‌هایی دارد؟

یک طراح UI موفق چه مهارت‌هایی دارد؟

برای این که یک طراح رابط کاربری موفق شویم باید مجموعه‌ای از مهارت‌های تخصصی و نرم را داشته باشیم و در راستای بهتر شدن این مهارت‌ها قدم برداریم. در ادامه بعضی از این مهارت‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

۱- تسلط روی نرم‌افزارهای طراحی

طراحان رابط کاربری باید تسلط کافی روی نرم‌افزارهای شناخته شده طراحی مانند Adobe XD  و Sketch، Figma داشته باشند.

آشنایی با این ابزارهای طراحی  این امکان را به طراحان می‌دهد تا طرح‌ها و تصویرسازی کارآمدی ایجاد کنند و کار خود را بهبود دهند.

۲- مهارت‌ در طراحی

درک قواعد طراحی و داشتن مهارت در مواردی مثل نظریه رنگ، تایپوگرافی، چیدمان و ترکیب، انتخاب پالت رنگی مناسب و … برای یک طراح اهمیت زیادی دارد. طراحان رابط کاربری باید بتوانند طرح‌های جذاب و هماهنگی آماده کنند تا به خوبی با کاربران خود ارتباط برقرار کنند.

۳- داشتن تفکر طراحی کاربر‌محور

طراحان رابط کاربری باید رویکرد و نگاه کاربر‌محور و تفکر طراحی داشته باشند. برای این کار، آن‌ها باید تحقیقات کاربر انجام دهند تا پرسونا و شخصیت کاربر خود را بشناسند و مطابق با نیاز آن‌ها طراحی کنند و بتوانند رابطه‌ای موثر بین کاربر و طراح و محصول برقرار کنند که نیازهای کاربر را هم برآورده کند.

۴- دانش معماری اطلاعات

برای طراحان رابط کاربری خیلی مهم است که درک مناسبی از معماری اطلاعات داشته باشند. معماری اطلاعات شامل سازماندهی و ساختاردهی به اطلاعات است به شیوه‌ای که کاربران بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. ایجاد سیستم‌هایی که گردش اطلاعات و سلسله مراتب در آن‌ها واضح و قابل فهم باشد، برای ایجاد تجربه کاربری خوب ضروری است.

۵- مهارت در طراحی تعاملی

درک نحوه تعامل کاربران با محصول، برای طراحان رابط کاربری اهمیت زیادی دارد. آن‌ها باید بتوانند عناصر تعاملی مانند دکمه‌ها، منوها، فرم‌ها و … را طوری طراحی کنند که برای کاربران قابل فهم باشند و کارکرد مناسبی برای کاربران داشته باشند.

۶- مهارت در طراحی پروتوتایپ‌ و وایرفریم

طراحان رابط کاربری باید در طراحی و ایجاد وایرفریم‌ها و پروتوتایپ‌ها مهارت داشته باشند. طراحی‌ها و نمایش‌های بصری به شناخت قابلیت‌های مختلف محصول کمک می‌کند و کاربردی بودن آن را می‌سنجد. همچنین در ابتدای فرایند طراحی، به گرفتن بازخورد مناسب درباره محصول قبل از شروع توسعه آن کمک می‌کند.

۷- همکاری و ارتباط

طراحان رابط کاربری در بیشتر مواقع عضوی از یک تیم هستند. اگر هم به صورت فریلنسری کار کنند، باز هم با افراد مختلفی مانند ذی‌نفعان پروژه، توسعه‌دهندگان و سایر طراحان همکاری دارند. داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی برای همکاری موثر، انتقال مناسب اطلاعات، گرفتن و دادن بازخورد و همسویی با نیازمندی‌های پروژه، برای UI دیزاینرها ضروری است.

