خانه / توسعه‌ نرم‌افزار / معیار انتخاب زبان، تکنولوژی و استک برنامه‌نویسی

معیار انتخاب زبان، تکنولوژی و استک برنامه‌نویسی

معیار انتخاب زبان، تکنولوژی و استک برنامه‌نویسی

نویسنده:

زمان مطالعه 8 دقیقه

انتشار:

به‌روزرسانی:

تعداد نظرات: 0

یکی از سخت‌ترین مراحل در هر پروژه‌ فناوری، انتخاب زبان برنامه‌نویسی است. برای اینکه سختی این انتخاب را درک کنید، تصور کنید در یک کافه پر از طعم‌های مختلف بستنی هستید. در چنین شرایطی، انتخاب طعم موردعلاقه‌تان کار سختی است. انتخاب زبان و تکنولوژی مناسب برای شروع یک پروژه برنامه‌نویسی هم چالش‌های خاصی دارد. در این مقاله از وبلاگ آسا درباره معیار انتخاب زبان، تکنولوژی و استک برنامه‌نویسی صحبت می‌کنیم و عوامل مؤثر در این انتخاب را توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید پروژه‌های نرم‌افزاری و داده محور به موفقیت برسید، باید با این عوامل آشنا باشید.

تک استک (Technology Stack) چیست؟

What-Is-Technology-Stack

تک استک یا Technology Stack مجموعه‌ای از ابزارهای نرم‌افزاری و فناوری‌های موردنیاز برای راه‌اندازی و ساخت اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری است. زبان‌های برنامه‌نویسی، فریم‌ورک‌ها، کتابخانه‌ها و پایگاه‌های داده بخشی از این ابزارها هستند. تیم‌های فناوری از Tech Stack برای انجام پروژه‌‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین فریم ورک‌های جاوا اسکریپت

مثلا، یکی از تک استک‌های متداول برای محیط وب شامل HTML, CSS و جاوا اسکریپ است و برای بک‌اند هم از Ruby on Rails، پایتون، Django و Node.js استفاده می‌کنند. سیستم‌های MySQL یا PostgreSQL هم برای وب اپلیکیشن، برنامه‌های موبایلی و نرم‌افزارهای دسکتاپ مناسب هستند. برای استفاده از هر کدام از این ابزارها باید اهداف و نیازهای پروژه را بدانید و با توجه به نیازهای پروژه بهترین استک را انتخاب کنید.

قبل از انتخاب زبان برنامه‌نویسی به این سوال‌ها فکر کنید

در انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب برای انجام پروژه‌ها باید دو عامل علاقه‌مندی و تجربه را در نظر بگیرید. بعضی از پروژه‌ها جنبه یادگیری دارند. بنابراین، شما روی صنعت و نرم‌افزار خاصی کار می‌کنید تا زبان جدیدی یاد بگیرید. علاوه‌بر این دو عامل، سوال‌های زیر در انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب به شما کمک می‌کنند.

  • آیا زبان مورد نظر اکوسیستم حمایتی مناسبی دارد؟
  • زمان‌بندی انجام پروژه چقدر است؟
  • آیا سرمایه کافی برای ادامه کار را دارید؟
  • محیط اجرای تکنولوژی چیست؟ آیا نتیجه پروژه یک وب اپلیکیشن است یا روی یک اپلیکیشن موبایلی کار می‌کنید؟
  • برای انجام جزئیات کار از سخت‌افزار یا ابزارهای خاصی استفاده می‌کنید؟
  • اهداف و علاقه‌مندی‌های مشتری چیست؟
  • آیا می‌توانید به راحتی از کتابخانه زبان منتخب، ابزارها و ویژگی‌های آن استفاده کنید؟
  • آیا افراد زیادی به این تکنولوژی مسلط هستند؟
  • آیا قبل از اجرای پروژه باید ملاحظات خاصی را در نظر بگیرید؟

معیارهای انتخاب زبان برنامه‌نویسی

programming-language-choice criteria

علاوه‌بر سوال‌های بالا، برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی باید به نوع اپلیکیشن، پیچیدگی برنامه‌ها، فرهنگ سازمانی، بازاریابی محصول، نگهداری از نرم‌افزار، مقیاس‌پذیری و عملکرد نرم‌افزار توجه کنید.

نوع اپلیکیشن

زبان‌های برنامه‌نویسی رایج برای ساخت اپلیکیشن، Java، پایتون، جاوا اسکریپت و سی شارپ هستند. شما می‌توانید با استفاده از این زبان‌ها اپلیکیشن‌های مختلف را بنویسید. انتخاب زبان برنامه‌نویسی به نوع Application بستگی دارد. مثلا، اگر می‌خواهید یک اپ اندرویدی Native بنویسید، به زبان جاوا احتیاج دارید. برای ساخت یک پروژه Firmware جاگذاری‌شده هم باید از ترکیبی از زبان C و C++ استفاده کنید.

