وب فریم ورک Nuxt.Js چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه
1403/02/01
0 نظر

اگر با فریم‌ورک‌های توسعه فرانت‌اند جاوا اسکریپت آشنا باشید، احتمالا Vue.js را هم می‌شناسید. Vue.js یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت است که برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود. با این حال، زمانی که اهمیت سئو و مدیریت پیچیدگی‌ها در برنامه‌های بزرگ به میان می‌آید، Vue.js خیلی موفق نیست! اینجاست که Nuxt.js وارد می‌شود تا با این چالش‌ها روبه‌رو شود. اما چگونه؟ با ما در این مقاله از ویستا سامانه آسا همراه باشید تا به معرفی Nuxt.js، ویژگی‌های کلیدی و تفاوت آن با Vue.js بپردازیم.

Nuxt.js چیست؟

Nuxt.js یکی از فریم‌ورک‌های رایگان و متن باز جاوا اسکریپت است. این فریم‌ورک به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها و صفحات Vue.js را در سمت سرور، قبل از ارائه به کلاینت رندر کنید. این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر محتوای صفحه را درک کنند، در نتیجه زمان بارگذاری اولیه صفحه بهبود می‌یابد و SEO وب‌سایت هم بهتر می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت Nuxt.js فرآیند ساخت برنامه‌های Vue.js را ساده می‌کند؛ به خصوص برای پروژه‌هایی که نیاز به بهینه‌سازی سئو، بارگذاری سریع صفحه اولیه یا رندر وبسایت توسط سرور دارند. این دقیقا همان کاری است که Next.js برای React انجام می‌دهد. با وجود اینکه رندر سمت سرور صفحات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Nuxt.js است، اما ویژگی‌های دیگری هم دارد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

What Is Nuxt.Js Web Framework

ویژگی‌های کلیدی Nuxt.js

فریم‌ورک به دلیل داشتن ویژگی‌های فراوان، توسعه برنامه‌های کاربردی Vue.js را ساده می‌کند، به همین دلیل محبوبیت زیادی در بین توسعه‌دهندگان دارد. در ادامه برخی از ویژگی‌های کلیدی آن آورده شده است.

Key-Features-of-Nuxt.js

رندرینگ سمت سرور (SSR)

همانطور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Nuxt.js، پشتیبانی از SSR (Server-Side Rendering) به معنی رندر سمت سرور است. این ویژگی اجازه می‌دهد تا برنامه Vue.js قبل از ارسال به کلاینت در سمت سرور رندر شود. اما چرا این ویژگی مهم است؟ خب باید بدانید که در حال حاضر، ربات‌های موتور جستجو به خوبی نمی‌توانند محتوای صفحات را با استفاده از ظاهر بصری آن‌ها یا کدهای جاوا اسکریپت و Vue.js درک کنند. اینجاست که فریم‌ورک‌هایی مانند Nuxt.js، صفحات وبسایت را به صورت کدهای HTML و CSS رندر می‌کنند تا ربات‌ها بتوانند به صورت کامل محتوای صفحات را درک کنند.

بیشتر بخوانید: تایپ اسکریپت چیست؟

مسیریابی خودکار

Nuxt.js می‌تواند با استفاده از ساختار فایل پروژه، مسیرها را به صورت خودکار ایجاد کند. شما فقط باید اجزای Vue خود را در دایرکتوری `pages` سازماندهی کنید و بقیه کارها را به Nuxt.js بسپارید تا مسیرهای مربوطه را برای شما ایجاد ‌کند. به عنوان مثال، اگر فایلی به نام about.vue در فهرست صفحات ایجاد کنید، این فریم‌ورک به طور خودکار مسیری برای آدرس /about ایجاد می‌کند. این امر ایجاد و مدیریت مسیرها را بدون نیاز به پیکربندی دستی آن‌ها آسان می‌کند.

تقسیم کد

Nuxt.js به طور خودکار تقسیم کد را انجام می‌دهد، به این معنی که کد شما را به تکه‌های کوچکتر تقسیم می‌کند تا فقط در صورت نیاز بارگذاری ‌شوند. این کار با کاهش زمان بارگذاری اولیه صفحه و بهینه‌سازی استفاده از منابع سمت مشتری، عملکرد وب‌سایت را بهبود می‌بخشد. از طرفی می‌دانیم که سرعت بیشتر بارگذاری وب‌سایت به بهبود رتبه‌بندی آن از سمت گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند.

تولید سایت استاتیک (SSG)

علاوه بر SSR، ناکس از SSG یعنی تولید سایت استاتیک هم پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که در طول فرآیند ساخت، کل وب‌سایت خود را به فایل‌های HTML ایستا از قبل رندر کنید. این روش برای وب‌سایت‌های پر محتوا عالی است، زیرا ویژگی‌هایی مانند عملکرد بهبود یافته و کاهش بار سرور را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: انگولار چیست؟

مژولاریتی

این فریم‌ورک بسیار ماژولار است و به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد آن را با استفاده از افزونه‌ها و ماژول‌ها گسترش دهید. این معماری ماژولار، ادغام کتابخانه‌های شخص ثالث، ابزارها و عملکردها را در برنامه شما آسان می‌کند.

Middleware

فریم‌ورک ناکس از میان‌افزار یا Middleware پشتیبانی می‌کند. یک میان‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا قبل از تکمیل درخواست، کد را اجرا کنید. سپس، بر اساس درخواست دریافتی، می‌توانید پاسخ متناسب با آن را ارائه دهید. به عبارت ساده‌تر، میا‌ن‌فزارها توابع سفارشی هستند که قبل از رندر کردن یک صفحه یا گروهی از صفحات اجرا می‌شوند. بررسی احراز هویت، تغییر پاسخ سرور یا دسترسی به کوکی‌ها برخی از رایج‌ترین موارد استفاده از میان‌افزارها هستند.

جامعه و اکوسیستم

ناکس از یک جامعه فعال و یک اکوسیستم غنی از پلاگین‌ها، ماژول‌ها و برنامه‌های افزودنی بهره می‌برد. با این حال، جامعه آن هنوز به اندازه Vue.js یا React.js بالغ نیست و در برخی مواقع باید بین منابع و اسناد این فریم‌ورک جستجو کنید تا به پاسخ برسید.

معایب و چالش‌های Nuxt.js

با وجود مزایا و ویژگی‌های زیادی که این فریم‌ورک در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، چالش‌هایی وجود دارد که بهتر است از آن‌ها مطلع باشید.

Disadvantages-and-Challenges-of-Nuxt.js

برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

افزایش پیچیدگی

درست است که ویژگی‌های بی‌شمار ناکس امکانات زیادی در اختیارتان قرار می‌دهند، اما این ویژگی‌های اضافی می‌توانند برنامه را در مقایسه با یک برنامه استاندارد VUE.js پیچیده‌تر کنند. درک برخی مفاهیم خاص NUXT، مانند رندرینگ سمت سرور، ممکن است به تلاش و زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

انعطاف‌پذیری محدود

از آن‌جایی که این فریم‌ورک برای کاربردهای متداول توسعه وب طراحی شده، ممکن است برای موارد خاص انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد. اگر به موارد خاص یا معماری برنامه‌های غیرمتعارفی نیاز دارید، ممکن است با محدودیت‌هایی در این فریم‌ورک مواجه شوید که در VUE.js وجود ندارند.

حجم بیشتر صفحات

به دلیل پشتیبانی از رندر سمت سرور و تولید سایت ایستا، برنامه‌های Nuxt.js نسبت به برنامه‌های استاندارد VUE.js اندازه بسته بزرگ‌تری دارند. همچنین تعداد درخواست‌های موردنیاز برای پردازش در این فریم‌ورک بیشتر از فریم‌ورک‌هایی مانند Vue.js و Next.js است. همه این‌ها می‌توانند زمان بارگذاری کامل صفحات را طولانی‌تر کنند.

بیشتر بخوانید: روش‌های کسب درآمد از جاوا اسکریپت

مقایسه Nuxt.js و Vue.js

خب تا اینجای مطلب با این فریم‌ورک آشنا شدید، اما وقت آن رسیده که بدانیم Nuxt.js و Vue.js چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

Nuxt.js-Vs.-Vue.js

در حقیقت باید گفت که ناکس یک مکمل برای Vue.js است، مکملی که با ارائه ویژگی‌هایی مانند رندر سمت سرور (SSR)، تولید سایت ایستا (SSG)، مسیریابی خودکار، مدیریت میان‌افزار، تقسیم کد و …، Vue.js را توانمد‌تر می‌کند. بنابراین تفاوت‌های کلیدی میان این دو فریم‌ورک، به پشتیبانی آن‌ها از چنین ویژگی‌هایی مربوط است. در ادامه با استفاده از یک جدول این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی Nuxt.js  Vue.js 
رندرینگ رندرینگ سمت سرور (SSR) و تولید سایت استاتیک (SSG) رندرینگ سمت کلاینت (CSR)
مسیریابی مسیریابی خودکار بر اساس ساختار فایل تنظیمات دستی با استفاده از مسیریاب 
SSR Support پشتیبانی کامل از SSR به صورت پیش‌فرض از SSR پشتیبانی نمی‌کند
Code Splitting تقسیم کد خودکار نیازمند تنظیمات اضافی با استفاده از ابزارهایی مانند Webpak
Middleware پشتیبانی داخلی از میان‌افزار به صورت پیش‌فرض از میان‌افزار پشتیبانی نمی‌کند
SEO  سئو خوب به لطف پشتیبانی از SSR، واکشی اولیه، بارگذاری تنبل (Lazy load) و … نیازمند وقت و تلاش بیشتر برای بهبود سئو
Community & Ecosystem جامعه به نسبت کوچک‌تر اما فعال و در حال گسترش جامعه فعال و بالغ

آیا بهتر است به جای Vue.js از Nuxt.js استفاده کنیم؟

اینکه آیا باید از Nuxt.js به جای Vue.js استفاده کنید یا نه بستگی به نیازهای خاص پروژه شما دارد. اگر در حال ساخت یک برنامه کوچک تا متوسط هستید، احتمالا Vue.js برایتان کافی است. با این حال، اگر برنامه‌ای بزرگ‌تر می‌سازید که به رندر سمت سرور یا سئوی بهتر نیاز دارد، Nuxt.js ممکن است انتخاب بهتری باشد. در اینجا به چند سؤال که هنگام انتخاب بین Vue.js و Nuxt.js باید از خود بپرسید پاسخ می‌دهیم:

  • آیا به رندر سمت سرور نیاز دارید؟ اگر به زمان بارگذاری اولیه صفحه سریع‌تر و سئوی بهتر نیاز دارید، Nuxt.js با ارائه رندر سمت سرور و SSR به شما کمک می‌کند.
  • آیا برنامه کاربردی مدنظر شما بزرگ است؟ اگر در حال ساخت یک برنامه کاربردی در مقیاس بزرگ هستید، Nuxt.js می‌تواند به شما در سازماندهی و نگهداری کد کمک کند.
  • آیا نیاز دارید که سئو سایت را بهبود ببخشید؟ Nuxt.js با را ارائه ویژگی‌هایی مانند تقسیم خودکار کد، واکشی اولیه و بارگذاری تنبل (Lazy load) می‌تواند به بهبود عملکرد و سئو وب‌سایت شما کمک کند.
  • آیا به مسیریابی سمت کلاینت و سمت سرور نیاز دارید؟ فریم‌ورک ناکس از هر دو نوع مسیریابی پشتیبانی می‌کند که تجربه کاربری و سئوی برنامه شما را بهبود می‌بخشد.
  • آیا می‌خواهید از افزونه‌ها و ماژول‌های از پیش‌ساخته استفاده کنید؟ اگر نیاز دارید که سرعت توسعه برنامه خود را افزایش دهید، Nuxt.js انتخاب بهتری است؛ زیرا تعدادی پلاگین و ماژول از پیش‌ساخته شده را ارائه می‌دهد که توسعه ویژگی‌های جدید را سریع و آسان می‌کند.

سخن پایانی

به پایان این مطلب رشسیدیم و فکر می‌کنیم هرآنچه که نیاز بود در مورد فریم‌ورک Nuxt.js بدانید را گفتیم. آیا باید این فریم‌ورک را یاد بگیرید؟ در پاسخ باید بگوییم بله! ممکن است در بسیاری از پروژه‌ها، Vue.js کافی باشد اما تسلط بر Nuxt.js شما را به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند توانمند تبدیل خواهد کرد که می‌تواند یک وبسایت با سئو خوب، بارگذاری سریع‌تر و کلی از امکانات دیگر را طراحی کند.

منابع:

nuxt.com | vueschool.io

۴/۵ - (۱ امتیاز)

مطالب مرتبط