۸- حل مسئله و تفکر انتقادی

طراحان رابط کاربری باید مهارت‌ بسیار خوبی در حل مسئله و توانایی تفکر انتقادی داشته باشند. آن‌ها باید به چالش‌های طراحی پی ببرند، نیازهای کاربران را تحلیل کنند و راهکارهای خلاقانه ارائه دهند تا رابط‌های جذاب و کاربر‌پسند طراحی کنند.

۹- توجه به جزئیات

UI کارها باید به جزئیات توجه کنند و از هماهنگ بودن عناصر طراحی، فاصله‌گذاری، تایپوگرافی و سلسله مراتب بصری مطمئن شوند. این دقت و توجه در کار، به طراح کمک می‌کند تا طراحی‌های کاربردی و حرفه‌ای انجام دهد.

۱۰- یادگیری پیوسته

طراحی UI حوزه‌ی کاری است که به سرعت در حال پیشرفت و تغییر است. بنابراین طراحان رابط کاربری باید به یادگیری علاقه‌مند باشند و به مطالعه ترندهای روز بپردازند. آن‌ها باید با جدیدترین روندهای طراحی، فناوری‌های نوظهور و بهترین رویکردها برای ایجاد طرح‌های رابط کاربری موثر، مفید و کارآمد آشنا باشند.

برای تبدیل شدن به یک طراح UI موفق چه قدم‌هایی برداریم؟

برای تبدیل شدن به یک طراح UI موفق چه قدم‌هایی برداریم؟

برای تبدیل شدن به یک UI کار موفق باید ترکیبی از مهارت‌ها، دانش و تجربه کسب کنید. در ادامه به بعضی از کارهایی که به پیشرفت شما کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

۱- یادگیری مداوم

برای تبدیل شدن به یک طراح UI موفق نه تنها باید در طراحی و تصویرسازی مهارت داشته باشید، بلکه باید درک مناسبی از روانشناسی، تعاملات انسان و کامپیوتر و ابزارها داشته باشید.

۲- مطالعه و بررسی کار طراحان موفق

با مطالعه و بررسی نمونه کار طراحان موفق و شناخته شده، نقاط قوت کار آن‌ها را یاد بگیرید و اثرگذاری کارها را با دید آموزشی تحلیل کنید.

۳- ساخت نمونه کار

طراحی یک محصول دیجیتال را شروع کنید و یک پورتفولیو قوی از کارهای خود ایجاد بسازید تا توانایی‌ها و تجربه خود را نشان دهید.

۴- ایجاد ارتباطات حرفه‌ای

در رویدادهای مرتبط با کار خود شرکت کنید، در گروه‌های آنلاین عضو شوید و با سایر طراحان ارتباط برقرار کنید تا از آن‌ها یاد بگیرید و ارتباطات حرفه‌ای موثری با افراد فعال در حوزه کاری خود برقرار کنید.

۵- طراحی پروژه‌های فرضی

با شروع و طراحی پروژه‌های فرضی، می‌توانید سبک‌ها و تکنیک‌های طراحی مختلف را آزمایش و تجربه بیشتری کسب کنید.

۶- اشتراک‌گذاشتن کارها و درخواست بازخورد

کارها و طرح‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از بازخورد آن‌ها برای بهبود طرح‌های خود استفاده کنید.

۷- پیدا کردن منتور یا مربی خوب

به دنبال طراحان با تجربه بگردید که می‌توانند شما را راهنمایی کنند و بازخوردی درباره کارهایتان ارائه دهند. این کار سرعت پیشرفت شما را بهبود می‌بخشد.

جمع‌بندی

برای تبدیل شدن به یک طراح UI موفق باید مهارت و تجربه‌ کسب کنید. تسلط روی ابزارهای به روز دنیای طراحی، تفکر خلاقانه، استفاده از تجربیات دیگران، کسب مهارت‌های ارتباطی مناسب، داشتن نمونه‌کار، یادگیری مداوم، ایجاد ارتباطات کاری موثر و … همگی قدم‌های مهمی در رسیدن به هدف شما هستند.

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده: یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ توانمند

مطالب مرتبط