پیچیدگی برنامه‌ها

شناسایی اندازه و پیچیدگی برنامه‌ها از عوامل مهم در انتخاب زبان برنامه‌نویسی است. پروژه‌هایی مثل سایت‌های بازاریابی یا فرم‌های وب (Webforms) در دسته پروژه‌های ساده و کوچک قرار می‌گیرند. برای این برنامه‌ها می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوا (Content management System) مثل وردپرس استفاده کنید.

از طرف دیگر، سایت‌های فروش آنلاین یا اپلیکیشن‌هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، به فناوری‌هایی مثل جاوا یا C# احتیاج دارند. اگر مدیر تکنیکال پروژه هستید، می‌توانید با توجه به پیچیدگی‌های هر نرم‌افزار، زبان برنامه‌نویسی مناسب را انتخاب کنید.

فرهنگ سازمانی

انتخاب بین فناوری‌های Open Source یا منابع باز و نرم‌افزارهای انحصاری به فرهنگ سازمانی و تیم مدیریت بستگی دارد. هیچ کدام از زبان‌های برنامه‌نویسی ایده‌آل و بدون نقص نیستند. سازمان‌ها معمولا با توجه به شرایط و اولویت‌های خودشان از زبان‌های قابل مقیاس استفاده می‌کنند.

بعضی از شرکت‌ها هم برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی به منحنی یادگیری آن و شرایط توسعه دهنده‌های نرم‌افزارها نگاه می‌کنند. فرقی نمی‌کند شرکت شما جزو کدام یکی از این سازمان‌هاست، در نهایت، توسعه‌دهنده‌ها باید نیازهای پروژه را در نظر بگیرند و زبانی را انتخاب کنند که به این نیازها پاسخ بدهد.

بازاریابی محصول

اگر می‌خواهید محصولتان را هر چه سریع‌تر به بازار معرفی کنید، می‌توانید از فناوری‌ها و زبان‌های متداول کنید. اما در صورتی‌که از زبان‌ها و استک‌های جدیدتر استفاده کنید، محصول شما ماندگاری بالاتری خواهد داشت. به‌علاوه، در این شرایط، نرم‌افزار شما به‌روزتر است و می‌تواند نیازهای کاربر را بهتر از اپلیکیشن‌های رقیب پاسخ بدهد.

از طرف دیگر، بهتر است سرعت تکمیل پروژه و مهارت‌های توسعه‌دهنده‌های تیم را هم در نظر بگیرید. اگر روی افزایش مهارت‌های فعلی تیم تمرکز کنید، می‌توانید پروژه را سریع‌تر تمام کنید. مثلا، در صورتی‌که از محیط ابری AWS استفاده می‌کنید و تیم برنامه‌نویسی هم تخصص کافی را دارد، به جای استفاده از فناوری جدید روی سیستم قبلی کار کنید و مهارت تیم را در زمینه محیط‌های ابری مبتنی بر AWS ارتقا دهید.

نگهداری از نرم‌افزار

استک‌های فناوری، کتابخانه و پشتیبانی فروش مخصوص به خودشان را دارند. توصیه ما این است که زبان برنامه‌نویسی را با توجه به آپدیت‌های منظم آن انتخاب کنید و نگهداری از کدها را در نظر بگیرید. به‌علاوه، برای نگهداری از محصول نرم‌افزاری باید از دولوپرهای متخصص کمک بگیرید. مثلا، در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها از برنامه‌نویس‌های جاوا، سی شارپ، پایتون و دولوپرهای PHP استفاده می‌کنند.

مقیاس‌پذیری، عملکرد و امنیت

زبان برنامه‌نویسی روی عملکرد اپلیکیشن و محصول نرم‌افزاری تاثیر می‌گذارد. بنابراین، باید مقیاس‌پذیری، عملکرد و امنیت استک برنامه‌نویسی را در نظر بگیرید. بعضی از محیط‌های توسعه محدودیت مقیاس‌پذیری دارند و برای پروژه‌های پیشرفته مناسب نیستند. برای اینکه با مشکل Scaling مواجه نشوید، از تک استک‌های Ruby on Rails، NER.، Java Spring، LAMP و MEAN استفاده کنید. به‌علاوه، بهتر است دستورالعمل‌های امنیتی را هم در نظر بگیرید. اهمیت این مسئله برای اپلیکیشن‌های مالی و بانکی بیشتر است.

