مقایسه Adobe XD و Figma؛ کدام ابزار بهتر است؟

8 دقیقه زمان مطالعه
1402/03/17
1 نظر

شما به عنوان یک طراح UI/UX، انتخاب‌های متنوعی برای نرم‌افزارهای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری دارید. اما در بین این انتخاب‌های متنوع، اسم ۲ نرم‌افزار بیشتر از بقیه تکرار می‌شوند؛ Adobe XD و Figma،‌ دو ابزار محبوب طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری هستند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه Adobe XD و Figma بپردازیم و ویژگی‌ها و امکانات مختلفی را که برای طراحی UI/UX دارند، بررسی کنیم.

هر کدام از این ابزارها ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی دارند و در بسیاری از مواقع، مکمل یکدیگر می‌شوند. اگر قصد دارید تنها یک ابزار را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با Adobe XD و Figma

Adobe-XD-vs.-Figma

برای طراحان گرافیک، نرم‌افزارهای فیگما و Adobe XD، دو نرم‌افزار آشنا و محبوب هستند. در این بخش می‌خواهیم خیلی خلاصه این دو ابزار مشهور را معرفی کنیم.

Adobe XD

XD نرم‌افزار طراحی تجربه کاربری (Experience Design) شرکت ادوبی است. ادوبی XD به شما امکان طراحی وکتور، ساخت پروتوتایپ، طراحی تعاملی و … را می‌دهد. این ابزار به صورت آفلاین طراحی شده و برای استفاده از آن، باید نرم‌افزار را روی سیستم عامل خود نصب کنید.

با وجود به‌روزرسانی‌های متعدد، XD جزو نرم‌افزارهای سبک ادوبی است و این مسئله برای طراحانی که به دنبال سرعت بالا در طراحی و پروتوتایپ هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. با کمک XD می‌توانید انواع UI را برای هر نوع دستگاهی مانند موبایل، دسکتاپ، ساعت هوشمند و … طراحی کنید.

برای استفاده از Adobe XD، باید این نرم‌افزار را جداگانه بخرید و یا با خرید اکانت Adobe Creative Cloud، در کنار داشتن فضای ابری برای ذخیره‌سازی و به اشتراک گذاشتن طرح‌ها، می‌توانید از XD هم استفاده کنید.

Figma

فیگما (Figma) هم یک ابزار طراحی و پروتوتایپ UI/UX با کمک وکتور است. اگر به هر دو نرم‌افزار نگاه کنید، شباهت‌های زیادی را بین ویژگی‌های آن‌ها می‌بینید؛ اما تفاوت اصلی بین XD و Figma، در نوع نصب و استفاده است.

فیگما یک ابزار کاملا آنلاین است که می‌توانید با داشتن اینترنت، آن را به کمک مرورگر روی هر سیستمی اجرا کنید و نیازی به نصب ندارد. طراحی تعاملی، امکان تعامل با سایر اعضای تیم به صورت همزمان، ساخت پروتوتایپ و وایرفریم و … از ویژگی‌های اصلی Figma هستند.

اگر به صورت فریلنسر کار می‌کنید و یا تیم کوچکی دارید، نسخه رایگان فیگما کاملا پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. اما برای تیم‌های بزرگ‌تر که نیاز به تعامل افراد بیشتری دارند، باید از نسخه‌های پولی این برنامه استفاده کنید.

در سال ۲۰۲۲، ادوبی، فیگما را به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار خرید. اما در سال ۲۰۲۳، حدس و گمان‌هایی مطرح شد که نشان می‌دهد، ادوبی، برای جلوگیری از تبدیل شدن فیگما به رقیب خود این کار را انجام داده است. به همین خاطر پرونده قانونی ضدانحصاری برای ادوبی، تشکیل شده است.

