خانه / توسعه‌ نرم‌افزار / تفاوت‌های ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native)

تفاوت‌های ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native)

تفاوت‌های ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native)

نویسنده:

زمان مطالعه 12 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

ری‌اکت (React JS) و ری‌اکت نیتیو (React Native) دو فریم‌ورک برای توسعه رابط کاربری هستند که توسط فیسبوک طراحی شده‌اند. قبل از اینکه یکی از این دو گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید، بهتر است تفاوت‌ها، مزایا و معایب آن‌ها را مقایسه کنید و ببینید با توجه به نیازها و اهدافتان، کدام یک گزینه مناسب‌تری خواهد بود. برای کمک به شما، در این مقاله از آسا به بررسی تفاوت‌های React JS و React Native از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم تا به شما در درک بهتر و استفاده بهینه از این ابزارها کمک کنیم. با ما همراه باشید.

ری اکت (React JS) چیست؟

React-JS

ری اکت جی اس (React JS) یک کتابخانه جاوا اسکریپت محبوب برای ساخت رابط‌های کاربری (UI) وب است. این کتابخانه توسط فیسبوک توسعه یافته و به دلیل سادگی در یادگیری، کارایی بالا و رویکرد مبتنی بر کامپوننت به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای توسعه فرانت‌اند تبدیل شده است.

با استفاده از ری‌اکت، شما می‌توانید رابط‌های کاربری پیچیده را به اجزای کوچک‌تر و قابل استفاده مجدد به نام کامپوننت تقسیم کنید. این کامپوننت‌ها کد و داده‌های خاص خود را دارند و با هم ترکیب می‌شوند تا کل رابط کاربری را تشکیل دهند.

ری‌اکت نیتیو (React Native) چیست؟

React-Native

React Native یک فریم‌ورک متن‌باز برای ساخت برنامه‌های موبایل چندسکویی با استفاده از React JS است. این به این معنی است که می‌توانید از کد React JS خود برای ایجاد برنامه‌هایی برای iOS و Android استفاده کنید. React Native راهی عالی برای ایجاد برنامه‌های موبایل با رابط کاربری کاربرپسند و عملکرد روان است. در حقیقت React Native همان JS React است، اما به جای استفاده از کامپوننت‌های وب به عنوان بلوک‌های سازنده، از کامپوننت‌های بومی استفاده می‌کند. به همین دلیل است که این فریمورک به جای مرورگر، پلتفرم‌های موبایل را هدف قرار می‌دهد.

در ادامه تفاوت‌های ری‌اکت و ری‌اکت نیتیو را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

تفاوت React Native و ReactJS در نحوه عملکرد

خب حالا که کمی با این دو ابزار توسعه آشنا شده‌اید حتما می‌پرسید چه چیزی در پشت صحنه آن‌ها است. ری‌اکت JS از Virtual DOM برای ایجاد یک UX شگفت‌انگیز استفاده می‌کند، در حالی که React Native از APIها برای ارائه مؤلفه‌های UI استفاده می‌کند که می‌توانند برای هر دو سیستم عامل Android و iOS استفاده شوند. اما Virtual DOM و API چه هستند؟React Native vs ReactJS How Do They Work

برای اینکه بدانید Virtual DOM در ری‌اکت چیست ابتدا باید با مفهوم DOM آشنا باشید. Document Object Model یا به اختصار DOM یک رابط برنامه‎نویسی ضروری است که یک سند وب و محتوای آن را نشان می‌دهد. این رابط همچنین امکان ایجاد، تغییر و حذف عناصر را از یک سند HTML فراهم می‌کند. دام مجازی یا Virtual DOM در React، یک نمایش مجازی از DOM واقعی است. این بدان معناست که Virtual DOM همزمان با ایجاد رابط کاربری پویا، به‌روزرسانی‌های سریع را مدیریت می‌کند. تفاوت اصلی این است که DOM مجازی، سریع است، عملکرد بهتری دارد و تجربه کاربری بهتری نسبت به به‌روزرسانی‌های DOM واقعی دارد.

در سمت مقابل، React Native بر استفاده از APIهای بومی متمرکز است. این فریم‌ورک از جاوا برای رندر کردن مولفه‌های اندروید و از Objective-C برای نوشتن مؤلفه‌های iOS هنگام رندر کردن مؤلفه‌های UI استفاده می‌کند. همانطور که می‌بینید ری‌اکت نیتیو از CSS و HTML استفاده نمی‌کند.

