راهکار‌هایی برای ایجاد ارتباط تیمی خوب

دسته بندی: منابع انسانی
4 دقیقه زمان مطالعه
1402/11/30
0 نظر

لازمه کار تیمی (Team Work) خوب، داشتن ارتباط تیمی خوب است؛ از این جمله می‌توان اینطور برداشت کرد که اعضای یک تیم برای همکاری و پیش‌برد اهداف تیم نیاز دارند با هم ارتباط خوبی داشته باشند. در واقع داشتن ارتباط مناسب می‌تواند هم در زندگی شخصی و هم در زندگی شغلی و کاری تاثیرات به‌سزایی داشته باشد.

ارتباط مؤثر در تیم چه مزیت‌هایی دارد؟ ارتباط ضعیف چه تاثیری بر تیم می‌‌گذارد؟
افزایش بهره‌وری افراد ایجاد محیطی ناپایدار
افزایش خلاقیت افراد کاهش بهره‌وری افراد
کمک به پذیرش راحت‌تر تغییرات در میان افراد تیم اختلال در همکاری تیمی
کمک به ایجاد یک محیط امن ایجاد تنش
کمک به عزت نفس شغلی ایجاد تعارض

چطور می‌توانیم ارتباط تیمی خوب و مؤثر ایجاد کنیم؟

ایجاد یک تیم خوب و ساختن ارتباط تیمی مناسب، چیزی است که می‌توان با رعایت یک سری راهکار به آن رسید. اما این راهکارها چیستند؟ در ادامه به راهکارهای رسیدن به یک تیم خوب می‌پردازیم و برای هر کدام یک مثال ذکر می‌کنیم تا درک آن‌ها راحت‌تر باشد.

چطور می‌توانیم ارتباط تیمی خوب و مؤثر ایجاد کنیم؟

۱- صادق باشید

گاهی اوقات ممکن است افراد به دلیل ترس از مخالفت کردن، خودشان رو با شرایط سازگار کنند. غافل از اینکه گاهی ممکن است همین مخالفت‌، ایده‌ها و نظرات متفاوتی را ایجاد کند و باعث رشد و توسعه تیم شود. حقیقت این است که عدم صداقت می‌تواند فرد را از سایر اعضای تیم دور کند.

بیشتر بخوانید: روان شناسی سازمانی چیست؟

مثال: فرض کنید در تیم بازاریابی هستید. برای خدمت جدیدی که سازمان یا شرکت شما می‌خواهد ارائه دهد، شعاری انتخاب شده است. همه اعضا تیم، با شعاری که انتخاب شده، موافق هستند، جز یک نفر! اگر این فرد نظر و ایده مخالف خود را عنوان نکند، پیام تبلیغاتی ممکن است از دید مشتریان اشتباه تفسیر شود و تبعات مختلفی را برای شرکت یا سازمان به دنبال داشته باشد. یا این که آن یک نفر نظر مثبت و سازنده‌ای داشته باشد که باعث شود شعار انتخابی کیفیت بهتری پیدا کند، اما از گفتن آن اجتناب کند. تمامی این موارد می‌تواند فرد را از سایر اعضای تیم دور و داشتن ارتباط خوب را سخت کند.

۲- شفاف و مختصر صحبت کنید

سعی کنید، قبل از صحبت کردن، فکر کنید. این موضوع رو در نظر بگیرید که با استفاده از چه کلماتی، می‌توانید پیام خودتان را به صورت شفاف به مخاطبتان انتقال دهید.

مثال: فرض کنید، می‌خواهید با مدیر یا سرپرستتان صحبت کنید. با اینکه می‌دانید مشغله زیادی برای این افراد وجود دارد، معمولا چه مدل گفتگویی را انتخاب می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید سکوت کنید و از موضوع بگذرید؟ یا وقتی را برای گفتگو در بهترین زمان ممکن فراهم و صحبت می‌کنید؟ هرچقدر شفاف‌تر و با مثال‌های بیشتری بتوانید منظورتان را انتقال بدهید، احتمال سوء تفاهم هم خیلی کمتر می‌شود.

۳- با احترام و با ملاحظه رفتار کنید

به زمان و انرژی هم‌تیمی های خودتان توجه کنید و مراقب باشید که بار اضافه‌ای را برایشان ایجاد نکنید. اگر میخواهید کار یا وظیفه‌ای را به آن‌ها بسپارید، حتما توجه کنید، که آیا آنها در شرایط خوبی هستند؟ آیا زمان خوبی برای صحبت کردن است یا خیر؟

مثال: فرض کنید همکارتان در حال تمرکز روی پروژه‌ای است که باید تا آخر روز تحویل بدهد، شما هم از این موضوع اطلاعی ندارید و میخواهید کار جدیدی را به ایشان بسپارید یا در مورد کارهای قبلیتان صحبت کنید. اینجا بهتر است قبل از گفتن درخواست یا انتظار، از فرد مقابل بپرسید که آیا شرایط خوبی برای صحبت‌کردن دارد یا خیر؟ و بعد مسئله خودتان را مطرح کنید.

۴- به دقت گوش دهید

یکی از راه‌های ایجاد ارتباط مؤثر، گوش دادن فعال است. گوش‌دادن فعال، مهارت یاد گرفتنی است و ما می‌توانیم این مهارت را در خودمان ارتقا دهیم. یکی از راه‌های تقویت این مهارت این است که در حین صحبت کردن طرف مقابل را تشویق کنید.

بیشتر بخوانید: کوچینگ و بازخورد

مثال: فرض کنید هم‌تیمی شما در مورد موضوع یا مسئله‌ای که به تازگی برایش ایجاد شده صحبت می‌کند. در اینجا بهتر است دقیق گوش بدهیم و در آخر برداشت‌هایی که از صحبت فرد مقابل داشتیم را به ایشان انعکاس بدهیم. با این کار علاوه‌بر ارتباط خوب، می‌توانیم همدلی خوبی هم ایجاد کنیم.

۵- پذیرای نقد و ارتباط سازنده باشید

هیچ فردی از اشتباه مصون نیست و اغلب اوقات آدم‌ها به اشتباه خودشان آگاه نیستند. در این شرایط بهتر است انتقاد سازنده را در خودمان ارتقا بدهیم. چون می‌تواند به ما کمک کند تا یاد بگیریم و رشد کنیم. مثال: فرض کنید، از هم‌تیمی‌تان به خاطر کار اشتباهی که انجام داده، ناراحتید. آیا مستقیم ناراحتی خودتان را ابراز می‌کنید؟ یا ترجیح می‌دید با انتقادی سازنده و با زبان همدلی از ناراحتی پیش آمده صحبت کنید؟ به نظرتان کدام یک از این موارد کاراتر هستند؟

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی اهمیت ارتباط تیمی خوب در موفقیت تیم‌ها و اثرات مثبت و منفی آن در محیط کاری پرداختیم. ارتباط تیمی مؤثر می‌تواند به افزایش بهره‌وری افراد، ایجاد محیط کاری مناسب و ایجاد خلاقیت کمک کند؛‌ در حالی که ارتباط ضعیف می‌تواند منجر به اختلال در همکاری تیمی و ایجاد تنش‌ها شود.

به طور خلاصه برای ایجاد ارتباط تیمی مؤثر، مهم است که اعضای تیم صادقانه با یکدیگر صحبت کنند، از شفافیت در ارتباط استفاده کنند و با احترام و ملاحظه به یکدیگر رفتار کنند. همچنین، گوش دادن فعال و پذیرا بودن نقد سازنده هم به تقویت ارتباط تیمی کمک می‌کند. در آخر باید بگوییم که ایجاد ارتباط تیمی مؤثر یک فرآیند چالش‌برانگیز است که نیاز به توجه و تلاش مداوم دارد، اما از آنجایی که تاثیرات مثبت آن در بهره‌وری و کیفیت کار تیم بسیار مهم است، ارزش این توجه و تلاش را دارد.

منبع:

Pumble.com

۵/۵ - (۱ امتیاز)

مطالب مرتبط