مقایسه ویژگی‌ها و امکانات طراحی

حالا که به طور خلاصه با این دو ابزار طراحی UI/UX آشنا شدید، نوبت بررسی دقیق‌تر هر کدام و مقایسه امکانات طراحی که به شما می‌دهند، می‌رسد. در این بخش می‌خواهیم بر اساس نوع امکانات و ویژگی‌ها، به مقایسه Adobe XD و Figma بپردازیم.

طراحی رابط کاربری

هدف اصلی هر دو نرم‌افزار، طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)‌ است. در هر دو ابزار امکان طراحی وکتور (Vector) با کمک ابزارهای خطی، اشکال و … وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی، طرح‌های مختلف را اجرا کنید.

اما وقتی نوبت به فضای طراحی می‌رسد، تفاوت‌ها شروع می‌شود. در XD شما تعداد نامحدود آرت بورد (Artboard) دارید که می‌تواند روی هر آرت بورد، طرح متفاوتی را اجرا کنید و در زمان پروتوتایپ ساختن، این آرت بوردها را به یکدیگر وصل کنید تا حالات مختلف استفاده کاربر از برنامه را ببینید.

در فیگما، فریم (Frames) جایگزین آرت بورد است و در هر فریم، می‌توانید صفحات اصلی و انواع المان‌های مختلف را (از جمله دکمه‌ها، بخش‌های محتوایی، المان‌های ناوبری و …) طراحی کنید. فریم‌ها دقیقا عملکردی شبیه آرت بورد دارند، با این تفاوت که امکان طراحی با اضافه کردن Grid و Layout هم دارند.

ساخت پروتوتایپ و طراحی تعاملی

Prototype-and-Collaboration-Design

یکی از اهداف اصلی این دو نرم‌افزار، طراحی تعاملی و ساخت نمونه اولیه از محصولات دیجیتال است. طراحی تعاملی به نوعی از طراحی گفته می‌شود که هدف اصلی آن، بررسی تعاملات کاربران با محصول دیجیتال است.

هم ادوبی XD و هم Figma، امکانات طراحی تعاملی و ساخت پروتوتایپ و وایرفریم را دارند. در نرم‌افزارهای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، نمونه اولیه با کمک برخی محرک‌ها (Triggers) ساخته می‌شود. تریگرها در واقع دستورات پیش‌فرضی هستند که با اعمال هر کدام، می‌توانید عملکرد محصول را ببینید.

بگذارید برای درک بهتر، چند مثال از تریگر را بررسی کنیم:

  • On Click: پس از کلیک روی دکمه x، کاربر به صفحه y برود.
  • Back: به صفحه قبلی برگردد.
  • Transition Types: نحوه انتقال به صفحات بعد را مشخص می‌کند.
  • Tap: با لمس دکمه x، اتفاق y بیفتد.
  • Time: پس از گذشت مقدار زمان مشخص، اتفاق y رقم بخورد.

مثال‌های بالا، تنها بخشی از تریگرهایی هستند که می‌توانید برای ساخت نمونه اولیه استفاده کنید. اما در حالت کلی، Adobe XD مجموعه کامل‌تری از تریگر‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و به همین خاطر می‌توانید پروتوتایپ بهتری داشته باشید.

کارگروهی و همکاری در طراحی

بسیاری از طراحان UI/UX به عنوان عضوی از تیم محصول فعالیت می‌کنند؛ به همین خاطر تعامل با سایر اعضای تیم برای آن‌ها مهم است. یکی از تفاوت‌های مهم فیگما و XD، در نحوه تعامل اعضای تیم است.

همانطور که گفتیم، Figma یک ابزار آنلاین است که روی هر سیستم و هر مرورگری اجرا می‌شود. آنلاین بودن نرم‌افزار باعث شده است تا اشتراک‌گذاری طرح‌ها ساده باشد. با ایجاد دسترسی برای اعضای تیم، آن‌ها می‌توانند وارد برد شما در فیگما شوند و تغییرات را به صورت لحظه‌ای (Real-time) ببینند و با استفاده از کامنت یا گزینه ویرایش (Edit)، روی طرح نظر بدهند.

اما در ادوبی XD چنین امکانی وجود ندارد. از آنجایی که XD نرم‌افزاری آفلاین است، شما باید هر بار طراحی را انجام دهید و سپس از طریق پیام‌رسان، شبکه داخلی شرکت و یا پلتفرم‌های ابری (مانند گوگل درایو، Adobe CC و …) طرح‌ها را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. این موضوع باعث می‌شود تا زمان رفت و برگشت برای هر ویرایش افزایش پیدا کند و ناهماهنگی بین اعضا هم بیشتر شود.

البته در آپدیت‌های آخر، ویژگی Co-editing به این نرم‌افزار اضافه شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا در پلتفرم ابری Adobe CC،‌ همزمان روی یک طرح کار کنید، اما تغییرات تا زمانی که کاملا اعمال و تایید نشوند، نمایش داده نمی‌شوند و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد ناهماهنگی شود.

کتابخانه‌ها و منابع طراحی

منابع و کتابخانه‌های پیش‌فرض، از مواردی هستند که برای طراحان اهمیت زیادی دارند. برای همین شاید بخش مهمی از مقایسه Adobe XD و Figma مربوط به همین ویژگی باشد. یکی از مزایای فیگما، داشتن کتابخانه تیمی است.

زمانی که شما با تیم خود روی یک پروژه می‌کنید، منابعی دارید که ممکن است در هر نقطه‌ای از پروژه به آن‌ها نیاز داشته باشید. کتابخانه تیمی فیگما به شما این اجازه را می‌دهد تا یک کتابخانه شخصی‌سازی شده از کارهای خود را بسازید و با اعضای تیم به اشتراک بگذارید. این کتابخانه می‌تواند شامل المان‌های چندبار مصرف، پالت رنگی، فونت‌ها و … باشد.

در XD اما شما در حالتی می‌توانید از منابع اشتراکی استفاده کنید که اکانت Adobe CC داشته باشید. با این وجود، استفاده از گزینه اشتراکی و همکاری در ادوبی، مشخصا سخت‌تر از فیگما است.

تحویل طرح به توسعه‌دهنده

وقتی که شما طرحی را آماده می‌کنید که قرار است تبدیل به یک وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل و … شود، باید به شکلی آن را آماده کنید که توسعه‌دهندگان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. به طرحی که آماده تحویل به توسعه‌دهنده است، Handoff گفته می‌شود.

در فیگما شما می‌توانید از طرح خود، به صورت کدهای CSS، سوئیفت (Swift) برای iOS و XML برای اندروید، خروجی بگیرید. همچنین اگر تغییری در طرح ایجاد کنید، این تغییر به صورت خودکار روی کد هم اعمال می‌شود.

در XD شما می‌توانید طرح خود را به شکل خروجی CSS داشته باشید؛ اما برای این کار اول باید یک Developer link ایجاد کنید و سپس لینک را در مرورگر باز کنید. برخلاف فیگما، اگر تغییری در طرح XD ایجاد کنید، باید دوباره لینک را بسازید و به‌روزرسانی کنید.

پلاگین‌ها و ادغام با سایر برنامه‌ها

Figma-and-XD-Plugins

یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند برای طراحان UI/UX مهم باشد، امکان استفاده از پلاگین‌ها (افزونه‌ها) مختلف و ادغام با سایر برنامه‌های طراحی است. برای مثال ادوبی XD به شما این امکان را می‌دهد تا در کنار ابزار اصلی، با اپلیکیشن‌های Adobe CC، مانند فتوشاپ و ایلوستریتور هم کار کنید و بتوانید طرح‌های مربوط به هر نرم‌افزار را در سایر نرم‌افزارهای این مجموعه اجرا کنید. در فیگما، شما با یک جامعه بزرگ از طراحان UI/UX و توسعه‌دهندگان در ارتباط هستید که برای بهبود عملکرد و جریان کارها، پلاگین‌های مختلفی را توسعه و انتشار می‌دهند. همچنین شما می‌توانید طرح‌های XD را در فیگما اجرا و ویرایش کنید.

پیشنهاد مطالعه : ماک آپ چیست؟

هزینه و لایسنس

همانطور که در معرفی اولیه گفتیم، برخلاف Figma که نسخه رایگان دارد، برای استفاده از ادوبی XD باید این نرم‌افزار را بخرید.

در نسخه رایگان فیگما شما می‌توانید ۳ فایل رایگان فیگما و فیگ‌جم (FigJam) را در کنار تعداد نامحدود فایل شخصی داشته باشید. همچنین می‌توانید هر تعداد هم‌تیمی را به برد خود در فیگما اضافه کنید.

اگر قصد دارید از ویژگی‌هایی مثل گزینه‌های اشتراک‌گذاری، فایل‌های نامحدود فیگما، تاریخچه نسخه نامحدود (ذخیره از اولین تا آخرین نسخه) و … استفاده کنید، بهتر است نسخه پولی فیگما را انتخاب کنید. هزینه نسخه پولی فیگما، از ماهیانه ۱۲ یورو به ازای هر کاربر شروع می‌شود.

همانطور که گفتیم، ادوبی نسخه رایگان ندارد و هزینه استفاده از نرم‌افزار XD یا اشتراک مجموعه Adobe CC، از ماهیانه ۹.۹۹‌ دلار شروع می‌شود.

Adobe XD یا Figma؛ کدام بهتر است؟

XD-and-Figma-Pros-and-Cons

در بخش‌های بالا به صورت جامع، سعی کردیم ویژگی‌ها و مزایا و معایب Adobe XD و Figma را مرور کنیم. در این بخش می‌توانید یک مقایسه سریع از ویژگی‌ها و مزایا و معایب این دو ابزار کاربردی را ببینید.

ویژگی Adobe XD Figma
ایجاد تغییرات لحظه‌ای و هماهنگ با تیم ندارد دارد
نسخه رایگان ندارد دارد
Handoff محدود (فقط CSS) CSS, Swift و XML
ساخت پروتوتایپ و وایرفریم دارد دارد
دسترسی به منابع و کتابخانه‌ها محدود دارد + امکان ایجاد کتابخانه تیمی
پلاگین‌ها محدود تعداد زیادی پلاگین
امکانات به اشتراک‌گذاری بسیار محدود فوری و به صورت آنلاین
کاربری راحت‌تر برای کاربران تازه‌کار و تمرین برای کار تیمی و پروژه‌های بزرگ

در نهایت باید بگوییم که انتخاب بین XD و Figma، کاملا به نحوه کار و نیازهای شما بستگی دارد. اما در حالت کلی، با توجه به اینکه فیگما ابزاری آنلاین و به‌روز است که از هر کجا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، همچنین با توجه به قابلیت‌های کار تیمی که فیگما دارد، به نظر می رسد این ابزار گزینه بهتری برای طراحی UI/UX است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم نگاهی به دو ابزار محبوب طراحی UI/UX، یعنی Adobe XD و Figma بیندازیم. در هر بخش سعی کردیم ویژگی‌های این ابزارها را بررسی کنیم و در نهایت با مقایسه Adobe XD و Figma، به یک جمع‌بندی روی کاربردی بودن این ابزارها رسیدیم. همانطور که به آن اشاره کردیم، اینکه XD را انتخاب کنید یا Figma، کاملا به نیازهای طراحی شما بستگی دارد. اگر در تیمی که از چندین نفر تشکیل شده است کار می‌کنید، نیاز به تعامل زیادی دارید و پلاگین‌های مختلفی را برای طراحی لازم دارید، فیگما می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. در عین حال اگر می‌خواهید طراحی را به تازگی شروع کنید و یا به صورت فریلنسر کار می‌کنید و حجم زیادی از تعامل مستقیم ندارید، ادوبی XD می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)
نویسنده:

مطالب مرتبط