تفاوت ری‌اکت و ری‌اکت نیتیو در بهره‌وری عملکرد

عملکرد بهینه React JS بستگی به عملکرد مرورگر و نحوه بهینه‌سازی کد جاوااسکریپت دارد. بهینه‌سازی‌ها و تکنیک‌هایی مانند Lazy Loading، استفاده از Web Workers و Memoization می‌تواند به بهبود عملکرد کمک کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فریم ورک  Nuxt.Js

React Native به دلیل استفاده از ویوهای نیتیو، عملکرد بهتری نسبت به وب اپلیکیشن‌ها دارد. اما همچنان ممکن است برخی محدودیت‌ها و چالش‌های مربوط به پل ارتباطی (Bridge) بین جاوااسکریپت و کد نیتیو وجود داشته باشد. استفاده از تکنیک‌هایی مانند فریم‌های ثابت، بهینه‌سازی تصاویر و کاهش تعداد پل‌های ارتباطی می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد.

تفاوت تجربه کاربری (User Experience)

ری‌اکت به شما امکان می‌دهد تا وب اپلیکیشن‌های بسیار تعاملی و واکنش‌گرا بسازید، اما تجربه کاربری نهایی بستگی به مرورگر و دستگاه کاربر دارد. طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design) و استفاده از فریم‌ورک‌های CSS مانند Bootstrap یا Material-UI می‌تواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند.

ری‌اکت نیتیو هم امکان توسعه اپلیکیشن‌هایی با تجربه کاربری نزدیک به اپلیکیشن‌های نیتیو را فراهم می‌کند. بنابراین اکثر کاربران تفاوتی بین اپلیکیشن‌های ساخته شده با ری‌اکت و اپلیکیشن‌های بومی احساس نمی‌کنند. با این وجود، استفاده از کتابخانه‌های طراحی نیتیو مانند React Native Elements یا NativeBase می‌تواند به بهبود بیشتر تجربه کاربری کمک کند.

تفاوت انیمیشن‌ها در React Native وReact JS

هر دو از انیمیشن برای افزودن پویایی و جذابیت به رابط‌های کاربری استفاده می‌کنند. با این حال، بین نحوه پیاده‌سازی و عملکرد انیمیشن‌ها در این دو پلتفرم تفاوت‌هایی وجود دارد.

React JS از کتابخانه React Animation برای مدیریت انیمیشن‌ها و از CSS Transitions و JavaScript Animation APIs برای ایجاد انیمیشن‌های کارآمد استفاده می‌کند. انیمیشن‌ها در ری‌اکت به طور کامل در DOM اجرا می‌شوند، به این معنی که می‌توانند از مزایای عملکرد و قابلیت‌های DOM مانند سخت‌افزار GPU استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: CSS Grid چیست؟

React Native از سیستم انیمیشن داخلی خود با نام Animated برای مدیریت انیمیشن‌ها استفاده می‌کند. Animated از اجزای بومی پلتفرم مقصد برای ایجاد انیمیشن‌ها بهره می‌برد و این یعنی انیمیشن‌ها به طور بومی و روان در iOS و Android اجرا می‌شوند.

در مجموع باید گفت که ری‌اکت نیتیو در قسمت انیمیشن، انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه می‌دهد اما منحنی یادگیری آن تند‌تر است.

تفاوت سینتکس در React Native و React JS

هر دو از سینتکس مشابهی بر پایه JavaScript استفاده می‌کنند، اما بین آن‌ها تفاوت‌های ظریفی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. اولین تفاوت در نامگذاری کامپوننت‌هاست؛ به عنوان مثال در ری‌اکت نیتیو، شما از «TouchableOpacity» به جای «Button» برای یک دکمه استفاده می‌کنید. علاوه بر این، نحوه استایل‌دهی در این دو هم متفاوت است و React Native از StyleSheet برای مدیریت استایل‌ها به جای CSS مستقیم در React JS استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: برنامه نویسی ماژولار چیست؟

در مجموع باید گفت که سینتکس React Native کمی پیچیده‌تر از React JS است و این به دلیل ویژگی‌های اضافی است که این فریم‌ورک برای توسعه برنامه‌های موبایل ارائه می‌دهد. با این حال، اگر با React JS آشنا هستید، یادگیری سینتکس React Native باید نسبتا آسان باشد.

پایه فناوری

پایه فناوری ری‌اکت نیتیو در مقایسه با ری‌اکت پیچیده‌تر است و به همین دلیل می‌تواند برای توسعه‌دهندگان جدید گیج‌کننده باشد. نکته اصلی این است که React یک کتابخانه جاوا اسکریپت است و برای درک و استفاده موثر از آن، تنها به دانش JS، HTML و CSS نیاز دارید. در سمت مقابل ری‌اکت نیتیو را داریم که حالا می‌دانیم بر پایه ری‌اکت ساخته شده است. بنابراین برای استفاده از این فریم‌ورک باید به جاوا اسکریپت و ری اکت مسلط باشید. با این حال، React Native صرفا مبتنی بر جاوا اسکریپت نیست و برای اینکه بتوانید یک اپلیکیشن موبایل را توسعه دهید به ترکیبی از کدهای JS، C و جاوا نیاز دارید.

وابستگی به پلتفرم

ری‌اکت مستقل از پلتفرم است و تقریبا در تمام مرورگرهای رایج مثل کروم و فایرفاکس اجرا می‌شود. بنابراین، وابستگی خاصی به پلتفرم ندارد و اپلیکیشن‌های ساخته شده با React JS می‌توانند روی هر دستگاهی که یک مرورگر وب مدرن دارد اجرا شوند. در سمت دیگر، ری‌اکت نیتیو برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل برای سیستم‌عامل‌های iOS و Android طراحی شده است و به این پلتفرم‌ها و محیط‌های توسعه مربوطه آن‌ها یعنی Android Studio و Xcode وابسته است.

بیشتر بخوانید: تایپ اسکریپت چیست؟

علاوه بر این، حالا می‌دانید که ری‌اکت نیتیو از کامپوننت‌های نیتیو برای رندرینگ استفاده می‌کند. این به معنای آن است که برخی از کامپوننت‌ها و ویژگی‌ها ممکن است در iOS و Android متفاوت باشند و نیاز به پیاده‌سازی مجزا یا استفاده از کتابخانه‌های شخص ثالث برای هر پلتفرم داشته باشند.

مزایای React Native و React JS

خب فکر می‌کنم به مهم‌ترین تفاوت‌های ری‌اکت و ری‌اکت نیتیو پرداختیم. بنابراین بیایید مزایایی که هر یک از این ابزارهای توسعه در اختیار شما قرار می‌دهد را بررسی کنیم.

مزایای ری‌اکت

  • منحنی یادگیری آسان: اگر قصد یادگیری این کتابخانه را دارید، آموزش‌ها و مستندات زیادی را در اینترنت پیدا خواهید کرد که شما را در مسیر یادگیری یاری می‌کنند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگانی که به جاوا اسکریپت مسلط هستند به راحتی و در طول چند هفته می‌توانند به ری‌اکت مسلط شوند.
  • کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد: یک توسعه دهنده React JS می‌تواند از کامپوننت‌های مختلف در طول توسعه برنامه استفاده مجدد کند. هر کامپوننت منطق و رندر مخصوص به خود را ارائه می‌دهد و این منطق را می‌توان هر زمان که لازم باشد دوباره استفاده کرد تا توسعه سریعتر برنامه امکان‌پذیر شود.
  • DOM مجازی: Virtual DOM یکی دیگر از ویژگی‌های شگفت انگیز این کتابخانه است که عملکرد بسیار خوب و روان را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به افزایش کارایی و قابلیت استفاده کمک می‌کند.

مزایای ری‌اکت نیتیو

Advantages-of-React-Native-and-React-JS
  • یادگیری و پیاده سازی آسان: شاید این فریم‌ورک آسان‌تر از ری‌اکت نباشد، اما به شدت آسان‌تر از توسعه جداگانه یک برنامه برای پلتفرم‌های مختلف است. از طرفی باید به خاطر داشته باشید که این فریمورک بر پایه جاوا اسکریپت است، یکی از پرطرفدارترین و آسان‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا با اقیانوسی بزرگ از توسعه‌دهندگان و منابع!
  • کد قابل استفاده مجدد: مزیت اصلی استفاده از React Native این است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کراس پلتفرم (چند پلتفرمی) را توسعه دهند. با قابلیت استفاده مجدد کد این فریم‌ورک می‌توانید از یک پایگاه کد برای استقرار برنامه در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS استفاده کنید.
  • خطاهای کمتر: هنگام استقرار یک برنامه ساخته شده با ری‌اکت نیتیو روی پلتفرم‌های مختلف، به اشکال زدایی و بهینه سازی کمتری نیاز است، زیر عمده پایگاه کد شما یکسان خواهد بود. همین ویژگی، توسعه و به‌روزرسانی‌های آینده را نیز آسان‌تر خواهد کرد.