عوامل مؤثر در انتخاب استک برنامه‌نویسی

برای انتخاب استک برنامه‌نویسی باید عواملی مثل نیازهای پروژه، تخصص تیم برنامه‌نویسی و ترندهای بازار را در نظر بگیرید. در ادامه هر کدام از این عوامل را توضیح می‌دهیم.

Effective-factors-in-selecting-programming-stack

نیازهای پروژه

هر پروژه‌ای نیازها و ویژگی‌های خاصی دارد. شما باید با توجه به این ویژگی‌ها نوع استک برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های لازم را انتخاب کنید. مثلا، اگر مشغول ساخت یک اپلیکیشن چت آنی هستید، به فناوری‌هایی مثل Websocket احتیاج دارید.

بعضی از زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌ها قابلیت‌های بهتری دارند و می‌توانند نیازهای پروژه شما را برطرف کنند. مثلا، سیستم Docker و سرویس‌های ابری برای مدیریت پروژه‌های سنگین مناسب‌تر هستند. از طرف دیگر، اگر پروژه شما کوچک و ساده است و به تغییرهای مداوم احتیاج ندارد، می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی ساده مثل PHP استفاده کنید. PHP از نظر هزینه برای توسعه و نگهداری نرم‌افزار بهتر است.

تخصص و مهارت اعضای تیم

یکی از معیارهای انتخاب زبان برنامه‌نویسی، مهارت‌ها و تجربه اعضای تیم توسعه هستند. در حالت ایده‌آل، بهتر است که تیم نرم‌افزار با استفاده از تخصص‌ها و مهارت‌های خودشان بهترین استک را انتخاب کنند. در این شرایط، اعضای تیم با فناوری‌ موردنظر آشنا هستند و می‌توانند با آن کار کنند. به‌علاوه، بهره‌روی تیم و کیفیت کدها در این حالت بهتر است. از طرف دیگر، بعضی از پروژه‌ها به فناوری‌ها و فریم‌ورک‌های جدیدی احتیاج دارند. در این شرایط، شما می‌توانید در کنار تیم توسعه اصلی از متخصص‌های فریلنسر هم استفاده کنید.

ترندهای بازار

اگر برای ساخت اپلیکیشن و نرم‌افزار از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنید، می‌توانید از رقیب‌های خودتان جلو بزنید. هر چقدر استک برنامه‌نویسی جدیدتر باشد، محصول نرم‌افزاری شما ویژگی‌های بهتری خواهد داشت و امنیت بالاتری دارد. به‌علاوه، در این حالت، اپلیکیشن رابط کاربری پیشرفته‌تری دارد.

انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی

اگر به تازگی برنامه‌نویسی را شروع کرده‌اید و می‌خواهید پروژه بگیرید، می‌توانید از زبان‌های پایتون، JavaScript، CSS و HTML استفاده کنید. یادگیری این زبان‌ها آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. زبان‌های CSS و HTML برای طراحی و ساختار صفحه‌های وب هستند و منابع یادگیری زیادی دارند. برای طراحی سایت‌های تعاملی هم می‌توانید از JavaScript و فریم‌ورک‌های React و Veu.js استفاده کنید. زبان برنامه‌نویسی پایتون هم محبوبیت زیادی دارد.

انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای توسعه وب

کسانی که به توسعه وب علاقه‌مند هستند، می‌توانند از زبان‌های جاوا اسکریپت، PHP و Python استفاده کنند. JavaScript کتابخانه‌‌های زیادی دارد و برای طراحی سایت‌های مدرن و پویا استفاده می‌شود. زبان پایتون از فریم‌ورک‌های Django و Flask پشتیبانی می‌کند و منابع آموزشی زیادی دارد. برای توسعه سایت‌های مبتنی بر سرور هم زبان PHP پیشنهاد می‌شود.

جمع‌بندی

برای شروع هر پروژه برنامه‌نویسی باید شرایط مختلف را در نظر بگیرید و به معیارهای انتخاب زبان، تکنولوژی و استک برنامه‌نویسی توجه کنید. ما در این مقاله مجموعه‌ای از این معیارها را توضیح دادیم و بعضی از زبان‌های مناسب برای انجام پروژه‌های نرم‌افزاری را معرفی کردیم. علاوه‌بر این معیارها، شما می‌توانید برای انتخاب زبان مناسب اجرای پروژه از افراد باتجربه و گروه‌های حرفه‌ای برنامه‌نویسی کمک بگیرید.

منابع:
syndicode.com | developernation.netfor-your-it-career-projects | aiolearn.com

۵/۵ – (۱ امتیاز)

با ما همرا شوید!

تیم‌های مختلف آسا در ساختمان‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف آسا مستقر هستند. برای اطلاع از آدرس‌ها و راه‌های ارتباطی با آسا، به صفحه «درباره آسا» مراجعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *