ترندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۴

8 دقیقه زمان مطالعه
1402/12/12
0 نظر

توسعه‌دهنده بودن فقط به دانستن نحوه کدنویسی نیست، بلکه بخش بزرگی از این حرفه، همگامی با روندهای توسعه وب است. توسعه وب از زمان ظهور وب جهانی، راهی طولانی را پیموده و امروزه طیف وسیعی از فناوری‌ها را در بر می‌گیرد. شما با استفاده از ترندهای توسعه وب، می‌توانید وب‌سایت‌هایی طراحی کنید که نیازهای کاربران را پاسخ دهد. همچنین، مهارت‌های خود را با پیش‌بینی نیازهای آینده افزایش دهید و تصمیمات آگاهانه‌ای‌ بگیرید. در این مطلب، فهرستی از ترندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۴ را آماده کردیم که چشم‌انداز فناوری در آینده را تغییر می‌دهند.

۱- هوش مصنوعی (AI)

اخیرا پیشرفت‌های زیادی در زمینه هوش مصنوعی (AI) و توسعه وب صورت گرفته است. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و متا (فیسبوک سابق)، فناوری هوش مصنوعی خود را برای استفاده‌ی عموم منتشر کرده‌اند.

هوش مصنوعی

با دسترسی آسان‌تر به ابزارهای AI برای توسعه وب، از توسعه‌دهندگان انتظار می‌رود که در سال جدید از این تکنولوژی‌ها به روش‌های جدید و متفاوت استفاده کنند، از جمله:

  • ربات‌های گفتگو: ربات‌های گفتگو با رسیدگی به سوالات مشتری، پشتیبانی خوبی ارائه می‌دهند. افزودن این ویژگی در وب‌سایت‌ها باعث افزایش تعامل کاربر و بهبود خدمات مشتری می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌های جمع‌آوری شده از بازدیدکنندگان وب‌سایت را برای شناسایی الگوها تجزیه و تحلیل کنند. از این اطلاعات می‌توان برای بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت استفاده کرد.
  • خودکارسازی: هوش مصنوعی می‌تواند وظایف تکراری در توسعه وب، مانند تولید کد را خودکار کند. خودکارسازی، باعث ساده شدن روند توسعه، کاهش خطای انسانی و تسریع زمان ورود به بازار می‌شود.
  • جستجوی پیشرفته: موتورهای جستجو و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، جستجو و کشف محتوا را بهبود می‌بخشند. این سیستم‌ها از پردازش زبان طبیعی (NLP) و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای درک پرسش‌های کاربر و ارائه نتایج مرتبط استفاده می‌کنند.

۲- رابط کاربری صوتی یا VUI

VUI (Voice User Interface) یا رابط کاربری صوتی، امکان تعامل انسان با دنیای دیجیتال را از طریق گفتار ایجاد می‌کند. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده، باید بدانید که چگونه وب‌سایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنید. از سال ۲۰۲۴ به بعد، VUI به دلیل قابلیت تعامل صوتی با وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب، محبوبیت بسیاری پیدا می‌کند. قابلیت جستجوی صوتی در وب‌سایت به دو دلیل بسیار مهم است.

رابط کاربری صوتی

۱- دسترسی بیشتر: VUI وب‌سایت‌ها را برای تعامل با کاربران ناتوان یا معلول قابل دسترس‌تر می‌کند؛ به طوری که می‌توانند بدون نیاز به استفاده از دست، در وب‌سایت‌ها حرکت کنند. البته این مزیت فقط برای افراد ناتوان نیست، بلکه کاربران دیگر هم می‌توانند هنگام فعالیت‌هایی مانند رانندگی، آشپزی یا انجام کارهای روزمره، با وب‌سایت‌ها تعامل داشته باشند. این باعث صرفه‌جویی در زمان آن‌ها خواهد شد.

۲- تعامل ساده‌تر: رابط کاربری صوتی، به کاربران اجازه می‌دهد تا با رابط صحبت کنند. این باعث کاربرپسندتر شدن وب‌سایت می‌شود؛ به ویژه برای کاربرانی که به هر دلیلی با فناوری آشنایی ندارند، مانند کودکان یا افراد سالخورده.

۳- ابزارهای کم کد و بدون کد (no- code و low-code)

ابزارهای کم کد و بدون کد، پلتفرم‌ها یا محیط‌های توسعه هستند که با به حداقل رساندن نیاز به کدنویسی دستی، فرآیند ساخت برنامه‌های نرم‌افزاری و توسعه وب را ساده‌تر می‌کنند. این پلتفرم‌ها با ارائه یک رابط بصری و کدهای از پیش نوشته شده، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند با درگ و دراپ کردن تکه کدها و پیکربندی آن‌ها از طریق یک رابط کاربرپسند، برنامه‌های کاربردی بسازند. ابزارهای کم کد هنوز به سطحی از کدنویسی نیاز دارند، اما با حذف بسیاری از کدنویسی‌های دستی، فرآیند توسعه را سریع‌تر می‌کنند.

ابزارهای کم کد و بدون کد

در نهایت، توسعه‌دهندگان بیشتر بر منطق برنامه تمرکز خواهند کرد. ابزارهای بدون کد هم با حذف کامل کدنویسی، یک قدم جلوتر از ابزارهای کم کد هستند. ممکن است بپرسید چرا این ابزارها جزو ترندهای توسعه وب در ۲۰۲۴ به شمار می‌روند؛ موارد زیر به این سوال پاسخ می‌دهند:

  • نمونه‌سازی سریع: این ابزارها امکان ایجاد سریع نمونه‌های اولیه کاربردی را فراهم می‌کنند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان در مراحل اولیه توسعه، بازخوردهای مفیدی دریافت خواهند کرد.
  • توسعه ساده: پلتفرم‌های کم کد و بدون کد فرآیند توسعه را ساده می‌کنند و زمان و تلاش لازم برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب را کاهش می‌دهند.
  • عدم نیاز به تخصص در کدنویسی: این ابزارها با کاهش یا حذف کامل کدنویسی، نیاز به افراد متخصص را کاهش می‌دهند. البته این مورد می‌تواند یکی از معایب این ابزارها باشد!
  • افزایش همکاری: پلتفرم‌های کم کد و بدون کد به تیم‌ها اجازه می‌دهند تا با هم در توسعه برنامه‌ها کار کنند، حتی اگر دارای سطوح مختلفی از تخصص فنی باشند.
  • چابکی و انعطاف‌پذیری: این ابزارها امکان تکرار سریع و تغییرات آسان را فراهم می‌کنند، در نتیجه تطبیق برنامه‌ها با نیازهای متغیر تجاری، ساده‌تر خواهد بود.

۴- Angular 17 و نسخه‌های بالاتر

به عنوان یک توسعه دهنده وب، حتما با انگولار آشنایی دارید. انگولار یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت منبع باز برای توسعه فرانت‌اند است. این روزها نسخه‌های جدیدتر این فریم‌ورک، به خصوص انگولار ۱۷، محبوبیت زیادی بین توسعه‌دهندگان پیدا کرده‌‌اند.

انگولار ۱۷

این محبوبیت تا حدی است که انگولار جزو ترندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، زیرا:

  • قابلیت استفاده مجدد و تست‌پذیری کد را افزایش می‌دهد.
  • با امکان ساخت برنامه‌های تک صفحه‌ای، تجربه کاربری روان‌تر و تعاملی‌تری را ارائه می‌دهد.
  • یک رابط خط فرمان قدرتمند برای مدیریت پروژه ارائه می‌دهد.
  • با یک پایگاه کد، ساخت برنامه‌های وب، موبایل و دسکتاپ را امکان‌پذیر می‌کند.
  • اکوسیستمی غنی از کتابخانه‌ها، ابزارها و پشتیبانی را برای توسعه سریع ارائه می‌دهد.

۵- مدیر بسته Yarn

مدیرهای بسته (Package Manager)، ابزارهای بسیار محبوبی بین توسعه‌دهندگان فرانت‌اند با جاوا اسکریپت هستند. این برنامه‌ها، نصب، به‌روزرسانی، پیکربندی و حذف ماژول‌های کد در برنامه‌های خود را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کنند. از مشهورترین مدیران بسته جاوا اسکریپت می‌توان به NPM و Bower اشاره کرد.؛ اما یک مدیر بسته جدید توسط متا و با همکاری Exponent، Google و Tilde ایجاد شده که عمدتا در توسعه وب استفاده می‌شود.

مدیریت بسته یارن

این ابزار به عنوان جایگزینی برای ابزار npm (Node Package Manager) ایجاد شده است، اما همچنان می‌تواند در کنار npm کار کند. هدف اصلی Yarn مدیریت وابستگی‌ها در پروژه‌های جاوا اسکریپت است. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت Yarn، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا وابستگی‌های پروژه‌های خود را مدیریت کنند.
  • عملکرد بهتر و سرعت بیشتری نسبت به npm دارد.
  • یک حالت آفلاین دارد که امکان کار کردن روی پروژه بدون اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند.
  • قابلیتی به نام workspaces دارد که امکان مدیریت چندین بسته را در یک مخزن واحد فراهم می‌کند.
  • مکانیزم اسکریپت‌نویسی را فراهم می‌کند تا اسکریپت‌های سفارشی را در فایل «package.json» خود تعریف کنید.
  • با اکوسیستم npm سازگار است؛ پس می‌توانید از دستورات و ابزارهای npm در کنار Yarn بدون هیچ تداخلی استفاده کنید.

۶- سایت‌سازهای استاتیک

سایت‌سازهای استاتیک ابزارها یا فریم‌ورک‌هایی هستند که برای ساخت وب‌سایت‌های استاتیک استفاده می‌شوند. یک وب‌سایت استاتیک مجموعه‌ای از فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت است که بدون نیاز به پردازش سمت سرور یا سیستم مدیریت محتوای پویا به مرورگر کاربر ارائه می‌شود.

طراحی سایت استاتیک

دلایل ترند شدن سایت‌سازهای استاتیک در توسعه وب عبارتند از:

  • سادگی: سایت‌سازهای استاتیک با حذف نیاز به تنظیمات پیچیده سمت سرور، پایگاه داده‌ها و زبان‌های اسکریپت پویا، فرآیند طراحی وب‌سایت را ساده می‌کنند.
  • عملکرد کارآمد: سایت‌های استاتیک معمولا سریع‌تر و کارآمدتر از وب‌سایت‌های پویا هستند. از آنجایی که هیچ پردازش سمت سروری وجود ندارد، فایل‌های HTML را می‌توان مستقیما به مرورگر ارائه کرد و در نتیجه زمان بارگذاری سریع‌تر می‌شود.
  • امنیت: سایت‌های استاتیک امن‌تر هستند، زیرا هیچ کدی در سمت سرور اجرا نمی‌شود و تعاملی با پایگاه‌های داده وجود ندارد. این باعث کاهش سطح حمله و آسیب‌پذیری‌های احتمالی می‌شود.
  • مقرون به صرفه بودن: در مقایسه با سایت‌‎های پویا، این سایت‌ها معمولا به زیرساخت‌ها و منابع سرور کمتری نیاز دارند، در نتیجه هزینه‌های میزبانی معمولا کمتر است.
  • انعطاف‌پذیری: سایت‌سازهای استاتیک، با ارائه تم‌ها و پلاگین‌های مختلف، می‌توانند وب‌سایت‌های منحصربه‌فرد و از نظر بصری جذاب طراحی کنند. آن‌ها همچنین از فریم‌ورک‌های فرانت‌اند، کتابخانه‌ها و ابزارهای ساخت، پشتیبانی می‌کنند.
  • مدیریت محتوا: این قابلیت، امکان به‌روز کردن و مدیریت محتوای وب را از طریق یک رابط کاربرپسند برای کاربران غیرفنی فراهم می‌کند. این امر نگهداری و به‌روزرسانی سایت را بدون نیاز به دانش HTML یا برنامه‌نویسی، آسان‌تر می‌کند.
  • سازگار با سئو: سایت‌های استاتیک اغلب سئو فرندلی‌تر هستند، زیرا موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند در محتوای آن‌ها خزش و سپس آن را رتبه‌بندی کنند. همچنین امکان کنترل دقیق بر متاتگ‌ها، URLها و سایر عناصر مرتبط با سئو وجود دارد.

۷- اینترنت رفتار (IoB)

اینترنت رفتار به اعمال، عادات و الگوهای کاربران هنگام تعامل با اینترنت اشاره دارد. مثلا نحوه مرور افراد در وب‌سایت‌ها، جستجوی اطلاعات، استفاده از محتوای آنلاین، تعامل با شبکه‌های اجتماعی و خرید آنلاین، همگی به اینترنت رفتار مرتبط هستند. احتمالا تا الان متوجه نقش مهم اینترنت رفتار در توسعه وب شده‌اید. به عنوان یک توسعه‌دهنده، اگر نحوه تعامل کاربر با وب‌سایت‌ها را به خوبی درک کنید، تجربیات مؤثرتر و کاربرپسندتری ایجاد خواهید کرد.

اینترنت رفتار

با تجزیه و تحلیل عبارت‌های جستجو و نرخ کلیک، بینشی در مورد اولویت‌ها، نیازها و نقاط آزاردهنده کاربر به دست می‌آورید؛ در نتیجه، طراحی و عملکرد بهتری برای مخاطبان هدف خود تنظیم می‌کنید.

۸- سیستم مدیریت محتوای هدلس (Headless CMS)

یک سیستم مدیریت محتوای معمولی (CMS)، علاوه بر کنترل تولید و ارائه محتوا، نحوه نمایش محتوا در وب‌سایت‌ها را نیز دیکته می‌کند. در مقابل، یک سیستم مدیریت محتوای هدلس (Headless CMS)، تنها بر ایجاد و ذخیره‌سازی محتوا تمرکز دارد و نحوه نمایش آن را به APIها واگذار می‌کند.

برای درک بهتر، یک سرآشپز را تصور کنید که نه تنها غذا را می‌پزد، بلکه تصمیم می‌گیرد چگونه سرو و تزئین شود و کجا روی میز قرار گیرد. این سرآشپز یک CMS معمولی است. حالا یک سرآشپز دیگر داریم که فقط بر پختن غذاهای خوشمزه تمرکز دارد، اما نحوه چیدمان و تزئین آن را به شخص دیگری واگذار می‌کند. این سرآشپز، همان Headless CMS است. به نظر شما کدام سرآشپز موفق‌تر است؟

سیستم مدیریت محتوای هدلس

جداسازی وظایف به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از هر فناوری ظاهری که می‌خواهند برای ارائه محتوا استفاده کنند؛ به عبارتی، به آن‌ها آزادی و انعطاف بیشتری در طراحی و ساخت وب‌سایت می‌دهد. این باعث می‌شود محتوا را به بهترین شکل ممکن در دسترس کاربران قرار دهند. به همین دلیل است که سیستم مدیریت محتوای هدلس، جزو ترندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود.

سخن پایانی

با نگاه به ترندهای توسعه وب در سال ۲۰۲۴، تغییرات هیجان‌انگیزی را در چشم‌انداز توسعه وب مشاهده می‌کنیم. از هوش مصنوعی گرفته تا رابط کاربری صوتی، آینده توسعه وب و تجربیات دیجیتالی آن درخشان‌تر از همیشه به نظر می‌رسند. همه چیز به سمت سادگی، سرعت بالا و بهبود تجربیات کاربران حرکت می‌کند. اگر فکر می‌کنید موردی را از ترندهای توسعه وب جا انداخته‌ایم، حتما در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.

منابع:

careerfoundry.com | www.infobest.ro | thecodework.com | wpengine.com

۵/۵ - (۱ امتیاز)

مطالب مرتبط