معایب React Js و React Native

با تمام مزایا و قابلیت‌های کاربردی این دو ابزار، برخی از معایب و چالش‌ها وجود دارند که باید از آن‌ها مطلع باشید.Disadvantages-of-React-Js-and-React-Native

چالش‌های ری‌اکت

  • JSX: ری‌اکت از JSX (JavaScript XML) استفاده می‌کند. JSX یک افزونه است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کدهای HTML را در React بنویسند. با این حال، بسیاری از توسعه‌دهندگان مستندات JSX را دوست ندارند و احساس می‌کنند یادگیری آن برای مبتدیان دشوار است.
  • به‌روز رسانی مداوم کتابخانه: نگرانی اصلی بسیاری از توسعه‌دهندگان این است تغییرات مکرر در کتابخانه React می‌تواند سرعت توسعه برنامه را به شدت کاهش دهد. با این حال، بهبودهای React در نهایت به نفع کاربران و خود برنامه است.
  • پشتیبانی محدود از SEO: ری‌اکت به طور پیش‌فرض برای برنامه‌های تک صفحه‌ای (SPA) طراحی شده است و به دلیل ماهیت SSR (رندرینگ سمت سرور) آن پشتیبانی خیلی خوبی از سئو ارائه نمی‌کند. البته، ابزارهایی مانند Next.js این مشکل را تا حدی حل کرده‌اند.

چالش‌های ری‌اکت نیتیو

  • کمبود ماژول‌های سفارشی: کمبود ماژول‌های بومی و وابستگی به کتابخانه‌های شخص ثالث، سرعت توسعه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ایجاد یک ماژول سفارشی به جای یکی، سه پایگاه کد جداگانه (RN، iOS، Android) ایجاد می‌کند.
  • به‌روزرسانی‌های مکرر: مجددا تکرار می‌کنیم که به‌روزرسانی‌های مکرر به خودی خود یک عیب محسوب نمی‌شود، اما در مقایسه با یک ابزار توسعه بالغ، می‌تواند سرعت توسعه را کاهش دهد.
  • عملکرد پایین‌تر نسبت به برنامه بومی: برنامه‌های نوشته شده با ری‌اکت نیتیو معمولا از نظر عملکرد کمی پایین‌تر از برنامه‌های بومی نوشته شده با زبان‌های Swift برای iOS و Kotlin یا Java برای Android هستند. از طرفی به دلیل وابستگی به واسط‌های نیتیو، برخی از مشکلات ممکن است تنها در یک پلتفرم خاص ظاهر شوند و این شناسایی و رفع مشکل را زمان‌بر می‌کند. با این وجود، ری‌اکت نیتیو همواره در حال بهبود است و این معضلات همین حالا هم تا حد زیادی برطرف شده‌اند.

جدول مقایسه ری‌اکت نیتیو و ری‌اکت

در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از تفاوت‌های این دو گزینه را مشاهده کنید:

ویژگی/جنبهری‌اکت (React JS)ری‌اکت نیتیو (React Native)
نوع اپلیکیشناپلیکیشن‌های وباپلیکیشن‌های موبایل اندروید و IOS
زبان برنامه‌نویسیجاوااسکریپت، HTML، CSSجاوااسکریپت (+ زبان پلتفرم مقصد برای برخی از ویژگی‌های خاص)
رندرینگرندر به HTML در مرورگررندر به ویوهای نیتیو سیستم‌عامل
کامپوننت‌هاکامپوننت‌های وب (div, span, etc.)کامپوننت‌های نیتیو (View, Text, Image)
استایل‌دهیCSS، Sass، CSS-in-JSStyleSheet در جاوااسکریپت
پلتفرم‌های پشتیبانی شدهتمامی مرورگرهای مدرناندروید و IOS (پشتیبانی غیر رسمی از مک و ویندوز)
عملکرد و تجربه کاربریوابسته به مرورگر و دستگاه کاربرتجربه کاربری نیتیو و نزدیک به اپلیکیشن‌های نیتیو
کتابخانه‌ها و ابزارهاکتابخانه‌های وب متنوع مانند Redux، React Routerکتابخانه‌های موبایل مانند Redux، React Navigation
وابستگی به پلتفرمعدم وابستگی به پلتفرم خاص، نیاز به مرورگر وبوابستگی به پلتفرم‌های موبایل، نیاز به محیط توسعه iOS و Android
ابزارهای توسعهDevTools مرورگرها، فریمورک‌های CSS مانند Bootstrapمحیط‌های توسعه نیتیو (Xcode، Android Studio)
مقایسه ری‌اکت نیتیو و ری‌اکت

کدام یک را انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال به نیازهای خاص و اهداف شما بستگی دارد و همانطور که دیدید هر یک از این ابزارهای توسعه، اهداف جداگانه‌ای را دنبال می‌کنند. اگر به دنبال ساخت اپلیکیشن‌های وب هستید، React JS انتخاب مناسب‌تری است. اما اگر می‌خواهید اپلیکیشن‌های موبایل با تجربه کاربری بومی بسازید، React Native گزینه بهتری خواهد بود. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ به ما در قسمت نظرات بگویید.

منابع:

www.freecodecamp.org | radixweb.com

۵/۵ – (۳ امتیاز)

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *